12026 Sivuaine: Erityispedagogiikka

Erityispedagogiikka (25/35/60 op)

Erityispedagogiikka on oppiaine, jonka keskiössä on tukea tarvitsevien lasten, nuorten ja aikuisten kasvatuksen ja koulutuksen kansainvälinen korkeatasoinen tutkimus ja siihen pohjautuva opetus. Keskeisinä aihealueina ovat oppimisen vaikeudet ja niiden taustalla olevat tekijät sekä toiminta- ja oppimisympäristön merkitys yksilölliselle oppimiselle, kasvulle ja kehitykselle. Opinnoissa perehdytään kasvatuksen ja opetuksen erityispedagogiseen perustaan ja sen yhteiskunnalliseen tehtävään sekä erityispedagogiikan merkitykseen elämän eri vaiheissa. Erityispedagogiikan perus-, aine- ja syventäviin opintoihin on vapaa sivuaineopiskeluoikeus kaikilla Itä-Suomen yliopiston varsinaisilla opiskelijoilla. Erityispedagogiikan sivuaineopinnoista ei saa erityisopettajan kelpoisuutta. Erityispedagogiikan opintoja voidaan kuitenkin hyväksilukea erillisissä erityisopettajan opinnoissa, joihin on erillinen haku-ja valintamenettely korkeakoulututkinnon suorittamisen jälkeen.Erityispedagogiikan perus-, aine- ja syventäviin sivuaineopintoihin ilmoittaudutaan opinto­kokonaisuuden koodilla Weboodissa. Erillistä valintamenettelyä ei ole. Aineopintoihin voivat ilmoittautua perusopinnot suorittaneet ja syventäviin opintoihin aineopinnot suorittaneet. Opintoihin voi ilmoittautua ja opinnot voi aloittaa pitkin lukuvuotta opetusohjelman mukaisesti.

Vapaa sivuaineoikeus

Lue lisää erityispedagogiikasta WebOodissa.

Vastuuyksikkö: Kasvatustieteiden ja psykologian osasto, Joensuun kampus