12074 Sivuaine: Maantiede ja yhteiskuntamaantiede

Maantiede ja yhteiskuntamaantiede (25/35 op)

Maantieteiden ja ympäristöpolitiikan perusopinnot (25 op) ovat yhteiset. Maantiede tutkii paikallisia, alueellisia ja globaaleja luonnonjärjestelmiä. Opinnoissa syvennytään ihmisen ja luonnon suhteiden ohella yhteiskunnan sosiaalisiin, taloudellisiin ja poliittisiin kysymyksiin sekä kansallisesta että kansainvälisestä näkökulmasta.

Yhteiskuntamaantiede on maantieteen erikoisala, jossa perehdytään ihmisen, yhteisöjen, kulttuurien, talouden ja ympäristön vuorovaikutussuhteisiin sekä ilmiöiden sijaintia, levinneisyyttä ja muutosta koskevaan suunnitteluun ja hallintaan. Yhteiskuntamaantiedettä ei voi opiskella pääaineena muissa suomalaisissa yliopistoissa.

Aineenopettajan pätevyden saa suorittamalla maantieteen opintoja 60 op (25 op + 35 op).

• Maantieteiden ja ympäristöpolitiikan perusopinnot 25 op (5116090)
  • Maantieteen aineopinnot sivuaineopiskelijalle 35 op (5118899)
  • Maantieteen aineopinnot (aineenopettaja) sivuaineopiskelijalle 35 op (5118898)
  • Yhteiskuntamaantieteen aineopinnot sivuaineopiskelijalle 35 op (5118897)

Vapaa sivuaineoikeus

Lue lisää opinnoista WebOodista.

Vastuuyksikkö: Historia- ja maantieteiden laitos, Joensuun kampus