12104 Sivuaine: Sosiaalipedagogiikka

Sosiaalipedagogiikka (25/35 op)

Sosiaalipedagogiikka sijoittuu tieteenalana kasvatus- ja yhteiskuntatieteiden välimaastoon. Se tarkastelee kasvun ja kasvatuksen yhteisöllisiä ja yhteiskunnallisia kytkentöjä ja tuo pedagogista näkökulmaa sosiaaliseen työhön. Sosiaalipedagogiikan tutkimuskenttää ovat esimerkiksi kansalaisuuteen, kansalaisyhteiskunnan toimintaan, yhteisöihin ja yhteisöllisyyden tukemiseen sekä yhteiskunnalliseen eriarvoisuuteen, syrjimiseen ja syrjäytymiseen liittyvät kysymykset.

Sosiaalipedagogiikkaa voi opiskella Itä-Suomen yliopiston yhteiskuntatieteiden laitoksella pitkänä sivuaineena eli siitä voi suorittaa perus- ja aineopinnot, yhteensä 60 op. Opiskelija voi suorittaa sosiaalipedagogiikan opetustarjonnasta myös yksittäisiä opintojaksoja. Opetus tapahtuu Kuopion kampuksella (osa luennoista videoidaan Joensuun kampukselle), mutta perusopinnot on suunniteltu niin, että niitä voi osin suorittaa myös etäopiskelijana.

Sosiaalipedagogiikka sopii esimerkiksi täydentämään kasvatustieteiden ja sosiaalityön opiskelijoiden oman pääaineen näkökulmia ammatillisuuden kehittymisessä tai tuomaan yhteiskunta- ja humanististen tieteiden opiskelijoille näkökulmia ihmisenä olemisen ja toimimisen erityiskysymyksiin.

HUOM! Sosiaalitieteet, Kuopio hakukohteessa aloittaneet eivät voi tehdä sivuaineeksi sosiaalipedagogiikan perus- ja / tai aineopintoja, rakenteissa olevien päällekkäisyyksien vuoksi!

Vapaa sivuaineoikeus pl. sosiaalitieteet, Kuopio, ks. kuvaus.

Lue lisää sosiaalipedagogiikan opinnoista WebOodissa.

Vastuuyksikkö: Yhteiskuntatieteiden laitos, Kuopion kampus