12107 Sivuaine: Sosiaalityö

Sosiaalityö (25/55 op)

Sosiaalityön perusopintoja voi suorittaa vapaasti ja aineopinnoista suurimman osan. Perus- ja aineopintojen luennot, luentotentit ja seminaarit järjestetään Kuopion kampuksella. Sivuaineena suoritettavat sosiaalityön opinnot eivät tuota sosiaalityön ammatillista pätevyyttä. 1.3.2016 tuli voimaan laki sosiaalialan ammattihenkilöistä (817/2015).

Lain (817/2015) mukaan oikeus harjoittaa sosiaalityöntekijän ammattia Suomessa suoritetun koulutuksen perusteella: "Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto myöntää hakemuksesta oikeuden harjoittaa sosiaalityöntekijän ammattia laillistettuna ammattihenkilönä henkilölle, joka on suorittanut Suomessa ylemmän korkeakoulututkinnon, johon sisältyy tai jonka lisäksi on suoritettu pääaineopinnot tai pääainetta vastaavat yliopistolliset opinnot sosiaalityössä." (7§)

Aikaisempien opintojen hyväksiluvun perusteet sosiaalityön oppiaineessa:

Muissa oppilaitoksissa suoritetuilla tutkinnoilla / opinnoilla voidaan korvata opintoja sen mukaan mitä tiedekunnassa on linjattu ja mitä hyväksilukemisesta (sisällyttämisestä ja korvaamisesta) on oppiaineen sisällä päätetty. Tutkintoon kuuluvia opintoja ei voi korvata aikaisempaan yliopistotutkintoon sisällytetyillä opinnoilla, poikkeuksena kieli- ja viestintäopinnot. Sosiaalityön oppiaineessa on lisäksi määritelty hyväksilukemisen periaatteet joillekin amk-tutkinnoille.

• 5513104 Sosiaalityön käytäntö I: Toimijuuden tukemisen perusteet 5 op. Opiskelija, joka on suorittanut sosionomin, geronomin, kuntoutuksen ohjaajan tai yhteisöpedagogin ammattikorkeakoulututkinnon saa opintojakson korvattua kokonaan.
  • 5513107 Sosiaalityön ammatillisuus ja toimintaympäristö 5 opSosionomi AMK, geronomi AMK, kuntoutuksen ohjaaja AMK ja yhteisöpedagogi AMK -tutkinnolla saa hyväksiluetuksi opintojakson kirjatentin. Luennot suoritetaan normaalisti.
  • 5513704 Sosiaalityön käytäntö 3, Asiantuntijuuden kehittyminen 15 opOpiskelija, joka on toiminut vähintään 2 vuotta sosiaalityön asiantuntijatehtävissä vähintään 3 kk:n jaksoissa viiden viime vuoden aikana, saa käytännönopetusjaksosta lyhennyksen. Kaikki muu opintojaksoon sisältyvä jää suoritettavaksi.

Lisäksi sosionomi, geronomi, kuntoutuksen ohjaaja, ja yhteisöpedagogi

• AMK-tutkinnon suorittaneille hyväksytään vapaasti valittavat sivuaineopinnot, yhteensä 45 op. Pakollinen sivuainekokonaisuus tulee suorittaa.

Sosiaalikasvattaja- ja sosiaaliohjaajatutkinnon suorittaneet:

• Eivät saa enää korvaavuuksia lukuvuodesta 2016-2017 alkaen sosiaalityön opintoihin.

Vapaa sivuaineoikeus perusopinnoissa ja osittain vapaa aineopinnoissa

Lue lisää sosiaalityön opinnoista WebOodissa. (avautuu uuteen välilehteen)

Kokonaisuusmerkinnät ja opintoneuvonta: Amanuenssi Eine Pakarinen

Vastuuyksikkö: Yhteiskuntatieteiden laitos, Kuopion kampus