12108 Sivuaine: Sosiologia

Sosiologia (25/35 op)

Sosiologia sopii sivuaineeksi ihmisille, jotka ovat kiinnostuneet siitä, mitä yhteiskunnassa tapahtuu, miksi asiat ovat siten kuin ovat ja miten ne voisivat olla toisin, miten ihmiset ovat vuorovaikutuksessa toistensa kanssa ja minkälaiset prosessit säätelevät ihmisten sosiaalista toimintaa ja ajattelua. Sellaiselle, joka miettii esimerkiksi, miten yhteiskunnallinen hyvinvointi tai pahoinvointi muodostuu, mistä eriarvoisuus ja syrjintä aiheutuvat, miten ihmisen toiminta riippuu yhteisöstä ja suhteista toisiin ihmisiin, miten koulutus- ja työmarkkinat, organisaatiot ja erilaiset ryhmät toimivat tai kuinka yhteiskunnan rakenne ja kulttuuri muuttuvat, sosiologian opiskelu tarjoaa kiinnostavia näkökulmia.Sosiologiaa voi vapaasti opiskella sivuaineena sekä Joensuun että Kuopion kampuksilla. Osa opetuksesta järjestetään vain Joensuussa, osa Kuopiossa.

HUOM! Yhteiskuntatieteet (Joensuu), Yhteiskuntatieteet (Kuopio), Sosiaalitieteet (Kuopio) -hakukohteissa aloittaneet opiskelijat eivät voi valita sivuaineekseen sosiologian perus- ja/tai aineopintokokonaisuuksia opetussuunnitelmissa olevista päällekkäisyyksistä johtuen. Sosiologian syventävät opinnot ovat samat pääaine- ja sivuaineopiskelijoille. Sosiologian syventävien opintojen sisältöön voi tutusta Sosiologia YTM -oppaassa. Yhteiskuntatieteiden (hakukohde: Yhteiskuntatieteet, Joensuu) pääaineopiskelijoiksi sosiologian aineopintojen jälkeen pääainettaan vaihtavat sosiologian sivuaineopiskelijat: olkaa yhteydessä sosiologian amanuenssiin sosiologian aineopintojen täydentämisestä.

Vapaa sivuaineoikeus, poikkeukset kuvattu yllä.

Lue lisää sosiologian opinnoista WebOodissa.

Lisätietoja sosiologian opiskelusta sivuaineena: Amanuenssi Minna Paronen.

Vastuuyksikkö: Yhteiskuntatieteiden laitos, Kuopion kampus ja Joensuun kampus