12114 Sivuaine: Taiteensosiologia

Taiteensosiologia (30/30/60 op)

Miten raha ja valta liittyvät taiteen ja kulttuurin tuottamiseen? Millä ehdoilla taide voi olla poliittisesti vastarinnassa? Mihin vedetään taiteen ja populaarikulttuurin raja – vai vedetäänkö? Taiteensosiologiaa voit opiskella itsenäisenä oppiaineena vain Itä-Suomen yliopistossa. Järjestämme tiedekuntarajat ylittävän opetuksemme yhteistyössä yhteiskuntatieteiden laitoksen kanssa.

Taiteensosiologia tutkii taiteen ilmiöitä sosiaalitieteiden käsitteiden avulla, mutta käyttää hyväksi myös humanistisen taiteentutkimuksen käsitteitä ja menetelmiä. Taiteensosiologi tutkii taideteosten lisäksi kaikkea sitä yhteisöllistä toimintaa, joka tekee taiteen mahdolliseksi yhteiskunnassa: tuotanto, välitys, vastaanotto ja kulutus. Myös taiteen ja kulttuurin yhteiskunnallinen sääntely on taiteensosiologian tähtäimessä.

Perusopintovaiheessa perehdyt sosiologian perusteisiin ja taiteensosiologian tapaan yhdistää humanistisen taiteentutkimuksen lähestymistapa yhteiskuntatieteelliseen ajatteluun. Perusopintojen keskeinen sisältö on myös taiteen sosiaalisen järjestelmän eri ulottuvuuksien hahmottaminen. Aineopintojen aikana taiteensosiologinen asiantuntemuksesi syvenee. Voit suunnata opintojasi itseäsi kiinnostaviin taiteen tai taide-elämän alueisiin tai taiteensosiologian teoreettisiin suuntauksiin. Syventävissä opinnoissa kulttuurintutkimuksen yhteiset opinnot ja taiteensosiologian erikoistumisopinnot rakentavat yhdessä taiteensosiologilta edellytettävän tieteellisen pätevyyden ja ammatillisen osaamisen.

Koulutamme kulttuurin ja taiteensosiologian ammattilaisia vaativiin asiantuntijatehtäviin. Opiskelijamme työllistyvät esimerkiksi valtion ja kunnan kulttuurihallintoon, toimittajiksi, tutkijoiksi, taide- ja kulttuurialojen yrityksiin sekä kolmannen sektorin tehtäviin, esimerkiksi projekteihin tai järjestöjen tiedottajiksi.

Vapaa sivuaineoikeus

Lue lisää taiteensosiologian opinnoista WebOodista.

Vastuuyksikkö: Humanistinen osasto, Joensuun kampus