12120 Sivuaine: Terveystaloustiede

Terveystaloustiede (26 op)

Terveystaloustieteen kokonaisuuteen kuuluvien opintojen avulla opit jäsentämään, ymmärtämään ja arvioimaan sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän rakennetta ja toimintaa, säätelyä ja kannusteita eli taloudellista organisointia tehokkuuden ja oikeudenmukaisuuden näkökulmista. Tutustut esimerkiksi markkinoiden tehokkaan toiminnan vaatimuksiin ja siihen, miksi sosiaali- ja terveyspalveluiden tuotannossa julkinen rahoitus ja tuotanto näyttelevät merkittävää roolia. Terveyden ja hyvinvoinnin, terveys- ja sosiaalipalvelujen käytön, palveluiden kustannusten ja rahoituksen jakautumisen tarkastelun avulla voit arvioida oikeudenmukaisuutta ja sen toteutumista sosiaali- ja terveyspalvelujen rahoituksessa ja kulutuksessa. Tutustut myös taloudellisen arvioinnin menetelmiin, joilla tuotetaan tietoa hoitomenetelmien ja palveluiden vaikuttavuudesta ja kustannuksista ja siten autetaan päätöksentekijöitä kohdentamaan julkisia varoja tehokkaasti ja oikeudenmukaisesti.

Perusopintokokonaisuus on tarjolla vapaana sivuaineena Itä-Suomen yliopiston opiskelijoille. Muille kiinnostuneille se on saatavilla avoimessa yliopistossa.

Lue lisää terveystaloustieteen perusopinnoista WebOodissa. (avautuu uuteen ikkunaan)

Vastuuyksikkö: Sosiaali- ja terveysjohtamisen laitos, Kuopion kampus