12140 Sivuaine: Yhteiskuntapolitiikka

Yhteiskuntapolitiikka (25/35 op)

Yhteiskuntapolitiikka sopii sivuaineeksi niille, joita kiinnostaa yhteiskunnallinen muutos ja sen hallinta kaikilla elämän tasoilla: niin maailmanpolitiikassa kuin arkielämässä ja kaikkialla siinä välissä. Yhteiskuntapolitiikassa haetaan käsitteitä ja ymmärrystä sille, miten yhteiskunnista on tullut sellaisia kuin ne ovat nyt ja miten niitä voi muuttaa. Millaisia erilaisia aatteita, ideoita ja oppeja on sille, miten hyvinvointia parhaiten edistetään? Keille kaikille hyvinvointi kuuluu? Keitä tipahtaa tahallisesti ja tahattomasti ulos? Millainen on ideaali kansalainen ja millaiset keskustelut siihen ovat johtaneet? Kuuluuko sosiaaliturva ja hyvinvointi ansaita ja miten? Yhteiskuntapolitiikka-oppiaineesta saa tietoa ja ymmärrystä globalisoitumisesta ja sen erilaisista paikallisista ilmenemismuodoista. Kuinka globaaleja uhkia – esimerkiksi ympäristökysymystä tai työmarkkinoita - voidaan säädellä?

Keskeinen yhteiskuntapolitiikan osa on arkisen selviytymisen tutkiminen ja sen analyysi, kuinka sitä voitaisiin parantaa. Pohjoismainen hyvinvointimalli on vielä hallitseva, mutta siihen tulee jatkuvasti uusia elementtejä ja sitä haastetaan. Mikä ero on resursseilla ja oikeuksilla? Onko tasa-arvo tavoiteltavaa ja jos, millainen tasa-arvo? Kuinka ihmiset "tekevät" yhteiskuntapolitiikkaa joka päivä yhdessä ja erikseen, erilaisissa ryhmissä, yhdistyksissä ja instituutioissa? Mitä on ylirajainen yhteiskuntapolitiikka? Miten globalisoituminen, liikkuvuus ja ylirajainen elämäntapa haastavat kansallisvaltion ja sen yhteiskuntapolitiikan?

Yhteiskuntapoliittista lähestymistapaa voi soveltaa miltei mihin tahansa ilmiöön lähtien ilmastonmuutoksesta päätyen sisustusblogeihin. Siinä tarkastellaan, mitä nuo ilmiöt tarkoittavat, miten ne tuntuvat ja kuinka ne koetaan, miten niihin voi puuttua ja kuinka niitä on mahdollista muuttaa. Yhteiskuntapolitiikka tarjoaa käsitteellisiä keinoja ymmärtää maailmaa sekä laajan valikoiman erilaisia menetelmiä saada tarvittavaa tietoa ja muokata se analyysiksi.Yhteiskuntapolitiikkaa voi opiskella vapaasti sivuaineena Joensuun ja Kuopion kampuksilla. Osa opintojaksoista järjestetään vain Joensuun kampuksella, osa vain Kuopion kampuksella.

HUOM! Yhteiskuntatieteet, Joensuu -hakukohteessa aloittaneet opiskelijat eivät voi tehdä sivuaineeksi yhteiskuntapolitiikan perus- ja/tai aineopintokokonaisuuksia opetussuunnitelmissa olevien päällekkäisyyksien vuoksi. Jos yhteiskuntapolitiikkaa sivuaineenaan opiskeleva haluaa vaihtaa aineopintojen jälkeen yhteiskuntapolitiikan pääaineekseen, hänen tulee olla yhteydessä yhteiskuntapolitiikan oppiaineeseen aineopintojen täydentämiseksi.

Vapaa sivuaineoikeus, poikkeukset kuvattu yllä.

Lue lisää yhteiskuntapolitiikan opinnoista WebOodissa.

Joensuun kampuksen opiskelijat: Amanuenssi Minna Paronen

Kuopion kampuksen opiskelijat: Amanuenssi Salla Lappalainen