14586 YHKA opas: Pääaineen valinta

YHKA: Pääaineen valinta

Opiskelija valitaan yleensä suoraan johonkin pääaineeseen suorittamaan tutkintoa. Yhteiskuntatieteiden ja kauppatieteiden tiedekunnassa poikkeuksen muodostavat seuraavat hakukohteet: julkisoikeus, kauppatieteet, maantiede ja ympäristöpolitiikka, sosiaalitieteet ja yhteiskuntatieteet. Opiskelijat valitaan edellä mainittuun hakukohteeseen ja he valitsevat pääaineensa seuraavasti:

Kauppatieteissä kandidaatin opintojen ensimmäisen vuoden aikana opiskelija valitsee pääaineen, johon erikoistuu. Tarjolla on neljä pääainetta. Opiskelija vahvistaa pääainevalintansa kauppatieteiden laitoksen opintoyhteisöstä (avautuu uuteen välilehteen, vaatii kirjautumisen) löytyvällä lomakkeella.

Maantiede ja ympäristöpolitiikka -hakukohteeseen kuuluu kolme pääainetta: Maantiede, yhteiskuntamaantiede ja ympäristöpolitiikka. Hakukohteeseen hyväksytyt valitsevat pääaineensa ja samalla tavoitetutkintonsa viimeistään kandidaattityön yhteydessä. Jokaisella hakukohteeseen valitulla on oikeus osallistua maantieteen aineenopettajavalintaan (kiintiö 10 opiskelijaa) Niille enintään kymmenelle opiskelijalle, jotka pääsevät opettajaopintoihin, tulee pääaineeksi maantiede.

Julkisoikeudessa opiskelijat valitaan yhteiskuntatieteiden ja kauppatieteiden tiedekuntaan julkisoikeuden opiskelijaksi. Opiskelijan tulee valita pääaineensa opintojen edetessä (toisen opintovuoden syksyllä) ja ilmoittaa valitsemansa opiskelijarekisteriin asiointipalvelusta (avautuu uuteen välilehteen, vaatii kirjautumisen) löytyvällä verkkolomakkeella. Hallintotieteiden kandidaatin tutkintoa suorittavat opiskelijat voivat halutessaan muuttaa pääainettaan. HOPS laaditaan Pepissä valitusta pääaineesta. Tutkinto suoritetaan valitun pääaineen vaatimusten mukaisesti.

Sosiaalitieteisiin (Kuopio) / yhteiskuntatieteisiin (Kuopio) valittujen pääaine/ suuntaumisvaihtoehto määräytyy opintojen alkamisajankohdan mukaan.

1. Opintosa ennen 1.8.2019 aloittaneet. Pääaine voi olla sosiaalipedagogiikka, sosiaalipsykologia tai sosiologia.
  2. Opintonsa 1.8.2019 ja sen jälkeen aloittaneet (hakukohde keväästä 2020 alkaen yhteiskuntatieteet, Kuopio). Suuntautumisvaihtoehdot ovat monitieteinen hyvinvointi yhteiskunnassa -suuntautumisvaihtoehto ja sosiaalipsykologian suuntautumisvaihtoehto.

Oppiaineiden kandidaattiseminaarit ja teoriakurssit järjestetään pääaineittain ja valitsemalla yhden seminaarin opiskelija valitsee samalla kandidaatin tutkinnon pääaineen tai kandidaatin tutkintonsa opintosuunnan. Lisäksi opiskelijan tulee ilmoittaa pääainevalinnastaan/suuntautumisvalinnastaan Itä-Suomen yliopiston sähköisessä asiointipalvelussa (avautuu uuteen välilehteen, vaatii kirjautumisen) olevalla lomakkeella.

Yhteiskuntatieteisiin (Joensuu) valittujen pääaine voi olla sosiologia tai yhteiskuntapolitiikka. Oppiaineiden kandidaattiseminaarit järjestetään pääaineittain ja valitsemalla toisen seminaarin opiskelija valitsee samalla kandidaatin tutkinnon pääaineen. Lisäksi opiskelijan tulee ilmoittaa pääainevalinnastaan Itä-Suomen yliopiston sähköisessä asiointipalvelussa (avautuu uuteen välilehteen, vaatii kirjautumisen) olevalla lomakkeella.