16246 Tutkimuksen eettinen ennakkoarviointi ja tutkimusluvat

Ihmistieteisiin luettava tutkimus

Mikäli tutkimukseen rekrytoidaan henkilöitä tietystä organisaatiosta, tarvitaan tähän kohdeorganisaation lupa. Mikäli tutkimukseen tarvitaan eettinen ennakkoarviointi, on tämä hankittava ennen tutkimusluvan hakemista.

Yliopiston tutkimuseettinen toimikunta tekee tutkimuksen eettistä ennakkoarviointia niille ei-lääketieteellisille tutkimuksille, jotka lain mukaan eivät kuulu sairaanhoitopiirin arvioitavaksi mutta tarvitsevat eettisen arvioinnin. Toimikunta noudattaa Tutkimuseettisen neuvottelukunnan laatimia ihmistieteisiin luettavien tutkimusalojen eettisiä periaatteita.

Lausuntopyynnöt ja ohjeet: Yliopiston tutkimuseettinen toimikunta

Lisätietoa TENKin ohjeesta: Ihmiseen kohdistuvan tutkimuksen eettiset periaatteet ja ihmistieteiden eettinen ennakkoarviointi Suomessa.

Lääketieteellinen ja terveystieteellinen tutkimus

Lääketieteellisen tutkimuksen tekemiseen tarvitaan aina tutkimuslupa (KYS: organisaatiolupa). Tutkimustyypistä riippuen tutkimukselle tarvitaan myös muita viranomaislupia, lausuntoja ja ilmoituksia (esimerkiksi Fimean lupa lääketutkimuksissa, lupa kudos- ja laitetutkimuksissa, THL:n lupa rekisteritutkimuksissa). Tutkimusta ei saa aloittaa ennen kuin kaikki luvat ja lausunnot on myönnetty.

Kun terveystieteellisessä ja lääketieteellisessä tutkimuksessa puututaan ihmisen fyysiseen ja psyykkiseen koskemattomuuteen, on tutkimukselle lain mukaan pyydettävä eettinen ennakkoarviointi sairaanhoitopiirin eettiseltä toimikunnalta. Itä-Suomen yliopistossa tehtävän lääketieteellisen tutkimuksen arvioi Pohjois-Savon sairaanhoitopiirin eettinen toimikunta. Toimikunnan noudattaa arviointityössään lakia lääketieteellisestä tutkimuksesta (1999/488).

Lausuntopyynnöt ja ohjeet: Pohjois-Savon hyvinvointialueen alueellinen lääketieteellinen tutkimuseettinen toimikunta

Lisätietoa:

Koe-eläinten käyttöön liittyvät ohjeet ja määräykset

Koe-eläinten käyttö tutkimuksissa on luvanvaraista toimintaa. Koe-eläintoimintaa Suomessa säätelevät laki tieteellisiin tai opetustarkoituksiin käytettävien eläinten suojelusta (497/2013), asetus tieteellisiin tai opetustarkoituksiin käytettävien eläinten suojelusta (564/2013) sekä muut eläinsuojelusta ja koe-eläintoiminnasta annetut lait, asetukset ja päätökset.

Lisätietoja löydät Aluehallintoviraston nettisivuilta ja MMM:n nettisivuilta.

Geenitekniikan käyttöön liittyvät ohjeet ja määräykset

Geenitutkimuksista on tehtävä ilmoitus ja haettava lupa Geenitekniikan lautakunnalta. Geeniteknologian käyttöä säädellään geenitekniikkalailla (377/1995), jota on tarkennettu usealla asetuksella. Sosiaali- ja terveysministeriön yhteydessä toimiva geenitekniikan lautakunta (GTLK) on Suomen kansallinen toimivaltainen viranomainen lain soveltamisalaan kuuluvissa asioissa. Biotekniikan neuvottelukunta (BTNK) on asiantuntijaelin bio- ja geenitekniikkaan liittyvissä kysymyksissä.