20042 Apurahojen hakeminen

Mistä apurahoja haetaan?

Kiteytettynä eri alojen säätiörahoitusmahdollisuudet löytyvät UEF:n Heimo-sivustolta. Myös UEF:n tutkimusrahoituksen yammer-ryhmässä tiedotetaan ajankohtaisista rahoitusmahdollisuuksista, liity siis oman alasi yammer-ryhmien lisäksi tähän ryhmään heti tohtoriopintojen alussa. Säätiöiden ja rahastojen neuvottelukunta tarjoaa laajasti tietoa tutkimuksen rahoitusmahdollisuuksista, mutta myös muista apurahatutkijan asemaan vaikuttavista asioista, kuten verotuksesta. Kattavat säätiörahoitusmahdollisuudet löytyvät Aurora- tietokannasta, josta voidaan hakea säätiöitä tieteenaloittain. Research professional -tietokanta tarjoaa kansainvälisiä rahoituslähteitä hieman pidemmällä tutkijan urallaan edenneille. Kysy ensisijaisesti työsi ohjaajalta tutkimukseesi sopivista rahoitusmuodoista.

Apurahojen haku tapahtuu tutkimussuunnitelmalla

Hyvän tutkimussuunnitelman tekeminen on ensiarvoisen tärkeä etenkin tohtoriopintojen alkuvaiheessa. Tutkimussuunnitelmalla haetaan niin jatko-opinto-oikeutta, työsuhteisia tohtorikoulutuspaikkoja kuin apurahojakin. Tutkimussuunnitelmaa päivitetään työn edistyessä ja ensimmäinen tutkimussuunnitelma tehdään yhdessä ohjaajan kanssa.

Filosofisen tiedekunnan ja yhteiskuntatieteiden ja kauppatieteiden tiedekunnan väitöskirjatutkijoille järjestetään kaksi kertaa vuodessa tutkimusrahoituksen hakuvalmennus -kurssi. Valmennukset ovat suosittuja ja niihin osallistuneiden onnistumisprosentti apurahojen myönnöissä on ollut korkea. Luonnontieteiden ja metsätieteiden tiedekunnan kurssi sekä terveystieteiden tiedekunnan kurssi  tutkimusrahoitushakemusten kirjoittamisesta järjestetään vuosittain. Lue lisää kursseista Muut opinnot ja koulutukset- sivulta.

Vinkkejä apurahan hakemiseen
  • Lue hakuilmoitus ja ohjeet huolellisesti. Kaikista säätiöistä ei kannata hakea, vaan juuri niistä, jotka yleisimmin rahoittavat tutkimusalaasi ja joiden kuvaukset sopivat omaan tutkimukseesi. Hakemus kannattaa aina valmistella huolella juuri kyseistä hakua varten ja mukauttaa tarvittaessa tutkimussuunnitelmaa vastaamaan säätiön tavoitteita.
  • Noudata annettuja ohjeita ja määräaikoja, sillä näissä ei jousteta. Varmista siis hyvissä ajoin, että hakemuksen kaikki liitteet ovat kunnossa.
  • Jos hakemukseen voi liittää suosituskirjeen, pyydä suositusta esimerkiksi ohjaajaltasi hyvissä ajoin. Ohjaajilla on luultavasti useita suosituskirjeitä laadittavanaan.
  • Rahoitushakemuksien arvioitsijat eivät aina edusta juuri sinun tutkimusalaasi. Laatiessasi tutkimus- ja rahoitussuunnitelmaa ole täsmällinen, ytimekäs ja yleistajuinen.
  • Päivitä portfoliosi, CV:si ja julkaisuluettelosi. Tutkimuseettisen neuvottelukunnan ohjeistamaa mallia käytetään yleisesti.
  • Ole rehellinen, realistinen ja optimistinen. Älä vähättele itseäsi, mutta älä myöskään lupaa liikoja. Monet säätiöt arvostavat rohkeaa ajattelua ja suurella mittakaavalla tekemistä.