Tarkenna hakuasi

Testi acc sisäkkäisine sisältöineen

Ensimmäinen välilehti

sisältöä tähän

Toinen välilehti

Ja lisää sisältöä

Sisällä toinen tabb

tässä toisen tabb sisältö koodilla

Eka rivi

jottain

Tässä pitäisi aueta Moodle-sivu

ja tässä Tuudo

ja tähän Office 365

toka rivi

vieläkin sisältöä

{”0″:”html-lang-direction”,”1″:[”control-titles”,”1″],”2″:[”control-tabindex”,”1″],”3″:[”link-add-tabindex”,”1″],”timestamp”:1702286691}

kolmas juttu opintoyhteisöt

... tähän näin

[[”Yhteis\u00f6 / Community”,”Tiedekunta / Faculty”,”Sivusto / Site”,”Viva Engage-ryhm\u00e4 / Viva Engage Group”],[”Aineenopettajan pedagogiset opinnot / Subject Teacher’s Pedagogical Studies”,”FILO”,”Aineenopettajan pedagogiset opinnot”,”Aineenopettajat”],[”Biologia / Biology”,”LUMET”,”Biologian opintoyhteis\u00f6\n\nBiology of Environmental Change”,”Biology learning community”],[”Biol\u00e4\u00e4ketiede / Biomedicine”,”TT”,”Biol\u00e4\u00e4ketieteen opintoyhteis\u00f6”,”Biol\u00e4\u00e4ketieteen LuK-vaiheen opiskelijat \n\nBIOMED MSc programme”],[”Farmasia / Pharmacy”,”TT ”,”Farmasian opintoyhteis\u00f6\n\nMDP in toxicology Study Community”,”Farmasian laitoksen perusopiskelijat (FA1-3 ja PR4-5)\n\nMDP in toxicology”],[”Fotoniikka / Photonics”,”LUMET”,”Tekniikan opintoyhteis\u00f6”,”Tekniikan opiskelijat ”],[”Fysiikka ja matematiikka / Physics and mathematics”,”LUMET”,”Fysiikan ja matematiikan opintoyhteis\u00f6”,”Fysiikan ja matematiikan opiskelijat\n”],[”Hammasl\u00e4\u00e4ketiede / Dentistry”,”TT”,”Hammasl\u00e4\u00e4ketieteen opintoyhteis\u00f6”,”Hammasl\u00e4\u00e4ketieteen opiskelijat vsk. 2021 (HL1)\n\nHammasl\u00e4\u00e4ketieteen opiskelijat vsk. 2020 (HL2)\n\nHammasl\u00e4\u00e4ketieteen opiskelijat vsk. 2019 (HL3)\n\nHammasl\u00e4\u00e4ketieteen opiskelijat vsk. 2018 (HL4)\n\nHammasl\u00e4\u00e4ketieteen opiskelijat vsk. 2017 (HL5)\n\nHammasl\u00e4\u00e4ketieteen opiskelijat vsk. 2016 (harjoittelu 2021 – 2022)\n”],[”Historia / History”,”YHKA”,”Historia- ja maantieteiden laitoksen opintoyhteis\u00f6”,”Historian opiskelijat ”],[”Hoitotiede / Nursing science”,”TT”,”Hoitotieteen opintoyhteis\u00f6”,”TT Hoitotiede (opiskelijat) ”],[”Humanistinen osasto”,”FILO”,”Humanistisen osaston opintoyhteis\u00f6”,”Humanistisen osaston opiskelijat”],[”International students of the Philosophical faculty”,”FILO”,””,”International Students of the Philosofical Faculty”],[”Kansanterveystiede ja kliininen ravitsemustiede / Public health and clinical nutrition”,”TT”,”Master’s Degree Program of Public Health”,”Master of Public Health”],[”Kasvatustiede ja psykologia / Education and psychology”,”FILO”,”Kasvatustieteiden ja psykologian osaston opintoyhteis\u00f6”,”Psykologian p\u00e4\u00e4aineopiskelijat\n\nPsykologian sivuaineopinnoista\n\nErityisopettajien koulutus\n\nERO- ja ERO-sivuaineopiskelijat (SULJETTU ryhm\u00e4)\n\nKasvatus- ja aikuiskasvatustiede & LLLSus bachelor (SULJETTU ryhm\u00e4)\n\nVEO- ja VEO-sivuaineopiskelijat (SULJETTU ryhm\u00e4)”],[”Kauppatiede / Business school”,”YHKA”,”Kauppatieteiden opintoyhteis\u00f6 // Business School Students Community ”,”UEF Kauppatieteiden opiskelijat // UEF Business School Students”],[”Kemia / Chemistry”,”LUMET”,”Kemian opintoyhteis\u00f6\n\nMDP for Research Chemists”,”Kemian p\u00e4\u00e4aineopiskelijat”],[”Kest\u00e4v\u00e4t teknologiat / Sustainable technologies”,”LUMET”,”Tekniikan opintoyhteis\u00f6”,”Tekniikan opiskelijat ”],[”Kielikeskus / Language centre ”,””,”Kielikeskuksen opintoyhteis\u00f6”,”Kielikeskus”],[”L\u00e4\u00e4ketiede / Health sciences”,”TT”,”L\u00e4\u00e4ketieteen opintoyhteis\u00f6”,”L\u00e4\u00e4ketieteen opiskelijat LT1\n\nL\u00e4\u00e4ketieteen opiskelijat LT2\n\nL\u00e4\u00e4ketieteen opiskelijat LT3\n\nL\u00e4\u00e4ketieteen opiskelijat LT4\n\nL\u00e4\u00e4ketieteen opiskelijat LT5\n\nL\u00e4\u00e4ketieteen opiskelijat LT6\n\nL\u00e4\u00e4ketieteen opiskelijat LTy\n\nL\u00e4\u00e4ketieteen opiskelijat LTN”],[”Maantiede ja ymp\u00e4rist\u00f6politiikka / Geographical studies”,”YHKA”,”Historia- ja maantieteiden laitoksen opintoyhteis\u00f6”,”Maantieteiden ja ymp\u00e4rist\u00f6politiikan opiskelijat”],[”Mets\u00e4tieteet / Forest sciences”,”LUMET”,”Mets\u00e4tieteiden opintoyhteis\u00f6\n\nForest Sciences Study Community\n”,”Mets\u00e4tieteiden opiskelijat // School of Forest Sciences students \n\nDoctoral Programme in Forests and Bioresources”],[”Ohjauksen koulutus”,”FILO”,”Ohjauksen koulutuksen opintoyhteis\u00f6”,”Opojen Areena (SULJETTU ryhm\u00e4)”],[”Oikeustiede / Law school”,”YHKA”,”Oikeustieteiden opintoyhteis\u00f6\n\nInternational Study Programme in Law”,”Oikeustieteen opiskelijat”],[”Philosophical faculty”,”FILO”,”International Master’s Degree Programmes of the Philosophical Faculty\n\nHumanistinen osasto:\nMaster’s Degree Programme in English Language and Culture\nMaster’s Degree Programme in Linguistic Data Sciences\nMaster’s Degree Programme in Clinical Linguistics\n\nSoveltavan kasvatustieteen ja opettajankoulutuksen osasto:\nMaster’s Degree Programme in Early Language Education for Intercultural Communication\n\nSoveltavan kasvatustieteen ja opettajankoulutuksen osasto & kasvatustieteiden ja psykologian osasto:\nMaster’s Degree Programme in Learning, Teaching and Counselling in Intercultural Context”,””],[”Ravitsemustiede / Nutritional sciences”,”TT”,”Ravitsemustieteen opintoyhteis\u00f6”,”TT Ravitsemustieteen opiskelijat”],[”Sosiaali- ja terveysjohtaminen / Health and social management”,”YHKA”,”Sosiaali- ja terveysjohtamisen opintoyhteis\u00f6”,”STJ / Opiskelijat\n\nSTJ Sosiaali- ja terveyshuollon tietohallinnon opiskelijat\n\nSTJ sotehallinto\n\nSTJ Terveystaloustieteen opiskelijat \n\nSTJ / Sosiaali- ja terveydenhuollon tietohallinnon jatko-opiskelijat”],[”Sovellettu fysiikka / Applied physics\n\n”,”LUMET”,”Sovelletun fysiikan opintoyhteis\u00f6”,”SovFys opintoyhteis\u00f6”],[”Soveltavan kasvatustieteen ja opettajankoulutuksen osasto (Skope) / Applied educational science and teacher education”,”FILO”,”Skopen opintoyhteis\u00f6\nOhjatun harjoittelun opintoyhteis\u00f6”,”Skopen opiskelijat\n\nAineenopettajat”],[”Teknillinen fysiikka / Technical physics”,”LUMET”,”Tekniikan opintoyhteis\u00f6”,”Tekniikan opiskelijat ”],[”Teologia / Theology”,”FILO”,”Teologian opintoyhteis\u00f6”,”Teologian osasto (opiskelijat)”],[”Terveyden edist\u00e4minen / Public health”,”TT”,”Terveyden edist\u00e4misen opintoyhteis\u00f6”,”Terveyden edist\u00e4misen opiskelijoiden tiedotus”],[”Tietojenk\u00e4sittelytiede / School of computing”,”LUMET”,”Tietojenk\u00e4sittelytieteen opintoyhteis\u00f6”,”Tkt:n opiskelijat / SoC students ”],[”Ymp\u00e4rist\u00f6tiede / Environmental sciences”,”LUMET”,”Ymp\u00e4rist\u00f6tieteen opintoyhteis\u00f6”,”Ymp\u00e4rist\u00f6tieteen opiskelijat\n\nEnvironmental Science MSc programmes (BEC, ENHET)\n”],[”Yhteiskuntatiede / Social sciences”,”YHKA”,”Yhteiskuntatieteiden laitoksen opintoyhteis\u00f6”,”Yhteiskuntatieteiden laitoksen opiskelijat, Joensuu \n\nSosiaality\u00f6 (opiskelijat) \nSosiaalitieteet, Kuopio (opiskelijat) ”]]

Sisällä muu accordions

ja tässä toisen accordionsin sisältö, joka liitetään vain koodilla.

Menettely vilppiepäilyssä

Opiskelijan on noudatettava hyvää opintokäytäntöä kaikissa opinnoissaan. Vilppiä on tahallinen, piittaamattomuudessa tai harhauttamistarkoituksessa tehty epärehellinen teko tai keino, jonka tarkoituksena on antaa väärä kuva omasta tai toisen henkilön osaamisesta.

Opettajan velvollisuus on puuttua välittömästi ja asianmukaisesti opiskelijan toimintaan, mikäli hän epäilee opiskelijaa opetus- tai tutkimustoimintaan kohdistuvasta rikkomuksesta. Opettajan tulee selvittää, millaisesta ja miten laajasta vilpistä on kyse. Tämän opettaja toteuttaa suullisesti tai kirjallisesti tilanteen vaatimalla tavalla.

Opettajan tulee selvityksensä jälkeen tehdä jokin seuraavista toimenpiteistä:

  1. siirtää havaitsemansa vilpin käsittely dekaanille tai erillis- tai palvelulaitoksen (kielikeskus, kirjasto, jatkuvan oppimisen keskus, opintopalvelut) johtajalle antamalla kirjallinen selvitys,
  2. ohjattava ja neuvottava opiskelijaa asianmukaiseen toimintaan, jos opettajan arvion mukaan rikkomus on vähäinen tai se johtuu opiskelijan tietämättömyydestä, tai
  3. todettava, ettei selvityksen perusteella ole syytä epäillä opiskelijaa vilpistä, päätettävä asian raukeamisesta ja ilmoitettava tästä opiskelijalle kirjallisesti tai suullisesti.

Tiedekunnan dekaani tai erillis- tai palvelulaitoksen johtaja selvittää rikkomusepäilyä ja päättää soveltuvien selvittämiskeinojen käyttämisestä. Opiskelijalle lähetetään kirjallisesti tiedoksi, mistä rikkomuksesta häntä epäillään ja varataan hänelle tilaisuus tulla kuulluksi asiassa. Ensisijaisesti opiskelijalta pyydetään kirjallinen lausunto. Tarvittaessa järjestetään kuulemistilaisuus. Lausuntopyyntö tai kutsu kuulemistilaisuuteen lähetetään tiedoksi opiskelijalle saantitodistuksella tai muuten todisteellisesti. Rikkomusepäilyssä voidaan kuulla myös muita asianosaisia. Mikäli kuuleminen tapahtuu suullisessa tilaisuudessa, on se dokumentoitava allekirjoitetulla pöytäkirjalla. Opiskelija voi ottaa kuulemistilaisuuteen mukaan haluamansa henkilön tuekseen.

Kuulemisen jälkeen dekaani tai erillis- tai palvelulaitoksen johtaja ratkaisee, onko rikkomusta tapahtunut (jos ei, asia raukeaa) ja onko kyseessä lievä tai vakava rikkomus, sekä päättää mahdollisista jatkotoimenpiteistä. Rikkomusta voidaan pitää lievänä esim. silloin, jos kyseessä on yksittäinen teko ja se johtuu huolimattomuudesta tai tietämättömyydestä, ja rikkomuksesta on aiheutunut vain vähäistä vahinkoa. Dekaani antaa lievästä rikkomuksesta kirjallisen huomautuksen. Lisäksi dekaani suosittelee tarvittaessa opettajaa hylkäämään opintosuorituksen tai alentamaan arvosanaa. Opintosuorituksen hylkäämisen tai arvosanan alentamisen tekee opintojakson vastuuhenkilö. Dekaanin tai erillis- tai palvelulaitoksen johtajan antama seuraamus annetaan tiedoksi ja mahdollisia toimenpiteitä varten opiskelijalle, opettajalle ja tutkinto-ohjelman laitosjohtajalle.

Opintosuorituksen hylkäämistä ja arvosanan alentamista koskeva opettajan päätös on opintojakson arvostelua koskeva päätös, josta voi hakea oikaisua yliopiston muutoksenhakulautakunnalta.

Mikäli dekaani tai erillis- tai palvelulaitoksen johtaja opiskelijaa kuultuaan katsoo vakavan rikkomuksen tapahtuneen, hän ilmoittaa asiasta kirjallisesti rehtorille ja toimittaa samalla asiassa kertyneen asiakirja-aineiston rehtorille. Rikkomuksen vakavuutta arvioitaessa otetaan huomioon vilpin toistuvuus ja laajuus.

Rehtori voi antaa opiskelijalle kirjallisen varoituksen, esittää hallitukselle opiskelijan määräaikaista erottamista tai katsoa, ettei asiassa ole tapahtunut rikkomusta.

Rehtorin tai hallituksen asiassa tekemä päätös annetaan tiedoksi ja mahdollisia toimenpiteitä varten opiskelijalle, opettajalle, dekaanille tai erillis- tai palvelulaitoksen johtajalle sekä opintopalveluihin.

Vakavaa rikkomusta koskevaan päätökseen saa hakea muutosta valittamalla Itä-Suomen hallinto-oikeuteen. Päätökseen tulee liittää valitusosoitus. Hallinto-oikeuden päätökseen, joka koskee yliopistolain 45 §:ssä tarkoitettua opiskelijan kurinpitoa, ei saa hakea muutosta valittamalla.

Ennen arviointia havaittu syventävien opintojen opinnäytetyöhön liittyvä vilppiepäily käsitellään näiden yliopiston linjausten mukaisesti. Jos ylempään korkeakoulututkintoon sisältävässä opinnäytetyössä havaitaan hyvän tieteellisen käytännön loukkausepäily sen jälkeen, kun opinnäytetyö on hyväksytty, käsitellään epäily kansallisen Tutkimuseettisen neuvottelukunnan julkaisemien ohjeiden mukaisesti. Ilmoitus hyvän tieteellisen käytännön loukkausepäilystä yliopiston rehtorille.

Itä-Suomen yliopiston menettely vilppiepäilyssä kaavio (liite)

Menettely vilppitapauksessa prosessi on kuvattu https://kamu.uef.fi/student-book/opetuksen-ja-opiskelun-eettiset-ohjeet

Vilppiä koskevat säännökset, määräykset ja ohjeet

Yliopistolain 45 §:n mukaan opiskelijalle voidaan antaa kirjallinen varoitus, jos hän:

  1. häiritsee opetusta;
  2. käyttäytyy väkivaltaisesti tai uhkaavasti;
  3. menettelee vilpillisesti tai muuten rikkoo yliopiston järjestystä;
  4. kieltäytyy 43 d §:ssä tarkoitetun huumausainetestiä koskevan todistuksen esittämisestä; taikka
  5. on 43 d §:Ssä tarkoitetun selvityksen perusteella käyttänyt huumausaineita muihin kuin lääkinnällisiin tarkoituksiin siten, että hänen toimintakykynsä on heikentynyt.

Jos teko tai laiminlyönti on vakava tai jos opiskelija jatkaa edellä 1 momentissa tarkoitettua epäasiallista käyttäytymistä kirjallisen varoituksen saatuaan, hänet voidaan erottaa yliopistosta määräajaksi, enintään yhdeksi vuodeksi.

Yliopistolain 45 a.2 §:n mukaan opiskelijalle annettavasta kirjallisesta varoituksesta päättää yliopiston rehtori ja opiskelijan määräaikaisesta erottamisesta yliopiston hallitus. Ennen asian ratkaisemista on kurinpitorangaistukseen syynä oleva teko tai laiminlyönti yksilöitävä, hankittava tarpeellinen selvitys sekä varattava opiskelijalle tilaisuus tulla asiassa kuulluksi.

Itä-Suomen yliopiston opintojohtosäännön 45 §:ssä säädetään menettelystä vilppi- ja häirintätapauksissa seuraavasti:

 “Opintosuoritus voidaan hylätä, mikäli opiskelija on sitä suorittaessaan syyllistynyt opetus- tai tutkimustoimintaan kohdistuvaan rikkomukseen.  Valvoja voi välittömästi poistaa tenttitilaisuudesta opiskelijan, johon kohdistuu vahva epäilys vilpistä tai joka häiritsee tilaisuutta.  Opintosuoritus hylätään myös, kun vilppi havaitaan vasta kuulustelutilaisuuden jälkeen.

Sähköisessä tentissä (esim. EXAM) vilpillinen toiminta tarkistetaan videotallenteelta. Jos valvoja keskeyttää opiskelijan kuulustelun häiritsemisen tai vilppiepäilyn vuoksi, valvoja merkitsee vastauspapereihin keskeytyksen syyn ja sen, myöntääkö vai kiistääkö opiskelija häiriön tai vilpin.

Opiskelijalle, jota epäillään vilpistä tai tenttitilaisuuden häiritsemisestä, on varattava tilaisuus tulla kuulluksi.  Jos opiskelijan vilpillinen menettely on näytetty toteen, on rikkomuksesta ilmoitettava kirjallisesti dekaanille tai opetuksesta vastaavan yksikön johtajalle, joka päättää mahdollisista jatkotoimenpiteistä. Dekaani tai opetuksesta vastaavan yksikön johtaja, voi harkintansa mukaan ilmoittaa vilpistä rehtorille yliopistolain 45 §:n mukaista kurinpitomenettelyä varten.“

Akateemisen rehtorin päätöksen (22.12.2015) Plagiaatintunnistusjärjestelmään liittyvän prosessikuvauksen vahvistaminen mukaan:

”Asiantuntemuksensa pohjalta ohjaaja päättää, ovatko lähdeviittaukset ja lainaukset hyvän tieteellisen tavan mukaisia ja siten hyväksyttäviä. Päätös on tehtävä kahden (2) viikon kuluessa opinnäytetyön palauttamisesta (sähköinen lomake). Mikäli ne ovat kunnossa, opiskelija saa tiedon hyväksytystä alkuperäisyyden tarkistuksesta, ja prosessi päättyy. Opiskelija voi tämän jälkeen lähettää opinnäytetyön tarkastajille. Mikäli ne eivät ole kunnossa, tekee ohjaaja päätöksen löydettyjen vastaavuuksien vakavuudesta.

  • Lievä: Ohjaaja antaa opiskelijalle palautetta opinnäytetyön korjaamiseksi/ viimeistelemiseksi. Opiskelija korjaa opinnäytetyötään saamansa palautteen mukaisesti. Opiskelija palauttaa korjatun opinnäytetyön uudelleen Turnitin-tehtävään. Korjatun työn voi kerran jättää uudelleen ns. esitarkastukseen/plagiaatintunnistukseen.
  • Vakava: Ohjaaja käynnistää prosessin epäilystä opetus-/tutkimustoimintaan kohdistuvasta rikkomuksesta.

uusi rivi

Ekaotsikko
Video on tehokas tapa esittää asioita. Valitsemalla Online-video voit upottaa videon koodin esitykseen. Voit myös kirjoittaa avainsanan ja etsiä verkosta asiakirjallesi parhaiten sopivan videon.

Jotta asiakirjasi näyttäisi ammattimaiselta, Wordissa on otsikko-, alatunniste-, kansilehti- ja tekstiruuturakenteita, jotka täydentävät toisiaan. Voit esimerkiksi lisätä kansilehden, ylätunnisteen tai sivupalkin. Valitse ensin Lisää ja valitse sitten eri valikoimista haluamasi elementit.

Teemoilla ja tyyleillä pidät tiedostosi helposti yhtenäisenä. Kun valitset Rakenne-välilehdessä uuden teeman, kuvat, kaaviot ja SmartArt-grafiikkaobjektit muuttuvat uuden teeman mukaisesti. Kun tyylejä käytetään, otsikot muuttuvat vastaamaan uutta teemaa.

Säästä aikaa Wordin uusilla painikkeilla, jotka näkyvät vain tarvittaessa. Voit muuttaa tapaa, jolla kuva sopii asiakirjaan, napsauttamalla sitä. Asetteluasetukset-painike tulee näkyviin sen viereen. Kun käsittelet taulukkoa, napsauta kohtaa, johon haluat lisätä rivin tai sarakkeen, ja napsauta sitten plusmerkkiä.