8899 FA opas: Koulutuksen tieteelliset ja ammatilliset tavoitteet

Koulutuksen tieteelliset ja ammatilliset tavoitteet

Farmaseutti on laillistettu terveydenhuollon ammattihenkilö sekä lääkkeiden ja lääkealan asiantuntija, joka osaa:

• Toimia farmaseuttisissa tehtävissä lääkehuollon ja muun sosiaali- ja terveydenhuollon sektoreilla.
  • Tehdä säädöksiin, tutkimustietoon, hoitosuosituksiin ja ammattietiikkaan perustuvia ratkaisuja.
  • Edistää terveyttä ja lääkkeiden rationaalista käyttöä.
  • Valmistaa laatuvaatimukset täyttäviä lääkevalmisteita.
  • Varmistaa lääkitysturvallisuuden lääkkeitä toimitettaessa.
  • Toimia ja viestiä asiakkaiden kanssa ja moniammatillisissa ympäristöissä.
  • Ylläpitää osaamistaan sekä kehittää ja tuoda esille omaa asiantuntijuuttaan.

Farmaseutin tutkinnon suorittaneella on edellytykset ylempään korkeakoulututkintoon johtavaan koulutukseen. Farmaseutin koulutusohjelma koostuu neljästä osaamiskokonaisuudesta, joita ovat farmaseutti terveydenhuollossa, molekyylistä lääkevalmisteeksi, lääkehoidot ja niiden arviointi sekä tieteellinen ajattelu ja viestintätaidot.  Osaamiskokonaisuuksien tavoitteet ovat seuraavat:

Farmaseutti terveydenhuollossa ​–osaamiskokonaisuuden suoritettuaan, opiskelijan odotetaan osaavan:
selittää eri toimijoiden ydintehtävät ja roolit lääkehuollossa​
noudattaa työskentelyssään säädöksiä, määräyksiä ja ohjeita sekä soveltaa ammattietiikkaa ​​
toimia farmaseuttisissa tehtävissä vastuullisesti ja oman ammattiroolinsa mukaisesti ​​
toimia sosiaali- ja terveydenhuollossa sektorinsa ja yksikkönsä asiantuntijana. ​

Molekyylistä lääkevalmisteeksi​​ –osaamiskokonaisuuden suoritettuaan, opiskelijan odotetaan osaavan:
perustella kemiallisen rakenteen vaikutus lääkeaineen tehoon ja turvallisuuteen​
selittää lääkkeiden elinkaaren vaiheet ja niiden merkitys lääkevalmisteen tehon ja turvallisuuden
kannalta ​
käyttää lääkkeiden kehityksessä, valmistuksessa ja laadunvalvonnassa tarkoituksenmukaisia menetelmiä ja toimintatapoja ​
määritellä lääkemuotojen erot, niiden soveltuvuus eri antoreiteille ja selittää niiden oikea käyttö ja säilytys. ​

Lääkehoidot ja niiden arviointi​​ –osaamiskokonaisuuden suoritettuaan, opiskelijan odotetaan osaavan:
arvioida lääkehoidon tarvetta ja tarkoituksenmukaisuutta ​​
tunnistaa ja ratkaista lääkehoitoon liittyviä ongelmia​
tukea ja seurata lääkehoidon toteutumista​
antaa yksilöllistä terveys- ja lääkeneuvontaa​
tehdä lääkityksen tarkistuksen ja lääkehoidon arvioinnin​
toimia farmasian asiantuntijana moniammatillisessa hoitotiimissä. ​

Tieteellinen ajattelu ja viestintätaidot ​​–osaamiskokonaisuuden suoritettuaan, opiskelijan odotetaan osaavan:
etsiä, arvioida ja soveltaa tietoa alan keskeisistä tietolähteistä ​
valita ja käyttää farmaseuttisissa tehtävissä tarvittavia ohjelmistoja ja tietokantoja​
kirjoittaa tieteellistä asiatekstiä alan käytäntöjä noudattaen​
viestiä suullisesti, kirjallisesti ja verkossa kohderyhmä huomioiden ​
käyttää englannin ja ruotsin kieltä työhön liittyvissä vuorovaikutustilanteissa ​
arvioida ja kehittää omaa osaamistaan​.

Yksittäisten opintojaksojen osaamistavoitteet on esitetty opintojaksokuvauksissa (kts. opetussuunnitelman kappale 8).

Alempaan korkeakoulututkintoon johtavan koulutuksen tavoitteet on kuvattu Valtioneuvoston asetuksessa yliopistojen tutkinnoista ja erikoistumiskoulutuksista (794/2004) ja Valtioneuvoston asetuksessa yliopistojen tutkinnoista annetun Valtioneuvoston asetuksen muuttamisesta (1039/2013). Asetuksen 1039/2013 7 §:n mukaan alempaan korkeakoulututkintoon johtavan koulutuksen tavoitteena on, että tutkinnon suorittaneella on:

tutkintoon kuuluvien pää- ja sivuaineiden tai niihin rinnastettavien kokonaisuuksien taikka koulutusohjelmaan kuuluvien opintojen perusteiden tuntemus sekä edellytykset alan kehityksen seuraamiseen;
valmiudet tieteelliseen ajatteluun ja tieteellisiin työskentelytapoihin tai taiteellisen työn edellyttämät tiedolliset ja taidolliset valmiudet;
edellytykset ylempään korkeakoulututkintoon johtavaan koulutukseen ja elinikäiseen oppimiseen;
edellytykset soveltaa hankkimaansa tietoa työelämässä oman alansa tehtävissä ja kansainvälisessä yhteistyössä;
riittävä viestintä- ja kielitaito oman alansa tehtäviin sekä kansainväliseen toimintaan ja yhteistyöhön.

Koulutus perustuu tutkimukseen tai taiteelliseen toimintaan sekä alan ammatillisiin käytäntöihin.