9721 FA opas AHOT-käytänteet farmasian opinnoissa

AHOT-käytänteet farmasian opinnoissa

AHOT eli aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen tarkoittaa aiemmin suoritettujen opintojen hyväksilukua.

Itä-Suomen yliopiston opiskelijaksi hyväksytty opiskelija voi hakea kirjallisesti osaamisensa tunnistamista ja tunnustamista, mikäli osaaminen vastaa opetussuunnitelmassa esitettyjä tavoitteita sisällöltään ja tasoltaan.

Hyväksiluettavat opinnot ovat pääsääntöisesti korkeakoulutasoisia.

Hyväksilukemiset voidaan myöntää käyttäen joko opintojen korvaamista tai sisällyttämistä seuraavasti:

• Opintojen korvaamista opiskelija voi hakea farmaseutin tai proviisorin tutkintoon kuuluvista pakollisista opinnoista. Opintojen korvaaminen muualla suoritetuilla opinnoilla edellyttää, että opinnot vastaavat sisällöltään ja tasoltaan korvattavan opintojakson vaatimuksia. Korvaavuudesta päättää kunkin opintojakson vastuuopettaja. Kielikeskus päättää tutkintoon vaadittavien kieliopintojen korvaamisesta. Lisätietoa kieliopintojen korvaamisesta löytyy kielikeskuksen AHOT-sivustolta.
  • Sisällyttämisessä muualla suoritettuja opintoja hyväksytään farmaseutin tai proviisorin tutkinnon valinnaisiin opintoihin. Sisällytettävän opinnon pitää tukea opiskelijan opintojen kokonaisuutta ja vastata tasoltaan farmaseutin tai proviisorin tutkintorakenteen vaatimuksia.

Opintojen korvaamista ja sisällyttämistä koskevat hakemukset jätetään sähköisesti yliopiston Pepissä. Hakemuksessa pyydetyt kentät on täytettävä huolellisesti ja tarvittavat liitteet on liitettävä hakemuksen mukaan: Todistukset aiemmasta/aiemmista suorituksista - opintorekisteriotteet, opintojaksokuvaukset ym. vastaavat. Liitteiden on oltava hyvälaatuisia ja luettavissa olevia. Lomakkeen lähettämisen jälkeen opiskelija saa tiedon hakemuksen onnistuneesta jättämisestä palveluun. Kun hyväksilukeminen on käsitelty, päätös tulee sähköpostiin.

Opintosuoritukset vanhenevat 10 vuodessa laskettuna suorituslukukauden lopusta. Opinnoilla ei ole enää päivitysmahdollisuutta vaan kaikki yli 10 vuotta vanhat opinnot on suoritettava uudelleen, mikäli opiskelija haluaa ne tutkintoon. Kieli- ja viestintäopinnot eivät vanhene. Uudet vanhenemissäännöt koskevat kaikkia opiskelijoita heidän siirtyessään suorittamaan uuden tutkintorakenteen mukaisia opintoja. Siirtymäaikana vanhan tutkintorakenteen mukaisesti opiskelevien opiskelijoiden osalta noudatetaan aikaisempia vanhenemissääntöjä.