Kolmisen kuukautta korona-aikaa takanamme on tuonut arkeen täysin odottamattomia asioita: Rajoituksia, sääntöjä, huolia itsestä ja läheisistä. Moni on odottanut syksyä mahdollisuutena palata normaaliin opiskeluarkeen, mutta edessä onkin uusi normaali: Etäopetus ja tapaamisten rajoitteet jatkuvat vielä pitkään tavalla tai toisella. Muutos haastaa monin tavoin, mutta tarjoaa myös mahdollisuuden oppimiseen ja uudenlaiseen havainnointiin. Mitä tämä kokemus voi meille opettaa?
Yhteiskuntana, yliopistona ja yksilönä olemme ainakin jo oppineet epävarmuuden sietoa ja toimintamalleja ennakoimattomissa tilanteissa. Muutostilanteet haastavat itse kunkin psykologista joustavuutta ja kaikenlaisten tunteiden aktivoituminen on mahdollista. Tunnekokemusten kuuntelu ja ymmärtäminen tarjoavat viisastumisen paikan, tunteita ei tarvitse pelätä tai paeta. Myös vaikeiden tunteiden kanssa oleminen on mitä tärkein työelämätaito alati muuttuvassa maailmassa. Mielen rauhoittamisen keinoja voi ja kannattaa harjoitella, niistä on apua tunteiden säätelyssä.
Muutokset haastavat tavoitteiden uudelleen suuntaamiseen. Opintojen kohdalla on moni projekti, tutkimustyö, opinnäyte tai kurssi keskeytynyt tai siirtynyt. Toisille opiskelijoille tahdin hiljentyminen on vapauttanut aikataulusta mahdollisuuden hengähtää, palautua ja kutsua luovuutta esiin. On myös tavallista, että ahdistus ja ympärillä olevien ihmisten tuen katoaminen voi johtaa pysähdykseen. Saattaa tuntua mahdottomalta tarttua mihinkään, vaikka aikaa olisi. Ulkoinen pakko pysähtymiseen voi tarjota mahdollisuuden itsensä kuunteluun ja tavoitteiden uudelleen tarkasteluun niin pitkällä, kuin lyhyellä jänteellä. Katseen kääntäminen konkreettiseen toiminnan suunnitteluun pienien tekojen kautta on yksi keino päästä eteenpäin jämähdyksen tilasta.
Tärkeä muutoksen mahdollisuus on tavoitteiden sisällön tarkastelussa: Nyt on aika miettiä tavoitteita suoritusten sijaan omasta oppimisesta ja kehittymisestä käsin. Mitä pieniä asioita voin kuitenkin tehdä kehittyäkseni kokonaisvaltaisesti alallani? Ne voivat olla asioita, joihin ei suorituspaineiden keskelle ehdi keskittyä. Sisäinen ankaruus on omiaan lisäämään pettymyksen tunteita, jos tavoitteiden muutosta arvioi epäonnistumisena. Tavoitteiden muuttaminen tarkoituksenmukaiseen suuntaan tilanne ja oma kehittyminen huomioiden on hyödyllinen työelämätaito sekin. Ylipäätään myötätuntoinen suhtautuminen itseen ja muihin on voimavara hyvinvoinnin kannalta.
Luottamuksen tunnetta voit vahvistaa kysymällä itseltäsi: Mikä ei ole muuttunut? Turvallisuuden tunne syntyy perusasioista, tavallisesta arjesta ja yksinkertaisista asioista. Liikkuminen lähiluonnossa, unirytmistä huolehtiminen, ruokailuhetket ovat hyvinvoinnin ”peruspalikoita”. Koronauutisvirrasta irrottautuminen ajoittain on myös tarpeen – ja muistathan, joskus on hyvä vain olla tekemättä mitään.
Hyvää kesää toivottaen UEF opintopsykologit Kati Ruth ja Mari Tirronen
Liittenä opiskelu- ja linkkivinkit
- Opintopsykologien opiskeluvinkit kesään:
- Anna itsellesi aikaa sopeutua uudenlaiseen elämäntilanteeseen
- Rakenna Sinun hyvinvointisi kannalta oleelliset palaset ja peruspalikat tukemaan opiskeluasi
- Pysy yhteydessä ihmisiin kaikin sellaisin tavoin, jotka ovat tässä hetkessä mahdollisia
- Rakenna rytmiä päivään: suunnittele ja pohdi, miten omat päivärutiinit ja opiskelutyö kannattaisi tässä uudenlaisessa tilanteessa järjestää. Kirjaa tuo suunnitelma itsellesi ylös.
- Muista tavoitteiden realistisuus ja sopivan pienet välitavoitteet.
- Opiskelijallakin on työpäivä ja työviikko: on tärkeää muistaa levon ja työn suhde
- Pysähdy säännöllisesti huomaamaan onnistumiset ja hyvät asiat ympärilläsi
- Muutamia ajankohtaisia linkkejä hyvinvoinnin tueksi ja omaksi iloksi: