Skip to content
UEF Kamu
  • Etusivu
  • Työkalut
  • Tietopankki
  • Ota yhteyttä
SuomiEnglish
Opiskelijaruokailu
Sähköposti
Yammer
Peppi
WebOodi (lukutilassa)
UEF Moodle
eLearn Moodle
DigiCampus
Lukari
Exam: opiskelijan ohjeet
Kirjasto
MOT-sanakirjat
Sykettä.fi
ISYY
UEF Connect
uef.fi
Student2Student -vertaisohjaus
Peppi
uef.fi
Heimo
weboodi.uef.fi
  • Etusivu
  • Työkalut
  • Tietopankki
  • Ota yhteyttä
Ajankohtaista
Uudelle opiskelijalle
Tohtorikoulutus
Opintoyhteisöt
Opiskelijoiden tukikanavat
Sivuaineet ja muut opinnot
Opinto-oppaat
Vaihto-opiskelu ja kansainvälistyminen
Osaamisen tunnustaminen
Opintoneuvonta
Lukuvuoden ajankohtia
Kampukset, tiedekunnat
Yliopistosanastoa
  1. Etusivu
  2. Tietopankki
  3. Opintojen aikana
  4. Opiskelijoiden tukikanavat
Tulosta yläreunan logo

ITÄ-SUOMEN YLIOPISTO

JOENSUU, KUOPIO

Perustutkinto-opiskelija Jatkuva oppija

Opiskelijoiden tukikanavat

Tulosta
Asiointipalvelu asiointi.uef.fi

Asiointipalvelu (avautuu uudessa välilehdessä) on sähköinen palvelu, johon kirjautumalla UEF-tunnuksella pääset täyttämään erilaisia hakemuksia ja muun muassa ostamaan tulostussaldoa.

Hakijapalvelut

Hakijapalvelut palvelee opiskelijavalintaa koskevissa yleisissä kysymyksissä, joita ovat esimerkiksi opiskelijaksi hakeminen, hakukelpoisuus, hakulomakkeet, hakemusten liitteet, valintaperusteet, valintakokeet, pisteytykset, yhden opiskelupaikan periaate ja valintakokeiden erityisjärjestelyt.

Palvelunumero: 029 445 8990, ma-pe 10-15 (1.6.-31.7. ma-pe klo 10-14)

Sähköpostiosoite: hakijapalvelut@uef.fi

Käyntiosoite: Joensuussa Aurora A, 1 krs., Kuopiossa Canthia, 2. krs.

Kansainväliset liikkuvuuspalvelut

Keskeisimpiä palveluita ovat:

  • vaihtoon lähtevien opiskelijoiden neuvonta ja tuki, vaihtomahdollisuuksista tiedottaminen, lähtö- ja paluuorientaatiot
  • saapuvien ulkomaalaisten vaihto- ja tutkinto-opiskelijoiden neuvonta ja tuki, orientaatiot ja kv-tuutorointi
  • opettajien ja henkilökunnan kansainvälisen liikkuvuuden koordinointi
  • Summer Schoolin koordinointi

Tarvitsetko neuvoa vaihto-opiskelun liittyvissä asioissa? (avautuu uuteen välilehteen)

Sähköpostiosoite: international@uef.fi

Käyntiosoite: Joensuussa Aurora A, 1 krs., Kuopiossa Canthia, 2. krs.

Kirjasto

Kirjaston (avautuu uuteen välilehteen) sivuilla on kerrottu aukioloajat ja asiointimahdollisuuksista.

Katso myös kirjaston hakupalvelu UEF-Primo (avautuu uudessa välilehdessä) ja  tiedonhaun ohjaus (avautuu uuteen välilehteen).

Opintopalveluiden asiakaspalvelu

Opintopalveluiden asiakaspalvelutiski tarjoaa yleistä opintoneuvontaa, lisätietoa yliopistoon ilmoittautumisesta ja opinto-oikeuksista sekä ylläpitää opiskelijarekisteriä. Palvelutiskiltä saat myös opiskelijatodistukset sekä opintosuoritusotteet.

Palvelunumero: 029 445 8900

  • puhelinpalveluaika ma–pe klo 10–15
  • poikkeuksena 1.6.–31.7. puhelinpalveluaika on ma–pe klo 10–14

Asiakaspalvelutiskin aukiolo- ja palveluaika:

  • opintopalveluiden asiakaspalvelutiski palvelee maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin klo 10–15
  • poikkeuksena 1.6.–31.7., jolloin asiakaspalvelutiski palvelee maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin klo 10–14
  • HUOM! 1.8.-16.9.2022 opintopalveluiden asiakaspalvelutiski on auki ma–pe klo 10–15

HUOM! Tarkistathan myös opintopalveluiden ajankohtaiset poikkeusaukioloajat.

Sähköpostiosoite: opiskelu@uef.fi

  • Jos viestisi sisältää luottamuksellista tietoa, ota yhteyttä niin saat ohjeet salatun viestin lähettämiseen.

Käyntiosoite:

  • Joensuussa Aurora-rakennus, sisäänkäynti A, 1 krs. (Yliopistokatu 2)
  • Kuopiossa Canthia-rakennus, 2. krs. Oppari (Yliopistonranta 1 C)

Postiosoitteet:

  • Joensuu: Itä-Suomen yliopisto, Opintopalvelut, PL 111, 80101 Joensuu
  • Kuopio: Itä-Suomen yliopisto, Opintopalvelut, PL 1627, 70211 Kuopio
Opiskelijavalinnat ja yliopistoon hakeminen

Sähköposti: hakijapalvelut@uef.fi

Opiskelijaviestintä

Yammer

Yammerin UEF Opiskelijat // UEF Students -yhteisö (vaatii UEF-kirjautumisen) on Itä-Suomen yliopiston opiskelijaviestinnän pääkanava, jonka sisältöjä ovat:

  • kaikille opiskelijoille suunnatut uutiset ja tiedotteet (sisältäen Kamun Ajankohtaista-sivun tiedotteet)
  • muu vapaamuotoinen viestintä

UEF Opiskelijat//UEF Students -yhteisön lisäksi Yammerissa on hyvä seurata myös koko yliopistolle suunnattua UEF Ajankohtaista//UEF Current News -yhteisöä.

Jatkotutkintoa (tohtori tai lisensiaatti) suorittavien viestinnän pääkanava on Yammerin Tohtorinkoulutus//Doctoral education -yhteisö. Tohtoriohjelmilla on myös omat kanavansa, joita kannattaa seurata pysyäkseen ajan tasalla niiden tapahtumista ja muista tärkeistä tohtoriopintoihin liittyvistä tiedotteista. Yammerissa on lisäksi useita muita ryhmiä, kuten esimerkiksi tutkimusrahoitusryhmä, joihin jatkotutkintoa suorittavan kannattaa liittyä.

Kamu

Kamu on kaikkien opiskelijoiden tietopankki opiskelusta Itä-Suomen yliopistossa. Kamusta löytyvät kaikille opiskelijoille yhteiset ohjeet ml. uuden opiskelijan ohjeet, ​linkit eri palveluihin ja ​​Ajankohtaista​-uutisvirta, jonka sisältöjä ovat:

  • yliopiston kaikille opiskelijoille suunnatut tiedotteet sekä suomeksi että englanniksi
  • päivityksistä yleisissä ohjeissa​
  • palveluiden poikkeusaikataulut ​​
  • yliopiston palvelut ja tilaisuudet opiskelijoille​

Opintoyhteisöt

Opintoyhteisöt ovat kunkin koulutusohjelman tai oppiaineen omat ohjeistukset sisältäviä sivustoja. Ne toimivat opiskelijoiden tietopankkeina, ja niihin on koottu ohjeistuksia ja muuta opiskelun kannalta tärkeää tietoa. Sivustot sijaitsevat O365-ympäristössä, joten käyttäminen vaatii kirjautumisen. On hyvä seurata ainakin pää- ja sivuaineiden opintoyhteisöjä ja niiden tiedottamista. Opintoyhteisöt löytyvät täältä: opintoyhteisöt

Avoimen yliopiston tutkintotavoitteisesti opiskelevat opiskelijat voivat halutessaan liittyä opintoyhteisöön.

Opintoyhteisöt eivät ole käytössä  jatkotutkintokoulutuksessa, lukuun ottamatta kielikeskuksen opintoyhteisöä.

Muut opiskelijaviestinnän tukikanavat

  • Tuudo
  • Itä-Suomen yliopiston ylioppilaskunnan (ISYY) viestintäkanavat
    • ISYYn verkkosivut: Ajankohtaista
    • Kampuskohtaiset uutiskirjeet: Wiikko-Ärsyke
  • Yksikköjen ajankohtaistapalstat, esim. kirjasto ja kielikeskus
  • Somekanavat

Jatkuvat oppijat

Avoimen yliopiston ja täydennyskoulutusten opiskelijat voivat hyödyntää samoja viestintäkanavia muiden opiskelijoiden kanssa. Yammer ja Kamu ovat tärkeitä seurattavia. Avoimen yliopiston opiskelijoille suunnattuna viestintäkanavana käytetään oppiainekohtaisesti Moodlea.

Poikkeus- ja häiriötiedottaminen

Kun häiriö- tai poikkeustilanne on ennakkoon tiedossa, siitä tiedotetaan palveluun liittyvässä viestintäkanavassa ja UEF Opiskelijat Yammerissa.

Kriisiviestinnän pääkanavana käytetään tekstiviesti- tai sähköpostipalvelua.

Opiskelijaviestinnän periaatteet yliopistossa

  • Opiskelijoilla on saatavissa opiskelunsa kannalta oleellinen ja ajankohtainen tieto.
  • Opiskelijaviestintää toteutetaan suomeksi ja englanniksi.
  • Tavoitteena opiskelijoille kohdistuvassa viestinnässä kanavien selkeys ja ymmärrettävyys.
  • Viestintää toteutetaan kohderyhmälähtöisesti.
  • Tiedotteet ovat sisällöltään selkeitä ja niiden otsikoinnissa käytetään sisältöä kuvaavia ilmaisuja.
  • Opiskelijoille suunnattua viestintää toteutetaan ja kehitetään opiskelijoiden tarpeet huomioiden.
  • Opiskelijaviestinnän periaatteita ovat ajantasaisuus, tavoittavuus, ymmärrettävyys, luotettavuus, avoimuus ja vuorovaikutteisuus.
Opiskeluhyvinvointi

Tietoa palveluista opiskelijan arkeen ja opiskeluhyvinvointiin liittyen (esim. ylioppilaskunta ISYYn palvelut, opiskelijoiden terveydenhuolto YTHS, auttavia tahoja, esteetön opiskelu, tapaturmat, SORA, oppilaitospastorit, opiskelijaruokailu, opintotuki- ja toimeentulo, muut sosiaalietuudet, asuminen, opiskelijan liikuntapalvelut, vapaa-aika, epäasiallinen kohtelu ja häirintä, opiskelijoiden päihdeohjelma, turvallisuus ja kriisitilanteet, tasa-arvo ja yhdenvertaisuus).

  • Auttavia tahoja.
  • Opiskeluhyvinvointityö UEFissa.
  • Opintopsykologipalvelut kampuksilla. 
  • Student2Student -vertaisohjaus (puhelimitse, chat)
Oppari

Oppari auttaa opiskelijoita muun muassa tietoteknisissä asioissa ja ongelmissa (Moodle, sähköinen tentti, tulostus, skannaus). Opparin Yammer-kanava sisältää linkkiportaalin ja etäopiskelun ohjeita.

Puhelinnumero: 029 445 8880, puhelinpalveluaika: ma-pe klo 8-15, kesällä klo 9-14.

Sähköpostiosoite: servicedesk@uef.fi.

Käyntiosoitteet:

  • Joensuussa Carelia-rakennus, kirjasto, 1 krs.
  • Kuopiossa Canthia-rakennus, 2. krs.

Aukioloajat:

  • Joensuun kampus: arkisin klo 9–18, lauantaisin klo 10–14.
  • Kuopion kampus: arkisin klo 8–18, lauantaisin klo 10–14.

Opparin poikkeusaukiolot:

JOENSUU (palveluajat)

Joulun ja uudenvuoden aika
Ma–to 19.–22.12.2022 klo 10–15
Pe–ma 23.–26.12.2022 suljettu
Ti–pe 27.–30.12.2022 klo 10–15
La 31.12.2022 suljettu
Ma–to 2.–5.1.2023 klo 10–15
Pe–su 6.–8.1.2023 suljettu

KUOPIO

Joulun ja uudenvuoden aika
Ma–to 19.–22.12.2022 klo 9–15
Pe–ma 23.–26.12.2022 suljettu
Ti–pe 27.–30.12.2022 klo 9–15

La 31.12.2022 suljettu
Ma–to 2.–5.1.2023 klo 9–15
Pe–su 6.–8.1.2023 suljettu

Tietotekniikkapalvelut

Tietotekniikkapalvelut vastaa yliopiston IT-palveluista.

Yleisimmät opiskelijoiden tarvitsemat IT-palvelut ovat UEF-käyttäjätunnukseen (avautuu uuteen välilehteen) ja salasanan vaihtoon (avautuu uuteen välilehteen) liittyvät kysymykset ja ongelmat.

Palvelukanavina (avautuu uuteen välilehteen) ovat UEF Asiointipalvelu (avautuu uuteen välilehteen), Chat, puhelin ja asiakaspalvelupisteet Joensuussa ja Kuopiossa.

Uuden opiskelijan palvelut

Vastaamme opiskelijoiden ja henkilökunnan kysymyksiin tuutorointiin ja uusien opiskelijoiden orientaation organisointiin liittyen. Uuden opiskelijan palvelut on yliopistonlaajuinen prosessi, jota koordinoi Opintopalveluiden Uuden opiskelijan palveluiden (UPA) -tiimi. Uuden opiskelijan palveluiden prosessissa on mukana laaja joukko toimijoita sekä myös yliopiston ulkopuolisia sidosryhmiä.

Orientaation tiedekunta-, ohjelma- ja oppiainekohtaisista osuuksista voi tarvittaessa kysyä tiedekuntien/maisteriohjelmien ohjaushenkilöstöltä tai oppiaineiden tuutorivastaavilta/oppiainetuutoreilta (hallinto- tai opetushenkilökuntaa). Uuden opiskelijan palveluiden tiimi tekee yhteistyötä myös Itä-Suomen yliopiston ylioppilaskunnan ja ainejärjestöjen kanssa.

  • Tuutorointi 
  • Uuden opiskelijan -sivusto (Kamu)
  • Kv-opiskelijoiden tuutorointi
  • New Student Orientation (Kamu)
Urasuunnittelu, uraohjaus ja työnhaku

Tarvitsetko ohjausta koulutuspolun tai uran suunnitteluun? Tarvitsetko tietoa työnhakumahdollisuuksista?

Lue lisää urapalveluista opiskelijoille.

Sähköpostiosoite: urapalvelut@uef.fi.

Kielikeskuksen Kopparit – ohjausta ja tukea kieli- ja viestintäopintoihin

Askarruttaako sinua jokin asia kielikeskuksen kursseissa?
Onko englanti tai ruotsi ruosteessa?
Takkuaako kirjoittaminen tai jännittääkö esiintyminen?

Älä jää pohdintojesi kanssa yksin, vaan ota yhteyttä kielikeskuksen Koppareihin. Koppareina toimii neljä kielikeskuksen opettajaa. Nimensä mukaisesti Kopparit ottavat kopin kieli- ja viestintäopintoihin liittyvistä pulmista ja auttavat eteenpäin. Voit ottaa Koppareihin yhteyttä sähköpostitse tai tulla tapaamaan heitä tiistaisin ohjaustuokioihin. Lisäksi Kopparit järjestävät perjantaisin rentoja opiskelutuokioita Joensuun kampuskirjastolla.

Keväällä 2023 Koppari-toimintaa on tarjolla toukokuun loppuun saakka. Toiminta on tauolla viikolla 10 ja pääsiäislomalla 6.–12.4.

Koppareiden ohjaustuokiot
Kopparit ovat tavattavissa kerran viikossa ilman ajanvarausta. Ohjaustuokioissa voit saada matalalla kynnyksellä henkilökohtaista ohjausta ja tukea. Koppareilta voit kysyä laidasta laitaan kielikeskusopintoihin liittyviä kysymyksiä. Voit tulla keskustelemaan kasvokkain Joensuussa tai etänä Zoomissa.

Kopparit tavoittaa keväällä 2023
- sähköpostitse kopparit@uef.fi
- tiistaisin klo 16–17 Joensuussa luokasta AU208 ja Zoomista https://uef.zoom.us/j/66080742687

Opiskelutuokiot
Kopparit järjestävät perjantaisin klo 9–12 opiskelutuokioita Joensuun kampuskirjaston toisessa kerroksessa tilassa CK216. Opiskelutuokioihin voit tulla tekemään kielikeskuksen opintoihin liittyviä tehtäviä rennossa ilmapiirissä. Opiskelutuokiot toimivat itseopiskeluperiaatteella, mutta paikalla on aina yksi Koppareista ohjaamassa ja neuvomassa.

Lue lisää muista kielikeskuksen tukitoimista kielikeskuksen opintoyhteisöstä: Tukitoimet ja esteetön opiskelu

Tiedekunnat ja yksiköt

Tiedekunnissa ja oppiaineissa tunnetaan opintojen sisällölliset asiat.

Katso yleinen opintoneuvonta ja HOPS-ohjaajien yhteystiedot ja Opintoyhteisöt.

Ylioppilaskunta (ISYY)

Itä-Suomen yliopiston ylioppilaskunta (ISYY) on Itä-Suomen yliopistossa opiskelevien etu- ja palvelujärjestö, joka toimii Joensuun ja Kuopion kampuksilla. Jäseniä ovat kaikki yliopistossa ylempää tai alempaa korkeakoulututkintoa suorittavat opiskelijat.

Ylioppilaskunta tuottaa useita palveluita opiskelijoille, muun muassa tapahtumia ja teemaviikkoja, YTHS-palveluita ja opiskelijahyvinvoinnin palveluita, SYKETTä-liikuntapalveluita ja liikuntavälineiden lainausta, edunvalvontaa, viestintäpalveluita, kerhotoimintaa ja kansainvälisiä palveluita. Tutustu ISYY:n palveluiden tarjontaan.

Ylioppilaskunnan toimistot palvelevat Joensuussa ja Kuopiossa. Toimistoilta voit noutaa lukuvuosi- tai lukukausitarran opiskelijakorttiisi sekä opiskelijakalenterin. Lisäksi voit muun muassa ostaa SYKETTÄ-tarran, ISYY-tuotteita ja lippuja erilaisiin tapahtumiin.

  • Joensuun toimisto, käynti- ja postiosoite: Yliopistokatu 7, Haltia 2.krs, PL 111, 80100 Joensuu, sähköposti: toimisto.joensuu@isyy.fi,
  • Kuopion toimisto, käynti- ja postiosoite: Yliopistonranta 3, Studentia, sisäänkäynti C-ovesta, PL 1627, 70211 Kuopio, sähköposti: toimisto.kuopio@isyy.fi

Ylioppilaskunnan edustajiston, hallituksen ja henkilöstön yhteystiedot sekä toimistojen aukioloajat löytyvät ISYY:n verkkosivuilta.

YTHS – Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiö

Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiö (YTHS) on opiskeluterveydenhuollon asiantuntija ja tarjoaa sinulle korkeakoulukouluopiskelijana yleisterveyden, suunterveyden ja mielenterveyden palveluita sekä edistää opiskeluyhteisöjen hyvinvointia. Lue palveluista yths.fi-sivuilta.

Voit käyttää YTHS:n terveydenhoitopalveluja syyslukukaudella 2021, mikäli olet perustutkintoa suorittava korkeakouluopiskelija ja olet maksanut korkeakouluopiskelijan terveydenhoitomaksun Kelalle.

Asiointi – myös etänä

Ajanvaraus kaikkiin YTHS:n palveluihin tapahtuu hoidontarpeen arvioinnin kautta, lisätietoa https://www.yths.fi/asiointi/ajanvaraus/ Palvelupisteidemme yhteystiedot ja aukioloajat löydät verkkosivuiltamme https://www.yths.fi/palvelupisteet/

YTHS:n kanssa voit asioida myös verkossa ja etänä. Self on opiskelijan oma verkkopalvelu, jonka kautta voit muun muassa ylläpitää yhteystietojasi, hallinnoida ajanvarauksia ja täyttää esitietolomakkeita, keskustella chatissa tai saapua etävastaanotolle. Lue lisää Selfistä yths.fi/self-info ja kirjaudu sen käyttäjäksi heti lukuvuoden alussa.

Terveydenhoitomaksu maksetaan Kelalle

Korkeakouluopiskelijoiden terveydenhoitomaksu maksetaan Kelalle, ja YTHS tuottaa terveydenhoitopalvelut opiskelijoille. Vastaanotoista emme peri maksua. Lisätietoja https://www.yths.fi/asiointi/palvelumaksut/

Opiskelijan terveystietoa verkossa

Löydät terveystietoa YTHS:n terveystietopankista yths.fi/terveystietopankki, jonne on koottu laaja valikoima artikkeleita liittyen opiskelijan terveyteen, sairauksiin, mielenterveyteen ja suunterveyteen.

Jatkuvan oppimisen keskus - JOK

JOKin yhteystiedot 

opiskelijavaihto opintohallinto kansainväliset liikkuvuuspalvelut hakijapalvelut yhteystiedot Uuden opiskelijan palvelut urapalvelut Student2Student Opintopalvelut opintopsykologi Oppari Kirjasto YTHS ISYY asiointipalvelu kv-liikkuvuuspalvelut opiskeluhyvinvointi tietotekniikkapalvelut UEF-Primo ylioppilaskunta opiskelijavalinta
University of Eastern Finland Joensuu, Kuopio © University of Eastern Finland
Facebook Instagram Twitter YouTube LinkedIn Snapchat SoundCloud
  • Saavutettavuusseloste
  • Tietosuojaseloste
Hallinnoi evästeitä
Palvelu käyttää evästeitä sivuston optimointiin.
Toiminnalliset Aina aktiivinen
Tekninen tallennus tai pääsy on ehdottoman välttämätön oikeutettua tarkoitusta varten, joka mahdollistaa tietyn tilaajan tai käyttäjän nimenomaisesti pyytämän palvelun käytön, tai yksinomaan viestinnän välittämiseksi sähköisen viestintäverkon kautta.
Asetukset
Tekninen tallennus tai pääsy on tarpeen laillisessa tarkoituksessa sellaisten asetusten tallentamiseen, joita tilaaja tai käyttäjä ei ole pyytänyt.
Tilastolliset
Tekninen tallennus tai pääsy, jota käytetään yksinomaan tilastollisiin tarkoituksiin. Tekninen tallennus tai pääsy, jota käytetään yksinomaan anonyymeihin tilastollisiin tarkoituksiin. Ilman haastetta, Internet-palveluntarjoajasi vapaaehtoista suostumusta tai kolmannen osapuolen lisätietueita pelkästään tähän tarkoitukseen tallennettuja tai haettuja tietoja ei yleensä voida käyttää tunnistamaan sinua.
Markkinointi
Teknistä tallennustilaa tai pääsyä tarvitaan käyttäjäprofiilien luomiseen mainosten lähettämistä varten tai käyttäjän seuraamiseksi verkkosivustolla tai useilla verkkosivustoilla vastaavia markkinointitarkoituksia varten.
Hallitse vaihtoehtoja Hallinnoi palveluita Hallitse myyjiä Lue lisää näistä tarkoituksista
Näytä asetukset
{title} {title} {title}