- Etusivu
- Tietopankki
- Opintojen aikana
- Opiskelijoiden tukikanavat
ITÄ-SUOMEN YLIOPISTO
JOENSUU, KUOPIO
Opiskelijoiden tukikanavat
Asiointipalvelu (avautuu uudessa välilehdessä, vaatii kirjautumisen) on sähköinen palvelu, johon kirjautumalla UEF-tunnuksella pääset täyttämään erilaisia hakemuksia ja muun muassa ostamaan tulostussaldoa.
Hakijapalvelut palvelee opiskelijavalintaa koskevissa yleisissä kysymyksissä, joita ovat esimerkiksi opiskelijaksi hakeminen, hakukelpoisuus, hakulomakkeet, hakemusten liitteet, valintaperusteet, valintakokeet, pisteytykset, yhden opiskelupaikan periaate ja valintakokeiden erityisjärjestelyt.
Palvelunumero: 029 445 8990, ma-pe 10-14
Sähköpostiosoite: hakijapalvelut@uef.fi
Käyntiosoite: Joensuussa Aurora A, 1 krs., Kuopiossa Canthia, 2. krs.
Keskeisimpiä palveluita ovat:
- vaihtoon lähtevien opiskelijoiden neuvonta ja tuki, vaihtomahdollisuuksista tiedottaminen, lähtö- ja paluuorientaatiot
- saapuvien ulkomaalaisten vaihto- ja tutkinto-opiskelijoiden neuvonta ja tuki, orientaatiot ja kv-tuutorointi
- opettajien ja henkilökunnan kansainvälisen liikkuvuuden koordinointi
- Summer Schoolin koordinointi
Tarvitsetko neuvoa vaihto-opiskelun liittyvissä asioissa? (avautuu uuteen välilehteen)
Sähköpostiosoite: international@uef.fi
Käyntiosoite: Joensuussa Aurora A, 1 krs., Kuopiossa Canthia, 2. krs.
Kirjaston (avautuu uuteen välilehteen) sivuilla on kerrottu aukioloajat ja asiointimahdollisuuksista.
Katso myös kirjaston hakupalvelu UEF-Primo (avautuu uudessa välilehdessä) ja tiedonhaun ohjaus (avautuu uuteen välilehteen).
Koulutuspalveluiden asiakaspalvelutiski tarjoaa yleistä opintoneuvontaa, lisätietoa yliopistoon ilmoittautumisesta ja opiskeluoikeuksista sekä ylläpitää opiskelijarekisteriä. Palvelutiskiltä saat myös opiskelijatodistukset sekä opintosuoritusotteet.
Palvelunumero: 029 445 8900
- puhelinpalveluaika ma–to klo 12–14
Asiakaspalvelupisteen aukiolo- ja palveluaika:
- keskiviikkoisin asiakaspalvelupiste palvelee klo 10–14
- Muina aikoina asiakaspalvelupiste palvelee ajanvarauksella. Voit varata ajan aikaisintaan tunnin päähän ja enimmillään viikon päähän. Voit tehdä varauksen ajanvaraussivullamme Joensuun tai Kuopion asiakaspalvelupisteelle tai Teams-tapaamiseen (avautuu uudessa välilehdessä) niille ajoille, jotka varaussivulla ovat varattavissa.
Koulutuspalveluiden asiakaspalvelun ajankohtaiset poikkeusaukioloajat ilmoitetaan tässä.
Sähköpostiosoite: opiskelu@uef.fi
- Jos viestisi sisältää luottamuksellista tietoa, ota yhteyttä niin saat ohjeet salatun viestin lähettämiseen.
Käyntiosoite:
- Joensuussa Aurora-rakennus, sisäänkäynti A, 1 krs. (Yliopistokatu 2)
- Kuopiossa Canthia-rakennus, 2. krs. Oppari (Yliopistonrinne 3)
Postiosoitteet:
- Joensuu: Itä-Suomen yliopisto, Koulutuspalvelut, PL 111, 80101 Joensuu
- Kuopio: Itä-Suomen yliopisto, Koulutuspalvelut, PL 1627, 70211 Kuopio
Sähköposti: hakijapalvelut@uef.fi
Viva Engage
Viva Engagen ent. Yammerin UEF Opiskelijat // UEF Students -yhteisö (vaatii UEF-kirjautumisen) on Itä-Suomen yliopiston opiskelijaviestinnän pääkanava, jonka sisältöjä ovat:
- kaikille opiskelijoille suunnatut uutiset ja tiedotteet (sisältäen Kamun Ajankohtaista-sivun tiedotteet)
- muu vapaamuotoinen viestintä
UEF Opiskelijat//UEF Students -yhteisön lisäksi Viva Engagessa on hyvä seurata myös koko yliopistolle suunnattua UEF Ajankohtaista//UEF Current News -yhteisöä.
Jatkotutkintoa (tohtori tai lisensiaatti) suorittavien viestinnän pääkanava on Viva Engagen Tohtorinkoulutus//Doctoral education -yhteisö. Tohtoriohjelmilla on myös omat kanavansa, joita kannattaa seurata pysyäkseen ajan tasalla niiden tapahtumista ja muista tärkeistä tohtoriopintoihin liittyvistä tiedotteista. Yammerissa on lisäksi useita muita ryhmiä, kuten esimerkiksi tutkimusrahoitusryhmä, joihin jatkotutkintoa suorittavan kannattaa liittyä.
Kamu
Kamu on kaikkien opiskelijoiden tietopankki opiskelusta Itä-Suomen yliopistossa. Kamusta löytyvät kaikille opiskelijoille yhteiset ohjeet ml. uuden opiskelijan ohjeet, linkit eri palveluihin ja Ajankohtaista-uutisvirta, jonka sisältöjä ovat:
- yliopiston kaikille opiskelijoille suunnatut tiedotteet sekä suomeksi että englanniksi
- päivityksistä yleisissä ohjeissa
- palveluiden poikkeusaikataulut
- yliopiston palvelut ja tilaisuudet opiskelijoille
Opintoyhteisöt
Opintoyhteisöt ovat kunkin koulutusohjelman tai oppiaineen omat ohjeistukset sisältäviä sivustoja. Ne toimivat opiskelijoiden tietopankkeina, ja niihin on koottu ohjeistuksia ja muuta opiskelun kannalta tärkeää tietoa. Sivustot sijaitsevat O365-ympäristössä, joten käyttäminen vaatii kirjautumisen. On hyvä seurata ainakin pää- ja sivuaineiden opintoyhteisöjä ja niiden tiedottamista. Opintoyhteisöt löytyvät täältä: opintoyhteisöt
Avoimen yliopiston tutkintotavoitteisesti opiskelevat opiskelijat voivat halutessaan liittyä opintoyhteisöön.
Opintoyhteisöt eivät ole käytössä jatkotutkintokoulutuksessa, lukuun ottamatta kielikeskuksen opintoyhteisöä.
Muut opiskelijaviestinnän tukikanavat
- Tuudo
- Itä-Suomen yliopiston ylioppilaskunnan (ISYY) viestintäkanavat
- Yksikköjen ajankohtaistapalstat, esim. kirjasto ja kielikeskus
- Somekanavat
Jatkuvat oppijat
Avoimen yliopiston ja täydennyskoulutusten opiskelijat voivat hyödyntää samoja viestintäkanavia muiden opiskelijoiden kanssa. Viva Engage (ent. Yammer) ja Kamu ovat tärkeitä seurattavia. Avoimen yliopiston opiskelijoille suunnattuna viestintäkanavana käytetään oppiainekohtaisesti Moodlea.
Poikkeus- ja häiriötiedottaminen
Kun häiriö- tai poikkeustilanne on ennakkoon tiedossa, siitä tiedotetaan palveluun liittyvässä viestintäkanavassa ja UEF Opiskelijat Viva Engagessa (ent. Yammer).
Kriisiviestinnän pääkanavana käytetään tekstiviesti- tai sähköpostipalvelua.
Opiskelijaviestinnän periaatteet yliopistossa
- Opiskelijoilla on saatavissa opiskelunsa kannalta oleellinen ja ajankohtainen tieto.
- Opiskelijaviestintää toteutetaan suomeksi ja englanniksi.
- Tavoitteena opiskelijoille kohdistuvassa viestinnässä kanavien selkeys ja ymmärrettävyys.
- Viestintää toteutetaan kohderyhmälähtöisesti.
- Tiedotteet ovat sisällöltään selkeitä ja niiden otsikoinnissa käytetään sisältöä kuvaavia ilmaisuja.
- Opiskelijoille suunnattua viestintää toteutetaan ja kehitetään opiskelijoiden tarpeet huomioiden.
- Opiskelijaviestinnän periaatteita ovat ajantasaisuus, tavoittavuus, ymmärrettävyys, luotettavuus, avoimuus ja vuorovaikutteisuus.
Oppari auttaa opiskelijoita muun muassa tietoteknisissä asioissa ja ongelmissa (Moodle, sähköinen tentti, tulostus, skannaus). Löydät Opparin myös Viva Engagesta.
Sähköpostiosoite: servicedesk@uef.fi.
Voit myös jättää palvelupyynnön osoitteessa https://asiointi.uef.fi/. Valitse lomake "Opiskelijan digituki (Oppari)". Lomakkeen löydät otsikon "Opiskelijapalvelut" alta.
Käyntiosoitteet:
- Joensuussa Carelia-rakennus, kirjasto, 1 krs.
- Kuopiossa Canthia-rakennus, 2. krs.
Aukioloajat:
- Joensuun kampus: arkisin klo 9–18, lauantaisin klo 10–14.
- Kuopion kampus: arkisin klo 8–18, lauantaisin klo 10–14.
- HUOM! Tarkista poikkeusaukioloajat.
Digipalvelut vastaa yliopiston IT-palveluista. Tuotamme ja kehitämme IT- ja opetusteknologia palveluita opiskelijoiden ja henkilökunnan käyttöön.
Yleisimmät opiskelijoiden tarvitsemat IT-palvelut ovat UEF-käyttäjätunnukseen ja salasanan vaihtoon liittyvät kysymykset ja ongelmat.
Palvelukanavina ovat UEF Asiointipalvelu (vaatii kirjautumisen), chat, puhelinpalvelu ja asiakaspalvelupisteet Joensuussa ja Kuopiossa.
Tarkista poikkeusaukioloajat ja tarkemmat tiedot Digipalveluiden sivuilta Palvelukanavat-osiosta.
Kotikoneille on asennettavissa ohjelmistoja yliopiston lisensseillä, lisätietoja löydät Heimosta (avautuu uuteen välilehteen, vaatii kirjautumisen). Ohjeita ja suoria linkkejä eri palveluiden käyttöön löydät Kamun työkaluista.
Vastaamme opiskelijoiden ja henkilökunnan kysymyksiin tuutorointiin ja uusien opiskelijoiden orientaation organisointiin liittyen. Uuden opiskelijan palvelut on yliopistonlaajuinen prosessi, jota koordinoi Opintopalveluiden Uuden opiskelijan palveluiden (UPA) -tiimi. Uuden opiskelijan palveluiden prosessissa on mukana laaja joukko toimijoita sekä myös yliopiston ulkopuolisia sidosryhmiä.
Orientaation tiedekunta-, ohjelma- ja oppiainekohtaisista osuuksista voi tarvittaessa kysyä tiedekuntien/maisteriohjelmien ohjaushenkilöstöltä tai oppiaineiden tuutorivastaavilta/oppiainetuutoreilta (hallinto- tai opetushenkilökuntaa). Uuden opiskelijan palveluiden tiimi tekee yhteistyötä myös Itä-Suomen yliopiston ylioppilaskunnan ja ainejärjestöjen kanssa.
Tarvitsetko ohjausta koulutuspolun tai uran suunnitteluun? Tarvitsetko tietoa työnhakumahdollisuuksista?
Lue lisää urapalveluista opiskelijoille.
Sähköpostiosoite: urapalvelut@uef.fi.
Tarvitsetko tukea ja ohjausta kieli- ja viestintäopintoihin? – Kopparit auttavat!
• Askarruttaako sinua jokin asia kielikeskuksen kursseissa?
• Onko englanti tai ruotsi ruosteessa?
• Takkuaako kirjoittaminen tai jännittääkö esiintyminen?
Älä jää pohdintojesi kanssa yksin, vaan ota yhteyttä kielikeskuksen Koppareihin. Me Kopparit olemme kielikeskuksen opettajia. Nimensä mukaisesti Koppari ottaa kopin kieli- ja viestintäopintoihin liittyvistä pulmistasi ja auttaa sinua eteenpäin!
Koppareilta saat matalalla kynnyksellä henkilökohtaista ohjausta ja tukea. Voit kysyä laidasta laitaan kielikeskusopintoihin liittyviä kysymyksiä sähköpostitse (kopparit@uef.fi). Lisäksi sinun on mahdollista sopia tapaaminen kopparin kanssa ja keskustella mieltä askarruttavista asioista kampuksella tai Zoomissa.
Esimerkkitilanteita kieli- ja viestintäopintoihin liittyen, joissa voimme olla avuksi:
• Tarvitsetko tukea kielten opiskeluun?
• Pohdituttaako kielikurssien sisältö tai kursseilla vaadittu taitotaso?
• Onko kielioppi hukassa tai takkuaako sanojen opettelu?
• Tarvitsetko tukea erilaisiin oppimistekniikoihin?
• Onko sinulla haasteita tehtävien aloittamisen tai suorittamisen kanssa?
• Onko sinulle haastavaa pysyä kurssin aikataulussa mukana?
• Onko sinulla haasteita navigoida oppimisympäristössä?
• Jännittääkö sinua puhuminen tai suulliset esitelmät?
• Tarvitsetko tukea kielen tuottamiseen suullisesti tai kirjallisesti?
Lue lisää muista kielikeskuksen tukitoimista kielikeskuksen opintoyhteisöstä: Tukitoimet ja esteetön opiskelu
Tiedekunnissa ja oppiaineissa tunnetaan opintojen sisällölliset asiat.
Katso yleinen opintoneuvonta ja HOPS-ohjaajien yhteystiedot ja Opintoyhteisöt.
Itä-Suomen yliopiston ylioppilaskunta (ISYY) on Itä-Suomen yliopistossa opiskelevien etu- ja palvelujärjestö, joka toimii Joensuun ja Kuopion kampuksilla. Jäseniä ovat kaikki yliopistossa ylempää tai alempaa korkeakoulututkintoa suorittavat opiskelijat.
Ylioppilaskunta tuottaa useita palveluita opiskelijoille, muun muassa tapahtumia ja teemaviikkoja, YTHS-palveluita ja opiskelijahyvinvoinnin palveluita, SYKETTÄ-liikuntapalveluita ja liikuntavälineiden lainausta, edunvalvontaa, viestintäpalveluita, kerhotoimintaa ja kansainvälisiä palveluita. Tutustu ISYY:n palveluiden tarjontaan.
Ylioppilaskunnan toimistot palvelevat Joensuussa ja Kuopiossa. Toimistoilta voit noutaa lukuvuosi- tai lukukausitarran opiskelijakorttiisi sekä opiskelijakalenterin. Lisäksi voit muun muassa ostaa SYKETTÄ-tarran, ISYY-tuotteita ja lippuja erilaisiin tapahtumiin.
- Joensuun toimisto, käynti- ja postiosoite: Yliopistokatu 7, Haltia 2.krs, PL 111, 80100 Joensuu, sähköposti: toimisto.joensuu@isyy.fi,
- Kuopion toimisto, käynti- ja postiosoite: Yliopistonranta 3, Studentia, sisäänkäynti C-ovesta, PL 1627, 70211 Kuopio, sähköposti: toimisto.kuopio@isyy.fi
Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiö (YTHS) on opiskeluterveydenhuollon asiantuntija ja tarjoaa sinulle korkeakoulukouluopiskelijana yleisterveyden, suunterveyden ja mielenterveyden palveluita sekä edistää opiskeluyhteisöjen hyvinvointia. Lue palveluista yths.fi-sivuilta.
Voit käyttää YTHS:n terveydenhoitopalveluja syyslukukaudella 2021, mikäli olet perustutkintoa suorittava korkeakouluopiskelija ja olet maksanut korkeakouluopiskelijan terveydenhoitomaksun Kelalle.
Asiointi – myös etänä
Ajanvaraus kaikkiin YTHS:n palveluihin tapahtuu hoidontarpeen arvioinnin kautta, lisätietoa https://www.yths.fi/asiointi/ajanvaraus/ Palvelupisteidemme yhteystiedot ja aukioloajat löydät verkkosivuiltamme https://www.yths.fi/palvelupisteet/
YTHS:n kanssa voit asioida myös verkossa ja etänä. Self on opiskelijan oma verkkopalvelu, jonka kautta voit muun muassa ylläpitää yhteystietojasi, hallinnoida ajanvarauksia ja täyttää esitietolomakkeita, keskustella chatissa tai saapua etävastaanotolle. Lue lisää Selfistä yths.fi/self-info ja kirjaudu sen käyttäjäksi heti lukuvuoden alussa.
Terveydenhoitomaksu maksetaan Kelalle
Korkeakouluopiskelijoiden terveydenhoitomaksu maksetaan Kelalle, ja YTHS tuottaa terveydenhoitopalvelut opiskelijoille. Vastaanotoista emme peri maksua. Lisätietoja https://www.yths.fi/asiointi/palvelumaksut/
Opiskelijan terveystietoa verkossa
Löydät terveystietoa YTHS:n terveystietopankista yths.fi/terveystietopankki, jonne on koottu laaja valikoima artikkeleita liittyen opiskelijan terveyteen, sairauksiin, mielenterveyteen ja suunterveyteen.
Opinto-ohjaus ja opintojen suunnittelu
Oppiaine- ja koulutusalakohtainen ohjaus
Avoimen yliopiston väyläohjaus
Uraohjaus ja jatkuvan oppimisen mahdollisuudet
KV-osaajien ohjaus/Guidance in English and Russian
Heli Kaarniemi (ohjausta suomeksi ja englanniksi/ Guidance in English)
Irina Tere (ohjausta myös venäjäksi/Guidance in Russian)
Opiskelu aikuiskoulutustuella
Opiskelu työmarkkinatuella