Itä-Suomen yliopiston opiskelijoille järjestettiin syyskuussa 2025 kysely, joka kartoitti Kamun käytettävyyttä, sisältöä ja kehittämistoiveita.
Kyselyn mukaan Kamusta haetaan yleisimmin opintojen suunnitteluun liittyvää tietoa, opintohallinnon ohjeita sekä tietoa käytännön asioista, kuten tilat, IT-palvelut ja ruokailu.
Eri sisältömuodoista eniten toivottiin täsmällistä tietoa, kuten linkkejä tärkeimpiin sähköisiin palveluihin, tarkkoja kirjallisia ohjeita ja oppaita.
Kamu koetaan pääosin helppokäyttöiseksi. Tiedon löydettävyyttä voisi kuitenkin kehittää – 27 % vastaajista sanoi löytävänsä tarvittavan tiedon hyvin, 60 % kohtuullisesti ja 13 % huonosti.
Kehittämistoiveissa korostuivat hakutoiminnon parantaminen, tiedonhaun yksinkertaistaminen ja selkeämmät opastuspolut. Hyvin toimiviksi koettiin erityisesti Työkalut-osio sekä ajankohtaistiedotteiden löydettävyys – kaikki vastaajat olivat näistä vähintään jokseenkin samaa mieltä.
Suurin osa kyselyyn vastanneista käyttää Kamua säännöllisesti: 38 % viikoittain ja 33 % kuukausittain. Valtaosa käyttää palvelua suomenkielisenä, ja tietokone on selvästi yleisin käyttölaite.
Kyselyyn saatiin 128 vastausta. Tulokset antavat tärkeää tietoa Kamun kehittämistyöhön, jotta palvelu tukee opiskelijoiden arkea entistä paremmin.
Vastaajilla oli mahdollisuus osallistua kolmen UEF-verkkokaupan lahjakortin arvontaan. Voittajat on arvottu ja palkinnot toimitettu voittajille. Kiitos kaikille vastanneille!