12032 Sivuaine: Geoinformatiikan opintokokonaisuus

Geoinformatiikka (25 op)

Geoinformatiikan opintokokonaisuus (25 op) on monitieteinen opintokokonaisuus, jonka tuottavat yhdessä maantiede, metsätieteet, tietojenkäsittelytiede ja tilastotiede.

Geoinformatiikan opintokokonaisuutta suositellaan sivuaineopinnoiksi alasta kiinnostuneille opiskelijoille. Erityisen hyvin se sopii geoinformatiikan opintoja tarjoavien yksiköiden pääaineopiskelijoiden sivuaineopinnoiksi. Geoinformatiikan opinnot on tarkoitettu opiskelijoille, jotka haluavat oppia hyödyntämään paikka- ja aluetietoa sekä oppia sen tuottamista, analyysiä ja sovellutuksia.

Geoinformatiikkaa tarvitaan esimerkiksi maantieteen, luonnonvara- ja ympäristötutkimuksen, hallinnon, logistiikan ja metsätieteiden alalla. Useimmat geofysikaaliset ilmiöt ovat paikkaan sidottuja, ja monet suunnittelun alat kuten kaavoitus ja aluesuunnittelu hyödyntävät geoinformatiikkaa.

Geoinformatiikan opinnoissa perehdytään paikka- ja aluetiedon kuvaamiseen ja analysointiin sekä sen tietokoneavusteiseen tuottamiseen ja muokkaamiseen. Opintokokonaisuuteen kuuluu kaukokartoituksen opintoja sekä perehtymistä alue- ja paikkatiedon hyödyntämiseen. Opinnot rakentuvat siten, että kursseista muodostuu kokonaisuus, jonka suorittanut hallitsee GIS-tekniikkaa ja ymmärtää ohjelmistojen toiminnan perusteita ja maantieteellisiä ja spatiaalisia jakaumia sekä niiden teoreettisia perusteita.

Vapaa sivuaineoikeus

Lue lisää geoinformatiikan opintokokonaisuudesta WebOodista.

Vastuuyksikkö: Historia- ja maantieteiden laitos, Joensuun kampus