12036 Sivuaine: Historia 25/35/65 op

Historia (25/35/65 op)

Historiaa voi opiskella vapaasti sivuaineena perus-, aine- ja syventävät opinnot. Historian perusopintokokonaisuuden suorittamisen jälkeen valitaan aineopintoihin ja syventäviin opintoihin suuntautuminen joko Suomen tai yleiseen historiaan.

Historian perusopinnot (25 op) suoritettuaan opiskelija

• tunnistaa, osaa analysoida ja osallistua historiaan ja sen käyttöön liittyviin keskusteluihin
  • on perehtynyt historiaan tieteenalana ja ymmärtää sen tutkimuksen luonteen tunnistaa,
  • osaa analysoida ja osallistua historiaan ja sen käyttöön liittyviin keskusteluihin.

Historian aineopinnot (35 op) suoritettuaan opiskelija

• hallitsee historian tutkimusprosessin eri vaiheet
  • pystyy etsimään ja analysoimaan erilaista aineistoa sekä tuottamaan tältä pohjalta tutkimukselliset kriteerit täyttävän harjoitustyön
  • kykenee puolustamaan tulkintojaan ja analysoimaan muiden tuottamaa tekstiä seminaarikeskustelussa
  • on perehtynyt valitsemiinsa historian osa-alueisiin.

Historian syventävät opinnot (65 op) suoritettuaan opiskelija

• on perehtynyt laaja-alaisesti historiantutkimuksen kehityslinjoihin ja menetelmiin.
  • on hankkinut hyvän asiantuntemuksen valitsemiltaan erikoistumisalueilta
  • kykenee itsenäisesti tuottamaan laajan (noin 50–60 sivua) tieteellisen tutkielman ja perustelemaan tutkimukseen liittyviä ratkaisujaan tieteellisessä keskustelussa.

Sivuaineopinnot aloitetaan Historiatieteen perusteilla (1 op), jolla opiskelija saavuttaa perusvalmiudet menetykselliseen historian opiskeluun. Opintojakson voi suorittaa neljänä ajankohtana vuodessa palauttamalla essee ennen jotakin seuraavista päivämääristä: 15.9., 15.11., 15.1. tai 15.3. Kunkin ajankohdan jälkeen esseet arvioidaan kolmen viikon kuluessa. Opintojakson hyväksytty suorittaminen on edellytyksenä Historian esitykset- opintojaksoille osallistumiselle.

Opiskeluoikeus

Vapaa sivuaineoikeus

Lisätietoa

Lue lisää historiasta WebOodissa. (avautuu uuteen välilehteen)