12089 Sivuaine: Perusopetuksessa opetettavien aineiden ja aihekokonaisuuksien monialaiset opinnot

Perusopetuksessa opetettavien aineiden ja aihekokonaisuuksien monialaiset opinnot (60 op) tuottavat luokan- ja erityisluokanopettajankelpoisuuden yhdessä maisterin tutkinnon ja opettajan pedagogisten opintojen kanssa. Opinnot antavat laaja-alaiset taidot opettaa perusopetuksen luokka-asteilla 1-6.

Monialaiset opinnot jakautuvat sisällöllisesti neljään teema-alueeseen

1. vuorovaikutus
  2. oppiva yhteisö
  3. osallisuus ja yhteiskunta
  4. ilmaisu ja kulttuuri

Opintojen tavoitteena on, että opetuskokonaisuuden suoritettuaan opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida opetuskokonaisuuksia, soveltaa eri oppiaineiden sisällöllisiä ja pedagogisia perusteita, toteuttaa integroivia opetuskokonaisuuksia sekä huomioida opetuksessa oppimisen ongelmia ja eri alojen tutkimustietoa. Kaikkia monialaisia opintoja läpäiseviä sisältöjä ovat monikulttuurisuus, kestävä tulevaisuus, sosiaalinen sukupuoli ja tasa-arvo, tieto- ja viestintäteknologia sekä erityispedagoginen näkökulma.

Opintokokonaisuuteen kuuluu sekä kaikille yhteisiä (55 op) että valinnaisia (5 op) opintojaksoja. Monialaisten valinnaisten opintojen opintotarjonta vaihtelee ja tarjonta vahvistetaan vuosittain opetusohjelman hyväksymisen yhteydessä. Monialaisten valinnaisiin opintoihin voidaan hyväksyä myös muissa tiedekunnissa ja opiskelijavaihdoissa suoritettuja opintojaksoja, mikäli suoritettujen opintojaksojen oppisisällöt liittyvät luokka-asteilla 1-6 opetettaviin oppiaineisiin ja niiden pedagogiikkaan.

Ilmoitus/haku ja/tai valinta. Sivuaineoikeutta on haettava. Lisätietoja sivuaineen opinto-oikeuden hakemisesta löydät oheisista sivuaineen valintaperusteista.

Lue lisää perusopetuksessa opetettavien aineiden ja aihekokonaisuuksien monialaisista opinnoista WebOodissa.

Vastuuyksikkö: Soveltavan kasvatustieteen ja opettajankoulutuksen osasto, Joensuun kampus