Opintosuoritusten arvioinnissa käytetään asteikkoa 0–5, jossa arvosanojen merkitys on seuraava: 5 = erinomainen, 4 = kiitettävä, 3 = hyvä, 2 = tyydyttävä, 1 = välttävä ja 0 = hylätty. Suoritukset voidaan myös arvioida asteikolla hyväksytty–hylätty. Hyväksytyn suorituksen vähimmäisvaatimukset määrätään opetussuunnitelmassa. (Koulutuksen johtosääntö § 32.)
Opintosuorituksen arviointi perustuu opetussuunnitelmassa vahvistettuun opintojaksokuvaukseen. Jokaiselle opintojaksolle tulee olla asetettu osaamistavoitteet. Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmassa määritettyihin osaamistavoitteisiin, ja arviointi annetaan opetussuunnitelmassa opintojaksolle annetulla arviointiasteikolla. (KJS 33 §.)
Opintojakson arviointiperusteet kerrotaan opintojaksokuvauksessa. Jos jollakin opintojaksolla arviointi poikkeaa alla olevista luonnehdinnoista, arviointikäytäntö on kirjattu opintojaksokuvaukseen. Kontaktiopetusta sisältävän opintojakson sisältö, osaamistavoitteet, arviointiperusteet ja läsnäolovaatimukset esitellään ensimmäisellä opintokerralla.
Numeerinen asteikko
1 välttävä - Opiskelija on saavuttanut opintojaksolle asetetut tiedolliset ja taidolliset osaamistavoitteet välttävästi.
2 tyydyttävä - Opiskelija on saavuttanut tiedolliset ja taidolliset osaamistavoitteet tyydyttävästi.
3 hyvä - Opiskelija on saavuttanut tiedolliset ja taidolliset osaamistavoitteet hyvin.
4 kiitettävä - Opiskelija on saavuttanut tiedolliset ja taidolliset osaamistavoitteet kiitettävästi.
5 erinomainen - Opiskelija on saavuttanut tiedolliset ja taidolliset osaamistavoitteet erinomaisesti.
Hyväksytty–hylätty-asteikko
Filosofisessa tiedekunnassa opintosuorituksen hyväksyminen hyväksytty–hylätty-asteikolla edellyttää, että opiskelija on saavuttanut tiedolliset ja taidolliset osaamistavoitteet hyvin.
Jos opintokokonaisuus on arvioitu arvosanalla hyväksytty, opiskelijavalintaperusteissa voidaan määritellä tarkemmin arviointiasteikkojen 0–5 ja hyväksytty–hylätty vastaavuus.