15926 Apurahatutkijan asema

MyEL eläkevakuutus

Mikäli sinulle on myönnetty Suomesta apuraha tieteelliseen toimintaan, sinun tulee ottaa eläkevakuutus MELA:sta (MyE-vakuutus).

Vakuutusvelvollisuus koskee

• apurahansaajia, jotka kuuluvat Suomen sosiaaliturvan piiriin (myös jos he työskentelevät ulkomailla mutta kuuluvat Suomen sosiaaliturvan piiriin)
  • niin henkilökohtaisen apurahan saaneita kuin työryhmässä apurahalla työskenteleviä
  • yli 4 kk pituiseen työskentelyyn tarkoitettuja apurahoja
  • tietyn summan ylittäviä apurahoja

Vakuutusvelvollisuus ei kuitenkaan koske apurahoja, jotka on tarkoitettu pelkästään kulujen kattamiseen (esim. matka-apurahat).

Voit hakea vakuutusta apurahapäätöksen saamisen jälkeen, kun olet aloittanut tai aloittamassa apurahalla työskentelyä. Vakuutusmaksun määrä perustuu ikääsi sekä MYEL-työtuloon, ja voit vähentää sen verotuksessa.

Lue lisää apurahansaajan eläkevakuutuksesta MELA:n sivuilta.

Eläkevakuutus

Vakuutus tuo apurahansaajalle oikeuden vanhuuseläkkeeseen, osa-aikaeläkkeeseen, työeläkekuntoutukseen ja työkyvyttömyys-eläkkeeseen, MATA-työtapaturmaturvaan ja ammattitautivakuutukseen sekä sairauspäivärahaan. Lisäksi se tuo apurahansaajan omaisille oikeuden perhe-eläkkeeseen ja ryhmähenkivakuutuskorvaukseen apurahansaajan kuoleman jälkeen.

Sairauspäiväraha

Vakuutuskauden aikana apurahan saaja on oikeutettu Mela-sairauspäivärahaan, jota voi hakea viidennestä sairauspäivästä lähtien.

MATA-työtapaturma- ja ammattitautivakuutus

MATA-työtapaturma- ja ammattitautivakuutus korvaa apurahatyöskentelyssä ja tietyissä työhön liittyvissä olosuhteissa sattuneet tapaturmat ja tietyissä työhön liittyvissä olosuhteissa aiheutuneet ammattitaudit. Lakisääteistä tapaturma- ja ammattitautivakuutusta voi täydentää vapaaehtoisella vapaa-ajan MATA-vakuutuksella, joka korvaa vapaa-ajalla esimerkiksi urheilussa sattuvat tapaturmat. Ulkomaan matkoilla on syytä aina olla myös erillinen matkavakuutus. Lisätietoa MATA-vakuutuksista Melan sivuilta.

Sosiaalietuudet ja työttömyysturva

Kaikki työskentelyapurahat ovat asumistuessa ja toimeentulotuessa huomioon otettavaa tuloa. Päivähoitomaksua määrättäessä väitöskirjaa varten saatuja apurahoja ei oteta tulona huomioon. Apurahoja ei myöskään oteta huomioon ansiosidonnaisen työttömyysturvan määrää laskettaessa.

Äitiys-, isyys- ja vanhempainraha

Äitiys-, isyys- ja vanhempainrahan määrä lasketaan viimeisimmän verotuksessa vahvistetun työtulon perusteella. Jos olet ko. vuonna saanut apurahaa ja sinulla on ollut MyEL-vakuutus, äitiys-, isyys- ja vanhempainraha lasketaan sen pohjana olevan työtulon mukaan. Jos kuitenkin päivärahaa edeltävien kuuden kuukauden työtulot ovat nousseet 20 prosenttia verotuksessa vahvistetuista tuloista, maksetaan päiväraha näiden kuuden kuukauden tulojen mukaan.

Työttömyysturva

Apurahatutkijana olet oikeutettu Kelalta työmarkkinatukeen ilman tarveharkintaa 130 ensimmäiseltä työttömyyspäivältä, mikäli olet ollut vakuutettuna maatalousyrittäjän eläkelain mukaisesti yhteensä vähintään 24 kuukauden ajan edellisten 48 kuukauden aikana. Lisäksi olet oikeutettu ansiosidonnaiseen työttömyysturvaan, mikäli kuulut ammattiliiton työttömyyskassaan ja olet ollut ennen työttömyysjaksoa palkkatyössä 26 viikkoa 28 kk tarkastelujakson aikana.

Työmarkkinatuen saaminen edellyttää, että apuraha-kautesi on todistettavasti loppunut ja että haet kokoaikatyötä. Apurahakaudelta työttömäksi jäämisen jälkeen voit kuitenkin pitää yllä ammattitaitoasi (esim. perehtyen uusiin työvälineisiin ja metodeihin, hakemalla apurahoja, verkostoitumalla kokouksissa) ilman, että tällä on vaikutusta oikeuteesi saada työttömyysetuutta.

Apurahakausi ei kartuta ansiosidonnaiseen päivärahaan oikeuttavaa työssäoloehtoa, mutta se pidentää työssäoloehdon tarkastelujaksoa. Ammattiliiton työttömyyskassan jäsenyyden saaminen edellyttää liittymishetkellä voimassa olevaa palkkatyösuhdetta, joten apurahakauden aikana voit liittyä ammattiliittoon muttei työttömyyskassaan. Kassasta ei kuitenkaan tarvitse erota apurahakauden alkaessa.

Ulkomailla Suomesta myönnetyllä apurahalla työskentellessäsi voit tietyin ehdoin kuulua Suomen sosiaaliturvaan, eikä sinun kannata lähtiessäsi erota työttömyyskassan jäsenyydestä.

Verotus

Tieteellistä tutkimusta varten saatu apuraha tai stipendi voi olla verovapaata tuloa. Apuraha on verovapaata ilman ylärajaa, jos sen maksaja on julkisyhteisö eli esimerkiksi valtio, kunta, taiteen keskustoimikunta, alueellinen taidetoimikunta, Suomen Akatemia tai Pohjoismaiden neuvosto. Yksityisten tahojen (esim. säätiöt, rahastot, yliopistot) maksamat apurahat ovat verovapaita, jos niiden (sekä julkisilta että yksityisiltä maksajilta saatujen) yhteenlaskettu määrä ei ylitä vuodessa valtion taiteilija-apurahan määrää sen jälkeen, kun tulon hankkimisesta ja säilyttämisestä johtuneet menot (esim. eläkevakuutusmaksun) on vähennetty summasta. Mikäli määrä ylittyy, ylittävästä osuudesta maksetaan jäännösveroa. Apurahat lasketaan sen verovuoden tuloksi, jona ne maksetaan (kustannusvaraukset) ja sinä apurahan saajana olet itse vastuussa ennakonpidätyksestä.

Erityistapauksissa (esim. hakematta saadut tunnustuspalkinnot) veronalaisuuden tulkitsee aina viimekädessä verottaja tapauskohtaisesti. Sinun on tarvittaessa esitettävä selvitys apurahan verovapaudesta.

Lisätietoa verohallinnon Apurahat-sivulta.

Apurahansaajan aiheuttama vahinko

Mikäli apurahatutkijana toimiessasi aiheutat yliopiston tutkimuslaitteen rikkoutumisen, maksetaan yliopiston omaisuusvakuutuksesta vakuutusehtojen täyttyessä korvaus yliopistolle.

Mikäli olet aiheuttanut vahingon tahallasi tai tuottamuksella, selvitetään korvausvastuusi erikseen. Apurahatutkijat eivät ole yliopiston vastuuvakuutuksen piirissä, jolloin korvausta voidaan hakea myös omasta mahdollisesta vastuuvakuutuksestasi.