53787 YHKA opas 2024 Opintojaksojen arvostelu

YHKA: Opintojaksojen ja opintokokonaisuuksien arvostelu

Opintojaksojen arvostelu

Opintojaksojen suoritukset arvostellaan asteikolla hyväksytty/hylätty tai asteikolla 0–5. Asteikolla 0-5 suorituksia arvostellessa arvosanojen merkitys on seuraava: 5 = erinomainen, 4 = kiitettävä, 3 = hyvä, 2 = tyydyttävä, 1 = välttävä ja 0 = hylätty. Hyväksytyn suorituksen vähimmäisvaatimukset määrätään opetussuunnitelmassa (Koulutuksen johtosääntö 32 §).

Toisessa suomalaisessa yliopistossa tehdyillä opinnoilla hyväksiluetut (sisällytetyt ja korvatut) opintojaksot arvostellaan alkuperäisellä arvosanalla, jos käytetty arvosteluasteikko on sama kuin Itä-Suomen yliopistossa käytettävä. Muut hyväksiluetut (sisällytetyt ja korvatut) opintojaksot arvostellaan arvosanalla hyväksytty. Laitokset voivat antaa tarkempia määräyksiä hyväksiluettujen opintojaksojen arvostelusta.

Kun opintosuoritus arvostellaan asteikolla 0−5, arvosanoittain vaadittavat % -määrät enimmäispistemäärästä tai erinomaiseen suoritukseen vaadittavasta osaamisesta ovat seuraavat:

• arvosana 1 = noin 50 % enimmäispistemäärästä
  • arvosana 2 = noin 60 % enimmäispistemäärästä
  • arvosana 3 = noin 70 % enimmäispistemäärästä
  • arvosana 4 = noin 80 % enimmäispistemäärästä
  • arvosana 5 = noin 90 % enimmäispistemäärästä

Laitokset voivat omassa opetussuunnitelmassaan tehdä tarkennuksia yllä mainittuun.

Yhteiskuntatieteiden ja kauppatieteiden tiedekunnassa arvosana 1 vastaa arvosanaa hyväksytty lukuvuonna 2024–2025, jollei laitoksen opetussuunnitelmassa toisin määrätä.

Kypsyysnäyte arvostellaan asteikolla hyväksytty – hylätty.

Toisen kotimaisen kielen taito (yleensä ruotsi) arvostellaan asteikolla tyydyttävä – hyvä.

Opintokokonaisuuksien arvostelu

Opintokokonaisuuden arvostelussa ei huomioida arvosanalla hyväksytty suoritettuja opintoja. Jos opintokokonaisuuteen kuuluvista opinnoista yli puolet on arvioitu arvosanalla hyv/hyväksytty, arvostellaan opintokokonaisuus arvosanalla hyväksytty. Sisällytetty opintokokonaisuus arvostellaan sillä arvosanalla, millä se on alun perin suoritettu. Jos sisällytettävä opintokokonaisuus on arvosteltu kolmiportaisella asteikolla (tyydyttävät, hyvät, erinomaiset tiedot), muunnetaan arvosana asteikolle 0-5 seuraavasti: TT = 2/5, HT = 3/5, ET = 5/5.

Jos opintokokonaisuuden arvostelussa käytetään asteikkoa 0-5, opintokokonaisuuden arvosana määräytyy opintojaksojen opintopistemäärillä painotettuna keskiarvona (kaikista opintokokonaisuuteen kuuluvista opintojaksoista kerrotaan opintojakson opintopistemäärä arvosanalla; saadut tulot lasketaan yhteen; saatu summa jaetaan opintokokonaisuuden yhteisopintopistemäärällä) seuraavasti:

keskiarvo
1.00–1,49 = 1/5 (välttävä)
1.50–2,49 = 2/5 (tyydyttävä)
2.50–3,49 = 3/5 (hyvä)
3.50–4,49 = 4/5 (kiitettävä)
4.50–5,00 = 5/5 (erinomainen)

Laitokset voivat antaa tarkempia määräyksiä opintokokonaisuuksien arvostelusta. Pro gradu -tutkielman arvosanan vaikutuksesta syventävien opintojen arvosanaan kerrotaan laitosten opetussuunnitelmissa.