29616 FILO opas Tutkinto-ohjelmat

Filosofisessa tiedekunnassa suoritettavat tutkinnot

Perustutkinnot: kandidaatin tutkinto, maisterin tutkinto

Opiskelija saa opiskelijavalinnassa opinto-oikeuden pääsääntöisesti sekä kandidaatin että maisterin tutkintoon siinä tutkinto-ohjelmassa, johon hänet on valittu. Varhaiskasvatuksen koulutuksen opiskelijat saavat kuitenkin opinto-oikeuden vain kandidaatin tutkintoon.

Filosofisessa tiedekunnassa kandidaatin tutkinto suositellaan suoritettavaksi minimilaajuudessaan. Kandidaatin tutkintoon liitettyjä opintoja ei voi käyttää maisterin tutkintoon. Pääaineen syventävien opintojen opintokokonaisuutta ei voi liittää kandidaatin tutkintoon.

Opiskelijan on pääsääntöisesti suoritettava ensin alempi korkeakoulututkinto ennen siirtymistään suorittamaan ylempää korkeakoulututkintoa. Pääsäännöstä voidaan luopua, jos se on opintojen sujuvan etenemisen kannalta perusteltua. Tällöinkin opiskelijalla on oltava suoritettuna alempi korkeakoulututkinto ennen ylempään korkeakoulututkintoon kuuluvan opinnäytetyön aloittamista.

• Humanistisen alan alempi korkeakoulututkinto on nimeltään humanististen tieteiden kandidaatin tutkinto (HuK, 180 op) ja ylempi korkeakoulututkinto filosofian maisterin tutkinto (FM, 120 op).
  • Kasvatustieteellisen alan alempi korkeakoulututkinto on nimeltään kasvatustieteen kandidaatin tutkinto (KK, 180 op) ja ylempi korkeakoulututkinto kasvatustieteen maisterin tutkinto (KM, 120 op).
  • Psykologian alan alempi korkeakoulututkinto on nimeltään psykologian kandidaatin tutkinto (PsK, 180 op) ja ylempi korkeakoulututkinto puolestaan psykologian maisterin tutkinto (PsM, 150 op).
  • Teologian alan alempi korkeakoulututkinto on nimeltään teologian kandidaatin tutkinto (TK, 180 op) ja ylempi korkeakoulututkinto teologian maisterin tutkinto (TM, 120 op).

Jatkotutkinnot

Itä-Suomen yliopiston tohtorikoulu ja siihen kuuluvat tohtoriohjelmat järjestävät Itä-Suomen yliopiston tieteellisen jatkokoulutuksen. Kaikki tohtoriopiskelijat tekevät tutkintoaan tohtoriohjelmissa. Filosofinen tiedekunta toimii seuraavissa tohtoriohjelmissa (linkit avautuvat uudelle välilehdelle):

Suoritettavat jatkotutkinnot:

• Humanistisella alalla jatkotutkintoja ovat filosofian lisensiaatin (FL) ja filosofian tohtorin (FT) tutkinnot.
  • Kasvatustieteellisen alan tieteellisiä jatkotutkintoja ovat kasvatustieteen lisensiaatin tutkinto (KL) ja kasvatustieteen tohtorin (KT) tai filosofian tohtorin (FT) tutkinto.
  • Psykologian alan tieteellisiä jatkotutkintoja ovat psykologian lisensiaatin (PsL) tutkinto ja psykologian (PsT) tai filosofian tohtorin (FT) tutkinto.
  • Teologian alan jatkotutkintoja ovat teologian lisensiaatin (TL) tutkinto ja teologian tohtorin (TT) tai filosofian tohtorin (FT) tutkinto.

Lisensiaatin tutkinto on vapaaehtoinen välitutkinto. Ensisijaisesti suoritetaan tohtorin tutkinto.

Filosofisen tiedekunnan tutkinto-ohjelmat

Suomenkieliset tutkinto-ohjelmat

Linkit avautuvat uudelle välilehdelle

Humanistinen osasto

• englannin kieli, pääaineet: englannin kieli ja kulttuuri, englannin kieli ja kääntäminen
  • kirjallisuus
  • kulttuurintutkimus, erikoistumisalat: etnomusikologia, kulttuuriantropologia, mediakulttuuri ja viestintä, sukupuolentutkimus, taiteensosiologia
  • logopedia
  • perinteentutkimus
  • ruotsin kieli
  • suomen kieli
  • venäjän kieli, pääaineet: venäjän kieli ja kulttuuri, venäjän kieli ja kääntäminen
  • yleinen kielitiede ja kieliteknologia

Kasvatustieteiden ja psykologian osasto

• erityisluokanopettajan ja erityisopettajan koulutus
  • erityisopettajan koulutus; erityisopettajan koulutus, maisteriopinnot
  • kasvatustieteen ja aikuiskasvatustieteen asiantuntijakoulutus
  • opinto-ohjaajan ja uraohjaajan koulutus; opinto-ohjaajan ja uraohjaajan maisteriopinnot
  • psykologia

Soveltavan kasvatustieteen ja opettajankoulutuksen osasto

• kotitalousopettajakoulutus
  • käsityönopettajakoulutus; käsityömuotoilun maisteriohjelma
  • luokanopettajakoulutus
  • varhaiskasvatuksen opettajakoulutus; varhaiskasvatuksen maisterikoulutus; varhaiskasvatuksen erityisopettajan maisteriopinnot

Teologian osasto

• läntinen teologia, pääaineet: eksegetiikka, kirkkohistoria, systemaattinen teologia, käytännöllinen teologia, uskonnonpedagogiikka, uskontotiede
  • ortodoksinen teologia, pääaineet: eksegetiikka, kirkkohistoria, systemaattinen teologia ja patristiikka, käytännöllinen teologia, kirkkomusiikki, uskontotiede

Englanninkieliset tutkinto-ohjelmat

Linkit avautuvat uudelle välilehdelle.