38538 Toimintaohjeet opettajalle

Toimintaohjeet opettajalle

Opettajan velvollisuus on puuttua välittömästi ja asianmukaisesti opiskelijan toimintaan, mikäli hän epäilee opiskelijaa opetus- tai tutkimustoimintaan kohdistuvasta rikkomuksesta. Opintovilppi voi ilmetä jälkikäteen esimerkiksi tarkistettaessa oppimistehtäviä tai välittömästi esimerkiksi tenttitilanteessa.

Opettaja tai valvoja voi välittömästi poistaa tenttitilaisuudesta opiskelijan, johon kohdistuu vahva epäilys vilpistä tai joka häiritsee tilaisuutta. Jos opettaja tai valvoja keskeyttää opiskelijan kuulustelun häiritsemisen tai vilppiepäilyn vuoksi, opettaja tai valvoja kirjaa ylös keskeytyksen syyn ja sen, myöntääkö vai kiistääkö opiskelija häiriön tai vilpin.

Opettajan tulee vilppiepäilyn havaitsemisen jälkeen selvittää, millaisesta ja miten vakavasta vilpistä on kyse. Vakavuutta arvioidaan vilpin laajuuden, tahallisuuden, suunnitelmallisuuden ja toistuvuuden näkökulmasta. Opettaja voi selvittää asiaa keskustelemalla opiskelijan kanssa tai pyytämällä opiskelijalta selvitystä kirjallisesti esimerkiksi sähköpostilla. Jos opettaja katsoo heti vilpin havaittuaan, että vilppi on ilmeinen eikä se vaadi lisäselvityksen hankkimista opiskelijalta, voi opettaja siirtää vilpin käsittelyn tiedekuntaan ilman lisäselvityksen hankkimista opiskelijalta.

Opettajan tulee tämän jälkeen tehdä jokin seuraavista toimenpiteistä:

1) siirtää havaitsemansa vilpin käsittely dekaanille tai erillis- tai palvelulaitoksen (kielikeskus, kirjasto, opintopalvelut) johtajalle kirjallisesti esimerkiksi lähettämällä asiasta sähköposti. Opettajan tulee kuvata ainakin seuraavat seikat: opiskelijan nimi ja yhteystiedot, opintojakso, mistä vilpistä opiskelijaa epäillään ja miten vilppi ilmenee sekä miten laajaa ja vakavaa vilppi on ollut. Opettajan ilmoitus toimitetaan myöhemmin myös opiskelijalle tiedekunnan kurinpitoselvitysprosessin aikana.

2) ohjattava ja neuvottava opiskelijaa asianmukaiseen toimintaan, jos opettajan arvion mukaan rikkomus on vähäinen tai se johtuu opiskelijan tietämättömyydestä, tai

3) todettava, ettei selvitysten perusteella ole syytä epäillä opiskelijaa vilpistä ja ilmoitettava tästä opiskelijalle kirjallisesti tai suullisesti. Jos opettaja on selvittänyt asiaa esimerkiksi keskustelemalla opiskelijan kanssa sähköpostilla, on hyvä käytäntö ilmoittaa opiskelijalle sähköpostilla, että asian käsittely on päättynyt.