Tekoälyn käyttö opetuksessa ja oppimisessa – LUMET 23.8.2023, päivitetty 24.9.2025
Tekoäly ja koneoppimisen avulla rakennetut kielimallit ja niiden käyttöliittymät (kuten ChatGPT ja Copilot) muuttavat väistämättä yliopisto-opetuksen suunnittelua ja oppimisen arviointia. Uusimmat kielimalleihin perustuvat tekoälyt pystyvät kirjoittamaan ymmärrettävää kieltä, joka usein ensi vilkaisulla vaikuttaa uskottavalta. Luonnollisesti tämä herättää huolta vilpin mahdollisuuksista etenkin itsenäisesti suoritettavien yliopisto-opiskelujen yhteydessä.
Pohjoismaisissa yliopistoissa on otettu tekoälyyn myöntyväinen linja ja nähty tekoälyn käyttö osana tulevaisuuden työelämävalmiuksia. Ovathan erilaiset algoritmit ja tietokantojen louhinta arkipäivää tieteen tekemisessä, jolloin tekoälyllä on suuret mahdollisuudet helpottaa tutkimusta kaikilla luonnontieteen aloilla.
Itä-Suomen yliopisto on linjannut 16.2.2023, että opettajien valmiuksia tekoälysovellusten käyttöön opetuksessa on tuettava. Lisäksi tekoälyn käyttöön opetuksessa ja tutkimuksessa on laadittu rehtorin päätös 47/2023 ja tarkennettu ohjeistus 18.2.2025. Kuitenkin opettajat kaipaavat konkreettisia ohjeita opetuksen järjestämiselle, minkä vuoksi Luonnontieteiden ja tekniikan tiedekunta on koostanut ohjeet opiskelijoille ja opettajille tekoälyavusteiden oppimisen ja opettamisen suuntaviivoiksi.
Opiskelijan AI ohjeet
- Olet vastuussa oppimistehtäviin ja tentteihin palauttamastaan tekstistä.
- Tekoäly ei ole viittaukseen hyväksyttävä tietolähde tutkielmissa ja oppimistehtävissä.
- Luvaton tekoälyn käyttö on vilppiä, mistä on seurauksia.
- Jos käytät tekoälyä oppimistehtävissä ja tutkielmissa sallitulla tavalla, niin kerro kuinka käytit sitä.
- Voit käyttää opiskelussasi kielimallia ja tekoälyä taustoitukseen ja ideoiden löytämiseen. Käyttäminen on sallittua, mikäli opettaja ei sitä erikseen kiellä.
- Älä kirjaudu ulkopuolisille tekoälysovelluksille UEF-sähköpostiosoitteella.
AI arvioinnissa
- Oppimistehtävien ja tenttien laadinnassa tulee ohjeistaa tekoälyn käytöstä.
- Oppimistehtävien ja tenttien toteutuksessa tulee huomioon tekoälyn käytön mahdollisuudet ja rajoitukset.
- Mikäli opiskelijan oma suoritus halutaan varmentaa, voidaan harkita exam-, sali- ja suullisia tenttejä.
- Tenttivastauksia ei saa syöttää yliopiston ulkopuoliseen tekoälysovellukseen. Yliopiston lisenssillä käytettävä Copilot soveltuu myös salassa pidettävän aineiston kuten tenttivastausten käsittelyyn.
AI opetuksessa
- Tutkielmien ohjauksessa tulee ohjeistaa ja ohjata tekoälyn ja kielimallien käyttöä.
- Voit käyttää AI:n luomaa tekstiä tehtävissä, joissa opiskelijat arvioivat tiedon luotettavuutta.
- Voit teettää opiskelijoilla AI-avusteisia tehtäviä (et kuitenkaan voi vaatia ulkopuolisille maksullisille alustoille kirjautumista).
- Opiskelijoita ei voi edellyttää kirjautumista maksullisiin tekoälysovelluksiin.
Tekoälyn muistilista Opiskelijalle
| Varoitukset | Suositukset | ||
| Mitä olet oppimassa? | Plagiointi on paitsi väärin, myös este oppimiselle. Yliopistokoulutus on erinomainen mahdollisuus oppia kriittistä ajattelua ja tiedon prosessointia. Kopioimalla et opi näitä työelämälle tärkeitä taitoja, Siten kopioimalla suoritettu tutkinto ei ole arvokas. | ||
| Oletko varma, että huijausta ei voida jäljittää? | Tiedät, että Wikipediasta suoraan kopioitu teksti löytyy helposti tekstivertailujen avulla.
Kuitenkin myös tekoälyltä voidaan saada jälkikäteen sen antamat vastaukset. Tekoälyä voidaan myös käyttää tekstissä esiintyvien kielioppivirheiden ja kirjoitustyylien löytämiseen, jolloin kopioitu teksti on jäljitettävissä. Esimerkiksi tekoälyn rakentaman tekstin löytämiseen on jo kehitetty useita algoritmeja. |
Muista viitata | Tutkimusartikkelien lisäksi tietolähteinä käytetään usein hakuja erilaisista tietokannoista ja niihin viitataan kunkin julkaisusarjan ohjeiden mukaisesti.
Mikäli haluat käyttää tekoälyn mielipidettä aiheesta, kerro, että olet aiheesta tekoälyn tuottamaa mielipidettä löytänyt. Älä kuitenkaan viittaa tekoälyn tuottamaan tekstiin kirjallisuusluettelossa, koska lähdettä ei pystytä varmentamaan. |
| Onko löytämäsi tieto luotettavaa? | Suhtaudut luultavasti varauksella tietoihin, jotka löytyvät verkon keskustelualustoilta ja Wikipediasta. Niiden tieto ei muutu luotettavaksi sillä, että niitä on käytetty tekoälyn kielimallin koulutuksessa. Tekoäly ei myöskään ole liitetty internettiin, joten se voi tarjota vanhettunutta tietoa.
Tekoäly ei ymmärrä kirjoittamaansa tekstiä, jolloin sen kirjoittamia lähteitä ei välttämättä ole olemassa. Muista, että olet vastuussa kirjoittamasi tekstin luotettavuudesta soveliaisuudesta – myös silloin, kun tekoäly on tuottanut sterotypioita tai syrjivää kieltä. |
Tekoäly auttaa ymmärtämään
kokonaisuuden |
Tekoäly voi antaa Wikipedian tavoin yleiskatsauksen aiheeseen ja helpottaa hahmottamaan keskeistä sisältöä teknisten detaljien sijaan.
Tekoälyn avulla voit saada kirjoittamasi tekstin helppolukuisemmaksi. Tekoälyn tuottamaa tekstiä voi käyttää hyväksi myös tilanteissa, joissa kirjoittamisen alkaminen on vaikeaa. |
| Muista tietosuoja | Et varmastikaan tallenna salassa pidettäviä tietoja minne tahansa nettiin.
Älä siis myöskään syötä sitä verkon tekoälyohjelmaan, koska et voi tietää, mihin siihen syötetyt materiaalit päätyvät. Yliopiston lisenssillä käytettävä Copilot soveltuu myös salassa pidettävien aineistojen käsittelyyn (tietyin varauksin). |
Laajenna näkemystäsi vertaispalautteen avulla | Tekstibotti antaa aiheeseen myös toisen näkökulman, jolloin se auttaa vertaispalautteen tavoin aiheen monipuolisessa tarkastelussa. |
Tekoälyn muistilista opettajalle
| Huomioitavaa | Suositukset | ||
| Soveltavat tehtävät ovat vaikeita myös tekoälylle | Koneoppimisen kielimallit pystyvät vastaamaan hyvin yleisiin tenttikysymyksiin ja tunnistamaan kursseilla esitettyjä avainsanoja.
Sen sijaan Bloomin taksonomian haastavammat tehtävät, joissa opiskelijaa pyydetään yhdistämään tieto ja analysoimaan aineistoja, edellyttävät opiskelijan omaa pohdintaa. Näihin vastaaminen tekoälyn avulla on hyvin |
Testaamalla omia tenttikysymyksiäsi huomaat, mitä yleistietoon liittymätöntä oletat, että kurssin jälkeen osataan.
Voit myös käyttää tekoälyn kirjoittamaa vastausta ja pyytää opiskelijoita arvioimaan vastausta tai löytämään siitä virheet. Muista, ettet voi edellyttää opiskelijoita käyttämään ulkopuolista, maksullista alustaa opinnoissaan |
|
| Tekoälyn käytön saa kieltää | Vaikka tekoälysovelluksia saa lähtökohtaisesti käyttää, niiden käyttö voidaan kieltää opintojaksokuvauksessa tai vastuuopettajan kirjallisella ohjeella (esim. oppimisympäristössä). | Lisää vuorovaikutusta tekoälyn avulla | Opiskelijamäärien kasvaessa opettajalla on rajalliset mahdollisuudet vastata kaikkiin opiskelijoiden kysymyksiin ja seurata opiskelijoiden edistymistä. Tekoälyä voi käyttää ylläpitämään keskustelua ja vastaamaan yleisiin kysymyksiin tai laatimaan kysymyksiä opiskelijoille. Myös kurssialustalla toimiva botti voi auttaa opiskelijoita löytämään tietoa kurssin aikataulusta, oppimistavoitteista jne.
Opiskelijat voivat myös toimia ryhminä yhdessä tekoälyn kanssa ratkaistessaan avoimia tehtävänantoja. |
| Salassa pidettävät aineistot | Oppimistehtäviä, esseitä, tenttivastauksia tai oppimispäiväkirjoja ei saa syöttää yliopiston ulkopuolisiin tekoälysovelluksiin. Moodlen sisällä toimiva Turnitin on yliopiston sisäinen järjestelmä eli sitä saa käyttää.
Samoin yliopiston lisenssillä toimiva Copilot voi käsitellä salassa pidettäviä aineistoja, kuten tenttivastauksia. Henkilötietoja sisältävien aineistojen käsittelyssä tulee noudattaa EU:n tietosuoja-asetuksen ja tietosuojalain asettamia vaatimuksia. |
Tekoälyn teksti on jäljitettävissä | Tekoälyn tuottaman tekstin etsintään on kehitetty myös algoritmeja, niiden toimivuuteen kannattaa suhtautua varauksella.
Tekstin autenttisuutta voidaan selvittää pyytämällä satunnaisotannalla opiskelijoita suulliseen haastatteluun, jossa he kertovat omin sanoin kirjoittamastaan aiheesta. |