Tarkenna hakuasi

9836 HLL opas HOPS hammaslääketieteen opinnoissa

HOPS hammaslääketieteen opinnoissa

Hammaslääketieteen koulutusohjelmassa on vuosikurssikohtaiset opettajatuutorit sekä yleistä HOPS-neuvontaa antavat henkilöt, jotka ohjaavat opiskelun sisällöllisissä asioissa sekä tarpeen mukaan antavat henkilökohtaista ohjausta. Yksittäiseen opintojaksoon tai tiettyyn oppiaineeseen liittyvissä asioissa ohjaa oppiaineen vastuuhenkilö. Lisäksi hammaslääketieteen yksikön henkilökunta ohjaa tarvittaessa kaikissa opintoihisi liittyvissä kysymyksissä.

Hammaslääketieteen koulutusohjelmassa opiskelijoiden henkilökohtaisena opinto-suunnitelmana (HOPS) sekä opintojen ohjauksen runkona toimii vuosikurssikohtainen lukujärjestys. Opinnot etenevät etukäteen suunnitellun lukujärjestyksen mukaan tietyssä järjestyksessä. Kaikki etukäteen suunniteltuun opintojen etenemisjärjestykseen liittyvät poikkeamat käsitellään erillisen HOPS menettelyn kautta. Henkilökohtainen opintosuunnitelma pohjautuu siihen tutkintorakenteeseen, joka on vahvistettu opiskelijan aloittaessa opintonsa sekä voimassa olevaan opetussuunnitelmaan.

Ohjauksen tukena ovat lisäksi kunkin vuosikurssin  opettajatuutorit sekä  sekä yleistä HOPS-neuvontaa antavat henkilöt. Prekliinisessä vaiheessa, kahden ensimmäisen vuoden aikana tuutoropettaja tapaa opiskelijoita säännöllisesti yhteisillä tuutortunneilla ja  tarvittaessa järjestetään mahdollisuus henkilökohtaisiin tapaamisiin.  Kliinisen vaiheen (3.- 5. vuosi) tuutoroinnissa korostuu opiskelijoiden ammatti-identiteetin kasvattaminen ja tukeminen. Lisäksi ohjauksen tukena ovat Opintoyhteisössä opiskelun tueksi julkaistut ohjeet.

Jos opinnot etenevät opetussuunnitelman (=lukujärjestys) mukaisesti, erillistä koko tutkintorakennetta koskevaa hopsia ei tehdä, ainoastaan valinnaisista opinnoista opiskelija laatii suunnitelman opintojen loppuvaiheessa ja hyväksyttää sen koulutussuunnittelijalla. Opiskelija opintojen etenemistä seurataan sekä opintojaksotasolla että klinikkakynnysten kautta.

Syitä, jolloin kirjallisen hopsin laatiminen voi olla tarpeen:

A. Opiskelijalla on muualla suoritettuja, hyväksiluettavia prekliinisen tai kliinisen vaiheen opintoja. Jos hammaslääketieteen opinto-oikeuden saaneella opiskelijalla on vähintään 20 opintopisteen edestä aiempia hammaslääketieteeseen soveltuvia ja mahdollisesti hyväksiluettavia opintoja, on opiskelijalla halutessaan mahdollisuus anoa lupaa ensimmäisen ja toisen vuoden opintojen suorittamiseen yhdessä vuodessa. Anomukseen tarvitaan henkilökohtainen opintosuunnitelma, joka tulee tehdä opintojen alkuvaiheessa. Opiskelija laatii suunnitelman koulutussuunnittelijan tai opettajatuutorin ohjeistamana ja hyväksyttää sen hammaslääketieteen yksikön johtajalla.

B. Poissaolot esim. äitiysloma, kv-vaihto, armeija, suunniteltu sairausloma tai pidempiaikainen äkillinen sairastuminen jne. Jos opiskelija on sairauden tai muun syyn vuoksi poissa pidempään, hänen tulee ilmoittaa siitä hammaslääketieteen yksikköön mahdolli-simman pian. Kun opiskelija tietää paluustaan hän ottaa yhteyttä koulutussuunnittelijaan,  joka ohjaa opiskelijaa hopsin tekemisessä. Opintojen jatkamiseen voivat paluun jälkeen vaikuttaa mm. klinikkakynnykset, kliinisessä hoitoharjoittelussa vaadittavat suoritukset, kv-vaihdossa tehdyt suoritukset jne.
Huom! ko. vuosikurssin opetuksen kulku voi olla erilainen vuosittain

C. muu syy, jonka vuoksi tarvitaan opintojaksojen päällekkäisyyksien kartoittamista
Opinnot etenevät hitaasti, opiskelijalla on paljon puuttuvia suorituksia aikaisemmilta kursseilta tai paljon hyväksilukuja, jne.

Opiskelijan tulee seurata yleisesti itse opintojen etenemistä WebOodin avulla ja ottaa yhteyttä koulutussuunnittelijaan jos opinnot eivät etene toivotulla tavalla. Kirjallisen hopsin (rajattu hops) avulla voi paremmin suunnitella opintojen saattamista ajan tasalle.

Siirtymäsääntö:

Siirtymäsääntöinä sovelletaan yliopiston yhteisiä ohjeita kuitenkin seuraavasti tarkentaen. Opiskelijan poissaolon tai opintojen hitaamman etenemisen aikana voimaan tullut tutkintorakenneuudistus saattaa tuoda tarpeen opintojen suunnittelulle hopsin avulla. Opiskelijoita ohjeistetaan, tapauskohtaisesti harkiten, siirtymään uuteen tutkintorakenteeseen. Vanhan rakenteen mukaisia tenttejä pidetään tarjonnassa pääsääntöisesti kolmen vuoden ajan, vaikka opetusta ei muutoin enää järjestetä. Tarkemmat ohjeet oppiaineen sisäisistä käytänteistä tulee kirjata oppiainekohtaisesti uudistettuihin opintojaksokuvauksiin ja tarpeen mukaan koulutusohjelman opetussuunnitelmaan.