14881 LL Opas 2021 HOPS lääketieteen opinnoissa

HOPS lääketieteen opinnoissa

Lääketieteen opintojen ohjauksen runkona toimii vuosikurssikohtainen lukujärjestys sekä opettajatuutor- ja HOPS-ohjaaja -järjestelmä.

Lääketieteen koulutusohjelma koostuu pääosin pakollisista opinnoista, joiden suoritusjärjestys ja -ajankohta on määritelty tutkintorakenteessa. Opetus etenee lukujärjestyksissä esitetyn aikataulun mukaisesti. Jos opiskelijan opinnot eivät syystä tai toisesta etene opetussuunnitelman mukaisesti, opiskelija tekee kirjallisen henkilökohtaisen opintosuunnitelman (HOPS) tueksi opintojen etenemiselle. Jos opinnot etenevät opetussuunnitelman (=lukujärjestys) mukaisesti, erillistä HOPSia ei tarvitse tehdä. Kuitenkin kaikki lääketieteen opiskelijat tekevät kirjallisen HOPS-suunnitelman valinnaisista opinnoistaan.

HOPS:n tekeminen on tarpeen esimerkiksi, kun sinulla on tiedossa poissaolo etukäteen (esim. äitiysloma, vaihto-opiskelu, armeija, suunniteltu sairausloma tms.) tai joudut olemaan poissa esimerkiksi pidempiaikaisen sairastumisen vuoksi. HOPS tarvitaan myös silloin, kun kaksi (tai useampi) opintojaksoa jää suorittamatta vuosikurssin pakollisesta opetuksesta. Ota tuolloin välittömästi yhteyttä vuosikurssisi HOPS ohjaajaan.

Lääketieteen HOPS on konkreettinen suunnitelma opintojen tenemisestä, joka perustuu opetussuunnitelmaan. Syitä, jolloin kirjallisen HOPSn tekeminen on tarpeen:

A. opiskelijalla on muualla suoritettuja, lääketieteen tutkintoon hyväksiluettavia opintoja (erityisesti prekliininen vaihe),
B. opiskelijan poissaolo on tiedossa etukäteen (esim. äitiys-vanhempainvapaa, kv-opiskelijavaihto, varusmiespalvelu/naisten vapaa-ehtoinen asepalvelus, sairausloma tms.),
C. poissaolo ei ole tiedossa etukäteen (esim. pidempiaikainen äkillinen sairastuminen)
D. kyseessä on muu syy, jonka vuoksi tarvitaan opintojaksojen päällekkäisyyksien kartoittamista (esim. muualla suoritettuja, hyväksiluettavia kliinisiä lääketieteen opintoja; opinnot etenevät hitaasti; paljon puuttuvia suorituksia aikaisemmilta kursseilta).

A. Muualla suoritettuja lääketieteen opintoja

Jos lääketieteen opinto-oikeuden saaneella opiskelijalla on vähintään 30 opintopisteen edestä aiempia lääketieteeseen soveltuvia ja mahdollisesti hyväksiluettavia opintoja, on opiskelijalla halutessaan mahdollisuus anoa lääketieteen laitoksen johtajalta oikeutta tehdä ensimmäisen ja toisen vuoden opinnot yhdessä vuodessa. Anomus, johon tarvitaan henkilökohtainen opintosuunnitelma, on tehtävä heti lukuvuoden alussa ja viimeistään 5.9. mennessä. Opiskelija laatii suunnitelman opettajatuutorin ohjeistamana ja toimittaa sen lääketieteen laitoksen hallintoon opintoasiainpäällikölle (Medistudia) hyväksyttäväksi.

B. Kv-vaihtoon tai äitiyslomalle lähtijä

Opiskelijalla on oltava etukäteen alustava suunnitelma poissaolon aiheuttamista vaikutuksista opintoihin. HOPSin tärkein merkitys lääketieteen klinikkavaiheessa on suunnitella opiskelijalle alustavasti paluuta varten paikka ryhmäjakolistassa, koska monissa oppiaineissa ryhmien koko on rajattu. Lopullisesti opintojen etenemisaikataulu varmistuu vasta opiskelijan palattua. Opintojen jatkumiseen paluun jälkeen vaikuttavat mm.:

• kynnykset (LT3, LT4 ja LT6)
  • mitä suoritettu ulkomailla
  • ryhmiin sijoittelu (oppiaineet päättävät)
  • Huom! ko. vuosikurssin opetuksen kulku voi olla erilainen vuosittain (vrt. erityisesti tutkintorakenneuudistuksen eteneminen.)
  • Lisätietoja vaihdosta jaetaan vuosittain järjestettävissä kv-infoissa (LT1 ja LT3/LT4).

C. Poissaolo ei tiedossa etukäteen

Jos opiskelija on sairauden tms. ennalta aavistamattoman syyn takia poissa pidempään, hänen tulee ilmoittaa siitä kyseisen vuosikurssin HOPS-koordinaattorille tai kesken jääneen opintojakson opetushoitajille mahdollisimman pian.
Kun opiskelija tietää paluustaan, hän ottaa yhteyttä siihen HOPS-ohjaajaan, jota paluu lähinnä koskee. Hän ohjaa opiskelijaa HOPSn tekemisessä, jos sitä ei ole tehty ja neuvoo asiassa eteenpäin. Toimintaohjeet ovat samat kuin vaihdosta palaavalla.

D. Muu syy, jonka vuoksi tarvitaan opintojaksojen päällekkäisyyksien kartoittamista

Opinnot etenevät kliinisessä vaiheessa hitaasti ja opiskelijalla on puuttuvia suorituksia aikaisemmilta kursseilta (kaksi tai useampia).
Opiskelijalla on suoritettuna lääketieteen alan opintoja muissa yliopistoissa tai ulkomailla: yhteys lääketieteen koulutusohjelman opintoasiainpäällikköön (Susanna Järvelin-Pasanen), joka ohjaa eteenpäin.

Opiskelijan velvollisuus on itse seurata opintojen etenemistä WebOodin avulla ja ottaa yhteyttä opettajatuutoreihin ja/tai HOPS-koordinaattoreihin / opetuskoordinaattoriin tai opintoasiainpäällikköön, heti jos huomaa, että opinnot eivät etene toivotulla tavalla. Kirjallisen HOPSn avulla voi paremmin suunnitella opintojen saattamista ajan tasalle. Opiskelija ottaa yhteyttä siihen HOPS-ohjaajaan, jota opintojen vaihe lähinnä koskee.

Opiskelijan toimintaohje pähkinänkuoressa mikäli opinnot keskeytyvät syystä tai toisesta:

Ennen poissaoloa (jos poissaolo etukäteen tiedossa):

1. Ilmoita HOPS-ohjaajalle poissaolostasi sähköpostilla (yhteystiedot yllä)
2. Tee alustava suunnitelma (HOPS):

• Sovi tapaamisaika HOPS -ohjaajan kanssa ja käy henkilökohtaisesti hänen luonaan (Onko suunnitelmasi mahdollinen toteuttaa?)
  • Käy tarvittaessa henkilökohtaisesti ko. oppiaineiden opetushoitajien luona (monissa aineissa rajatut ryhmäkoot)
  • Varmista kynnysten etukäteen
  • Toimita HOPS sähköpostilla HOPS -ohjaajalle

Poissaolosi aikana:

• Tiedota paluustasi hyvissä ajoin HOPS -ohjaajalle (esim. s-postilla myös ulkomailta)

Palattuasi:

• Ota yhteys HOPS -ohjaajaan
  • Tehdään HOPS tai alustavan HOPSn tarkistus
  • Lopulliset ryhmäsijoitukset sovitaan vielä henkilökohtaisesti ko. oppiaineiden opetuskoordinaattoreiden kanssa.