Tarkenna hakuasi

8472 LL opas koulutuksen tehtävä

Koulutuksen tehtävä

Lähtökohtana koulutuksessa on antaa opiskelijalle valmius lääkärin tehtäviin ja itsenäiseen lääkärintoimen harjoittamiseen sekä valmius jatkokoulutukseen. Lääketieteen lisensiaatin tutkinnon suorittaneet voivat lääkärin tehtävien lisäksi toimia opetus- ja tutkimustehtävissä sekä erilaisissa lääketieteellistä asiantuntemusta vaativissa hallinnollisissa tehtävissä.

Koulutuksen tieteelliset ja ammatilliset tavoitteet

Lääkärikoulutuksen tavoitteena on, että opiskelijalla valmistuttuaan on tiedolliset, taidolliset ja psykososiaaliset valmiudet työskennellä menestyksellisesti niin sairaalassa kuin perusterveydenhuollon tehtävissä lääkärinä, asiantuntijana, kehittäjänä ja työryhmänsä johtajana. Lisäksi koulutuksen tavoitteena on, että opiskelijalla valmistuttuaan on riittävät valmiudet tutkimustyön tekemiseen ja jatkokoulutukseen sekä kyky ja motivaatio elinikäiseen oppimiseen. Opetus ja oppiminen perustuvat uudistuvaan tietoon ja sillä on vahva yhteys tieteelliseen tutkimukseen. Koulutuksen sisällöt on johdettu tavoitteista ja niitä evaluoidaan ja kehitetään jatkuvasti.

Tavoitteet on lisäksi määritelty opintojaksoittain ydinainesanalyyseissä. Oppimistavoitteet ilmaisevat ne tiedot ja taidot, jotka opiskelijan on hallittava kunkin opintojakson päätyttyä. Osaamistavoitteet on kirjattu opintojaksokuvauksiin.

Lääketieteen opetussuunnitelma on uudistettu vuonna 2014 kokonaisuudessaan. Uusi tutkintorakenne astui voimaan 1.8.2014 ja sen myötä valmistauduttiin lääketieteen sisäänoton kasvuun 132 opiskelijasta 164 opiskelijaan. Tämän jälkeen prekliininen vaihde eli kahden ensimmäisen vuosikurssin opinnot on vielä rakennettu uudelleen. Opintouudistus on otettu 1.8.2018 käyttöön ensimmäisestä vuosikurssista alkaen.

Tutkintorakenteen lähtökohtana on Valtioneuvoston asetus yliopistojen tutkinnoista (794/2004) (avautuu uuteen välilehteen) sekä aiemmin lääketieteellisistä tutkinnoista annettu asetus (762/1975).