8524 LL Opas LL-tutkintoa koskevat määräykset Yleinen

Yleistä

Lääketieteen lisensiaatin tutkinnon suorittamiseen liittyy useita asioita ja kokonaisuuksia, joita on säädelty erilaisin suosituksin, ohjein ja määräyksin. Tähän opinto-oppaan lukuun on koottu kaikki lääketieteen koulutusohjelman omat opintoja ohjaavat ja säätelevät tekstit. Aiempi lääketieteen koulutussuunnittelutoimikunta sekä nykyinen lääketieteen koulutuksen kehittämis- ja arviointitoimikunta ovat valmistelleet ohjeet mm. opetukseen osallistumisesta, henkilökohtaisen opintosuunnitelman laatimisesta, opintojen porrastusjärjestelmästä, syventävien opintojen opinnäytteen prosessista sekä amanuenssuurien suorittamisesta (harjoitteluohje-sääntö). Lisäksi terveystieteiden tiedekunnassa on tutkintoja ja opintoja koskevat pysyväismääräykset (laitoksen verkkosivut/Lääketieteen Opintoyhteisö, linkit avautuvat uuteen välilehteen).

Tähän lukuun on koottu myös muita lääketieteen koulutusta sivuavia ohjeistuksia ja säädöksiä, kuten ohjeita kliiniseen opetukseen liittyvästä tietoturvasta, opinnäytetutkimusten suorittamisesta Kuopion yliopistollisessa sairaalassa (KYS) tai lääke-tieteen opiskelijoiden viransijaisuuskelpoisuudesta.

Lisäksi alussa luetelluista laki ja asetusteksteistä sekä Itä-Suomen yliopiston opetusta koskevista ohjeista löytyy tärkeää tietoa yliopiston käytänteistä. Yliopiston ohjeistuksia luettaessa on kuitenkin syytä huomioida se, että joistakin asioista on annettu tiedekunnan ja laitoksen omia tarkennettuja ohjeita. Esimerkiksi lääketieteen opiskelijoiden opintojen vanhenemisesta on säädetty tarkemmin tiedekunnan pysyväismääräyksissä.

Näistä ohjeista, tutkintorakenteen kuvauksen lisäksi, löytyy se opintohallinnollinen perusta, jolle tutkinnon suorittaminen, opintojen eteneminen ja opintojen ohjaus pohjautuu. Tutustumalla huolella tähän materiaaliin selviät huomattavasti helpommin opintojen aikana eteen nousevista ongelmatilanteista.