9093 LL opas Syventävien opintojen opinnäytetyö

Lääketieteen syventävien opintojen opinnäytetyö

Tutkinnon syventäviin opintoihin kuuluu opinnäytetyö, joka osoittaa valmiutta tieteelliseen ajatteluun, tutkimusmenetelmien hallintaa, perehtyneisyyttä tutkielman aihepiiriin sekä kykyä tieteelliseen viestintään. Hammaslääketieteen ja lääketieteen syventävien opintojen opinnäytetyön laajuus on 20 tai 25 opintopistettä. Tutkielmaan voi sisältyä kirjallisuuteen perustuvan tutkimuksen lisäksi kokeellinen osa. Kokeellisen osan voi suorittaa osana tutkimusprojektia, jossa opiskelijalla on selvästi osoitettava ja arvioitava itsenäinen osuus. Kirjallisen tutkielman opiskelija tekee itsenäisesti. (Terveystieteiden tiedekunnan tutkintoja ja opintoja koskevat pysyväismääräykset 7 §)

Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää opiskelijan valmiuksia mm. itsenäiseen tiedonhankintaan, tiedon analysointiin ja kriittiseen arviointiin, tutkimustyön suunnitteluun ja toteuttamiseen, tieteellisten menetelmien käyttöön sekä tiedon tuottamiseen ja soveltamiseen. Tavoitteena on, että opiskelija kykenee laatimaan tieteelliset kriteerit täyttävän opinnäytetyön.
Opinnäytetyön voi tehdä jollakin seuraavista tavoista:

1. Kokeellisen, kliinisen tai muun empiirisen tutkimustyön tekeminen ja raportin kirjoittaminen tutkimustyöstä. Tutkimusraportti noudattaa tieteellisen kirjoittamisen periaatteita.
  2. Referee-käytännön mukaisessa tieteellisessä julkaisusarjassa julkaistava alkuperäisartikkeli.
    Artikkelin tulee sisältää tutkimuksen keskeisimmät asiat (mm. tavoitteet, tausta, tutkimusmenetelmät, kohdejoukko, teoriapohja, tulokset sekä luettelo artikkelissa käytetyistä lähteistä). Opiskelija kirjoittaa tutkimusaiheestaan suomenkielistä tekstiä Opinnäytetyöseminaarien 1 ja 2 yhteydessä. Artikkelimuotoisen opinnäytteen kirjoittajan tulee osoittaa, että hän hallitsee tutkimusprosessin. Opinnäytteen tekijän tulee pääsääntöisesti olla artikkelin 1. kirjoittaja (TT tiedekunnan linjaus). Mikäli opiskelija on 2. tai 3. kirjoittaja, tulee asiasta laatia yhdessä pääohjaajan kanssa selvitys, joka toimitetaan työn hyväksymisprosessiin liittyen muiden asiakirjojen ohessa laitosjohtajalle tiedoksi ja arvioitavaksi.
    Jos tutkimuksesta on suunnitteilla artikkeli myöhemmin tai artikkelia ei jostain syystä vielä haluta lähettää lehteen, opinnäytetyö tulee kirjoittaa ensimmäisen vaihtoehdon mukaiseen raporttimuotoon. Kertaalleen rekisteriin kirjattua suoritusta ei voi myöhemmin avata ja laajuutta muuttaa.
  3. Laaja, systemaattinen, review-tyyppinen kirjallisuuskatsaus.

Suositus on, että aloitat syventävien opinnäytetyön viimeistään 4. lukuvuoden aikana. Opinnäytteen työstämistä tukevat mm. tiedonhaun, tilastotieteen sekä epidemiologian ja biostatistiikan opinnot. Opinnäyteseminaari 1 suositellaan suoritettavaksi, kun olet aloittamassa opinnäyteprosessia tai viimeistään, kun olet laatimassa tutkimussuunnitelmaa. Opinnäyteseminaari 2 suositellaan käytäväksi siinä vaiheessa kun kirjoitat opinnäytettäsi.