13321 FILO Opas Kieliharjoittelut

Kieliharjoittelu ruotsin ja vieraiden kielten opiskelijoille

Kieliharjoittelu kuuluu pakollisena

• ranskan kielen ja kulttuurin aineopintoihin,
  • ruotsin kielen aineopintoihin sekä
  • venäjän kielen aineopintoihin.

Kieliharjoittelu kuuluu valinnaisena

• englannin kielen ja kulttuurin aine- tai syventäviin opintoihin,
  • englannin kielen ja kääntämisen aine- tai syventäviin opintoihin,
  • saksan kielen ja kulttuurin aineopintoihin sekä
  • japanin kielen ja kulttuurin aineopintoihin.

Vapautuksen hakeminen pakollisesta kieliharjoittelusta

Pakollisesta kieliharjoittelusta voidaan poikkeustapauksissa myöntää vapautus ns. opintososiaalisista syistä. Opintososiaalisista syistä vapauttaminen voi tapahtua

1. yksilöllisten järjestelyjen kautta, jos syy on lääketieteellinen. Lisätietoja yksilöllisten järjestelyjen hakemisesta on Kamussa.
  2. muista erityisen painavista syistä, joita ovat esimerkiksi vaikea elämäntilanne tai oma tai lähiomaisen vakava sairaus. Hyväksyttävänä syynä ei voida pitää esimerkiksi normaalia perhe-elämää, lemmikkieläimen tai asunnon omistamista, työntekoa, harrastustoimintaa tai opiskelijajärjestössä toimimista.

Vapautusta haetaan vapaamuotoisella hakemuksella, joka palautetaan opintokoordinaattori Riikka Myllykselle. Päätöksen tekee dekaani.

Kieliharjoittelusta vapautettu suorittaa kieliharjoitteluopintojakson tilalle vastaavan määrän muita ko. oppiaineen aine- tai syventäviä opintoja kieliharjoittelusta vastaavan opettajan ohjeiden mukaan.

Hakemukset

opintokoordinaattori Riikka Myllys