9463 Te opas Pro gradu -tutkielma

Pro gradu -tutkielma ja kypsyysnäyte / Terveyden edistäminen

Pro gradu -tutkielma

Pro gradu -tutkielma on opiskelijan toteuttama itsenäinen opinnäytetyö, jonka hän tekee nimettyjen ohjaajiensa ohjauksessa. Tutkielman laajuus on 30 opintopistettä, mikä tarkoittaa 810 tuntia opiskelijan tekemää työtä (20 viikkoa eli noin 5 kuukauden täyspäiväinen työpanos).

Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää opiskelijan valmiuksia mm. itsenäiseen tiedonhankintaan, tiedon analysointiin ja kriittiseen arviointiin, tutkimustyön suunnitteluun ja toteuttamiseen, tieteellisten menetelmien käyttöön sekä tiedon tuottamiseen ja soveltamiseen. Tavoitteena on, että opiskelija kykenee laatimaan tieteelliset kriteerit täyttävän opinnäytetyön.

Tutkielman aloittamisen yhteydessä tehdään ilmoitus terveystieteiden tiedekuntaan. Ilmoituslomake löytyy tiedekunnan lomakkeista (Perustutkintokoulutukseen liittyvät ohjeet ja lomakkeet/ Terveyden edistämisen opintoyhteisö). Ilmoitus tehdään yhdessä oppiaineen edustajan kanssa, sillä siihen tarvitaan opiskelijan ja molempien ohjaajien allekirjoitukset. Ilmoituslomakkeen liitteeksi tarvitaan tutkimussuunnitelma.

Pro gradu -tutkielmassa noudatetaan pääaineen kirjoitus-ja lähdeviittausohjeita (ks. ohje Terveyden edistämisen opintoyhteisössä). Lähdeviittaukset tehdään näiden ohjeiden mukaisesti.

Pro gradu -tutkielman muodot

Pro gradun voi oppiaineiden ohjeiden mukaisesti:

1) Kokeellinen, kliininen tai muu empiirinen tutkimustyö ja raportin kirjoittaminen tutkimustyöstä. Tutkimusraportti noudattaa tieteellisen kirjoittamisen periaatteita.

2) Referee-käytännön mukaisessa tieteellisessä julkaisusarjassa julkaistu tai tieteelliseen julkaisusarjaan julkaistavaksi lähetetty alkuperäisartikkeli sekä opiskelijan itsenäisesti laatima katsaus (raportti). Artikkelin tulee sisältää tutkimuksen keskeisimmät asiat (mm. tausta, tavoitteet, tutkimusmenetelmät, kohdejoukko, tulokset sekä luettelo artikkelissa käytetyistä lähteistä). Opiskelija laatii artikkelin lisäksi erillisen katsauksen, joka sisältää kirjallisuuskatsauksen ja jossa hän kuvaa tutkimuksen lähtökohdat ja toteutuksen. Opinnäytteen tekijän tulee pääsääntöisesti olla artikkelin 1. kirjoittaja.

Jos artikkeli on yhteisjulkaisu, opinnäytetyöhön tulee liittää kaikkien yhteisjulkaisujen kirjoittajien allekirjoittama selvitys siitä, mikä opinnäytetyön tekijän osuus yhteisartikkelissa on ollut. Artikkelimuotoisen opinnäytteen kirjoittajan tulee osoittaa, että hän hallitsee tutkimusprosessin. Jos tutkimuksesta on myöhemmin suunnitteilla artikkeli tai artikkelia ei jostain syystä vielä haluta lähettää lehteen, opinnäytetyö tulee kirjoittaa ensimmäisen vaihtoehdon mukaiseen raporttimuotoon.

3) Laaja, systemaattinen, review-tyyppinen kirjallisuuskatsaus.

Pro gradu -tutkielman ohjaus ja vastuut

Opiskelija sopii ohjaajiensa kanssa gradutyön ohjausprosessista. Opiskelija ja ohjaajat täyttävät yhdessä ohjaussopimuslomakkeen.

Opinnäytetyön ohjaajia voidaan vaihtaa laitoksenjohtajan päätöksellä, esim.:

• kun ohjaaja ei ole enää käytettävissä (siirtynyt muihin tehtäviin tai eläkkeelle)
  • opinnäytetyö ei etene
  • ristiriitatilanteissa

Opinnäytetyön tehtävänä on osoittaa opiskelijan kypsyyttä itsenäiseen tutkimustyöskentelyyn sekä osaamiseen. Vastuu opinnäytetyön tekemisestä ja tuloksista on opiskelijalla. Ohjaajat tukevat opiskelijaa opinnäytetyön tavoitteiden saavuttamisessa. Opiskelija saa ohjausta opinnäytetyöhön liittyvissä erityiskysymyksissä ohjaajan kanssa sovituissa ta-paamisissa. Tyypillisesti pro gradussa on vähintään kaksi ohjaajaa, joista toinen on yliopiston edustaja. Ohjaajana toimii yleensä sama henkilö kuin kandidaatintutkielmassa. Lisäksi pro gradussa voi olla toinen, yliopiston ulkopuolinen, ns. substanssiohjaaja.

Pro gradu -tutkielman tarkastaminen

Tietoa tutkielman tarkastamisesta.

Pro gradu -tutkielman julkaiseminen

Opinnäytetyö julkaistaan sähköisesti ja on luettavissa kirjaston e-julkaisut -sivulla, mikäli opiskelija antaa siihen luvan kirjallisesti (erillinen lomake). Mikäli opinnäytteellä ei ole e-julkaisulupaa, se on luettavissa kampuskirjastoissa sähköisessä muodossa (ei lainattavissa) (Akateemisen rehtorin päätös UEF dnro 1671/12.02.01.02/2011).

Maisterin tutkinnon kypsyysnäyte

Myös pro gradu-tutkielmaan liittyy kypsyysnäyte, joka suoritetaan, kun opinnäyte on valmis tarkastettavaksi. Opiskelija sopii tästä ohjaajiensa kanssa. Maisterin tutkinnossa kypsyysnäyte toteutetaan ”miniväitöksenä”. Kypsyysnäytteen suorittaminen on mahdollista kandidaattiseminaareissa tai graduseminaareissa (yhteensä 8-9 kertaa lukuvuoden aikana). Yhdessä seminaarissa maksimissaan kahden kypsyysnäytteen suorittaminen on mahdollista. Opiskelijan on huomioitava omassa työskentelyssään seminaarien ajankohdat. Kypsyysnäytteestä tarkistetaan asiasisältö, suomen kielen tarkistusta ei tässä vaiheessa enää tehdä. Kypsyysnäyte arvioidaan asteikolla hyväksytty-hylätty.