9298 Biomed opas Vapaasti valittavat opinnot

Vapaasti valittavat opinnot

Itä-Suomen yliopistossa on ns. vapaa sivuaineoikeus. Tämä tarkoittaa, että opiskelija voi opiskella yliopistossa tarjolla olevia oppiaineita lähes rajoituksetta. Kuitenkin joissain oppiaineissa (esim. englannin kieli, psykologia, sosiaalityö, hoitotiede, lääketiede) sivuaineopiskelijoiden määrää on rajoitettu. Suoritettavan tutkinnon rakenne määrittelee pitkälti sivuaineen valintaa ja laajuutta. Oleellista on, että tutkinnosta muodostuu mielekäs ja mielenkiintoinen kokonaisuus, joka tukee työelämään sijoittumista. Kattava kuvaus tarjolla olevista opinnoista ja opintokokonaisuuksista löytyy Kamusta kohdasta sivuaineopiskelu UEFissa.

Biolääketieteen koulutusohjelman vapaasti valittaviin opintoihin voi sisältyä pääaineen, sivuaineiden tai muiden aineiden opintojaksoja. Vapaasti valittavia opintoja suositellaan suoritettavaksi pääsääntöisesti kolmantena opintovuotena. Biolääketieteen opintoihin sopivia vapaavalintaisia opintoja voivat olla esimerkiksi datatieteen, kauppatieteen, liikuntalääketieteen tai kielten opinnot. Lisätietoa asiasta saat koulutusohjelman HOPS-ohjaajilta.