8920 Hoitotiede: pro gradu -tutkielma ja kypsyysnäyte

Pro gradu -tutkielma ja kypsyysnäyte

Terveystieteiden maisterin tutkinnon pro gradu -tutkielma hoitotieteen pääaineessa

Terveystieteiden maisterin tutkinnossa opiskelijan on suoritettava hoitotieteen syventäviin opintoihin kuuluva pro gradu -tutkielma (30 op). Maisterin tutkintoa varten opiskelijan tulee osoittaa hoitotieteen hyvää tuntemusta, valmiutta soveltaa tieteellistä tietoa, tieteellisten menetelmien osaamista ja tieteellistä viestintää sekä saa valmiuksia tieteelliseen jatko-koulutukseen ja jatkuvaan opiskeluun. Kypsyysnäyte suoritetaan samalla kielellä, jolla pro gradu -tutkielma on laadittu. Hoitotieteen laitoksen kirjallisen työn ohjeet on saatavilla Hoitotieteen opintoyhteisöstä (avautuu uuteen ikkunaan).

Opiskelijalle nimetään yleensä kaksi pro gradu -tutkielman ohjaajaa. Ohjaajat määräytyvät pääsääntöisesti laitoksen tutkimusprojektien mukaisesti. Opiskelija ja ohjaajat allekirjoittavat opinnäytetyön ohjaussuunnitelman ja opinnäytetyön HOPSin. Opintojen johdonmukaisen etenemisen vuoksi on suositeltavaa, että opiskelija jatkaa kandidaatin tutkielmassa käsittelemäänsä aihetta pro gradu -tutkielmassaan. Pro gradu -tutkielmaseminaareissa opiskelijat laativat ja esittelevät tutkimussuunnitelmansa ja saavat sekä vertaisopiskelijoiden että seminaarin opettajien palautteen.

Tutkielmaseminaareihin kuuluu oleellisena osana tieteellinen keskustelu. Se edellyttää opiskelijoiden aktiivista osallistumista ryhmän toimintaan ja muiden jäsenten töiden tarkasteluun. Vastavuoroisuuden periaatteella on mahdollista monipuolistaa opiskelijan saamaa ohjausta ja palautetta, mikä vaikuttaa myönteisesti sekä ajattelun, työskentelyn että raporttien laatuun.

Opiskelijalla on oikeus saada ohjausta ja palautetta siten, että työ edistyy suunnitellussa aikataulussa. Opiskelijalla on velvoite ottaa arvioivaa palautetta vastaan. Koska kyseessä on ensisijaisesti opiskelijan omaan tieteelliseen ajatteluun ja asiantuntemukseen tähtäävä opintokokonaisuus, ohjaajan ei ole tarpeen ratkaista ongelmia opiskelijan puolesta. Tutkimusongelmaa valittaessa osapuolten kannattaa neuvotella opiskelijan ja ohjaajan mielenkiinnon sekä aiheen tieteellisen merkittävyyden ja tutkittavuuden yhteensovittamisesta.

Tutkimustyön aikataulusta on hyvä keskustella ohjaussuhteen alkuvaiheessa (kts. ohjaussuunnitelma) ja opiskelijan itselleen asettamasta tavoitetasosta, joka tulee ottaa huomioon mahdollisuuksien mukaan. Ohjaajan tulee antaa palautetta työn edistymisestä prosessin kuluessa.

Hoitotieteen laitoksen tarkemmat ohjeet pro gradu -prosessista annetaan pro gradu -seminaareissa.

Maisterin tutkinnon kypsyysnäyte

Hoitotieteen pro gradu -opinnäytetyön kypsyysnäyte tehdään verkkotenttinä. Kypsyysnäytteen voi kirjoittaa, kun pro gradu –opinnäytetyön ohjaaja(t) antavat siihen luvan. Ohjaajat ilmoittavat opiskelijalle kypsyysnäytteen tarkastajan/vastaanottajan. Sähköinen tenttijärjestelmä arpoo kypsyysnäytteelle teeman/kysymyksen. Vastauksen ohjeellinen pituus on 400-500 sanaa, joka vastaa noin yhtä käsin kirjoitettua konseptia. (Tenttijärjestelmässä on automaattinen sanalaskuri.) Kirjoitusaikaa sähköisessä tentissä on 3 tuntia.

Kypsyysnäytteen tarkastaja arvioi esseen hyväksytty/hylätty arviointiasteikolla. Kun essee on hyväksytty, siitä tulee suoritusmerkintä opintorekisteriin. Tarkastaja ottaa opiskelijaan yhteyttä, mikäli essee ei ole hyväksyttävissä.

Pro gradu -tutkielman arvostelu ja julkaiseminen

Pro gradu -tutkielmien tarkastus- ja arvosteluprosessi sekä julkaiseminen ovat yhtenäisiä koko yliopistossa. Tarkemmat tiedot löydät Kamusta Opiskelijan käsikirjasta Opinnäytteet.