Itä-Suomen yliopiston toiminnan ja sen kehittämisen pohjana on jatkuvan parantamisen periaate: suunnittele – toteuta/tee – arvioi – kehitä ja paranna
Oman toiminnan systemaattinen arviointi ja kehittäminen muodostavat tärkeän osan yliopiston toimintayksiköiden ja yliopistolaisten laatutyötä. Laatujärjestelmän kokonaisvaltaisesta kehittämisestä vastaavat Laaturyhmä ja laatukoordinaattorit yliopiston hallituksen ja johtoryhmän linjausten mukaisesti.
Yliopiston toiminnan kehittämistä ja arviointia ohjaavat EU:n, valtiovallan ja Opetus- ja kulttuuriministeriön ohjeet ja säädökset sekä muut asiakastarpeet ja toimintaympäristön muuttuminen. Yliopiston toiminnan kehittäminen perustuu toimintoja ja tuloksia kuvaavien indikaattoreiden ja palautejärjestelmien systemaattiseen käyttämiseen ja analysointiin sekä toimintojen auditointeihin ja muihin arviointeihin.
Johdonkatselmus on kehittämismenettely, jonka avulla yliopisto saa tietoa laatujärjestelmänsä ja toimintansa laadusta ja niiden kehittämistarpeista. Johdonkatselmuksia toteutetaan vuosittain yksikkö-, tiedekunta- ja yliopistotasolla. Yliopistotason johdonkatselmuksesta vastaavassa yliopiston johtoryhmässä ovat mukana myös ylioppilaskunnan edustajat.
Auditointi on järjestelmällinen, riippumaton ja dokumentoitu prosessi, jossa selvitetään, onko laatujärjestelmä tavoitteiden mukainen, tehokas ja tarkoitukseensa sopiva. Auditointi perustuu laatudokumentaatioon sekä valittuun standardiin tai arviointimalliin. Siinä ei oteta kantaa tavoitteisiin tai toiminnan tuloksiin, vaan arvioidaan niitä prosesseja, joilla yliopisto hallitsee ja kehittää tutkimuksen, koulutuksen ja muun toiminnan laatua. Auditointi voi olla joko sisäinen, organisaation itsensä toteuttama tai ulkoinen eli ulkoisen auditoijatahon toteuttama.
Sisäinen auditointi on määrävälein pidettävä laadunjärjestelmään kohdistuva kehittämismenettely, jolla selvitetään, miten sovitut toimintatavat, sidosryhmien odotukset sekä viranomaisvelvoitteet toteutuvat käytännössä ja onko laatujärjestelmä sekä yliopiston että yksikön tarpeiden mukainen. Yliopiston sisäisessä auditoinnissa arvioidaan laatujärjestelmän toimivuutta ja vahvuuksia sekä kiinnitetään erityisesti huomiota olemassa oleviin hyviin käytänteisiin ja mahdollisten kehittämiskohteiden tunnistamiseen.
Auditointi kohdistuu vuosittain sovittaviin yliopistotasoisiin teemoihin tai auditoitavana voi olla yksikön itse valitsema kehittämiskohde. Tavoitteena on auttaa yksikköä kehittämään toimintaansa laadukkaampaan suuntaan ja oppimaan muiden yksiköiden hyvistä käytännöistä. Auditoijina sisäisissä auditoinneissa toimivat yliopiston laatukoordinaattorit ja henkilökuntaa edustavat sisäiset auditoijat sekä tarvittaessa yliopiston opiskelijoiden edustajat. Auditoinnista tehdään raportti, jota käsitellään yksikössä ja sovitaan tarvittavista toimenpiteistä sekä niiden seurannasta ja arvioinnista.
Benchmarking tarkoittaa oman toiminnan vertaamista toisten toimintaan, useimmiten parhaaseen vastaavaan käytäntöön. Yliopiston sisäisissä benchmarkingeissa verrataan toimintoja oman organisaation sisällä sovituilla teemoilla. Niiden avulla voidaan tunnistaa ja levittää yhteisiä hyviä käytäntöjä. Benchmarkingeja voidaan tehdä myös eri organisaatioiden kuten yliopistojen välillä.
Ulkoiset auditoinnit ja muut arvioinnit
Yliopistolaki velvoittaa yliopistot osallistumaan säännöllisesti ulkoiseen toimintansa ja laatujärjestelmiensä arviointiin ja arviointien tulosten tulee olla julkisia. Kansallinen koulutuksen arviointikeskus, Karvi vastaa Suomessa opetuksen ja koulutuksen kansallisesta arvioinnista. Yliopiston ja korkeakoulut voivat halutessaan sertifioida laatujärjestelmänsä myös ulkopuolisella sertifiointielimellä esimerkiksi ISO 9001-laatustandardiin mukaisesti tai akkreditoida yksittäisiä koulutusohjelmia tai laboratoriotoimintaansa kotimaisilla tai kansainvälisillä akkreditointielimillä. Myös Itä-Suomen yliopistolla on tällaisia akkreditoituja koulutusohjelmia ja laboratorioita eri tiedekunnissa.
Auditointikriteerit
Karvi-auditointi perustuu Karvin nykyisen auditointimallin ja auditointikäsikirjan 2019 – 2024 arviointikriteeristöön. Arviointimenettelyssä ja kriteeristössä on otettu huomioon myös eurooppalaiset European University Associationin (EUA) ja European Higher Education Arean (EHEA) ohjeet ja suositukset (ESG: Standards and Guidelines for Quality Assurance in the European Higher Education Area), jonka painopisteenä on opiskelijakeskeinen lähestymistapa oppimiseen ja opetukseen sekä näiden laadunvarmistus korkeakoulutuksessa.
Arviointialueita on kolme, I Osaamista luova korkeakoulu, II Vaikuttava ja uudistava korkeakoulu sekä III Kehittyvä ja hyvinvoiva korkeakoulu. Neljäntenä arviointialueena on IV Oppiva korkeakoulu, jossa arvioitavana on yliopiston itsensä valitsema kohde. Itä-Suomen yliopiston valitsema kohde oli ’Itä-Suomen yliopisto kansainvälisten opiskelijoiden ja työntekijöiden opiskelu- ja työympäristönä.’ Arviointialueeksi haluttiin valita yliopiston profiloitumisen ja strategian kannalta keskeinen kohde, josta yliopisto haluaa saada auditointiryhmältä kehittämispalautetta.
Karvi-auditoinnin arviointialueiden tasoja on kolme; erinomainen, hyvä ja riittämätön. Auditoinnin hyväksytysti läpäisy edellyttää, että yliopisto on kaikilla kolmella yllämainitulla arviointialueella (I – III) vähintään tasolla hyvä. Yliopiston valitsemaa arviointialuetta (IV) ei oteta huomioon auditoinnin läpäisyä arvioidessa, mutta myös se arvioidaan sekä mainitaan laatuleimaan liittyvässä auditointitodistuksessa.
Uutena osana auditointia nykyisessä auditointimallissa on vertaisoppimisen prosessi, jonka auditoitava yliopisto toteuttaa valitsemallaan teemalla ja valitsemansa kumppanin kanssa. Itä-Suomen yliopiston vertaisoppimisen prosessiksi valittiin Jatkuva oppiminen ja vertaisoppimisen kumppanina oli Jyväskylän yliopisto. Vertaisoppimisen tarkoituksena on, että prosessin kumppanit oppivat valitusta teemasta toinen toisiltaan muun muassa niiden hyväksi havaituista käytänteistä. Prosessi yliopistojen vierailuineen sekä loppuraportin koonti toteutettiin vuoden 2021 aikana ja sen tulokset on otettu huomioon yliopiston auditoinnin pohjaksi laatimassa itsearviointiraportissa sekä Karvin auditointiraportissa.
Itä-Suomen yliopiston Karvi-auditointi
Itä-Suomen yliopiston laatutyötä ja laatujärjestelmää on auditoitu Karvin toimesta kolmesti. Ensimmäisen kerran yliopisto auditoitiin 2010 sen aloitettua samana vuonna toimintansa. Uusi yliopisto läpäisi auditoinnin hyväksytysti kevättalvella 2011. Yliopisto auditoitiin toisen kerran vuonna 2016 tällä kertaa kansainvälisenä auditointina osan auditointiryhmän auditoijista ollessa kansainvälisiä laadun asiantuntijoita ja auditointikielenä englanti. Karvin arviointijaosto hyväksyi yliopiston auditoinnin läpäistyksi kevättalvella 2017.
Saatu laatuleima on voimassa aina kuusi vuotta kerrallaan.
Itä-Suomen yliopiston laatujärjestelmän kolmas auditointi toteutettiin 9.-10. marraskuuta 2022 kansainvälisenä auditointina. Auditointiryhmän jäsenet edustivat kansainvälisiä laadun asiantuntijoita, kotimaisia elinkeinoelämän edustajia sekä Karvin edustajia, jotka toimivat auditoinnin yhdyshenkilöinä sen valmisteluvaiheissa sekä itse auditoinnissa sihteereinä auditointiraportin koontia varten. Karvin arviointijaosto hyväksyi yliopiston auditoinnin läpäistyksi 3.3.2023. Yliopiston saama Karvin laatuleima on voimassa kuusi vuotta 3.3.2029 asti.
Yliopiston auditointiraportti on julkaistu Karvin auditointialustalla ja on julkisesti siellä katsottavissa ja saatavissa. Raportti on englanninkielinen.
Opiskelijat ja henkilökunta laajasti mukana yliopiston auditointiprosessissa
Itä-Suomen yliopiston Karvi-auditoinnin prosessiin osallistui laajasti yliopiston henkilökuntaa ja opiskelijoita (ml. ylioppilaskunta) eri tiedekunnista ja yksiköistä. He osallistuivat niin auditoinnin valmistelun eri vaiheisiin kuin auditointihaastatteluihinkin. Auditoinnissa oli edustettuna eri henkilöstöryhmien edustajia ja opintojensa eri vaiheissa ja eri koulutusaloilta olevia opiskelijoita sekä auditoinnin työpajoissa että auditoinnissa haastatelluissa ryhmissä. Myös kansainväliset opiskelijat ja -henkilökunta olivat erittäin hyvin edustettuna auditointihaastatteluissa.
Karvi-auditointi oli yliopistolaisten - niin henkilöstön kuin opiskelijoidenkin, eikä vain laatutyössä keskeisesti toimivien henkilöiden yhdessä toteuttama prosessi, joissa kaikilla osallistujilla oli tärkeä osuutensa. Auditoijien kokoaman auditointiraportin (linkki Karvin auditointialustalla olevaan raporttiin on yllä) pohjalta meidän on nyt hyvä jatkaa yliopistomme toiminnan ja sen laadun kehittämistä ja parantamista.