Skip to content
UEF Kamu
  • Etusivu
  • Työkalut
  • Tietopankki
  • Ota yhteyttä
SuomiEnglish
Opiskelijaruokailu
Sähköposti
Yammer
Peppi
WebOodi (lukutilassa)
UEF Moodle
DigiCampus
Lukari
Exam: opiskelijan ohjeet
Kirjasto
MOT-sanakirjat
Sykettä.fi
ISYY
UEF Connect
Uef.fi
Student2Student -vertaisohjaus
weboodi.uef.fi
UEF.fi
Heimo
  • Etusivu
  • Työkalut
  • Tietopankki
  • Ota yhteyttä
Ajankohtaista
Uudelle opiskelijalle
Tohtorikoulutus
Opintoyhteisöt
Opiskelijoiden tukikanavat
Sivuaineet ja muut opinnot
Opinto-oppaat
Vaihto-opiskelu ja kansainvälistyminen
Osaamisen tunnustaminen
Opintoneuvonta
Lukuvuoden ajankohtia
Kampukset, tiedekunnat
Yliopistosanastoa
  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Yleinen
  4. YUFE-kielihelppari rientää apuun käännöksissä ja kielenhuollossa
Tulosta yläreunan logo

ITÄ-SUOMEN YLIOPISTO

JOENSUU, KUOPIO

YUFE-kielihelppari rientää apuun käännöksissä ja kielenhuollossa

Tulosta
Yleinen

25.03.2022

Wisniewska Katarzyna Ja Ahonen Tuuli 6566
Wisniewska Katarzyna ja Ahonen Tuuli. Väi­tös­kir­ja­tut­ki­jat Katarzyna Wisniewska ja Tuuli Ahonen auttavat kie­li­ky­sy­myk­sis­sä YUFE help desk -palvelussa.

Miten opinnäytetyön tai artikkelin tiivistelmä kääntyy suomesta englanniksi tai englannista suomeksi? Kuinka suomi tai englanti taipuu oikein? Osaanko viestiä oikein itselleni vieraassa kulttuurissa?

Yliopiston opiskelijoilla, henkilöstöllä ja aivan jokaisella on toisinaan tarve apuun pienissä käännöstöissä ja satunnaisessa kielenhuollossa. Itä-Suomen yliopisto on avannut osana eurooppalaisten yliopistojen YUFE-verkostoa kielikysymyksiin liittyvän help desk -palvelun, ”kielihelpparin”, joka auttaa ja jakaa niksejä suomen ja englannin kielen käyttöön verkossa.

– Voimme auttaa opiskelijoita esimerkiksi artikkeleiden, opinnäytetöiden ja väitöskirjojen tiivistelmien kääntämisessä. Tarjoamme muitakin pienimuotoisia oikoluku- ja käännöspalveluita ja vastauksia oikeinkirjoituskysymyksiin, kertovat väitöskirjatutkijat Katarzyna Wisniewska ja Tuuli Ahonen.

Wisniewska ja Ahonen vastaavat kysymyksiin YUFEn kielihelpparissa, joka löytyy yliopiston verkkosivuilta. Verkkosivuilla voi lähettää sähköisellä lomakkeella kysymyksen helppariin, ja vastauksen saa joko sähköpostiin tai se julkaistaan nimettömästi helpparin verkkosivuilla.

– Perusajatus on, että olemme helpparissa kaikkia varten, ja kuka tahansa voi laittaa meille kysymyksiä yliopiston henkilöstön ja opiskelijoiden lisäksi. Katsomme lomakkeiden kautta meille ohjautuvat kysymykset yhdessä ja vastaamme niihin aikataulujemme mukaisesti henkilökohtaisesti tai sitten verkkosivuilla, Ahonen ja Wisniewska ohjeistavat.

Wisniewska ja Ahonen ovat pätevöityneet vastaamaan kielikysymyksiin. Puolalainen Wisniewska toimi ammattikääntäjänä jo ennen kuin saapui suorittamaan maisteriopintoja Itä-Suomen yliopistoon seitsemän vuotta sitten. Nyt Wisniewska tekee väitöskirjaa käännöstieteestä ja auttaa samalla kansalaistoiminnassa YUFE-verkostossa.

Ahosen väitöstutkimus kohdentuu puolestaan englannin kieleen ja käännöstieteeseen. Hän haki YUFE-verkoston opiskelijafoorumiin tohtoriopiskelijoiden edustajaksi ja pääsi tehtävään, jossa vastataan help desk -toiminnasta. Ahonen on tehnyt käännöstehtäviä jo aiemmin YUFE-verkostolle, joten kielihelppari tuntui luontevalle jatkumolle.

– Meille voi laittaa myös kansainväliseen viestintään liittyviä kysymyksiä. Kulttuuri kulkee aina mukana kielikysymyksissä, joten voimme tietää vastauksia myös kulttuuria koskeviin kysymyksiin, Ahonen vinkkaa.

Kielihelpparin lisäksi YUFEn verkostossa on aloittanut keväällä Diversiteetti ja inkluusio -helpdesk, joka tarjoaa vastauksia monimuotoisuuteen, erilaisuuden kunnioittamiseen, kuuntelemiseen ja osallisuuteen sekä toisaalta moninaisen yhteisön jäsenten osallistamiseen ja mukaan kuulumiseen liittyviin kysymyksiin. Diversiteetti ja inkluusio -helpdeskiä toteuttavat suunnittelija Senni Pykäläinen ja YUFE-opiskelija Glyd Jun Aranes.

Uusia helppareita lisätään aihepiireittäin kiinnostuksen mukaan. Maksuttomat helpdeskit löytyvät verkko-osoitteesta uef.fi/yufe-helpdesk.

YUFE pähkinänkuoressa

YUFE on yksi 41 eurooppalaisesta yliopistoliittoumasta, joille Euroopan komissio on myöntänyt rahoitusta Euroopan laajuisesti toimivien yliopistomallien kehittämiseen. YUFE on rakentunut kymmenen eurooppalaisen tutkimusyliopiston ja neljän muun partnerin yhteisen vision pohjalta. Verkoston jäseniä yhdistää omistautuminen eurooppalaiselle ajatusmaailmalle, halu rakentaa entistä kilpailukykyisempää, innovatiivisempaa ja yhtenäisempää Eurooppaa sekä tavoite löytää ratkaisuja päivän polttaviin haasteisiin.

Itä-Suomen yliopiston lisäksi liittoumassa ovat mukana Maastrichtin yliopisto Alankomaista, joka toimii koordinaattorina, Antwerpenin yliopisto Belgiasta, Bremenin yliopisto Saksasta, Carlos III Madrid -yliopisto Espanjasta, Essexin yliopisto Iso-Britanniasta, Kyproksen yliopisto ja Rooman Tor Vergata -yliopisto Italiasta, Rijekan yliopisto Kroatiasta ja Nicolaus Copernicus -yliopisto Puolasta. Korkeakoulutuksen kehittämisen lisäksi YUFE pyrkii lisäämään yliopistojen ja yliopistokaupunkien välistä yhteistyötä.

YUFE käännös helpdesk
University of Eastern Finland Joensuu, Kuopio © University of Eastern Finland
Facebook Instagram Twitter YouTube LinkedIn Snapchat SoundCloud
  • Saavutettavuusseloste
  • Tietosuojaseloste
Hallinnoi evästeitä
Palvelu käyttää evästeitä sivuston optimointiin.
Toiminnalliset Aina aktiivinen
Tekninen tallennus tai pääsy on ehdottoman välttämätön oikeutettua tarkoitusta varten, joka mahdollistaa tietyn tilaajan tai käyttäjän nimenomaisesti pyytämän palvelun käytön, tai yksinomaan viestinnän välittämiseksi sähköisen viestintäverkon kautta.
Asetukset
Tekninen tallennus tai pääsy on tarpeen laillisessa tarkoituksessa sellaisten asetusten tallentamiseen, joita tilaaja tai käyttäjä ei ole pyytänyt.
Tilastolliset
Tekninen tallennus tai pääsy, jota käytetään yksinomaan tilastollisiin tarkoituksiin. Tekninen tallennus tai pääsy, jota käytetään yksinomaan anonyymeihin tilastollisiin tarkoituksiin. Ilman haastetta, Internet-palveluntarjoajasi vapaaehtoista suostumusta tai kolmannen osapuolen lisätietueita pelkästään tähän tarkoitukseen tallennettuja tai haettuja tietoja ei yleensä voida käyttää tunnistamaan sinua.
Markkinointi
Teknistä tallennustilaa tai pääsyä tarvitaan käyttäjäprofiilien luomiseen mainosten lähettämistä varten tai käyttäjän seuraamiseksi verkkosivustolla tai useilla verkkosivustoilla vastaavia markkinointitarkoituksia varten.
Hallitse vaihtoehtoja Hallinnoi palveluita Hallitse myyjiä Lue lisää näistä tarkoituksista
Näytä asetukset
{title} {title} {title}