Yliopisto-opiskelu ja sen erityispiirteet
Yliopistolle ominaisia piirteitä ovat tieteellisyys ja akateeminen vapaus. Akateeminen vapaus näkyy siinä, että opiskelijalla on suuri vapaus suunnitella ja ohjata omia opintojaan. Omaan opiskelutahtiin, sisältöihin ja opiskelumuotoihin voi vaikuttaa. Vapauden mukana tulee myös vastuu: opiskelijan tulee osata itse suunnitella opintojaan, asettaa tavoitteita ja tarvittaessa muuttaa niitä. Ajankäytön suunnitteluun kannattaa panostaa.
Oppimiseen vaikuttavat monet asiat, kuten aikaisemmat tiedot ja kokemukset, motivaatio, tavoitteet sekä odotukset. Oppiminen on taito, jota voi tietoisesti myös oppia ja harjoitella.
Oppimisesta voidaan erotella kaksi strategiaa: pintasuuntautunut ja syväsuuntautunut oppiminen. Pintasuuntautuneella oppimisella tarkoitetaan ulkoa oppimista. Sitä tarvitaan, kun tutustutaan uuteen aiheeseen, sen käsitteisiin ja perusteisiin. Pintasuuntautunut oppiminen ei kuitenkaan yleensä yliopisto-opinnoissa riitä, vaan tarvitaan myös syväsuuntautunutta oppimista, jossa opittava aines liitetään jo johonkin olemassa olevaan tietoon. Syväsuuntautuneessa oppimisessa pyrkimyksenä on ymmärtää opittava kokonaisuus ja sitä kautta saada se haltuun. Tavoitteena on, että asiasta pystyy kertomaan omin sanoin. Sekä pinta- että syväsuuntautuneen oppimisen apuna voivat toimia erilaiset opiskelutekniikat, joista löydät lisätietoa osiosta Opiskelutaitoja ja -tekniikoita.
Yliopistossa opetus- ja opiskelumuotoja on monia: opiskelu voi tapahtua esimerkiksi itsenäisesti, ryhmässä, etäopetuksena, kontaktiopetuksena, verkkokurssina, kirjallisina töinä, osallistumalla harjoituksiin tai laboratoriotöihin. Opetustapojen lisäksi osallistumisvelvollisuus opetukseen vaihtelee. Joillekin kursseille voi olla läsnäolopakko, toisille taas ei. Yksittäisen opintojakson ilmoittautumiskäytännöt, suoritustapa ja muut vaatimukset kannattaakin aina tarkastaa Pepin opinto-oppaasta (avautuu uuteen välilehteen).
Keskeisiä opiskelutaitoja ovat kirjoittamisen, lukemisen, tiedonhankinnan ja ajanhallinnan taidot. Tärkeitä ovat myös oppimaan oppimisen taito ja itseohjautuvuus, kyky työskennellä ja suunnitella opintoja itsenäisesti. Taitava opiskelija pyrkii selvittämään, mitä erilaiset tehtävät vaativat, suunnittelee tekemisiään ja asettaa itselleen tavoitteita. Hän myös kehittää taitojaan sekä arvioi, millaiset opiskelutekniikat sopivat hänelle parhaiten missäkin tilanteessa. Itsetuntemus on hyvä apu. Mitkä ovat juuri sinun vahvuutesi opiskelutaidoissa? Millaisia taitoja haluat harjoitella lisää? Voit myös kysyä itseltäsi, missä tilanteissa opiskelu on sujunut hyvin. Mitä olet silloin tehnyt?
Oppimista tukevia opiskelutekniikoita ja oppimisen apuvälineitä
Oppiminen on opittavissa oleva ja kehittyvä asia. Monelle oppimistekniikat löytyvät pikku hiljaa opiskelun lomassa lähes automaattisesti. Omaa oppimista voi kuitenkin tukea erilaisten oppimistekniikoiden ja oppimisen apuvälineiden avulla. Voit tarkastella oppimista tukevia keinoja oppimisdonitsin avulla. Oletko huomioinut opiskessasi sen kaikki osiot? Olisiko jokin kohta, jota olisi hyvä tehostaa? Löydät oppimisdonitsin täältä (pdf) (avautuu uuteen välilehteen).
Erilaiset oppijat ry:n –verkkosivuilta löytyy erinomaisia vinkkejä aivan kaikille oppimisen tukemiseksi. Erilaisia opiskelutekniikoita on niin opintojen suunnitteluun, opiskeluun kuin priorisointiinkin. Tutustu Erilaisten oppijoiden opiskelutekniikkavinkkeihin täältä (avautuu uuteen välilehteen).
Kanban auttaa pilkkomaan suuria kokonaisuuksia
Yliopisto-opinnoissa on usein opiskeltavana laajoja asiakokonaisuuksia. Niiden oppimista helpottaa kokonaisuuksien palasteleminen pienemmiksi osiksi. Yksi työkalu pilkkomiseen on kanban.
Se auttaa erityisesti esimerkiksi oppimistehtävän tai opinnäytetyön tekemisen hallinnoimisessa.
Mitä pienemmäksi saat pilkottua opiskeltavan asian, sitä todennäköisemmin onnistut. Käytännössä ei ”kirjoita essee”, vaan ”kirjoita otsikko”, ”lue artikkelin ensimmäinen” kappale – tarkkuudella. Mitä pienempi palanen, sitä tehokkaampi eteneminen.
Kanbania voi toteuttaa manuaalisesti post it –lapuilla tai tietokoneella haluamallaan tavalla. Pääasia, että on sellaisessa paikassa esillä, että muistat käyttää sitä.
Ohje käytännössä:
1) Tulosta kanban pohja täältä: Oppimisen apuvälinekeskus, materiaalipankki (avautuu uuteen välilehteen).
2) Valitse opintojakso, jonka otat käsittelyyn.
3) Pilko opintojakson suoritettavat osiot pieniksi palasiksi.
4) Kirjoita palaset post it – lapuille.
5) Sijoita laput tärkeysjärjestyksessä ensimmäiseen sarakkeeseen.
6) Ota nyt työn alle ensimmäinen ja siirrä lappua keskisarakkeeseen. Kun toimi on tehty, siirrä se valmis sarakkeeseen. Toista seuraavan kohdalla.
7) Jätä laput esille valmis – sarakkeeseen. Näet tästä miten paljon oletkaan saanut aikaiseksi. Well done!
8) Palkitse itsesi hyvästä onnistumisesta!
Erilaiset muistilistat toimivat samantyyppisesti – kokeillen mikä sinulle toimii parhaiten. Eri opintojaksoilla voi toimia eri opiskelutekniikka. Kokeilen rohkeasti uusia opiskelutekniikoita, jos aiemmat eivät toimi.
Pomodoro tukee toiminnanohjausta itsenäisessä työssä
Pomodoro on yksi keinoa tukea omaa toiminnaohjausta itsenäisessä työssä. Löydät lisätietoja pomodorosta esimerkiksi täältä: Löydät lisätietoja pomodorosta esimerkiksi koulutus.fi -sivustolta (avautuu uuteen välilehteen).
Ohje käytännössä:
1) Valitse suoritteva, riittävän pieni, tehtävä. Lue palastelun merkityksestä kohdasta kanban.
2) Laita opiskeluvälineet valmiiksi.
3) Säädä kello soimaan 20 minuutin päähän. Opiskele tämä aika tehokkaasti.
4) Kun kello soi, pidä tauko. Säädä kello soimaan 5 minuutin päähän. Tee tämä aika ihan muuta, kuin opintoja. Käy vaikka pienellä kävelyllä, ota välipalaa.
5) Kun kello soi, säädä se taas 20 minuutin päähän ja opiskele jälleen tehokkaasti.
6) Toista tätä muutaman kerran syklissä ja pidän sen jälkeen pidempi tauko.
Aikaa voi säätää tarpeen mukaisesti. Mikäli 20 minuuttia on liikaa, kokeile lyhyemmällä aikavälillä. Mikäli jaksat hyvin vaikkapa pari kierrosta, se riittää. Pääasia, että saat toiminnankäynnistymään ja asiaa edistettyä edes hieman. Voit haastaa itsesi jatkossa kokeilemalla pidempää aikaa. Vireystason vaihtelukin vaikuttaa opiskelujaksamiseen, joten voi olla, että aikaa on hyvä säätää tilannekohtaisesti oman vireystilan mukaan.
Pomodoro –tekniikkaan voi yhdistää muitakin opiskelutekniikoita.
Tietoinen pysähtyminen tukee oppimista
Tietoisesti opiskeluhetkeen pysähtyminen tukee oppimista. Lue lisää Erilaiset oppijat ry:n sivuilta: Aloita ja lopeta ajatuksella, pdf (avautuu uuteen välilehteen).
Käytännössä mallissa opiskelemisen aluksi pysähdytään vahvistamaan ajatus siitä, mitä ollaan tekemässä ja miksi. Opiskeluaika rytmitetään systemaattisesti ja opiskelutuoki päätetään tsekkaukseen siitä, mitä opiskelun aikana tehtiin ja mitä se merkitsee.
Eisenhowerin matriisi auttaa priorisoimaan tehtävät asiat
Onko ajatuksissa “miljoona” tehtävää, etkä oikein tiedä, mitä seuraavaksi kannattaa tehdä? Priorisointi auttaa – se konkretisoi mitä oikeasti pitäisi tehdä ja missä järjestyksessä.
1) Lataa itsellesi matriisipohja: Eisenhowerin matriisi, pdf (avautuu uuteen välilehteen).
2) Listaa mielessä pyörivät tehtävät matriisipohjaan.
3) Tee tärkeysjärjestyksessä.
Lisää tietoa opiskelutaidoista
Lisää tietoa erilaisista opiskelutaidoista ja tulevista opiskelutaitowebinaareista löydät Opiskelutaidot-sivustolta (avautuu uuteen välilehteen). Voit tutustua myös Erilaisten oppijoiden liiton käytännönläheisiin opiskelutekniikkavinkkeihin (avautuu uuteen välilehteen) tai kuunnella vaikka Turun yliopiston opintopsykologien Miälecast-podcastia (avautuu uuteen välilehteen), jossa keskustellaan useista opiskelutaitoihin kytkeytyvistä teemoista.
Lisää tietoa akateemisesta kirjoittamisesta ja puheviestinnästä löydät Kielijelppi-verkko-oppaasta (avautuu uuteen välilehteen). Tiedonhausta löydät lisätietoa UEF-kirjaston Tiedonhakijan oppaasta (avautuu uuteen välilehteen).
Yliopistolla on erilaisia ryhmiä ja koulutuksia, jotka on tarkoitettu tukemaan opiskelua ja opintojen etenemistä. Tiedot päivittyvät tälle sivulle aina ko. syyslukukauden aikana.
Gradutalli on tarkoitettu kaikille yliopiston opiskelijoille, joilla opinnäytetyö jumittaa. Ryhmä on tarkoitettu opiskelijoille, joilla gradun aloittamisesta on kulunut vähintään kaksi vuotta ja jotka hyötyvät ryhmämuotoisesta ohjauksesta. Mikäli hakijoita on enemmän kuin ryhmään mahtuu, etusija annetaan ensimmäistä kertaa hakeville. Molemmilla kampuksilla käynnistyvät ryhmät lukuvuosittain ja hausta ilmoitetaan Gradutallin omalta sivulta.
Hellitä otetta - työkaluja pefektionisteille -ryhmä on tarkoitettu opiskelijoille, joille liiallinen vaativuus tai täydellisyydentavoittelu aiheuttaa haasteita opiskelulle ja hyvinvoinnille. Ryhmässä pohdiskellaan yhdessä mm. seuraavia teemoja:
- mitä perfektionismi on ja miten sen kanssa voisi tulla paremmin toimeen
- mitä hyötyä itsemyötätunnosta on hyvinvoinnille ja opintomenestykselle
- miten omia arvoja kuuntelemalla voi löytää arjesta enemmän onnellisuutta
- kuinka saada enemmän aikaan mutta kokea vähemmän paineita.
Lisätietoja ja ryhmän ajankohdat Hellitä otetta -ryhmän omalta sivulta.
Neuromoninaisten vertaistukiryhmä kokoontuu 12.9.-5.12 verkossa. Ei ennakkoilmoittautumisia. Lisätietoja Neuromoninaiset-ryhmän sivulta Kamusta.
Otetta opintoihin -ryhmä toteutaan 1-2 kertaa lukuvuodessa. Tavoitteena on tukea erityisesti kandivaiheessa olevia opiskelijoita erilaisissa opiskeluun tai arjenhallintaan liittyvissä pulmissa. Lisätietoa Otetta opintoihin -ryhmän sivulta Kamusta.
Takaisin opintoihin-ryhmä on opintopsykologien ohjaama ryhmä opiskelijoille, joiden opinnot ovat olleet tauolla tai keskeytyneet. Tapaamiset kampuksittain. Hakuaikaa 25.8.2024 saakka. Lisätietoja Takaisin opintoihin-ryhmän sivulta Kamusta.
Tukea jumittaviin kirjallisiin tehtäviin. Kielikeskus järjestää kandidaatin ja gradun kirjoittajille lukukausittain omat ryhmät: Sujuvuutta kandin kirjoittamiseen ja Sujuvuutta gradun kirjoittamiseen. Tavoitteena on tukea opinnäytteiden kirjallista tuottamista, muotoilemista ja valmiiksi saattamista. Lisätietoa Kielikeskuksen opintoyhteisön sivulta.
Muista myös yksilöohjausta akateemiseen kirjoittamiseen tarjoava Kirjoitusklinikka!
Kirjaston tiedonhaun ja -hallinnan koulutukset, lisätietoa tiedonhausta Kamusta.
Digistartti on uusille opiskelijoille suunniteltu itseopiskelumateriaali, jossa käydään läpi opiskelussa tarvittavat työkalut ja tutustutaan digitaalisiin opiskeluympäristöihin.
Eduhouse-verkko-oppimisympäristön digitaidot-osio. Tarjolla laaja valikoima etänä ja itsenäisesti suoritettavia verkkokursseja laajoista kokonaisuuksista aina yksittäisiin toimintoihin. Lisätietoa ja kirjautuminen Eduhouseen Heimon kautta (vaatii kirjautumisen).