12080 Sivuaine: Monitieteiset ympäristöopinnot

Monitieteiset ympäristöopinnot (25/35 op)

Huom.

Monitieteisten ympäristöopintojen opintokokonaisuuksia ei voi enää aloittaa. Lukuvuoden 2022-2023 alusta alkaen uusina sivuainekokonaisuuksina ovat valittavissa Kestävän tulevaisuuden perusopintokonaisuus sekä Kestävän tulevaisuuden aineopintokokonaisuus. Näistä opintokokonaisuuksista tulee tarkempia tietoja myöhemmin.

Monitieteiset ympäristöopinnot on opintokokonaisuus, joka muodostaa laaja-alaisen ja yleissivistävän johdatuksen ympäristötieteisiin. Opinnot soveltuvat sivuaineeksi kaikkien pääaineiden opiskelijoille ja ovat avoimia jokaiselle Itä-Suomen yliopistossa opiskelevalle. Opiskelija pystyy joustavasti aloittamaan opinnot mihin aikaan lukuvuotta tahansa ja hän saa hyvän orientaation kokonaisuuden suorittamiseen (verkkoluentoihin perustuva johdantokurssi).

Tarjolla on monitieteisten ympäristöopintojen perusopinnot (25 op) ja aineopinnot (35 op). Opintokokonaisuus muodostuu neljästä eri moduulista (Luonto, Yhteiskunta, Oikeus, Kulttuuri).

Opintokokonaisuuden tavoitteena on tarkastella ympäristöongelmia ja ympäristönsuojelua monitieteisestä näkökulmasta ihmisen ja luonnon vuorovaikutusprosessina. Opinnot kehittävät valmiuksia ymmärtää ja käsitellä maailmanlaajuisia ja paikallisia ympäristöongelmia, niiden syitä ja seurauksia. Eri tieteenalojen tarjoamat näkökulmat muodostavat kokonaisuuden, jossa etsitään ratkaisuvaihtoehtoja ja toimintatapoja hyvän ympäristön saavuttamiseksi.

Yleisen lähestymistapansa ansiosta tämä opintokokonaisuus on hyödyllinen monille erilaisille työurille suuntautuville opiskelijoille. Eri tieteenalojen kysymyksenasettelujen ja menetelmällisten lähestymistapojen tuntemus on tarpeen niin tutkijauralla kuin muissakin asiantuntijatehtävissä sektorista tai aihepiiristä riippumatta.

Uutta syksyllä 2021

Monitieteiset ympäristöopinnot -opintokokonaisuuteen on luotu uusi johdantokurssien sarja. Uudet kurssit ovat tarjolla syksystä 2021 alkaen. Kurssit ovat avoimia kaikille UEF:n opiskelijoille, eivät pelkästään tätä opintokokonaisuutta suorittaville. Kurssit 5319404 Johdatus kestävän tulevaisuuden opintoihin, A osa (3 op) ja 5319406 Johdatus kestävän tulevaisuuden opintoihin, B osa (2 op) tarjoavat hyvät perustiedot kestävyydestä ja sen eri ulottuvuuksista. Kurssilla 5319405 UEF monitieteisenä ympäristötutkimuksen toimintaympäristönä ja urasuunnittelun taidot (1 op) perehdytään UEF:n ympäristötutkimukseen ja -opetukseen ja vahvistetaan monitieteisen ympäristöosaamisen työelämävalmiuksia.

Vapaa sivuaineoikeus

Lue lisää monitieteisistä ympäristöopinnoista WebOodissa.

Opintokokonaisuuden koordinaattori: Outi Ratamäki, outi.ratamaki@uef.fi

Opintohallinnolliset kysymykset ja opintokokonaisuuden koostaminen: Outi Väyrynen, outi.vayrynen@uef.fi

Vastuuyksiköt: Oikeustieteiden laitos, historia- maantieteiden laitos, ympäristö- ja biotieteiden laitos, Joensuun ja Kuopion kampukset