Itä-Suomen yliopiston opiskelijoilla on useita mahdollisuuksia vaikuttaa yliopiston toimintaan. Opiskelijalla on mahdollisuus vaikuttaa opetukseen, ohjaukseen, neuvontaan ja niiden kehittämiseen antamallaan palautteella. Palautteita käsitellään säännöllisesti osana opetussuunnitelmatyötä ja opetuksen laatujärjestelmää.
Opiskelijoilla on tärkeä rooli yliopiston toiminnan laadun parantamisessa.
Opiskelijapalautekyselyt
Yliopistossa on käytössä useita erilaisia opiskelijapalautekyselyjä. Osa palautekyselyistä on valtakunnallisia ja osa yliopiston omia palautekyselyjä. Valtakunnalliset ja yliopiston omat opiskelijapalautekyselyt toteutetaan keskitetysti opintopalveluiden toimesta. Osa palautteesta kerätään tiedekunnittain tai laitoksittain niiden omien käytäntöjen mukaisesti.
Opintojaksopalaute
Opetuksesta ja ohjauksesta voit kysyä suoraan lisätietoa tai antaa suoraa palautetta opettajalle tai kyseisestä opetuksesta tai ohjauksesta vastaavalle taholle (esim. opintojakson vastuuhenkilö, opintokoordinaattori ja amanuenssi). Näin palautteesi huomioidaan nopeammin.
Opintojaksoilta palautetta kerätään systemaattisesti. Välttämättä se ei kuitenkaan tarkoita palautteen keräämistä joka opintojaksolta joka vuosi, mikäli opetukseen ei ole tehty kyseisenä vuonna muutoksia. Näin toimitaan siksi, ettei opiskelijoita kuormiteta tarpeettomasti palautteen keruulla. Yleisesti käytettävä opintojaksopalauteväline on integroitu Peppiin, mutta myös esim. vuosikurssien keskustelutilaisuudet ja muut palautteen keruutavat ovat käytössä.
Uusi päätös opintojaksopalautteesta ja liite Heimossa (linkki aukeaa uuteen ikkunaan, vaatii kirjautumisen). Uusi päätös tulee voimaan 1.8.2022.
Lisätietoa ja akateemisen rehtorin päätös opintojaksopalautteesta Heimossa (linkki aukeaa uuteen ikkunaan, vaatii kirjautumisen).
Opintopolkupalaute
Opiskelijan opintojen aikana on myös mahdollisuuksia antaa palautetta ns. opintopolkupalautteiden muodossa. Ne ovat tyypillisesti koko yliopiston laajuisia palautekyselyitä, jotka kohdennetaan tietyssä vaiheessa opintoja oleville opiskelijoille (1. vuoden, kandivaiheen ja valmistuneiden kyselyt).
Katso lisätietoa opiskelijapalautejärjestelmästä Heimosta (linkki aukeaa uuteen ikkunaan, vaatii kirjautumisen)
Alkuohjauskysely
Alkuohjauskyselyn kohderyhmänä ovat syksyllä aloittaneet opiskelijat. Kysymykset kohdistuvat opintojen aloitukseen yliopistossa, esimerkiksi millaisia odotuksia oli ohjauksesta, miten ohjaus toteutui ja millaisiin asioihin opiskelija haki ohjausta. Kysely on sähköinen, ja se tehdään joka toinen vuosi marras-joulukuussa.
Katso lisätietoa alkuohjauskyselystä Heimosta (linkki aukeaa uuteen ikkunaan, vaatii kirjautumisen)
Fuksikysely
Fuksikyselyn avulla selvitetään, miten uuden opiskelijan ensimmäinen opiskeluvuosi on sujunut. Aihealueina ovat mm. opetus ja oppiminen, oppimisympäristöt, opintojen suunnittelu ja tukitoimet, tasaveroinen kohtelu ja kiusaamisasiat. Kysely toteutetaan helmikuussa.
Katso lisätietoja fuksikyselystä Heimosta (linkki aukeaa uuteen ikkunaan, vaatii kirjautumisen)
Kandipalaute
Valtakunnallinen kandipalautekysely on tarkoitettu kaikille kandidaatin tutkinnon tai vastaavat opinnot suorittaneille yliopisto-opiskelijoille. Kysely toteutetaan kaikissa suomalaisissa yliopistoissa.
Kyselyn teemoja ovat opiskelu ja oppiminen, opetusjärjestelyt, opetus, tutkintovaatimukset, palaute- ja ohjaus, yleiset työelämävaatimukset. Vastaukset ovat tärkeitä yliopisto-opetuksen kehittämistyössä sekä tuloksellisuuden arvioinnissa. Palautekysely on myös osa yliopistojen tuloksellisuusmittaria. Opiskelijoiden vastauksilla on siis aidosti merkitystä!
Katso lisätietoa kandipalautteesta Heimosta (linkki aukeaa uuteen ikkunaan, vaatii kirjautumisen)
Työllistymis- ja uraseurantakyselyt
Työllistymiskyselyllä selvitetään loppututkinnon suorittaneilta heidän työllistymisestä ja valtakunnallisella uraseurantakyselyllä vastaavasti viisi vuotta valmistumisen jälkeen.
Katso lisätietoa työllistymiskyselystä ja uraseurantakyselystä Heimosta (linkit aukeavat uuteen ikkunaan, vaatii kirjautumisen)
Asiakaspalaute
Asiakaspalaute voi kohdistua yliopiston eri yksiköiden toimintoihin, esim hallinnointikäytäntöihin. Yliopisto haluaa palautteen avulla kehittää toimintaansa ja palaute voi olla joko positiivista tai kriittistä. Asiakas voi antaa myös palautetta, jos ei koe saavansa oikeudenmukaista kohtelua tai asioiden käsittelyä. Jos asiakas haluaa antaa palautetta opetuksesta tai opintojakson arvioinnista, on hänen ensisijaisesti otettava yhteyttä ko. opettajaan/ laitokseen /oppiaineenjohtajaan.
Asiakaspalautelomake
Muita palautekanavia
Voit milloin tahansa antaa kehitysehdotusta tai paljastaa toimimattomia kohtia yliopiston toiminnasta: eri palveluista, laitoksen/tiedekunnan tms. toiminnasta. Eri tahot ovat tehneet omia palautelomakkeitaan, joilla saavat nopeammin palautteet käsiteltäväksi.