Skip to content
UEF Kamu
  • Etusivu
  • Työkalut
  • Tietopankki
  • Ota yhteyttä
SuomiEnglish
Opiskelijaruokailu
Sähköposti
Yammer
Peppi
WebOodi (lukutilassa)
UEF Moodle
eLearn Moodle
DigiCampus
Lukari
Exam: opiskelijan ohjeet
Kirjasto
MOT-sanakirjat
Sykettä.fi
ISYY
UEF Connect
uef.fi
Student2Student -vertaisohjaus
Peppi
uef.fi
Heimo
weboodi.uef.fi
  • Etusivu
  • Työkalut
  • Tietopankki
  • Ota yhteyttä
Ajankohtaista
Uudelle opiskelijalle
Tohtorikoulutus
Opintoyhteisöt
Opiskelijoiden tukikanavat
Sivuaineet ja muut opinnot
Opinto-oppaat
Vaihto-opiskelu ja kansainvälistyminen
Osaamisen tunnustaminen
Opintoneuvonta
Lukuvuoden ajankohtia
Kampukset, tiedekunnat
Yliopistosanastoa
  1. Etusivu
  2. Vaikuta ja anna palautetta
Tulosta yläreunan logo

ITÄ-SUOMEN YLIOPISTO

JOENSUU, KUOPIO

Vaikuta ja anna palautetta

Tulosta

Itä-Suomen yliopiston opiskelijoilla on useita mahdollisuuksia vaikuttaa yliopiston toimintaan. Opiskelijalla on mahdollisuus vaikuttaa opetukseen, ohjaukseen, neuvontaan ja niiden kehittämiseen antamallaan palautteella. Palautteita käsitellään säännöllisesti osana opetussuunnitelmatyötä ja opetuksen laatujärjestelmää.

Opiskelijoilla on tärkeä rooli yliopiston toiminnan laadun parantamisessa.

Opiskelijapalautekyselyt

Yliopistossa on käytössä useita erilaisia opiskelijapalautekyselyjä. Osa palautekyselyistä on valtakunnallisia ja osa yliopiston omia palautekyselyjä. Valtakunnalliset ja yliopiston omat opiskelijapalautekyselyt toteutetaan keskitetysti opintopalveluiden toimesta. Osa palautteesta kerätään tiedekunnittain tai laitoksittain niiden omien käytäntöjen mukaisesti.

Opintojaksopalaute

Opetuksesta ja ohjauksesta voit kysyä suoraan lisätietoa tai antaa suoraa palautetta opettajalle tai kyseisestä opetuksesta tai ohjauksesta vastaavalle taholle (esim. opintojakson vastuuhenkilö, opintokoordinaattori ja amanuenssi). Näin palautteesi huomioidaan nopeammin.

Opintojaksoilta palautetta kerätään systemaattisesti. Välttämättä se ei kuitenkaan tarkoita palautteen keräämistä joka opintojaksolta joka vuosi, mikäli opetukseen ei ole tehty kyseisenä vuonna muutoksia. Näin toimitaan siksi, ettei opiskelijoita kuormiteta tarpeettomasti palautteen keruulla. Yleisesti palautevälineenä käytetään Tuudoa, mutta myös esim. vuosikurssien keskustelutilaisuudet ja muut palautteen keruutavat ovat käytössä.

Uusi päätös opintojaksopalautteesta ja liite Heimossa (linkki aukeaa uuteen ikkunaan, vaatii kirjautumisen). Uusi päätös tulee voimaan 1.8.2022.

Lisätietoa ja akateemisen rehtorin päätös opintojaksopalau​tteesta Heimossa (linkki aukeaa uuteen ikkunaan, vaatii kirjautumisen).

Opintopolkupalaute

Opiskelijan opintojen aikana on myös mahdollisuuksia antaa palautetta ns. opintopolkupalautteiden muodossa. Ne ovat tyypillisesti koko yliopiston laajuisia palautekyselyitä, jotka kohdennetaan tietyssä vaiheessa opintoja oleville opiskelijoille (1. vuoden, kandivaiheen ja valmistuneiden kyselyt).

Katso lisätietoa opiskelijapalautejärjestelmästä Heimosta (linkki aukeaa uuteen ikkunaan, vaatii kirjautumisen)

Alkuohjauskysely

Alkuohjauskyselyn kohderyhmänä ovat syksyllä aloittaneet opiskelijat. Kysymykset kohdistuvat opintojen aloitukseen yliopistossa, esimerkiksi millaisia odotuksia oli ohjauksesta, miten ohjaus toteutui ja millaisiin asioihin opiskelija haki ohjausta. Kysely on sähköinen, ja se tehdään joka toinen vuosi marras-joulukuussa.

Katso lisätietoa alkuohjauskyselystä Heimosta (linkki aukeaa uuteen ikkunaan, vaatii kirjautumisen)

Fuksikysely

Fuksikyselyn avulla selvitetään, miten uuden opiskelijan ensimmäinen opiskeluvuosi on sujunut. Aihealueina ovat mm. opetus ja oppiminen, oppimisympäristöt, opintojen suunnittelu ja tukitoimet, tasaveroinen kohtelu ja kiusaamisasiat. Kysely toteutetaan helmikuussa.

Katso lisätietoja fuksikyselystä Heimosta (linkki aukeaa uuteen ikkunaan, vaatii kirjautumisen)

Kandipalaute

Valtakunnallinen kandipalautekysely on tarkoitettu kaikille kandidaatin tutkinnon  tai vastaavat opinnot suorittaneille yliopisto-opiskelijoille. Kysely toteutetaan kaikissa suomalaisissa yliopistoissa.

Kyselyn teemoja ovat opiskelu ja oppiminen, opetusjärjestelyt, opetus, tutkintovaatimukset, palaute- ja ohjaus, yleiset työelämävaatimukset. Vastaukset ovat tärkeitä yliopisto-opetuksen kehittämistyössä sekä tuloksellisuuden arvioinnissa. Palautekysely on myös osa yliopistojen tuloksellisuusmittaria. Opiskelijoiden vastauksilla on siis aidosti merkitystä!

Katso lisätietoa kandipalautteesta Heimosta (linkki aukeaa uuteen ikkunaan, vaatii kirjautumisen)

Työllistymis- ja uraseurantakyselyt

Työllistymiskyselyllä selvitetään loppututkinnon suorittaneilta heidän työllistymisestä ja valtakunnallisella uraseurantakyselyllä vastaavasti viisi vuotta valmistumisen jälkeen.

Katso lisätietoa työllistymiskyselystä ja uraseurantakyselystä Heimosta (linkit aukeavat uuteen ikkunaan, vaatii kirjautumisen)

Asiakaspalaute

Asiakaspalaute voi kohdistua yliopiston eri yksiköiden toimintoihin, esim hallinnointikäytäntöihin. Yliopisto haluaa palautteen avulla kehittää toimintaansa ja palaute voi olla joko positiivista tai kriittistä. Asiakas voi antaa myös palautetta, jos ei koe saavansa oikeudenmukaista kohtelua tai asioiden käsittelyä. Jos asiakas haluaa antaa palautetta opetuksesta tai opintojakson arvioinnista, on hänen ensisijaisesti otettava yhteyttä ko. opettajaan/ laitokseen /oppiaineenjohtajaan.

Asiakaspalautelomake

Muita palautekanavia

Voit milloin tahansa antaa kehitysehdotusta tai paljastaa toimimattomia kohtia yliopiston toiminnasta: eri palveluista, laitoksen/tiedekunnan tms. toiminnasta. Eri tahot ovat tehneet omia palautelomakkeitaan, joilla saavat nopeammin palautteet käsiteltäväksi.

  • Yleinen Aloitelaatikko (Heimossa, vaatii kirjautumisen)
  • Joissakin palveluissa (tämä Kamu, Heimon palvelut ja Asiointipalvelu) löytyy jokaiselta sivulta vasemmasta tai oikeasta alakulmasta puhekupla. Tästä ”Hotjar” -palautteesta lähtee kuvakaappaus sivusta ja antamasi palaute Hotjariin, josta palvelun vastaavat käsittelevät saadut palautteet.
University of Eastern Finland Joensuu, Kuopio © University of Eastern Finland
Facebook Instagram Twitter YouTube LinkedIn Snapchat SoundCloud
  • Saavutettavuusseloste
  • Tietosuojaseloste
Hallinnoi evästeitä
Palvelu käyttää evästeitä sivuston optimointiin.
Toiminnalliset Aina aktiivinen
Tekninen tallennus tai pääsy on ehdottoman välttämätön oikeutettua tarkoitusta varten, joka mahdollistaa tietyn tilaajan tai käyttäjän nimenomaisesti pyytämän palvelun käytön, tai yksinomaan viestinnän välittämiseksi sähköisen viestintäverkon kautta.
Asetukset
Tekninen tallennus tai pääsy on tarpeen laillisessa tarkoituksessa sellaisten asetusten tallentamiseen, joita tilaaja tai käyttäjä ei ole pyytänyt.
Tilastolliset
Tekninen tallennus tai pääsy, jota käytetään yksinomaan tilastollisiin tarkoituksiin. Tekninen tallennus tai pääsy, jota käytetään yksinomaan anonyymeihin tilastollisiin tarkoituksiin. Ilman haastetta, Internet-palveluntarjoajasi vapaaehtoista suostumusta tai kolmannen osapuolen lisätietueita pelkästään tähän tarkoitukseen tallennettuja tai haettuja tietoja ei yleensä voida käyttää tunnistamaan sinua.
Markkinointi
Teknistä tallennustilaa tai pääsyä tarvitaan käyttäjäprofiilien luomiseen mainosten lähettämistä varten tai käyttäjän seuraamiseksi verkkosivustolla tai useilla verkkosivustoilla vastaavia markkinointitarkoituksia varten.
Hallitse vaihtoehtoja Hallinnoi palveluita Hallitse myyjiä Lue lisää näistä tarkoituksista
Näytä asetukset
{title} {title} {title}