Tarkenna hakuasi

Opintokokonaisuuksien arviointi ja lukitseminen

Tutkintoasetuksen mukaan:

  • Oppiaineen tai siihen rinnastettavan kokonaisuuden perusopintojen laajuus on vähintään 25 opintopistettä.
  • Oppiaineen tai siihen rinnastettavan kokonaisuuden aineopintojen laajuus on yhdessä perusopintojen kanssa vähintään 60 opintopistettä.
  • Syventävien opintojen laajuus on vähintään 60 opintopistettä.

Kun opiskelija on suorittanut kaikki opintokokonaisuuteen kuuluvat opinnot, hän voi pyytää kokonaisuuden arviointia ja lukitsemista. Kaikki opintokokonaisuudet arvioidaan ja lukitaan kuitenkin viimeistään tutkintoa haettaessa. Kokonaisuuden arvioi tiedekunnan määräämä vastuuhenkilö. Opiskelijan pyynnöstä arvioitu ja lukittu kokonaisuus voidaan purkaa.

Avoimen yliopiston opiskelijat pyytävät opintokokonaisuuden arviointia ja lukitsemista lomakkeella.

Alempien ja ylempien korkeakoulututkintojen opintokokonaisuudet

Opintokokonaisuudet lukitaan pääsääntöisesti siten, että perusopinnot, aineopinnot ja syventävät opinnot muodostavat itsenäiset kokonaisuudet, ja ne arvioidaan erikseen. Kokonaisuudet kiinnitetään ko. tutkintoon koko laajuudessaan. Perusopinnot ja aineopinnot voivat olla eri tutkinnoissa.
Opintokokonaisuuksien arvosteluasteikko on 0 − 5 tai hyväksytty – hylätty. Arvosanan laskentaperusteet esitetään opetussuunnitelmassa. Kokonaisuuden suorituspäiväksi kirjataan viimeksi suoritetun opintojakson päivämäärä.

Avoimessa yliopistossa suoritetut kokonaisuudet

Opintokokonaisuudet lukitaan pääsääntöisesti siten, että perusopinnot ja aineopinnot muodostavat itsenäiset kokonaisuudet, ja ne arvioidaan erikseen. Opintokokonaisuuksien arvosteluasteikko on 0 − 5 tai hyväksytty – hylätty. Arvosanan laskentaperusteet esitetään opetussuunnitelmassa. Kokonaisuuden suorituspäiväksi kirjataan viimeksi suoritetun opintojakson päivämäärä.

Lisensiaatin ja tohtorin tutkintojen opintokokonaisuudet

Lisensiaatin ja tohtorin tutkintoon johtavissa opinnoissa lukitaan kaksi kokonaisuutta: 1) yleiset valmiustaito-opinnot sekä 2) tieteen ja tutkimusalan opinnot. Ne arvioidaan opetussuunnitelmassa määrätyllä tavalla. Kokonaisuuksiin kuuluvat opinnot on suositeltava tarkistaa viimeistään ennen lisensiaatin tutkimuksen arviointia tai väitöskirjan esitarkastuksen aikana.

Opintokokonaisuuden arvosanan korottaminen

Opiskelija voi korottaa arvioidun lukitun kokonaisuuden arvosanaa, mutta siihen liittyvät seuraavat rajoitukset:

  • Korottaminen on mahdollista vain sen aikaa, kun kokonaisuuden sisältö (opintojaksojen vaatimukset) on voimassa.
  • Opetussuunnitelmasta poistuneita opintojaksoja ei voi korottaa.
  • Opintokokonaisuuden arvosanaa ei voi korottaa tutkinnon suorittamisen jälkeen.
  • Muissa yliopistoissa suoritettuja opintokokonaisuuksia ei voi korottaa Itä-Suomen yliopistossa.
  • Opetussuunnitelmassa mainitaan, mikäli korottaminen ei ole lainkaan mahdollista.

Opintomoduulien sulkeminen

Tutkintoon voidaan koostaa myös opetussuunnitelmassa määriteltyjä opintomoduuleja, joista ei anneta arvosanaa. Moduuli pitää kuitenkin teknisesti lukita ja arvioida Pepissä arvosanalla hyväksytty. Moduulit eivät ole sivuainekokonaisuuksia.
Moduulin arvioi tiedekunnan määräämä vastuuhenkilö.

Opintorekisteriin, kokonaisuuksiin ja todistuksiin liittyviä linjauksia

  • Osa kokonaisuuden opinnoista on kandidaatin tutkinnossa ja osa maisterin tutkinnossa: Kokonaisuuden hajottamista kahteen tutkintoon ei suositella. Jos kuitenkin osa kokonaisuuden opinnoista on kandidaatin tutkinnossa ja osa maisterin tutkinnossa, maisterin tutkintotodistukseen kirjataan kokonaisuus, mutta pisteet lasketaan toteutuneen mukaisesti. Arvosteluun otetaan mukaan kaikki kokonaisuuden opintojaksot.
  • Osan kokonaisuuden opinnoista tutkinnoissa ja osa alumniopiskeluoikeudella: Kokonaisuuden hajottamista ei suositella. Jos kuitenkin osa kokonaisuuden opinnoista on tutkinnoissa ja osa alumniopiskeluoikeudella, kirjoitetaan erillistodistus ja lisätietoihin maininta, että osa opinnoista on sisällytetty aiemmin suoritettuihin tutkintoihin. Erillistodistukseen kirjoitetaan tarvittaessa kelpoisuuslauseke. Opintopisteet lasketaan toteutuneen mukaisesti. Arvosteluun otetaan mukaan kaikki kokonaisuuden opintojaksot.
  • Opintojakso kuuluu pakollisena kahteen opintokokonaisuuteen: Opinto suoritetaan yhteen kokonaisuuteen, ja se hyväksiluetaan toiseen, jolloin opintopisteet tuplaantuvat. Opintosuoritukset voidaan rekisteröidä ilman erillistä korvaavuushakemusta.

Aiempien vuosien opetussuunnitelmat (2010 – 2021)

Tälle sivulle on koottu WebOodissa julkaistut oppaat lukuvuodesta 2010 – 2011 lukuvuoteen 2020 – 2021. Oppaat sisältävät opetussuunnitelmatiedot, opintojaksokuvaukset ja tutkintorakenteet. Tiedekuntien vuosittain julkaistut opinto-oppaat Kamussa sisältävät mm. kyseisen tiedekunnan pysyväismääräykset.

Vuosien 2010 – 2021 koulutusten/oppiaineiden oppaat ovat pdf-muodossa, ja ne eivät ole saavutettavia kaikilta osin.

Lukuvuodesta 2021 – 2022 lähtien oppaat ovat Pepissä. WebOodi on kokonaan poistettu käytöstä.

Mikäli tietoa ei ole saavutettavassa muodossa vuosien 2010 – 2021 koulutusten/oppiaineiden oppaissa, tulee ottaa yhteyttä opetuksesta vastaavaan yksikköön, jolloin tieto voidaan toimittaa tarvittavilta osin saavutettavassa muodossa.

Lukuvuosi 2020 – 2021

Lukuvuosi 2019 – 2020

Lukuvuosi 2018 – 2019

Lukuvuosi 2017 – 2018

Lukuvuosi 2016 – 2017

Lukuvuosi 2015 – 2016

Lukuvuosi 2014 – 2015

Lukuvuosi 2013 – 2014

Lukuvuosi 2012 – 2013

Lukuvuosi 2011 – 2012

Lukuvuosi 2010 – 2011

Laadunhallinta

Mitä laadunhallinta tarkoittaa Itä-Suomen yliopistossa?

Laadunhallinnalla varmistetaan, että yliopiston toimintatavat ovat tarkoituksenmukaisia, perusteltuja ja hallinnassa. Laadunhallinnan avulla tiedämme, olemmeko saavuttamassa toiminnalle asettamamme tavoitteet, jotta voimme tarvittaessa korjata suuntaa ja tehdä tarvittavia kehittämistoimenpiteitä.

Yliopiston tehtävänä on kouluttaa osaajia ja asiantuntijoita, joilla on tarvittavaa osaamista yhteiskunnan eri tehtäviin. Opetuksen ja tutkimuksen tulee olla laadukasta ja täyttää niille asetetut kriteerit esimerkiksi tutkintojen sisältöjen, laadun ja osaamistavoitteiden osalta. Laadunhallinta takaa, että yhteiskunta voi luottaa yliopistoon ja sen toimintaan. Opiskelijoille se näkyy muun muassa siinä, että opetus vastaa eri viranomaistahojen sekä työelämän sille asettamia kriteerejä ja osaamistavoitteita.

Yliopiston laatukulttuurilla tarkoitetaan, että yliopistoyhteisön ilmapiiri tukee laadukasta toimintaa. Se ilmenee muun muassa siten, että henkilöstö ja opiskelijat ovat sitoutuneita omaan työhönsä ja opiskeluunsa ja toimivat yhdessä yliopiston arvojen ja tavoitteiden mukaisesti sekä noudattaen yhteisiä toimintatapoja. Toimintaa kehitetään henkilökunnalta, opiskelijoilta ja muilta sidosryhmätahoilta saadun palautteen ja toiminnan jatkuvan arvioinnin perusteella sekä levittämällä aktiivisesti hyviä käytäntöjä yliopiston sisällä.

Yliopiston laatupolitiikassa linjataan yliopiston laadukkaan toiminnan tavoitteet, periaatteet ja vastuunjako. Yliopiston toiminta on avointa, tasa-arvoista, osallistavaa ja yhteisöllistä. Yliopisto edistää henkilökunnan ja opiskelijoiden hyvinvointia ja huomioi toiminnassaan monikulttuurisuuden, globaalin yhteiskuntavastuun sekä kestävän kehityksen periaatteet.

Opiskelijoille tämä näkyy hyvinvoinnin ja monikulttuurisuuden huomioimisena monin eri tavoin, kuten esimerkiksi opiskelun tuen ja opiskelijahyvinvoinnin toimenpiteinä ja yliopiston koulutusohjelmissa tarjolla olevien englanninkielisten opintojaksojen määrän lisääntymisenä. Opetuksessa kestävyyden ja vastuullisuuden periaatteet näkyvät esimerkiksi opetuksen sisällöissä, opetusmenetelmissä sekä kestävään kehitykseen ja vastuullisuuteen liittyvien kurssien tarjonnassa. Tutkimuksessa kestävyys ja vastuullisuus näkyy yliopiston tutkimuksen strategisissa painopistealueissa. Myös yliopiston tavoite olla hiilineutraali vuoden 2025 loppuun mennessä on osa tätä kokonaisuutta. Yliopiston kestävyyden ja vastuullisuuden toimintaa on kuvattu yliopiston verkkosivuilla.

Itä-Suomen yliopiston laatujärjestelmä

Yliopiston Laatujärjestelmä luo rakenteet ja määrittää vastuut sekä menettelytavat hyvin toimivalle laadunhallinnalle, jolla ylläpidämme ja kehitämme yliopiston toiminnan laatua. Laatujärjestelmän avulla varmistetaan myös yliopiston strategisten tavoitteiden saavuttaminen. Yliopiston toiminnassa ja sen kehittämisessä noudatetaan jatkuvan parantamisen periaatetta:
suunnittele – toteuta – arvioi – kehitä ja paranna (Plan – Do – Check – Act and Improve).

Laadunhallintaa ja yliopiston laatujärjestelmää on kuvattu tarkemmin UEF:n verkkosivuilla.

Yliopiston laatutyön ja Karvi-auditoinnin merkitystä yliopiston toiminnalle on avattu tarkemmin myös
oheisessa Podcastissa, jossa akateeminen rehtori kertoo niistä
.

Laadunhallinta ja toiminnan jatkuva parantaminen näkyy opiskelun eri vaiheissa läpi koko opiskelun. Se näkyy opiskelemaan hakeutuessa valintakokeissa ja opiskelijavalinnoissa selkeinä valintaperusteina ja oikeudenmukaisina ja tarkoituksenmukaisina opiskelijavalintoina ja opiskeluaikana muun muassa opetuksen sisällöissä, laadussa, monipuolisissa oppimisympäristöissä sekä opetuksen tukipalveluissa. Opiskelijat osallistuvat laatutyöhön ja voivat vaikuttaa opiskelun ja opetuksen laatuun muun muassa osallistumalla opiskelijajäseninä opetuksen kehittämiseen ja laadunhallintaan opetuksen ja tutkimuksen toimielimissä sekä erityisesti antamalla palautetta opetuksesta ja sen tukipalveluista, jota hyödynnetään niiden kehittämisessä.

Jaa valmistumisen ilouutiset somessa

Empty,phone,screen,in,woman,hands,with,space,for,text.

Olemme tehneet valmistumistasi juhlistavia kuvia, jotta voit esitellä saavutuksiasi Instagramissa, Facebookissa ja LinkedInissä.

Lataa itsellesi sopivin tai vaikka useampi kuva, ja jaa ilouutisesi somessa! Lisääthän mukaan vielä tunnisteen #madeinuef.

Valmistumisen kuvia Facebook- ja Instagram-julkaisuihin

Avaa kuva hiiren oikealla painikkeella uuteen välilehteen, tallenna kopio itsellesi ja jaa somessa!

Valmistumisen kuvia LinkedIn-julkaisuihin

Avaa kuva hiiren oikealla painikkeella uuteen välilehteen, tallenna kopio itsellesi ja jaa somessa!

Tohtorintutkinnon valmistuminen

Väitöstilaisuuden jälkeen vastaväittäjän annettua lausuntonsa ja sinun annettua mahdollisen vastineesi siihen, tiedekunta päättää väitöskirjan hyväksymisestä ja mahdollisesta arvosanasta.

Tutkinnon hakeminen

Kun väitöskirja sekä kaikki muut tutkintoon tarvittavat opinnot ovat opintosuoritusrekisterissä, voit hakea tutkintoa Tohtorin tutkintotodistuksen hakeminen- lomakeella.

Todistuksen toimitusaika on noin 3 viikkoa siitä, kun viimeinen suoritus on tallennettu opintorekisteriin. Huom! Loma-aikoina ja kiireisinä aikoina, esim. kalenteri- tai lukuvuosien päättyessä, toimitusaika voi olla edellä mainittua pidempi.

Käyttäjätunnusten voimassaolo

Käyttöoikeuksien päättymisestä on tietoa digipalveluiden sivulla > Minulla on tai on ollut UEF-käyttäjätunnus.

Opiskelijoiden tuki ja opiskelujärjestelyt Ukrainan sotaan liittyen

Venäjän sotatoimet Ukrainassa herättävät huolta Itä-Suomen yliopiston yhteisössä, ja samalla Venäjään kohdistetut kansainväliset pakotteet vaikuttavat yliopiston opiskelujärjestelyihin. Tälle verkkosivulle on koottu tietoa opiskelijoiden tukikanavista, opiskeluun liittyvistä järjestelyistä sekä tarpeellisia linkkejä tiedonlähteille.

Yliopisto on perustanut Ukraina-valmiusryhmän 24. helmikuuta 2022. Ryhmä valmistelee tukitoimia opiskelijoille ja henkilöstölle sekä koordinoi yliopiston muita tarvittavia toimenpiteitä. Ryhmää johtaa yliopiston rehtori.

Opetus- ja kulttuuriministeriö jakaa ajantasaista tilannetietoa suomalaisille yliopistoille, ja Itä-Suomen yliopisto seuraa toiminnassaan kansallisia ja EU-linjauksia sekä tiedottaa niistä yhteisölleen.

Yliopisto jakaa ajankohtaista tietoa yhteisölleen tällä verkkosivulla, uef.fi.-sivustolla, Kamun uutispalstalla, Opiskelijat-Yammer-ryhmässä (vaatii kirjautumisen UEF-tunnuksella) sekä henkilöstölle ja opiskelijoille suunnatussa Heimo-sivustossa (vaatii kirjautumisen UEF-tunnuksella). Muutokset rajoitteisiin ja pakotteisiin voivat tapahtua hyvinkin nopeasti.

Opiskelijoiden tukikanavat

Jos sota herättää huolta ja opiskelija kokee tarvitsevansa tukea ja apua, yliopisto tarjoaa opiskelijoilleen useita tukikanavia. Olemme koonneet auttavia tahoja Kamu-palveluun. Opiskelijoiden käytettävissä ovat YTHS:n palvelut, kampuspapit ja opintopsykologit.

Lisäksi auttaviin tahoihin lukeutuu useita valtakunnallisia palveluita kuten Mieli ry:n kriisipalvelut. Tutustu myös Mielenterveysseurat.fi-verkkomateriaaleihin.

Opintopsykologi Katri Ruth kirjoittaa huolen tunteiden kanssa elämisestä yliopiston Puheenvuoroja-blogissa. Kirjoituksen yhteydessä on mainittu tukikanavia ja lisälukemistoa.

Itä-Suomen yliopisto korostaa, että vihapuhetta ei sallita kansainvälisessä tiedeyhteisössämme.

Opiskelijoita ja opintoja koskevia kysymyksiä voi lähettää sähköpostiosoitteeseen: studysupport@uef.fi. Lisäksi yleisiä Ukrainan tilanteeseen ja turvallisuuteen liittyviä kysymyksiä voi lähettää sähköpostiosoitteeseen: ukraina@uef.fi.

Opiskeluun liittyvät järjestelyt

Sotatilanteessa opiskelijavaihto-ohjelmat Venäjälle ja Venäjältä keskeytetään. Venäjälle ja Valko-Venäjälle suuntautuvaan vaihto-opiskeluun ei toistaiseksi myönnetä rahoitusta.

Yliopisto estää Venäjälle ja Valko-Venäjälle asetettujen pakotteiden johdosta yliopiston käyttäjätunnuksilla tunnistautumista edellyttävien sähköisten palvelujen käytön Venäjän ja Valko-Venäjän alueelta 23.3.2022 alkaen.

Matkustamista Venäjälle ja Valko-Venäjälle ei suositella kriisitilanteessa.

Suomessa opiskelevien ukrainalaisten opiskelijoiden osalta opinnot jatkuvat normaalisti. Suomessa opiskelevia ukrainalaisia ei palauteta kotimaahansa, vaikka oleskelulupa olisi loppumassa.

Tutkinto-ohjelmien opiskelijavalintoihin EU:n Venäjä-pakotteet eivät toistaiseksi vaikuta, ja niistä päätetään normaalisti voimassa olevan lainsäädännön mukaisesti.

Jatko-opintojen suunnittelun tuki

Jatko-opintoihin liittyvää neuvontaa ja tukea saat:

  • tohtoriohjelmasi koordinaattorilta, joka neuvoo jatko-opintosuunnitelman laatimisessa, tohtoriohjelman opintoihin ja opiskeluun liittyvissä asioissa ja opintohallinnollisissa asioissa
  • tiedekunnan koulutuspäälliköltä ja opintokoordinaattorilta, jotka neuvovat yleisesti tiedekunnan jatko-opintoasioissa, opintohallinnollisissa asioissa ja valmistelevat päätöksiä
  • väitöskirjatutkimuksen ohjaajilta, jotka ohjaavat tutkimustyön tekemistä sekä jatko-opintojen suunnittelua. Keskustelette yhdessä ohjaussuunnitelman ja urasuunnitelman teemoista sekä henkilökohtaisesta suunnitelmastasi suoritettaville opintojaksoille*.

Tiedekuntien ja tohtoriohjelmien yhteystiedot

Tiedekuntien jatkokoulutuksen vastuuhenkilöt

Tohtoriohjelmien koordinaattorit

Tohtorikouluun ja *yleisiin valmiustaito-opintoihin liittyen lisätietoa antavat Merja Lyytikäinen ja Ira Virtanen. Löydät väitöskirjatutkijoille tarjottavat opintojaksot aina Pepistä!

Väitöstutkimuksen ohjaus

Ohjaajien nimeäminen

Väitöskirjatutkijalle nimetään vähintään kaksi ohjaajaa. Väitöskirjan ohjaajat on nimetty jatko-opinto-oikeuspäätöksessä. Eri tiedekunnissa on erilaisia vaatimuksia ohjaajille:

Ohjaajan ja väitöskirjatutkijan tehtävät ja vastuut

Ohjaajat sopivat keskenään työnjaosta tutkimuksen ohjaamisessa ja kertovat siitä väitöskirjatutkijalle. Käytäntöjä on tarkoituksenmukaista arvioida ja kehittää väitöskirjaprosessin aikana, jotta ohjauskatkoksia ei synny. Myöhemmin tulevat muutokset hyväksyy dekaani. Jos väitöskirjatutkija ja ohjaajat eivät löydä keskenään ratkaisua ohjaukseen liittyvässä ongelmatilanteessa, he voivat kääntyä dekaanin puoleen.

Pääohjaajan tehtävänä on

  • ohjata väitöskirjatutkijaa väitöskirjatutkimuksen tekemisessä ja auttaa häntä jäsentämään tutkimustyön eri vaiheita (ks. Ohjaussuunnitelma)
  • ohjata henkilökohtaisen jatko-opintosuunnitelman tekemisessä siten, että suunnitelma vastaa tutkinnon tavoitteita, väitöskirjatutkijan henkilökohtaisia tavoitteita ja urasuunnitelmaa sekä tohtoriohjelman opetussuunnitelmaa
  • toimittaa viivyttelemättä opiskelijan opintosuoritukset rekisteröitäväksi
  • perehdyttää väitöskirjatutkijaa tieteen tekemisen eettisiin kysymyksiin, hyvään tieteelliseen käytäntöön ja tutkimuksen tietoaineistojen hallinnan periaatteisiin (ks. myös valmiustaito-opintojen opintojaksot)
  • sitoutua ohjaukseen: väitöskirjatutkimuksen osiin paneutuminen, rakentavan palautteen antaminen väitöskirjatutkijalle sekä hänen jatko-opintojensa edistymisen seuraaminen ja tukeminen
  • edistää väitöskirjatutkijan integroitumista kansalliseen ja kansainväliseen tiedeyhteisöön sekä rohkaista vertaistukiverkoston luomiseen
  • tukea väitöskirjatutkijaa rahoituksen hakemisessa sekä kirjoittaa suosituksia ja lausuntoja ajantasaisesti (ks. esim. Tiede ja tutkimus -sivusto)
  • huolehtia mahdollisuuksien mukaan siitä, että tutkimus täyttää kyseessä olevalta opinnäytteeltä vaadittavat sisällölliset ja muodolliset kriteerit ennen kuin se jätetään tarkastukseen tai esitarkastukseen
  • käydä läpi ja arvioida plagiaatintunnistusohjelman antamat vertailutulokset väitöskirjan käsikirjoituksesta.

Väitöskirjatutkijan tehtävänä on

  • ilmoittautua vuosittain läsnä- tai poissaolevaksi
  • huolehtia tutkimussuunnitelman päivittämisestä ja sitoutua tutkimuksen tekemiseen
  • seurata aktiivisesti tohtorikoulutukseen liittyvää tiedotusta (tohtoriohjelman, tohtorikoulun ja/tai tiedekunnan Viva engage jne. sekä Tohtorikoulutuksen käsikirja Kamussa)
  • laatia jatko-opintosuunnitelma tutkimusaiheen, tutkinnon tieteellisten tavoitteiden ja henkilökohtaisten tavoitteiden, esimerkiksi uratavoitteiden pohjalta ja huolehtia sen päivittämisestä
  • toimittaa viivyttelemättä ohjaajalle dokumentit, jotka koskevat tieteelliseen toimintaan perustuvia opintosuorituksia
  • tutustua tutkimuseettisiin ohjeisiin sekä tutkimuksen tietoaineistojen hallinnan periaatteisiin sekä noudattaa näitä periaatteita suorittaessaan opintoja ja tehdessään opinnäytteeksi tarkoitettua tutkimusta
  • hyödyntää ohjausta (ks. Ohjaussuunnitelma), huomioida ohjaajalta saatu palaute sekä osallistua laajemman yhteisön tarjoamiin mahdollisuuksiin ohjauksellisesta tuesta (esim. vertaistuki)
  • osallistua opintojensa aikana tiedeyhteisön toimintaan ja tieteelliseen keskusteluun, sekä tohtoriohjelman ja tohtorikoulun järjestämään jatkokoulutukseen
  • vastata rahoituksen hankkimisesta (esim. säätiöt, yritysrahoitus ja muu täydentävä rahoitus) ja pyytää tarvittaessa ohjaajan lausuntoa hyvissä ajoin ennen hakuaikojen päättymistä
  • lähettää väitöskirjan käsikirjoitus plagiaatintunnistusohjelmaan ennen esitarkastusta, hakea väittelylupa, hoitaa väitöskirjan julkaisu ja hakea tutkintotodistus.

Tutustu myös seuraaviin teemoihin:

Ohjaajan vaihtaminen

Perustellusta syystä ohjaaja voidaan vaihtaa tai nimetä lisäohjaajia. Perusteltuja syitä voi olla esimerkiksi tutkimusaiheen muutos tai uudelleen suuntautuminen tai se, että tutkimustyö ei etene.

Aloitteen ohjaajan vaihtamisesta voi tehdä joko väitöskirjatutkija tai ohjaaja. Ohjaajan vaihtamisesta sovitaan yhteistyössä kaikkien osapuolten kesken ja siitä päättää dekaani. Täytä Ohjaajamuutokset-lomake, hanki allekirjoitukset tai liitä mukaan sähköpostiviestit, joista ilmenee, että järjestelyistä on sovittu, ja toimita lomake tiedekuntaan.

Lue myös ristiriitatilanteiden ratkaisemisesta Kamusta.

Tukea ohjaukseen

Ohjaajan ja ohjattavan yhteneväinen käsitys ohjaajan tehtävistä sekä ohjauksen sisällöstä ja luonteesta lisäävät ohjattavan tyytyväisyyttä (Pyhältö ym. 2015). Ohjauksen ja ohjaajan rooli on ratkaisevan tärkeä väitöstutkimuksen etenemiselle monella tapaa. Se ei kuitenkaan ole ainoa merkityksellinen tuki väitöskirjaprosessissa. Ohjaajilta ja tiedeyhteisöltä saatu riittävä tuki vähentää muun muassa opintojen keskeyttämisen ja loppuunpalamisen riskiä (Peltonen ym. 2017).

Tohtorikoulu järjestää ohjauskoulutusta väitöskirjaohjaajille. Liity ohjaajia varten luotuun Työkalupakki ohjaajille -itseopiskelualustaan Moodlessa. Saat alustalta viestin sähköpostiisi, kun uusia koulutuksia aukeaa. Lisäksi koulutuksista tiedotetaan UEF Tohtorinkoulutus Viva-kanavalla ja löydät ne aina henkilöstökalenterista (hakusana ”supervison”).

Vinkkejä väitöskirjatutkijoille

On suositeltavaa, että teette ohjaajasi/ohjaajiesi kanssa ohjaussuunnitelman, jossa muun muassa sovitaan tarkemmin ohjauksen ja mahdollisen palautteen ja raportoinnin käytännöistä.

Alle on koottu vuonna 2018 järjestetyn tutkija- ja ohjaajakoulutusseminaarin antia professori Sanna Vehviläisen vetämästä ohjaus-aiheisesta työpajasta (ks. Sway-esitys ”How to improve PhD supervision”), joita yliopistonlehtori Ira Virtanen on täydentänyt.

  • Reflektoi ja kuvaa ohjaajillesi omaa työskentely- ja viestintätyyliäsi (esimerkiksi itseohjautuvuutta, vuorovaikutuksen tarvetta, tapaa viestiä ym.). Neuvotelkaa yhdessä siitä, mikä toimii teille kaikille ja palatkaa säännöllisesti päivittämään, kehittämään ja antamaan vahvistavaa palautetta työskentelytavoista.
  • Kerro ohjaajillesi, millaisia odotuksia sinulla on yhteisestä työskentelystä ja millaisia tunteita väitöskirjaprosessi sinussa herättää. Pyydä heitä jakamaan omia kokemuksiaan ja vinkkejään.
  • Keskustelkaa yhdessä osaamisen kehittämisen tavoitteista ja realistisista aikatauluista. Uskalla kysyä, kertoa omista urasuunnitelmistasi ja pyytää heiltä tukea ja ajatuksia, kenen kanssa voisit heidän lisäkseen keskustella.
  • Valmistaudu ohjaustapaamisiin huolellisesti: määrittele omat tavoitteesi ja tarpeesi, ja lähetä niistä tieto ohjaajillesi etukäteen (asialista ja materiaalit). Sopikaa käytettävistä alustoista sekä määräpäivistä selkeästi ja sitoutukaa niihin.
  • Tee ohjaustapaamisissa muistiinpanoja ja koosta se muistioksi. Sopikaa, miten muistiota käytetään (esim. mihin päivätyt muistiot tallennetaan, jotta niihin on kätevää ja hyödyllistä palata).
  • Pyydä palautetta ja vastavuoroisesti anna ohjaajllesi palautetta – myös positiivista ja vahvistavaa palautetta! Vahvista sitä, mikä jo toimii.
  • Verkostoidu ja tapaa väitöskirjatutkijakollegoitasi. Sosiaalinen tuki vertaisilta edistää tutkitusti hyvinvointiasi. Tiesithän, että tohtorikoulu tarjoaa muun muassa opintojakson vertaismentoroinnista ja kollegiaalisista suhteista? Väitöskirjatutkijoille on vuosittain tarjolla vertaistuellisia ryhmiä. Seuraa UEF Tohtorinkoulutus -Viva-kanavaa. Kannattaa myös luoda epävirallisia ryhmiä esimerkiksi kirjoittamista sparraamaan.
  • Muista työn ja vapaa-ajan tasapaino! Riittävä vapaa-aika ja palautuminen nopeuttaa, ei hidasta, edistymistäsi. Luova työskentely uuden tiedon parissa edellyttää myös joutenoloa. Tohtorikoulu järjestää lukuvuoden aikana teemallisia kahvituokioita verkossa, joissa keskustellaan muun muassa ajanhallinnasta, aivotyöskentelyn palauttavista käytänteistä ja muista työskentelyäsi tukevista asioista.
  • Pidä taukoja, nuku tarpeeksi, liiku, haukkaa happea, riko rutiineita ja tapaa sinulle tärkeitä ihmisiä. Tämä kaikki tukee aivoterveyttäsi ja mielen hyvinvointia.
  • Ongelmiin kiinnittyminen voi lisätä kuormituksen tunteita. Pyri pysymään myönteisenä ja etsimään ratkaisuja. Jos esimerkiksi ohjaussuhteessasi on toimimattomuuksia, rohkaistu ottamaan muutostarpeet puheeksi. Kaikki alkaa viestinnästä.

Lisätietoa

Tukea hankaliin tilanteisiin

Luottamuksellista tukea ja neuvoja tohtorikoulusta

Väitöskirjatutkijaa tukee laaja verkosto, johon kuuluvat muun muassa oma tohtoriohjelma (ohjaajat, tohtoriohjelman koordinaattori ja johtaja), oman yksikön johtaja, HR sekä työterveyshuolto tai julkinen terveydenhuolto.

Jos haluat puhua luottamuksellisesti väitöskirjatyöhösi liittyvistä haasteista mutta et tiedä, kenen puoleen voisit kääntyä, tohtorikoulun työntekijät tarjoavat tarjoavat matalan kynnyksen tukea ja neuvovat, mikä taho voisi auttaa sinun asioiden ratkaisemisessa.

Ota yhteyttä Kaisa Laitiseen, Merja Lyytikäiseen, Ira Virtaseen ja Katri Antiniin osoitteessa doctoralschool@uef.fi ja varaa keskustelutuokio jonkun heistä kanssa.

Ristiriitatilanteet

Ristiriitatilanteita ovat muun muassa henkilöiden välisen vuorovaikutussuhteen ongelmat, työtehtäviin ja -järjestelyihin liittyvät ongelmat, ohjaamiseen liittyvät ongelmat tai muut ristiriidat. Ne pyritään ensisijaisesti ratkaisemaan niin sanotulla matalan kynnyksen periaatteella. Mikäli ristiriita ei ratkea matalan kynnyksen keskustelun avulla, asia siirtyy laitosjohtajalle/dekaanille.

Tutustu yliopiston ohjeisiin koskien häirintää ja epäasiallista kohtelua Kamussa. Jos olet työsuhteessa Itä-Suomen yliopistoon, tutustu myös intrassa julkaistuihin ohjeisiin (vaatii UEF-kirjautumisen).

Hyvän tieteellisen käytännön loukkaukset

Hyvän tieteellisen käytännön loukkauksiin kuuluvat vilppi tieteellisessä toiminnassa (sepittäminen, vääristely, plagiointi, anastaminen) sekä piittaamattomuus hyvästä tieteellisestä käytännöstä (esim. muiden tutkijoiden osuuden vähättely julkaisuissa ja muu tekijyyden manipulointi, itsensä plagiointi tai huolimaton ja harhaanjohtava raportointi).

Jos on aihetta epäillä hyvän tieteellisen käytännön loukkausepäilyä, tulee tutkimuseettinen epäily selvittää TENK:n ohjeistuksen mukaisesti. Tutkintaprosessi on kolmiportainen:
1) kirjallinen ilmoitus
2) esiselvitys ja
3) varsinainen tutkinta.
Itä-Suomen yliopistossa kaikista loukkausepäilyistä ilmoitus tehdään aina rehtorille, joka vastaa päätöksenteosta koko prosessin ajan.

Tutkimuseettisissä ongelmissa voit ottaa yhteyttä tutkimusetiikan tukihenkilöihin (intrassa, vaatii UEF kirjautumisen).

Sisäilmaongelmat

UEF intraan on koottu toimintaohjeita koskien sisäilmaa ja sisäympäristöä (vaatii UEF-kirjautumisen).