Ohjaajien nimeäminen
Väitöskirjatutkijalle nimetään vähintään kaksi ohjaajaa. Väitöskirjan ohjaajat on nimetty jatko-opinto-oikeuspäätöksessä. Eri tiedekunnissa on erilaisia vaatimuksia ohjaajille:
Jatko-opiskelijalle nimetään vähintään kaksi ohjaajaa, joista yksi on pääohjaaja ja hänellä on oltava työsuhde filosofiseen tiedekuntaan. Kaikilla ohjaajilla tulee olla tohtorin tutkinto. Pääohjaajan on oltava dosentti tai omata vastaava tieteellinen pätevyys.
Väitöskirjatutkijalle nimetään vähintään kaksi ohjaajaa, joista yksi on pääohjaaja ja joista vähintään yksi kuuluu yliopiston henkilökuntaan. Kaikilla ohjaajilla tulee olla tohtorin tutkinto. Pääohjaajan tieteellinen pätevyys tulee olla vähintään dosentin arvoa vastaava. Jos pääohjaaja ei ole yliopiston henkilökuntaa, myös yliopiston henkilökuntaan kuuluvan ohjaajan pätevyys tulee olla tieteelliseltä tasoltaan vähintään dosentin arvoa vastaava.
Jatko-opiskelijalle nimetään vähintään kaksi ohjaajaa, joista yksi on pääohjaaja ja joista vähintään yksi kuuluu yliopiston henkilökuntaan. Kaikilla ohjaajilla tulee olla tohtorin tutkinto. Pääohjaajan on oltava tieteelliseltä tasoltaan dosentti tai omata vastaava tieteellinen pätevyys. Jos pääohjaaja ei ole yliopiston henkilökuntaa, myös yliopiston henkilökuntaan kuuluvan ohjaajan tulee olla tieteelliseltä tasoltaan dosentti tai omata vastaava tieteellinen pätevyys.
Dekaani nimeää jatkotutkinto-opiskelijalle vähintään kaksi ohjaajaa, joista yksi on pääohjaaja ja joista yhden tulee kuulua yliopiston henkilökuntaan (Koulutuksen johtosääntö 23 §). Yliopiston henkilökuntaan kuuluvan tulee olla yhteiskuntatieteiden ja kauppatieteiden tiedekunnan professori, apulaisprofessori, dosentti tai vastaavan pätevyyden omaava henkilö. Toisella ohjaajalla tulee olla tohtorin tutkinto.
Ohjaajan vaihtaminen
Perustellusta syystä ohjaaja voidaan vaihtaa tai nimetä lisäohjaajia. Perusteltuja syitä voi olla esimerkiksi tutkimusaiheen muutos tai uudelleen suuntautuminen tai se, että tutkimustyö ei etene.
Aloitteen ohjaajan vaihtamisesta voi tehdä joko väitöskirjatutkija tai ohjaaja. Ohjaajan vaihtamisesta sovitaan yhteistyössä kaikkien osapuolten kesken ja siitä päättää dekaani. Täytä Ohjaajamuutokset-lomake, hanki allekirjoitukset tai liitä mukaan sähköpostiviestit, joista ilmenee, että järjestelyistä on sovittu, ja toimita lomake tiedekuntaan.
Lue myös ristiriitatilanteiden ratkaisemisesta Kamusta.
Ohjaajan ja väitöskirjatutkijan tehtävät ja vastuut
Ohjaajat sopivat keskenään työnjaosta tutkimuksen ohjaamisessa ja kertovat siitä väitöskirjatutkijalle. Käytäntöjä on tarkoituksenmukaista tarkistaa väitöskirjaprosessin aikana, jotta ohjauskatkoksia ei synny. Myöhemmin tulevat muutokset hyväksyy dekaani. Jos väitöskirjatutkijan ja ohjaajat eivät löydä keskenään ratkaisua ohjaukseen liittyvässä ongelmatilanteessa, he voivat kääntyä dekaanin puoleen.
Pääohjaajan tehtävänä on
- ohjata väitöskirjatutkijaa väitöskirjatutkimuksen tekemisessä ja auttaa häntä jäsentämään tutkimustyön eri vaiheita (ks. Ohjaussuunnitelma)
- ohjata henkilökohtaisen jatko-opintosuunnitelman tekemisessä siten, että suunnitelma vastaa tutkinnon tavoitteita, väitöskirjatutkijan henkilökohtaisia tavoitteita sekä tohtoriohjelman opetussuunnitelmaa
- toimittaa viivyttelemättä opiskelijan opintosuoritukset rekisteröitäväksi
- perehdyttää väitöskirjatutkija tieteen tekemisen eettisiin kysymyksiin, hyvään tieteelliseen käytäntöön ja tutkimuksen tietoaineistojen hallinnan periaatteisiin
- sitoutua ohjaukseen: väitöskirjatutkimuksen osiin paneutuminen, palautteen antaminen väitöskirjatutkijalle sekä hänen jatko-opintojensa edistymisen seuraaminen ja tukeminen
- edistää väitöskirjatutkijan integroitumista kansalliseen ja kansainväliseen tiedeyhteisöön sekä rohkaista vertaistukiverkoston luomiseen
- tukea väitöskirjatutkijaa rahoituksen hakemisessa sekä kirjoittaa suosituksia ja lausuntoja
- huolehtia mahdollisuuksien mukaan siitä, että tutkimus täyttää kyseessä olevalta opinnäytteeltä vaadittavat sisällölliset ja muodolliset kriteerit ennen kuin se jätetään tarkastukseen tai esitarkastukseen
- käydä läpi ja arvioida plagiaatintunnistusohjelman antamat vertailutulokset väitöskirjan käsikirjoituksesta.
Väitöskirjatutkijan tehtävänä on
- ilmoittautua vuosittain läsnä- tai poissaolevaksi
- huolehtia tutkimussuunnitelman päivittämisestä ja sitoutua tutkimuksen tekemiseen
- seurata aktiivisesti tohtorikoulutukseen liittyvää tiedotusta (tohtoriohjelman, tohtorikoulun ja/tai tiedekunnan Viva engage jne. sekä Tohtorikoulutuksen käsikirja Kamussa)
- laatia jatko-opintosuunnitelma tutkimusaiheen, tutkinnon tieteellisten tavoitteiden ja henkilökohtaisten tavoitteiden, esimerkiksi uratavoitteiden pohjalta ja huolehtia sen päivittämisestä
- toimittaa viivyttelemättä ohjaajalle dokumentit, jotka koskevat tieteelliseen toimintaan perustuvia opintosuorituksia
- tutustua tutkimuseettisiin ohjeisiin sekä tutkimuksen tietoaineistojen hallinnan periaatteisiin sekä noudattaa näitä periaatteita suorittaessaan opintoja ja tehdessään opinnäytteeksi tarkoitettua tutkimusta
- hyödyntää ohjausta (ks. Ohjaussuunnitelma), huomioida ohjaajalta saatu palaute sekä osallistua laajemman yhteisön tarjoamiin mahdollisuuksiin ohjauksellisesta tuesta (esim. vertaistuki)
- osallistua opintojensa aikana tiedeyhteisön toimintaan ja tieteelliseen keskusteluun, sekä tohtoriohjelman ja tohtorikoulun järjestämään jatkokoulutukseen
- vastata rahoituksen hankkimisesta (esim. säätiöt, yritysrahoitus ja muu täydentävä rahoitus, tohtorikoulu) ja pyytää tarvittaessa ohjaajan lausuntoa hyvissä ajoin ennen hakuaikojen päättymistä
- lähettää väitöskirjan käsikirjoitus plagiaatintunnistusohjelmaan ennen esitarkastusta, hakea väittelylupa, hoitaa väitöskirjan julkaisu ja hakea tutkintotodistus.
Tutustu myös seuraaviin teemoihin:
Tukea ohjaukseen
Ohjaajan ja ohjattavan yhteneväinen käsitys ohjaajan tehtävistä sekä ohjauksen sisällöstä ja luonteesta lisäävät ohjattavan tyytyväisyyttä (Pyhältö ym. 2015). Ohjauksen ja ohjaajan rooli on ratkaisevan tärkeä väitöstutkimuksen etenemiselle monella tapaa. Se ei kuitenkaan ole ainoa merkityksellinen tuki väitöskirjaprosessissa. Ohjaajilta ja tiedeyhteisöltä saatu riittävä tuki vähentää muun muassa opintojen keskeyttämisen ja loppuunpalamisen riskiä (Peltonen ym. 2017).
Tohtorikoulu aloittaa tarjoamaan ohjauskoulutusta väitöskirjaohjaajille keväällä 2025. Hyödynnä jo nyt sinua varten luotua Työkalupakki ohjaajille -itseopiskelumateriaalia Moodlessa.
Vinkkejä väitöskirjatutkijoille
On suositeltavaa, että teette ohjaajasi/ohjaajiesi kanssa ohjaussuunnitelman, jossa muun muassa sovitaan tarkemmin ohjauksen ja mahdollisen palautteen ja raportoinnin käytännöistä.
Alle on koottu vuonna 2018 järjestetyn tutkija- ja ohjaajakoulutusseminaarin antia professori Sanna Vehviläisen vetämästä ohjaus-aiheisesta työpajasta (ks. Sway-esitys ”How to improve PhD supervision”), joita yliopistonlehtori Ira Virtanen on täydentänyt.
- Reflektoi ja kuvaa ohjaajillesi omaa työskentely- ja viestintätyyliäsi (esimerkiksi itseohjautuvuutta, vuorovaikutuksen tarvetta, tapaa viestiä ym.). Neuvotelkaa yhdessä siitä, mikä toimii teille kaikille.
- Ilmaise ohjaajillesi, millaisia odotuksia sinulla on yhteisestä työskentelystä ja millaisia tunteita väitöskirjaprosessi herättää.
- Varmista, että teillä on sama näkemys tavoitteista ja työskentelytavoista. Saat tietoa ohjaajien ajatuksista kysymällä ja kuuntelemalla.
- Valmistaudu ohjaustapaamisiin: määrittele omat tavoitteesi ja lähetä niistä tieto ohjaajillesi etukäteen. Sopikaa käytettävistä alustoista sekä määräpäivistä selkeästi ja sitoutukaa niihin.
- Tee ohjaustapaamisissa muistiinpanoja. Sopikaa, miten muistiinpanoja käytetään (esim. mihin ne tallennetaan yhteistä hyödyntämistä varten)
- Anna ohjaajallesi palautetta – myös (ja erityisesti) positiivista ja rohkaisevaa palautetta! Vahvista sitä, mikä jo toimii.
- Verkostoidu ja tapaa väitöskirjatutkijakollegoitasi töissä tai vapaa-ajallasi. Sosiaalinen tuki vertaisilta edistää tutkitusti hyvinvointiasi.
- Muista työn ja vapaa-ajan tasapaino! Riittävä vapaa-aika ja palautuminen nopeuttaa, ei hidasta, edistymistäsi. Luova työskentely uuden tiedon parissa edellyttää myös joutenoloa.
- Pidä taukoja, nuku tarpeeksi, liiku, haukkaa happea, riko rutiineita. Tämä kaikki tukee aivoterveyttäsi.
- Ongelmiin keskittyminen on tehotonta. Pyri pysymään myönteisenä ja etsimään ratkaisuja. Mikäli ohjaussuhteesi ei ole toimiva, voit tehdä aloitteen sen muuttamiseksi.
Lisätietoa