Opetussuunnitelmassa määritellään opintojen suoritustavat
Koulutusta järjestävät yksiköt määrittelevät opintojen suorittamisen tavat opetussuunnitelmissaan. Opetussuunnitelmasta ilmenee myös opintojakson suorituskieli ja suorittamiseen liittyvä läsnäolovelvollisuus. Jos opetussuunnitelmassa ei ole ilmoitettu opetuksen tapahtuvan etänä, tapahtuu opetus kampusalueella. Opetus järjestetään opetussuunnitelman mukaisesti ja toteutetaan opintojaksoina.
Tyypillisimmät opintojen suoritustavat
- Luento on suullinen esitys, joka on yleinen kontaktiopetuksen muoto joko kampusalueella tai etäopetuksena (reaaliaikaisesti verkossa). Luennot voivat olla myös tallenteita. Luennoilla ei yleensä ole läsnäolopakkoa eikä osallistujamäärää rajoiteta. Käytännöt kuitenkin vaihtelevat ja siksi ne on hyvä tarkastaa ennen luentojen alkua esimerkiksi Pepistä. Luentojen pohjaksi voidaan jakaa materiaalia tai luentojen lisäksi opintojaksoon kuuluu kirjallisuutta. Luentojen päätteeksi on yleensä tentti. Joskus luennosta voidaan kirjoittaa myös luentopäiväkirja.
- Harjoituksissa (ml. laboratorioharjoitukset) harjoitellaan käytännössä luennoilla tai itseopiskeluna opittua asiaa. Opinnot voivat sisältää runsaasti erilaisia harjoituskursseja, joiden suorittaminen vaatii läsnäoloa sekä annettujen tehtävien hyväksyttyä suorittamista.
- Seminaarissa osanottajat esittävät vuorollaan seminaarityönsä, osallistuvat töitä koskevaan keskusteluun ja toimivat esimerkiksi opponentteina. Seminaareissa edellytetään säännöllistä läsnäoloa.
- Pienryhmäopetuksessa opiskelijat työskentelevät pienemmissä ryhmissä. Pienryhmäopetus voi olla muodoltaan harjoitus, seminaari, muuta ryhmässä tapahtuvaa työskentelyä tai opettajajohtoista ”luentoa”.
- Yliopistossa kokeita kutsutaan tenteiksi. Lisätietoa tenteistä. Tenttimuotoja ovat esimerkiksi:
- Luentotentti: Luentojen aikana tai luentojen jälkeen toteutettava tentti, joka perustuu kurssin opetusmateriaaliin.
- Kirjatentti: Opiskelija opiskelee opintojakson kirjallisuuden omaan tahtiin ja osallistuu tenttiin.
- Yleinen tentti: Joissakin tiedekunnissa järjestetään määräajoin tenttejä, joissa opiskelija voi suorittaa erikseen ilmoitettuja opintojaksoja.
- Sähköiset tentit:
- Valvottu Exam-tentti: Sähköinen tentti, jonka opettaja laatii Exam-järjestelmään (https://exam.uef.fi/) ja jonka opiskelija suorittaa erillisessä Exam-tilassa kampuksella tai tenttivierailuna toisen korkeakoulun Exam-tilassa.
- Valvottu Omakonetentti (BringYourOwnDevice, BYOD-tentti): Tentti, jonka opettaja laatii sähköiseen järjestelmään (esim. Moodle tai Exam rajoitettu omakonetentti) ja määrittää tentin suoritettavaksi käyttäen Safe Exam Browser (SEB) -selainta. Opiskelija suorittaa tentin valvotussa tilassa käyttäen omaa konettaan.
- Valvomaton Moodle-tentti: Sähköinen tentti, jonka opettaja laatii Moodleen ja jonka opiskelija suorittaa etänä valitsemassaan paikassa ilman valvontaa.
- Valvomaton Avoin Exam-tentti: Exam-omakonetentin voi toteuttaa ns. avoimena tenttinä, jolloin opiskelijalla on käytettävissään kaikki koneensa resurssit ja pääsy internettiin.
- Essee on pohdiskeleva, lähdekirjallisuuteen perustuva kirjoitelma, jossa selvitetään yhtä esseen aiheeksi annettua kysymystä. Tieteellinen essee perustuu yleensä useisiin lähdeteoksiin ja se sisältää kirjoittajan omaa pohdintaa, reflektointia ja kriittisiä havaintoja. Käsiteltävää aihetta analysoidaan, arvioidaan ja vertaillaan eri lähteitä käyttäen sekä luodaan lopuksi synteesi aineistoon ja omaan ajatteluun perustuen.
- Oppimispäiväkirjan tavoitteena on oman näkemyksen muodostaminen opiskeltavasta kirjallisuudesta, luennosta, seminaarista tms. Oppimispäiväkirjan tarkoituksena on yhdistää uudet tiedot aiemmin opittuun ja aikaisempiin kokemuksiin. Oppimispäiväkirja ei ole lyhennelmä tai referaatti.
- Referaatti on jäsennelty lyhennelmä jonkin suullisen tai kirjallisen esityksen pääkohdista. Referaattiin tulee kirjata omin sanoin alkuperäisesityksen keskeisimmät ajatukset mahdollisimman jäsentyneesti. Referaatin arvioinnissa kiinnitetään huomio tekstin tyyliin ja referaatin muodollisiin vaatimuksiin niin, että alkuperäisesityksen keskeinen sisältö, painotukset ja näkökulmat tulevat esille. Referaatista tulee käydä ilmi, mitkä osat laaditusta tekstistä ovat opiskelijan itse laatimia, mitkä taas alkuperäistekstin/opettajan ilmaisemia. Alkuperäisesityksen mekaaninen tiivistäminen tai kopioiminen ei ole referointia.
- Luentopäiväkirja (ml laboratoriopäiväkirja) on referaatin kaltainen teksti seuratun luennon pääkohdista. Siitä tulee käydä ilmi luennolla esitetyt keskeisimmät ajatukset jäsentyneesti ja omin sanoin. Tämän lisäksi luentopäiväkirjaan tulee liittää omia pohdintoja käsitellystä aiheesta tavallaan luennoitsijan kanssa keskustellen, tämän ajatuksia kenties kyseenalaistaen tai itselle epäselviä kohtia esiin tuoden. Luennolla mahdollisesti jaettua materiaalia ei tule kopioida sellaisenaan luentopäiväkirjaan. Luentopäiväkirjasta tulee käydä ilmi, mitkä osat laaditusta tekstistä ovat opiskelijan itse laatimia, mitkä taas alkuperäistekstin/opettajan ilmaisemia. Laboratoriopäiväkirjassa kuvataan harjoitustyön kulku ja tulokset tarkkuudella, jolla toinen opiskelija pystyisi toistamaan työn.
- Lukupiirissä on ollennaista annettujen artikkeleiden tai kirjan/kirjojen lukeminen itsenäisesti ennakkoon sekä teksteistä keskusteleminen yhdessä (opettajajohtoisesti). Lukupiiri voi sisältää myös esimerkiksi johdattelevia luentoja tai kirjallista työskentelyä.
- Opintopiirillä tarkoitetaan opiskelumuotoa, jossa vapaasti muodostettu opiskelijaryhmä suorittaa opintojakson ryhmätyönä. Ryhmä kokoontuu säännöllisesti tapaamisiin, joissa opiskelijat vuorotellen pitävät alustuksia opintojakson kirjallisuudesta. Alustuksista ja niistä käydyistä keskusteluista tuotetaan kirjallinen loppuraportti, jota vastaan kirjataan suoritusmerkintä. Opiskelijat vastaavat itse opintopiirin kokoamisesta ja kokoontumisista.
- Oppimistehtävä on opintojaksolla ilmoitetusta aiheesta tarkempien ohjeiden mukaan joko yksilö- tai ryhmätyönä tehtävä työ. Oppimistehtävä voi olla esimerkiksi tutkimussuunnitelma tai työselostus.
- Portfolion tarkoituksena on kerätä yhteen opiskelijan osaamista ja asiantuntijuutta. Portfolio koostetaan tarkemmin opintojaksolla annettujen ohjeiden mukaisesti.
- Opintoihin voi kuulua pakollista tai vapaavalintaista harjoittelua. Esimerkiksi:
- Kaikkiin yliopistotutkintoihin vaaditaan opinnäyte. Opinnäytteitä ovat mm. kandidaatintutkielma, farmaseutin tutkielma, pro gradu -tutkielma, diplomityö, syventävien opintojen opinnäyte, lisensiaatintutkimus ja väitöskirja. Katso tarkemmin Opinnäytteet.
- Kypsyysnäyte: kirjallinen työ. Katso tarkemmin kypsyysnäytteet.
- MOOC on kaikille avoin verkkokurssi.
- Näyttökokeella voit osoittaa osaavasi kyseisen opintojakson osaamistavoitteiden mukaiset tiedot ja taidot.
- Itsenäinen suoritustapa tarkoittaa, että opiskelija ei osallistu opetukseen, vaan hän opiskelee itsenäisesti.
- Verkkokurssi on opintojakso, jonka voi suorittaa kokonaan verkon välityksellä.
- Monityyppiopetus yhdistää erilaisia opetusmuotoja.
- Muita suoritustapoja voivat olla esimerkiksi itse- ja vertaisarviointi, verkkotestit, simulaatio, pakopeli jne
Lähi-, etä- ja monimuoto-opetus sekä itsenäinen opiskelu
Perinteisen lähiopetuksen lisäksi opetusta voi toteuttaa etä- ja monimuoto-opetuksena. Toisinaan etäopintoja voi suoritta itsenäisesti oman aikataulun mukaisesti, kun taas toisinaan etäopintoja tarjotaan vaihtoehtoisesti kampuksella tapahtuvan opetuksen kanssa yhtä aikaa. Etäopintoja suoritetaan verkkopohjaisissa oppimisympäristöissä. Lisätietoja Etä- ja verkko-opiskelu – UEF Kamu.
Lähiopetus: opettaja ja oppija ovat fyysisesti samassa tilassa
Etäopetus: opettaja ja oppija ovat fyysisesti eri tiloissa, mutta yhteydessä tieto- ja viestintätekniikan välityksellä
Monimuoto-opetus: toteutetaan yhdistämällä etäopetusta ja lähiopetusta sekä ohjattua opiskelua ja opiskelijoiden itsenäistä työskentelyä
- Esimerkiksi: Yhtenä opetuksen/oppimisen tapana on käänteinen opetus/oppiminen eli ”flippaus”, joka tarkoittaa opetuksen kääntämistä siten, että asiasisältöjä opiskellaan omatoimisesti ennen kontaktikertaa ja kontaktikerralla keskitytään soveltamaan ja analysoimaan opittua.
Itsenäinen opiskelu: itsenäisesti suoritettava tehtäväkokonaisuus
Poikkeus opetussuunnitelman mukaisesta suoritustavasta ja yksilölliset järjestelyt
Opintojakson vastuuopettaja voi myöntää yksittäistapauksessa poikkeuksen opetussuunnitelman mukaisesta suoritustavasta erityisen painavasta syystä (Koulutuksen johtosääntö 19 §).
Opiskelija voi saada opintojen suorittamistapoihin yksilöllisiä järjestelyitä esimerkiksi terveydentilan tai vammaisuuden perusteella. Myös opetussuunnitelmassa ilmoitetusta poikkeavilla suoritustavoilla täytyy saavuttaa opintojaksolle asetetut osaamistavoitteet. Opiskelijan on pyydettävä hänelle myönnettyjen opetuksen järjestämiseen liittyvien yksilöllisten järjestelyiden toteuttamista viimeistään 10 päivää ennen opintosuoritusta. (Koulutuksen johtosääntö 25 §)
Katso tarkemmin yksilölliset järjestelyt.
Koulutuksen johtosääntö
Tekoälyn käyttäminen opetuksessa ja tutkimuksessa
Opintosuoritusten arviointi, rekisteröinti ja julkistaminen – UEF Kamu
Opetuksen ja opiskelun eettiset ohjeet