Tarkenna hakuasi

Tietosuojaohje opiskelijoille

Käsitteletkö harjoitustöissä tai opinnäytetyössäsi henkilötietoja?

Henkilötietoja ovat kaikki sellaiset tiedot, jotka voidaan liittää luonnolliseen henkilöön siten, että tämä voi tulla tunnistetuksi suoraan tai epäsuorasti. Suoria tunnisteita ovat esim. nimi, henkilötunnus, valokuva, videokuva, ääni, nimenmukainen sähköpostiosoite ja perinteinen allekirjoitus. Epäsuorasti henkilö voi tulla tunnistetuksi, jos hänestä on tiedossa riittävä määrä ns. epäsuoria tunnisteita ja niiden avulla henkilö voidaan tunnistaa ilman kohtuutonta vaivaa, esim. tiedetään henkilön ammattinimike ja työpaikka tai joku annettu asema (kaupunginhallituksen puheenjohtaja), jolloin henkilön tunnistaminen ei vaadi suurtakaan vaivaa.

Henkilötietojen käsittelystä säädetään tietosuojalainsäädännössä (EU:n yleinen tietosuoja-asetus [EU 2016/679], kotimainen tietosuojalaki [1050/2018] sekä erityislainsäädäntö). Henkilötietojen käsittelyä ovat kaikki sellaiset toimet, jotka kohdistetaan henkilötietoihin, esim. katselu, kerääminen, tallentaminen, järjestäminen, säilyttäminen, muokkaaminen, pseudonymisointi, anonymisointi, poistaminen tai tuhoaminen.

Henkilötietoja käsitellään opiskelun yhteydessä yleensä joko opinnäytetyötä tehtäessä tai opintojen yhteydessä erilaisissa harjoitustehtävissä.

Pääsääntöisesti opinnäytteen tekijä kerää ja käsittelee henkilötietoja, jos opinnäyte liittyy elossa oleviin ihmisiin. Tietosuoja-asetusta ei sovelleta vainajiin, mutta tulee silti muistaa, että vainajan henkilötiedot voivat viitata myös hänen elossa oleviin jälkeläisiinsä, jotka voivat tulla tunnistetuiksi, vaikka eivät olisikaan tutkimuksen kohteena. Valmiiksi anonymisoitujen aineistojen käsittelyyn, joita saa esim. Tietoarkistosta, ei sovelleta tietosuojasäännöksiä. Tietosuojasääntely koskee myös julkaistuja henkilötietoja, kuten verkosta kerättäviä henkilötietoja.

Opiskelija voi kerätä henkilötietoja useilla eri tavoilla esimerkiksi

  • kyselylomakkeella (esim. Webropol)
  • haastattelemalla
  • havainnoimalla
  • keräämällä henkilötietoja verkkopalveluista (sosiaalinen media, erilaiset yritysten tai julkisten henkilöiden verkkosivut jne.)

Haastateltavan ääni, valokuva tai video ovat henkilötietoa. Nimettömänäkin vastattavassa kyselytutkimuksessa käsitellään henkilötietoja, jos kerätyistä tiedoista voidaan tunnistaa vastaaja suoraan taikka välillisesti. Pelkkien taustamuuttujien kerääminen voi johtaa henkilön tunnistamiseen (esim. ikä, sukupuoli, asuinpaikka, ammattinimike, työpaikka). Tunnistettavuus ei edellytä, että suuren joukon pitäisi tunnistaa henkilö, riittää että henkilön lähipiiri tai tutkimusta tekevä voi hänet tunnistaa.

Henkilötietojen käsittely erilaisten opintoihin liittyvien harjoitustehtävien yhteydessä (ei opinnäytetyö) voidaan katsoa kuuluvan henkilökohtaisessa toiminnassa tapahtuvaksi käsittelyksi (ns. kotitaluskäyttö), jolloin tietosuoja-asetusta ei sovellettaisi harjoitustehtäviin, mutta asianmukainen henkilötietojen käsittely tulee silloinkin huomioida (vrt. Edinburgh University: If your research is strictly for domestic purposes related to your own personal academic use whilst studying at the University, then your research may be exempt from the Data Protection Laws. However, you should still work as if the legislation applies as it also aligns with ethical best practice). Opinnäytetyön tekemistä varten kerättävien henkilötietojen käsittelyä ei sen sijaan voida katsoa kuuluvaksi ns. kotitalouskäytön piiriin.

Mitä tulee huomioida ennen henkilötietojen käsittelyn aloittamista?

Ennen henkilötietojen käsittelyn aloittamista:

  1. Määrittele mahdollisimman tarkasti mitä, mihin ja miten henkilötietoja käsittelet (esim. tutkimussuunnitelmassa).
  2. Kuvaa opinnäytetyössä/tutkimuksessa tarvittavien henkilötietojen käsittelyä ja säilytystä koskevat asiat osana tutkimussuunnitelmaasi (tai muuta vastaavaa kirjallista dokumenttia). Muista, että ylimääräisiä/tarpeettomia tietoja ei saa kerätä (henkilötietojen minimointi). Muista myös, että voit käyttää tietoja vain kuvattuun tarkoitukseen (käyttötarkoitussidonnaisuus).
  3. Arvioi ja tunnista rekisterinpitäjä. Rekisterinpitäjä on se, joka määrittelee henkilötietojen käsittelyn tarkoitukset ja keinot. Lähtökohtaisesti opinnäytetyössä ja tutkimustoiminnassa henkilötietojen käsittelyn tarkoitukset ja keinot määritellään tutkimussuunnitelmassa (tutkimuskysymykset = henkilötietojen käsittelyn tarkoitukset, tutkimusmenetelmät = henkilötietojen käsittelyn keinot). Jos suoritat tutkimuksen itsenäisesti itse tekemääsi tutkimussuunnitelmaan nojautuen, olet rekisterinpitäjä. Jos opiskelija ja joku muu taho (esim. toinen opiskelija, yliopisto, sairaala) yhdessä määrittelevät henkilötietojen käsittelyn tavoitteet ja keinot, kyse on yhteisrekisterinpitäjyydestä. Tällöin edellytetään, että aineisto tallennetaan yliopiston tietoturvakäytänteiden mukaisesti (eli et voi tallentaa aineistoa omalle koneellesi). Jos opiskelija tekee opinnäytteen osana tutkimushanketta, sen aineistosta ja sen määrittelemin tutkimuskysymyksin ja opinnäytetyö on osa tutkimushankkeen julkaisuja, rekisterinpitäjä on yleensä sama taho, joka muutoinkin vastaa kyseisestä tutkimusrekisteristä. Yksittäisissä toimeksiantotutkimuksissa (tyypillisesti joku työelämän organisaatio/yritys) tilaaja voi määritellä henkilötietojen käsittelyn tarkoitukset ja keinot, jolloin se voi olla rekisterinpitäjä. Tällöin opiskelijan tulee noudattaa tilaajan antamia tietosuoja- ja tietoturvaohjeita.Määriteltäessä opinnäytetyötä varten kerättävän datan rekisterinpitäjyyttä, pohdi seuraavia asioita yhdessä ohjaajasi kanssa kuka päättää (kysymysluettelon lähde: THL:n tietosuojavastaava Jarkko Reitun muistio rekisterinpitäjyydestä 8.5.2020):
    • henkilötietojen käsittelyn aloittamisesta (aloittaa henkilötietojen käsittely ja hyötyy siitä)
    • miksi henkilötietoja käsitellään (käsittelyn tarkoitus)
    • mitä henkilötietoja käsitellään
    • miten kauan henkilötietoja käsitellään/säilytetään/arkistoidaan
    • ketkä saavat käsitellä henkilötietoja ja mihin niitä siirretään
    • miten henkilötietoja käsitellään (käsittelyn keinot)
  4. Laadi tietosuojaseloste, jossa kuvaat henkilötietojen käsittelyn. Tietosuojaseloste kannattaa laatia, vaikka et keräisi suoria henkilötunnisteita ja riski henkilön tunnistamiseen epäsuorilla tunnisteilla olisi hyvin pieni. Tietosuojaseloste jää sinulle itsellesi ja voit tarvittaessa sillä osoittaa, että olet noudattanut tietosuojalainsäädäntöä. Halutessasi voit liittää sen opinnäytetyösi liitteeksi (jos olet itse rekisterinpitäjä, niin poista julkaistavasta tietosuojaselosteesta yhteystiedot, jätä näkyviin vain nimesi).
  5. Laadi tutkittaville tiedote tutkimuksestasi. Mieti miten hoidat tiedottamisen.
  6. Jos keräät henkilötietoja esim. viranomaisen henkilörekisteristä, saatat tarvita tutkimusluvan. Tietosuojaseloste on hyvä liittää tutkimuslupa-anomukseen.
  7. Varmista, ettei tietoja tarvitse siirtää muille, eikä EU/ETA-alueen ulkopuolelle ns. kolmansiin maihin. Henkilötietojen siirto kolmansiin maihin on kiellettyä ilman tietosuoja-asetuksessa säädettyjä suojatoimia. Jos käytät esim. ilmaisia pilvipalveluita omalla mobiililaitteellasi tai tietokoneellasi, tiedot voivat siirtyä EU/ETA alueen ulkopuolelle.
  8. Jos opinnäytetyössäsi käsitellään laajasti ns. arkaluonteisia henkilötietoja (esim. terveystiedot, rotu, uskonnollinen tai poliittinen vakaumus, ammattiliittoon kuuluminen, seksuaalinen suuntautuminen), saatat joutua tekemään myös tietosuojan vaikutustenarvioinnin, jossa arviot henkilötietojen käsittelyn aiheuttamaa riskiä tutkittaville. Vaikutustenarvioinnin tarpeellisuuden voit selvittää tekemällä tietosuojan ennakkoarvion, jonka perusteella voit päätellä tuleeko vaikutustenarviointi tehtäväksi.
  9. Ohjaaja ja opiskelija arvioivat eettisen ennakkoarvioinnin tarpeen. Itä-Suomen yliopistossa opinnäytetöitä ei lähtökohtaisesti käsitellä UEFin tutkimuseettisessä toimikunnassa. Opinnäytetöiden aiheiden tulee olla sellaisia, ettei niistä tarvitse pyytää eettistä ennakkoarvioita.

Henkilötietojen käsittelyn tarkoitus, käsittelyn oikeusperuste ja suostumuksen pyytäminen

Henkilötietojen käsittelyn tarkoitus ja oikeusperuste eivät ole sama asia. Käsittelyn tarkoitus tarkoittaa sitä, että henkilötiedot kerätään vain tiettyä käyttötarkoitusta varten (esim. palvelussuhteen hoitaminen, asiakassuhteen ylläpito, jäsentietojen ylläpito, potilaan hoidon suunnittelu toteutus ja seuranta, opinnäytetyön tekeminen, tietty tieteellinen ja historiallinen tutkimus, tilastointi, yleisen edun mukainen arkistointi). Jokainen tieteellinen tutkimus tai opinnäytetyö tieteellisenä tutkimuksena on oma erillinen käyttötarkoituksensa, koska tutkimussuunnitelmissa määritellään erikseen tutkimuskysymykset (= henkilötietojen käsittelyn tarkoitukset) ja tutkimusmenetelmät (=henkilötietojen käsittelyn keinot).

Henkilötietojen käsittelylle pitää aina olla laillinen käsittelyperuste ja se on määritettävä ennen käsittelyn aloittamista. Perustetta ei voi vaihtaa toiseen sen jälkeen, kun käsittely on sidottu johonkin perusteeseen. Käsittelyperuste vaikuttaa siihen, mitä oikeuksia tutkittavilla on suhteessa rekisterinpitäjää. Tieteellisessä tutkimuksessa oikeudellinen käsittelyperuste on yleensä yleinen etu (käsittely on tarpeen yleisen edun mukaisen tehtävän suorittamiseksi tarkemmin tieteellisen tutkimuksen tekemiseksi).

Käsittelyperuste kirjataan tietosuojaselosteeseen ja se kerrotaan myös tutkittaville annettavassa informaatiossa. Jos opinnäytteen suunnitelma (kandityö) ei täytä tutkimusalalle asetettuja tieteellisyyden kriteereitä, käsittelyn oikeusperuste ei voi olla yleisen edun mukainen tieteellinen tutkimus, vaan perusteena tulee käyttää esimerkiksi tutkittavan suostumusta.

Kaikilta, joilta tietoa kerätään suoraan, tarvitaan aina myös suostumus osallistua tutkimukseen (ns. eettinen osallistumissuostumus, ei suostumus henkilötietojen käsittelyyn). Osallistumissuostumuksen voi pyytää joko kirjallisena, suullisena haastattelun alussa tai kyselytutkimuksessa rastitettavana kohtana sen jälkeen, kun tutkittava on saanut erillisen tiedotteen tutkimuksesta.

  • Esimerkki: Webropol-kyselyissä opinnäytteen tekijä voi tehdä kyselyn yhteyteen erillisen johdantokappaleen [=tiedote tutkittavalle], jossa kerrotaan yleistiedot tutkimuksesta sekä tarkemmin henkilötietojen käsittelystä tutkimuksen yhteydessä (tietosuoja-asetuksen määrittämät tutkittavalle annettavat tiedot). Informaatio voi olla myös linkkinä tai tiedostona kuitenkin siten, että se voidaan lukea ennen suostumuksen antamista ja on erillään suostumuksesta. Informaatio voidaan antaa myös erillisesti ennen kyselyyn vastaamista esim. jos tutkittavat rekrytoidaan sähköpostitse. Kyselyn yhteyteen tehdään suostumus siten, että tutkittava voi sen rastittaa ennen kuin pääsee vastaamaan kyselyyn. Muistathan poistaa keräämäsi tiedot Webropolista viimeistään tutkimuksesi päätyttyä.
  • Suostumus voidaan kysyä myös suullisesti haastattelun alussa kuitenkin niin, että informaatio tutkimuksesta ja henkilötietojen käsittelystä on annettu ennen suostumuksen kysymistä joko kirjallisena tai suullisena.
  • Suostumus voidaan kysyä myös kirjallisena. Muista kuitenkin, että pyytäessäsi kirjallisen suostumuksen otat siihen allekirjoituksen, joka sisältää suoran henkilötunnisteen ja siten keräämäsi suostumukset muodostavat myös henkilörekisterin.
  • Kun käytät suostumusta käsittelyn henkilötietojen käsittelyn oikeusperusteena, pyydä myös suostumus henkilötietojen käsittelyyn (kuvaamaasi käyttötarkoitukseen).

UEFin tarjoamat mallipohjat, joita tarvitset:

(Luetteloa mallipohjista ylläpidetään Intrassa, johon vaaditaan kirjautuminen)

  • Tietosuojaseloste
  • Tutkittavan informointi
  • Suostumus tutkimukseen osallistumiseen
  • Suostumus henkilötietojen käsittelyyn ja tutkimukseen osallistumiseen
  • Tietosuojan ennakkoarvio
  • Tietosuojan vaikutustenarviointi

Säilytä dokumentit itselläsi vähintään sama aika, jonka säilytät tutkimusaineistoasi.

Huolehdi riittävästä tietoturvasta

Opinnäytteen aineisto kannattaa pseudonymisoida (suorien tunnistetietojen poisto ja säilytys erillään) tai anonymisoida (kaikki henkilötiedot poistetaan siten, että mitään mahdollisuutta palata tunnisteelliseen tietoon ei enää ole) suojatoimena. Opiskelijan täytyy tallentaa aineisto tietoturvalliseen paikkaan joko yliopiston tarjoamille alustoille tai omalle tietokoneelle huolehtien aineiston riittävästä suojauksesta.

Jos henkilötietoa häviää tai joutuu sivullisten saataville, on kyse ns. tietoturvapoikkeamasta/-loukkauksesta. Jos epäilet tällaista tapahtuneen, ilmoita siitä välittömästä lisäohjeiden saamiseksi: abuse@uef.fi tai tietosuoja@uef.fi. Poikkeama/loukkaus on kyseessä yleensä myös silloin, jos tiedon tallennusvälinen katoaa tai varastetaan (kuten puhelin tai tietokone).

Huomaathan myös, että et voi keskustella tutkittavalta saamistasi luottamuksellisista henkilötiedoista sivullisten kanssa. Salassapitovelvollisuuteen kuuluvat kielto näyttää tai luovuttaa asiakirjaa sivulliselle (asiakirjasalaisuus), kielto paljastaa salassa pidettävän asiakirjan sisältöä ja tallentamaton tieto, joka asiakirjaan merkittynä olisi salassa pidettävä (vaitiolovelvollisuus) sekä kielto käyttää salassa pidettävää tietoa omaksi tai toisen hyödyksi tai vahingoksi (hyväksikäyttökielto). Opinnäytetyön ohjaajasi kanssa voit tarvittaessa läpikäydä aineistoa, koska hän ei ole opinnäytteeseesi nähden ulkopuolinen ja nimeät hänet tietosuojaselosteessa. Huomaathan kuitenkin, että jos olet itse rekisterinpitäjä aineiston luovuttaminen yliopistolle toiseen tarkoitukseen (ei tieteelliseen tutkimukseen), ei yleensä ole mahdollista.

Mitä tapahtuu henkilötiedoille, kun opinnäytetyösi on valmis?

Tutkimuksen jälkeen henkilötietoja sisältävä tutkimusaineisto on pääsääntöisesti hävitettävä tietoturvallisella tavalla, ettei aineisto päädy sivullisten käsiin. Älä heitä kirjallista aineistoa avoimeen paperinkeräykseen! Yliopistolla on lukollisia tietoturvaroskalaatikoita, joihin kirjallisen aineiston voi toimittaa. Verkkolevylle tai Webropoliin tallennetut tiedostot tulee poistaa ja muu aineisto hävittää tietoturvallisesti. Henkilötiedon elinkaaresta huolehtiminen on erityisen tärkeää. Henkilötietojen käsittelyllä on alku ja loppu. Joskus aineisto voidaan tallentaa tutkimuksen päätyttyä esim. Tietoarkistoon tai kielipankkiin.

Lisätietoja

Tietosuoja (Intrassa, vaatii kirjautumisen)  ja Tietoturvallisuus (Intrassa, vaatii kirjautumisen)

Tutkimuseettisen neuvottelukunnan (TENK) ohjeet

Tietosuojavaltuutetun toimiston ohjeet koskien tieteellistä tutkimusta

Ohjausta ja neuvoja saat tarvittaessa Itä-Suomen yliopiston tietosuojavastaavalta: tietosuoja@uef.fi, puh. 050 576 0282.

Etätentti ja -opiskelutilat

Voit varata rauhallisen tilan etätenttiin tai -opetukseen osallistumista varten.

Opparin ryhmätyötilat

Joensuussa ja Kuopiossa on varattavissa ryhmätyötiloja, jotka on varusteltu tietokoneella ja kameralla (joko kiinteä tai lainattava). Opiskelijat voivat varata ryhmätyötiloja Tuudosta tai Pepistä. Tilan varaamisesta voit lukea lisää UEF Intrasta (linkki avautuu uuteen välilehteen). Ryhmätyötiloja voit varata myös Opparien palvelutiskeiltä (Opiskelijoiden tukikanavat –> Oppari).

Seminaarisalit ja muut ryhmätyötilat

Itä-Suomen yliopiston opiskelijat voivat tehdä opintoihin liittyviä tilavarauksia yliopiston tiloihin. Varausoikeudet antavat mahdollisuuden tehdä tilavarauksia Pepissä tai Tuudo -mobiilisovelluksessa erikseen määriteltyihin ryhmätyötiloihin ja seminaarisaleihin.

Opiskelijat voivat tehdä opintoihin liittyviä tilavarauksia maksutta, tilojen aukioloaikojen puitteissa, esim. itsenäiseen opiskeluun, ryhmätöihin, tutkimushaastatteluihin tai etäopetuksen seuraamiseen. 

Lisätietoja saat Intrasta (vaatii kirjautumisen, linkki avautuu uuteen ikkunaan).

Opiskelijoiden tukikanavat

Valitusosoitus

Valitusviranomainen

Tähän päätökseen tyytymätön saa hakea siihen muutosta Itä-Suomen hallinto-oikeudelta kirjallisella valituksella. Valituskirjelmä osoitetaan valitusviranomaiselle ja se on toimitettava valitusajassa Itä-Suomen hallinto-oikeudelle.

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaantipäivästä. Ajan laskeminen alkaa tiedoksisaantipäivää seuraavasta päivästä. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, lauantai, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, jouluaatto tai juhannusaatto, valitusaika jatkuu kuitenkin vielä seuraavan

Tiedoksisaantipäivä lasketaan seuraavasti:

  • Tavallinen tiedoksianto toimitetaan postitse kirjeellä vastaanottajalle. Vastaanottajan katsotaan saaneen asiasta tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei muuta näytetä.
  • Tavallisessa sähköisessä tiedoksiannossa vastaanottajan katsotaan saaneen asiasta tiedon kolmantena päivänä viestin lähettämisestä, jollei muuta näytetä. virka-ajan päättymiseen.

Valituksen sisältö

Valituskirjelmässä on ilmoitettava:

  • päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  • vaatimusten perustelut;
  • mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan;
  • valittajan nimi, postiosoite, puhelinnumero ja muut tarpeelliset yhteystiedot kuten sähköpostiosoite; sekä
  • postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite).

Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa, asiamiehensä tai luvan saanut oikeudenkäyntiavustajansa taikka jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituskirjelmässä on ilmoitettava myös tämän nimi, postiosoite, puhelinnumero ja muut tarpeelliset yhteystiedot kuten sähköpostiosoite.

Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksen liitteet

Valituskirjelmään on liitettävä:

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä valitusosoituksineen;
  • selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle; sekä
  • asiamiehen valtakirja, jollei oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain 32 §:n 2 momentista muuta johdu.

Valituskirjelmän toimittaminen perille

Valituksen voi toimittaa henkilökohtaisesti, postitse maksettuna postilähetyksenä, sähköisellä tiedonsiirtomenetelmällä taikka asiamiestä tai lähettiä käyttäen. Valituksen lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.

Valituksen on saavuttava valitusviranomaiselle virka-aikana ennen 30 päivän valitusajan päättymistä. Sähköisen asiakirjan tulee olla perillä siten, että se on hallinto-oikeuden käytettävissä vastaanottolaitteessa tai tietojärjestelmässä siten, että viestiä voidaan käsitellä valitusajan viimeisenä päivänä ennen kello 16.15.

Hallinto-oikeuden kirjaamon virka-aika on maanantaista perjantaihin kello 8.00-16.15.
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet .

Itä-Suomen hallinto-oikeuden yhteystiedot:
postiosoite: PL 1744, 70101 KUOPIO
käyntiosoite: Minna Canthin katu 64, Kuopio
puhelin: 029 56 42500 (vaihde), faksi: 029 56 42501
sähköposti: ita-suomi.hao@oikeus.fi

Tuomioistuinmaksu

Asian käsittelystä hallinto-oikeudessa peritään tuomioistuinmaksulain (1455/2015) nojalla oikeudenkäyntimaksu. Maksun suuruus on 270 euroa. Tuomioistuinmaksulaissa on erikseen säädetty tapauksista, joissa maksua ei peritä. Tuomioistuinmaksulaki löytyy Finlexin verkkosivuilta.

Opettajankoulutuksen vas­taa­vuus­to­dis­tus

Mikä on opettajankoulutuksen vastaavuustodistus?

VNA (794/2004) 26.5 §:n mukaan yliopisto, jossa voidaan suorittaa VNA (794/2004) 19 §:ssä tarkoitettuihin opettajankoulutuksen opintoihin kuuluva opintosuoritus, voi hakemuksesta antaa todistuksen siitä, että hakija on muulla tavalla kuin säädettyihin kelpoisuusvaatimuksiin kuuluvilla opinnoilla osoittanut hankkineensa opintosuoritusta vastaavat tiedot ja taidot. Tarvittaessa yliopisto voi asettaa todistuksen antamisen ehdoksi, että hakija suorittaa täydentäviä opintoja.

Milloin Itä-Suomen yliopisto myöntää vastaavuustodistuksia?

Itä-Suomen yliopisto myöntää vastaavuustodistuksia oman koulutusvastuunsa puitteissa. Vastaavuustodistuksen myöntäminen perustuu opetussuunnitelmassa määriteltyihin opetettavan aineen osaamistavoitteisiin ja sisältöihin. Jotta vastaavuustodistus voidaan myöntää, tulee hakijan viimeisimmän opintokokonaisuuden olla pääsääntöisesti suoritettu Itä-Suomen yliopistossa. Vastaavuustodistuksia myönnetään vain ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneille.

Ulkomailla suoritetusta tutkinnosta haetaan pääsääntöisesti rinnastuspäätöstä Opetushallitukselta.

Itä-Suomen yliopiston opiskelijat tai Itä-Suomen yliopistosta valmistuneet voivat hakea maksuttoman erillistodistuksen, joka sisältää opintojen nimen, laajuuden, arvosanana ja suorituspäivämäärän sekä tarvittaessa kelpoisuuslausekkeen.

Miten vastaavuustodistusta haetaan?

Opettajankoulutuksen vastaavuustodistusta haetaan sähköisellä lomakkeella.

Hakemukseen liitettävistä dokumenteista on käytävä ilmi hakijan opintojen sisältö siten, että vastaavuus pystytään arvioimaan. Hakijan tulee liittää hakemuksen liitteeksi tutkintotodistus ja opintosuoritusote. Lisäksi hakijan tulee liittää hakemukseen opintojaksokuvaukset, ellei opintoja ole suoritettu Itä-Suomen yliopistossa. Hakija huolehtii mahdollisesti tarvittavista käännöksistä.

Lisäksi hakemukseen tulee liittää kuitti maksun maksamisesta. VNA (1082/2009) 4.2 §:n mukaan yliopistojen tutkinnoista annetun valtioneuvoston asetuksen 26 §:n 5 momentissa säädetystä opettajankoulutukseen liittyvästä vastaavuustodistuksesta tai sitä koskevaan hakemukseen annetusta hylkäävästä päätöksestä peritään 126 euron maksu.

Vastaavuustodistuksen toimitusaika on noin kolme – neljä viikkoa. Kesä- ja joululomien aikana vastaavuustodistuksen toimitusaika on pidempi. Ulkomailla suoritettujen opintojen arviointi kestää kauemmin. 

Opettajankoulutuksen vastaavuustodistus on sähköinen. Vastaavuustodistus myönnetään suomenkielisenä.

Tiedekuntien yhteyshenkilöt:

Filosofinen tiedekunta, koulutuskoordinaattori Riikka Myllys, riikka.myllys@uef.fi

Luonnontieteiden, metsätieteiden ja tekniikan tiedekunta, koulutussihteeri Anita Oinasmaa, anita.oinasmaa@uef.fi

Terveystieteiden tiedekunta, koulutuspalveluiden päällikkö Susanna Järvelin-Pasanen, susanna.jarvelin@uef.fi

Yhteiskuntatieteiden ja kauppatieteiden tiedekunta, koulutuskoordinaattori Anne Korhonen, anne.m.korhonen@uef.fi

Vastaavuustodistuksen katoaminen tai tuhoutuminen

Sähköiset vastaavuustodistukset 1.1.2025 alkaen

Voit tilata uuden sähköisen vastaavuustodistuksen yliopiston kirjaamosta. Kirjaamon sähköposti: kirjaamo@uef.fi.

Paperiset vastaavuustodistukset ennen 1.1.2025

Yliopisto antaa kadonneen tai tuhoutuneen todistuksen tilalle kopion. Oikeaksi todistetun kopion tutkintotodistuksesta saa kirjaamosta. Kirjaamon sähköposti: kirjaamo@uef.fi.

Siirtymäsäännöt opetussuunnitelman muuttuessa

Itä-Suomen yliopistossa opetussuunnitelmat päätetään yleensä kolmeksi lukuvuodeksi kerrallaan. Kun opetussuunnitelma muuttuu, uuden ja vanhan opetussuunnitelman välille luodaan siirtymäsääntöjä, joiden on tarkoitus mahdollistaa opiskelijan opintojen sujuva eteneminen muutoksista huolimatta. Siirtymämenettelyjen puitteet on asetettu yliopiston koulutuksen johtosäännössä ja akateemisen rehtorin ohjeessa, mutta tiedekunnissa voi olla yksityiskohtaisempia ohjeita, jotka koskevat laitosten, koulutusten ja oppiaineiden opintoja. Selvitä siis menettelyt aina omasta oppiaineestasi!

Koulutuksen johtosääntö

Mikäli tutkinto-ohjelma lakkautetaan, tiedekunnan tulee järjestää siihen opiskeluoikeuden saaneille opiskelijoille mahdollisuus suorittaa opinnot loppuun huomioiden tutkintojen suorittamiselle säädetyt tavoiteajat sekä mahdollisuus saada lisäaikaa tutkinnon suorittamiselle. Mikäli muun oppiaineen opetus lopetetaan, tiedekunnan tulee järjestää sen opiskelun aloittaneille sivuaineopiskelijoille mahdollisuus suorittaa opinnot loppuun kohtuullisen ajan kuluessa. Tiedekuntaneuvosto päättää molemmissa tapauksissa siirtymäkauden järjestelyistä. (Koulutuksen johtosääntö 6§)

Akateemisen rehtorin ohje

Akateeminen rehtori on ohjeistanut, että opetussuunnitelman muuttuessa siirtymämenettelyt ja mm. opintojen vastaavuustaulukot kuvataan selvästi opetussuunnitelmaan.

Vanhan opetussuunnitelman mukaan voi pääsääntöisesti suorittaa kesken olevia opintoja:

  • Kun pääaine tai koulutus lakkautuu: seitsemän vuotta (kun opiskelija on valittu suorittamaan kandidaatin ja maisterin tutkintoa)
  • Perusopinnot: yksi lukuvuosi
  • Aineopinnot: kaksi lukuvuotta
  • Syventävät opinnot: kolme lukuvuotta.

Tiedekunnissa voi olla omia käytäntöjä ja sääntöjä, joten varmista siirtymäsäännöt aina omasta oppiaineestasi (esim. opinto-oppaastasi tai opintoyhteisöstäsi)!

Katso tarkemmin

Digistartti – sujuva alku yliopisto-opintoihin

Digistartti vuoden 2024-2025 opiskelijoille (linkki avautuu uudessa välilehdessä)

Siirry Digistarttiin (1.8.2025 alkaen) tästä (linkki avautuu uudessa välilehdessä).

Digistartti on Itä-Suomen yliopiston verkkoperehdytys, jonka tavoitteena on tutustuttaa sinut yliopiston digitaalisiin opiskeluympäristöihin ja työkaluihin jo ennen opintojesi alkua. Sen suorittaminen helpottaa opintojen käynnistymistä ja antaa varmuutta digitaalisten järjestelmien käyttöön.

Perehdytys löytyy eLearn Moodle-oppimisympäristöstä, johon kirjaudutaan UEF-tunnuksilla Haka-kirjautumisen kautta 1.8.2025 alkaen. Digistartin suorittaminen edellyttää, että olet ilmoittautunut opiskelijaksi ja aktivoinut UEF-käyttäjätunnuksesi.

Digistartin aluksi valitse, suoritatko Digistarttia tutkinto-opiskelijana vai avoimen yliopiston opiskelijana.

Suosittelemme käyttämään Mozilla Firefox -selainta, mutta myös Google Chrome toimii hyvin. Parhaan käyttökokemuksen saat suorittamalla Digistartin tietokoneella.

Perustutkinto-opiskelijoille Digistartti on osa 1131000 Orientaatio yliopisto-opiskeluun (1 op) -opintojaksoa, ja se tulisi suorittaa viimeistään kahden viikon kuluessa opintojen alkamisesta. Lisäksi tulisi osallistua orientaatioviikon infotilaisuuksiin. Avoimen yliopiston opiskelijoille Digistartin suorittamista suositetaan ennen opintojen alkua.

Intoa ja iloa opiskeluun!

UEF-tunnusten käyttöönotto

Tunnuksen käyttöönotto

Yliopisto-opintojesi aikana tarvitset UEF-käyttäjätunnuksen, jolla pääset kirjautumaan mm. yliopiston verkkoon ja sähköisiin palveluihin (avautuu uuteen välilehteen). Käyttöoikeudet tunnuksella ovat voimassa opinto-oikeuden, läsnäolotiedon ja vahvan tunnistautumisen perusteella.

Jos käytössäsi on tai on aiemmin ollut UEF-käyttäjätunnus, uutta tunnusta ei saa aktivoida.  Aiemmin käytössä olleen UEF-käyttäjätunnuksen käyttöönotto tapahtuu salasanan vaihdon kautta (avautuu uuteen välilehteen). UEF-tunnus on voinut olla käytössäsi esim. aiemmissa opinnoissa yliopistolla tai työsuhteessa. Salasanan vaihto on mahdollista vasta kun käyttöoikeudet ovat voimassa (kyseinen kohta Käyttöoikeudet).

Tunnuksen aktivointi on mahdollista, kun opinto-oikeutesi on kirjattu opiskelijarekisteriin ja tietosi ovat siirtyneet käyttäjähallintajärjestelmään. Opiskelijalle, jolla ei ole aiemmin ollut UEF-tunnusta tai tietoja opiskelijarekisterissä, lähetetään automaattiviesti, kun aktivointi on mahdollista. UEF-käyttäjätunnus aktivoidaan Suomi.fi -tunnistautumisen avulla omilla verkkopankkitunnuksilla (avautuu uuteen välilehteen).

Verkkopankkitunnusten puuttuessa tunnistaminen voidaan tehdä Digipalveluiden asiakaspalvelupisteillä vierailemalla tai tarvittaessa etätunnistautumalla (käytössä on Candour ID -palvelu). Etätunnistusta varten ota yhteyttä Digipalveluihin (avautuu uuteen välilehteen).

Mikäli viesti tunnuksen aktivoinnista ei saavuta sinua (esimerkiksi roskapostisuodatuksen tai aiemman opinto-oikeuden takia), voi aktivoida tunnuksen käyttöön kun tiedot ovat käyttäjähallinnassa eli yleensä opinto-oikeuden kirjaamisesta seuraavana päivänä. Aktivointi onnistuu osoitteessa uef.fi/tunnus (avautuu uuteen välilehteen).

UEF-käyttäjien on otettava kaksivaiheinen tunnistautuminen (MFA) käyttöön. Ohjeet käyttöönottoon löytyvät Digipalveluiden sivuilta (avautuu uuteen välilehteen).

Käyttöoikeudet

Käyttöoikeudet astuvat voimaan aikaisintaan opinto-oikeuden alkaessa, uusilla tutkinto-opiskelijoilla yleensä 1.8. tai 1.1. tai viimeistään seuraavana päivänä kun ilmoittautuminen läsnä- tai poissaolevaksi on tehty opinto-oikeuden ollessa voimassa. Erillisiä opintoja tai JOK-opintoja suorittavilla opinto-oikeus määritellään koulutuskohtaisesti, se voi alkaa myös muulloin lukuvuoden aikana.

Tunnus muodostuu noin tunnin kuluessa aktivoinnista. Käyttöoikeudet lisätään aktivoidulle tunnukselle kun kaikki seuraavat ehdot täyttyvät:

  • Opinto-oikeus on voimassa.
  • Ilmoittautuminen on suoritettu (tutkinto-opiskelijat).
  • Henkilö on vahvasti tunnistettu.

Jos jokin ehdoista ei täyty, tunnus ei saa käyttöoikeuksia, eikä sillä voi kirjautua UEF järjestelmiin. Käyttöoikeudet lisätään tunnukselle vasta kun kaikki ehdot on täytetty.

Sähköposti muodostuu noin neljässä (4) tunnissa käyttöoikeuksien lisäyksestä kun tunnus on aktivoitu. Kaikki Itä-Suomen yliopiston opiskelijat saavat tunnuksen aktivoinnin yhteydessä UEF-sähköpostiosoitteen, joka on aina ensisijainen sähköposti yliopiston tietojärjestelmissä. Opiskelijasähköposti on aina muotoa tunnus@student.uef.fi. Sähköpostiin kirjaudutaan antamalla tunnus sen pitkässä muodossa tunnus@uef.fi (edellyttää käyttöoikeuksien olevan voimassa). Tutustu sähköpostiin tarkemmin.

Tunnusten käyttöoikeudet perustuvat opinto-oikeuden voimassaoloon ja läsnäoloilmoittautumiseen sekä henkilön vahvaan tunnistamiseen. Poissaolevaksi ilmoittautuvalla opiskelijalla on käyttöoikeus opiskelijarekisteriin, mutta rajoitetut käyttöoikeudet Itä-Suomen yliopiston sähköisiin järjestelmiin.

Mikäli tutkinto-opiskelija ei ilmoittaudu asianmukaisesti, tunnukselle ei myönnetä käyttöoikeuksia järjestelmiin. Ilmoittautumisen laiminlyönti sulkee käyttäjätunnuksen ja käyttöoikeudet poistetaan. Ilmoittautumisajan päätyttyä opiskeluoikeuden palauttamisen ohjeet löytyvät täältä.

Tunnus poistetaan 90 päivää viimeisen käyttöoikeuden päättymisestä. Tämän jälkeen kaikki tiedostot ja sähköpostit poistetaan. Huom! Opiskelija on vastuussa tiedostojensa varmuuskopioinneista. Tiedostoja ei säilytetä, kun tunnus poistetaan Itä-Suomen yliopiston järjestelmistä tai kurssilta.

Yksityiskohtaisemmin lisätietoa käyttöoikeuksista Intrassa (aukeaa uuteen välilehteen, vaatii kirjautumisen).

Salasanan vaihtaminen

Jos olet unohtanut salasanasi, voit vaihtaa sen Digipalveluiden sivujen kautta: uef.fi/salasana (avautuu uuteen välilehteen). Salasana on voimassa kolmetoista (13) kuukautta sen vaihtamisesta. Kun salasanasi voimassaoloajan päättyminen on lähestymässä, järjestelmämme lähettää automaattisesti viestin opiskelijasähköpostiisi.

Salasanan vaihto onnistuu voimassa olevalla salasanalla, M365-kirjautumisen aikana (MFA on oltava käytössä) valitsemalla ”Unohditko salasanasi”, verkkopankkitunnuksilla tunnistautuen tai käymällä henkilökohtaisesti asiakaspalvelupisteellämme. Muista ottaa mukaasi virallinen henkilöllisyystodistus, varmistamme aina henkilöllisyytesi.

Tarvittaessa ota yhteyttä Digipalveluihin (avautuu uuteen välilehteen).

Mikä on käyttäjätunnukseni?

Valitset itsellesi UEF-käyttäjätunnuksen aktivoinnin yhteydessä. Järjestelmiin kirjaudutaan antamalla UEF-käyttäjätunnus joko lyhyessä muodossa ”tunnus” tai pitkässä muodossa ”tunnus@uef.fi”. Lähes kaikki järjestelmät hyväksyvät kirjautumisen pitkässä muodossa.

Voit tarkistaa käyttäjätunnuksesi kirjautumalla käyttäjähallintaan esim. salasanan vaihdon kautta verkkopankkitunnuksillasi. Löydät tunnuksen salasanan vaihtoon kirjautuneena kohdasta My Account – User name.

Käyttäjätunnus ja salasana ovat henkilökohtaisia, eikä niitä saa luovuttaa muiden käyttöön! Olet itse aina vastuussa kaikesta tunnuksesi käytöstä.

 

Opintosuoritusote ja opiskelutodistus

Itä-Suomen yliopiston opiskelija ja Itä-Suomen avoimen yliopiston opiskelija, jolla on voimassaoleva UEF-käyttäjätunnus, voi ladata sähköisesti varmennetun virallisen opiskelutodistuksen tai suoritusotteet Pepistä Atomi-lisäosasta. Jokaisen opiskeluoikeuden suoritukset tulevat omalle otteelleen eli kaikkia suorituksiaan useammalta opiskeluoikeudelta ei voi saada yhdelle opintorekisteriotteelle.

Jos sähköisesti varmennettu dokumentti ei kelpaa vastaanottajalle tai jos et ole enää Itä-Suomen yliopiston opiskelija ja sinulla ei näin ollen ole voimassaolevaa UEF-käyttäjätunnusta, voit pyytää paperille tulostetun tai sähköisesti varmennetun opintosuoritusotteen tai opiskelutodistuksen Koulutuspalveluiden asiakaspalvelusta tai tilata sellaisen asiointipalvelusta (avautuu uuteen ikkunaan, vaatii kirjautumisen).

Itä-Suomen avoimen yliopiston opiskelijan tulee katsoa ohje opintosuoritusotteen tilaamiseen Itä-Suomen avoimen yliopiston verkkosivuilta (avautuu uuteen välilehteen).

Muista tarkistaa myös, että osoitetietosi on Pepissä oikein, todistus lähetetään Pepin mukaiseen osoitteeseen, jos et anna muuta osoitetta.

Sähköisesti varmennettu opintosuoritusote ja opiskelutodistus

Voit ladata sähköisesti varmennetun virallisen suoritusotteen tai opiskelutodistuksen Pepistä Atomi-lisäosasta. Atomin löydät Pepin yläpalkista. Pepissä sinun tulee aina ensin valita oikeasta yläkulmasta nimesi alta mitä opiskeluoikeutta tarkastelet, esim. kandia vai maisteria ja mennä vasta sitten Atomiin lataamaan tiedosto. Jos tarvitset dokumentin useammasta opiskeluoikeudesta, niin lataat ne Atomista erikseen. Ladatut dokumentit ovat PDF-tiedostoja, ja niissä on sähköinen allekirjoitus, joka vahvistaa niiden aitouden ja eheyden. Voit saada opintosuoritusotteen/opiskelutodistuksen suomeksi tai englanniksi. Voit tallentaa otteen/todistuksen itselle pdf-tiedostona ja lähettää eteenpäin esim. sähköpostin liitetiedostona.

Sähköisesti varmennetut PDF-tiedostot ovat virallisia vain sähköisessä muodossa ­­­­­– eivät siis esimerkiksi paperille tulostettuina. Tiedostoja ei voi muokata tai manipuloida, sillä muutokset tekevät sähköisen allekirjoituksen vialliseksi.

Sähköinen allekirjoittaminen on korvaamassa monessa kohtaa perinteiset allekirjoitukset ja leimat. Näiden sähköisesti varmennettujen asiakirjojen tulisi olla hyväksyttyjä ja ensisijaisia vaihtoehtoja niihin tarkoituksiin, joissa aiemmin toimittiin allekirjoitettujen / leimattujen paperisten asiakirjojen varassa.

Näin asiakirjan vastaanottaja voi tarkistaa sähköisen allekirjoituksen aitouden ja eheyden


Lisätietoja: