Psyykkinen, fyysinen ja sosiaalinen hyvinvointi on hyvän opiskelun ja elämän edellytys. Opiskelun ohella opiskelijalla on oltava aikaa myös itselle, ystäville ja harrastuksille.
Opiskeluhyvinvoinnin lähtökohta on yhteisöllisistä sekä yksilöllisistä tekijöistä rakentuva pedagoginen hyvinvointi, joka syntyy opetuksessa opettajan ja opiskelijan välisessä vuorovaikutuksessa (tutustu Pedagoginen hyvinvointi, avautuu uuteen välilehteen).
Opiskelukyky on opiskelijan työkykyä. Se on kokonaisuus, jossa monet eri osatekijät vaikuttavat toisiinsa. Vaikuttamalla opiskelukyvyn kaikkiin ulottuvuuksiin voimme edistää opiskelijan mahdollisuuksia edetä opinnossa. tämä tehtävä kuuluu kaikille opiskeluyhteisössä toimiville tahoille. Tutustu Opiskelukyky -malliin (avautuu uuteen välilehteen).
Opiskeluhyvinvointityön tavoitteena on edistää opiskelijan terveyttä ja opiskelukykyä sekä opiskeluyhteisöjen hyvinvointia ja ehkäistä syrjäytymistä. Opiskelijoidemme hyvinvointia ja sen kehittämistä tuetaan UEFissa monin eri tavoin, monien toimijoiden tuella sekä erilaisin palveluin. Tavoitteena on sekä yhteisöllisen että yksilöllisen tuen avulla luoda terve, hyvinvoiva ja turvallinen oppimis- ja opiskeluympäristö sekä suojata opiskelijan mielenterveyttä.
KAMUn Tietopankista ja TUUDOn Hyvinvointivalikosta löydät opiskelijan keskeiset hyvinvointi- ja terveyspalvelut. Lisätietoa myös Intrassa Opetuksen tuki -sivustolla / Ohjauksen ja opiskeluhyvinvoinnin tuki (avautuu uuteen välilehteen, kirjautuminen uef-tunnuksella).
Asioiden puheeksi ottaminen on tärkeää, mutta ei aina helppoa. Jos olet huolissasi vaikkapa opiskelukaverisi hyvinvoinnista, kannattaa rohkeasti kysyä "Mitä sinulle kuuluu?". Yliopistossamme on käytössä opiskelua koskeva Toimintamalli varhaiseen välittämiseen ja huolen puheeksiottamiseen sekä Toimintamalli opiskelijan häiriökäyttäytymisen seuraamuksiin. Toimintamallikokonaisuutta täydentää 1.8.2023 alkaen Epäasiallisen kohtelun ja häirinnän toimintamalli opiskelussa. Kun huoli herää opiskelussa -toimintamalli ja ohjeet on kuvattu henkilökunnalle Opetuksen tuki -sivustolla (avautuu uuteen ikkunaan, vaatii kirjautumisen) ja toimintamallikokonaisuus opiskelijoille KAMUssa.
Monimuotoinen yliopistoyhteisömme arvostaa jokaista yksilöä. Yhdenvertaisuus ja tasa-arvo ovat yliopiston opetuksen ja tutkimuksen peruslähtökohtia. On tärkeää, että sitoudumme kohtelemaan jokaista yksilöä ja ryhmää kunnioittavasti ja arvokkaasti. Yliopisto edistää monikulttuurisuutta eikä suvaitse syrjintää ja häirintää.
Saavutettavuus on yhdenvertaisuuden edistämistä. Se tarkoittaa kohteen tai verkkopalvelun helppoa lähestyttävyyttä kaikille ihmisille. Saavutettavuudella on useita eri osa-alueita.
Yliopistoon on nimetty Opiskelijoiden opiskelukyky- ja hyvinvointiryhmä (HYRY). Moniammatillisen hyvinvointiryhmän työn lähtökohdat ovat yliopiston strategiassa ja sen opetusta koskevassa toimenpideohjelmassa. Ryhmän tehtävänä on mm.:
- tiedottaa yliopistoyhteisölle opiskeluhyvinvointiin liittyvistä asioista sekä edistää opiskeluhyvinvointia tukevien tahojen yhteistyötä,
- toimia moniammatillisena keskustelufoorumina, jossa kehitetään ja jaetaan hyviä käytäntöjä opiskelijan opiskelukyvyn ja vastuullisen opiskelun tukemiseksi,
- valmistella ja ottaa käsittelyyn opiskeluhyvinvoinnin kokonaisuuteen liittyviä asioita ja teemoja esim. linjata ja yhdenmukaistaa UEFin opiskelun (ml. opiskelijavalinnan) esteettömyys- ja yksilöllisten järjestelyjen, SORA- ja opiskelijoiden päihdeohjelmaan liittyviä prosesseja sekä käytäntöjä sekä edistää puheeksiottomallin käyttöönottoa yliopistossa,
- seurata saavutettavuuden ja esteettömyyden toteutumista yliopistossa,
- tehdä yhteistyötä paikallisten hyvinvointitoimijoiden ja yliopiston työhyvinvointitoimijoiden kanssa sekä
- toimia valtakunnallisessa yhteistyössä muiden hyvinvointityötä korkeakouluissa tekevien tahojen kanssa,
- pitää yllä yliopiston opiskeluhyvinvointiverkostoa,
- järjestää ja suunnitella koulutuksia ja tapahtumia itsenäisesti tai yhteistyössä muiden paikallisten ja UEFin toimijoiden kanssa,
- raportoida vuosittain opetus- ja ohjausneuvostolle opiskelijoiden hyvinvoinnista opiskelukykymallin mukaisesti.
Työryhmässä on edustus kaikista tiedekunnista (tiedekuntien päihdeyhdyshenkilöt), Kielikeskuksesta, Ylioppilaskunnasta, Jatkuvan oppimisen keskuksesta sekä Koulutuspalvelut-yksiköstä. Työryhmän kokouksissa valmistellaan ja käsitellään ajankohtaisia asioita sekä teemoja ja se kutsuu ja kuulee kokouksissaan laajasti asiantuntijoita. Yhteistyötä tehdään tiiviisti erilaisten verkostojen sekä UEFin henkilökunnan hyvinvoinnin ja kehittämisen sekä työsuojelun kanssa.
Hyvinvointiryhmän (HYRY) puheenjohtajana toimii ja opiskeluhyvinvointityötä koordinoi opiskelijoiden ohjauspalveluiden päällikkö Niina Leiviskä (sähköposti: [email protected]).
Opiskeluterveydenhuollon palveluista vastaa YTHS (Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiö). Sen tehtävänä on
- tuottaa terveyden- ja sairaanhoitopalvelut opiskelijoille
- edistää opiskelijoiden terveyttä ja opiskelukykyä sekä
- edistää opiskeluympäristön ja -yhteisön hyvinvointia.
Opiskeluterveysneuvottelussa tavoitteena on etsiä yhdessä keinoja opiskelukyvyn edistämiseksi ja opintojen mahdollistamiseksi arvioimalla tilannetta ja mahdollisuuksia eri näkökulmista. Jos opiskelukyky on alentunut terveydellisen syyn takia, on opiskelijan opiskelukyvyn tukemiseksi hyvä keskustella tilanteesta ja tarkoituksenmukaisista tukitoimista opiskelijan, korkeakouluna ja YTHS:n edustajien kesken.
Lue lisää Opiskeluterveysneuvottelusta YTHS:n verkkosivulta (avautuu uuteen välilehteen).
Opiskeluterveysneuvottelu korkeakoulussa -opas (pdf).
Opintojen ohjaus tukee orientoitumista ja sitoutumista opiskeluun, ammattitaidon kehittämistä, opintojen etenemistä ja työelämään siirtymistä. Hyvinvoiva opiskelija on opiskelukykyinen ja opinnot etenevät.
Opintoneuvontaa ja hops-ohjausta antavat amanuenssit, opettajat ja ohjelmakoordinaattorit oppiaineesta riippuen.
Huippu-urheilevat opiskelijat (urheiluakatemiat).
Pyydä apua, kun sitä tarvitset! Sinun ei tarvitse jäädä yksin huolta aiheuttavien ajatustesi kanssa. Jos haluat keskustella tilanteesta tai tarvitset apua, voit aina kääntyä puoleemme. Olemme tänne koonneet keskeisimmät yhteystiedot ja tukipalvelut.
Yliopistomme kampuksilla suoritetaan kolmen vuoden välein lakisääteinen opiskeluympäristön terveellisyyden ja turvallisuuden tarkastus (Terveellinen, turvallinen ja hyvinvoiva oppilaitos - Opas ympäristön ja yhteisön monialaiseen tarkastamiseen; Hietanen-Peltola & Korpilahti, 2015 (pdf, avautuu uuteen välilehteen). Viimeisin tarkastus on tehty keväällä 2025.
Lisätietoa tarkastuksesta löytyy Opetuksen tuki -sivustolta (avautuu uuteen välilehteen, vaatii kirjautumisen).
Yliopistolla ei ole tällä hetkellä käynnissä OKM:n rahoittamia erityisavustushankkeita opiskelijoiden hyvinvointiin liittyen.
Yliopisto on mukana KOHO-verkostossa, mikä on jäänne korona-aikaisten korkeakoulujen hyvinvointihankkeiden toimioiden yhteistyöverkostosta. Hankkeiden aikana työstettyä materiaalia ja hyviä käytänteitä löytyy opiskeluhyvinvointi.fi -verkkosivulta (avautuu uuteen välilehteen).
OKM myönsi Itä-Suomen yliopistolle erityisavustukset vuosille 2021-2023 (Sillat I ja II) koronaepidemian vuoksi tarvittaviin toimenpiteisiin opiskelijoiden ohjauksen ja opiskelijahyvinvoinnin tuen vahvistamiseksi. Kaksivuotiset Sillat -hankkeet 2021-2022 ja 2022-2023 sisälsivät toimenpiteitä, joilla edistettiin opiskelijoiden hyvinvointia, vahvistettiin opiskelijoiden kiinnittymistä ja osallisuutta sekä ehkäistiin syrjäytymistä. Hankkeen verkkosivut.

Muita linkkejä: