- Etusivu
- Tietopankki
- Opintojen aikana
- Tiedekuntien opinto-oppaat
- Luonnontieteiden, metsätieteiden ja tekniikan tiedekunnan opinto-opas 2025-2026
ITÄ-SUOMEN YLIOPISTO
JOENSUU, KUOPIO
Luonnontieteiden, metsätieteiden ja tekniikan tiedekunnan opinto-opas 2025-2026
Viimeksi muokattu: 07.07.2025
TulostaLuonnontieteiden, metsätieteiden ja tekniikan tiedekunta, LuMet, on yksi Itä-Suomen yliopiston neljästä tiedekunnasta. Se toimii Joensuun ja Kuopion kampuksella ja muodostuu kuudesta opetusta antavasta ja tieteellistä tutkimusta harjoittavasta yksiköstä:
- Fysiikan ja matematiikan laitos, Joensuu
- Kemian ja ja kestävän teknologian laitos, Joensuu
- Metsätieteiden osasto, Joensuu
- Teknillisen fysiikan laitos, Kuopio
- Tietojenkäsittelytieteen laitos, Joensuu ja Kuopio
- Ympäristö- ja biotieteiden laitos, Joensuu ja Kuopio
Opintoyhteisöt
Opintoyhteisö on tietyn laitoksen, yksikön, pääaineen tai koulutuksen opiskelijoille muodostettu yhteisö, joka sijaitsee Office 365 -ympäristössä Sharepoint-työtilana ja Viva Engage -keskusteluryhmänä. LuMet-tiedekunnan opintoyhteisöt ovat:
- Biologian opintoyhteisö
- Fysiikan ja matematiikan opintoyhteisö
- Kemian opintoyhteisö
- Metsätieteiden opintoyhteisö
- Tekniikan opintoyhteisö
- Tietojenkäsittelytieteen opintoyhteisö
- Ympäristötieteen opintoyhteisö
Opintoneuvonta ja opintojen ohjaus
Opintojesi alussa laadit henkilökohtaisen opintosuunnitelman (HOPS). HOPS on sinun oma työkalusi, jonka avulla hahmotat tutkintosi rakenteen ja selkeytät omia tavoitteitasi ja opintojesi aikataulua. HOPS noudattaa tutkintorakennettasi ja opiskelusuunnitelman päämäärä on tutkinnon suorittaminen tavoiteajassa ja sijoittuminen työelämään.
Jokaiselle opiskelijalle on nimetty HOPS-ohjaaja, joka auttaa sinua opintojesi suunnittelussa ja toimii tukihenkilönäsi opintoihin liittyvissä asioissa. Uudet opiskelijat saavat opintojensa alussa myös nimetyn vertaistuutorin, joka on saman aineen vanhempi opiskelija. Tuutorin johdolla tutustut yliopistoon, opiskeluympäristöön ja opiskelijayhteisöön sekä oman alasi opintoihin. HOPS-ohjaajasi ja tuutorisi yhteystiedot löydät omasta Opintoyhteisöstäsi.
HOPS-ohjaaja:
- Auttaa sinua hahmottamaan ja jäsentämään opintosi siten, että HOPS täyttää tavoitetutkintosi vaatimukset.
- Auttaa sinua tunnistamaan oman osaamisesi ja selkiyttämään tavoitteitasi.
- Tukee sinua valintojen tekemisessä ja ongelmatilanteissa.
- Antaa oikea-aikaista ohjausta opintojen eri vaiheissa ja kannustaa opinnoissa eteenpäin.
- Selvittää sinulle opiskeluun liittyviä eettisiä kysymyksiä ja esteettömän opiskelun periaatteet
- Hyväksyy HOPSisi.
Opiskelijana sinun tulee:
- Laatia HOPS ja päivittää sitä tarvittaessa opintojesi aikana.
- Hyödyntää ohjausta ja hakea sitä tarvittaessa HOPS-ohjaajalta tai muilta ohjaustahoilta.
- Perehtyä opiskelua koskeviin ohjeisiin sekä eettisiin ohjeisiin ja noudattaa niitä.
- Ilmoittautua opintojaksototeutuksille ja tarvittaessa erikseen tentteihin.
- Perua ilmoittautumisesi ajoissa toteutukselle tai tenttiin, johon et voikaan osallistua.
- Palauttaa opintosuorituksesi ajoissa.
- Suorittaa opinnot ja tutkinto tavoiteajassa.
- Päättää opintojasi koskevista valinnoista muistaen, että henkilökohtaiset tavoitteet voi saavuttaa monella eri tavalla.
HOPS-ohjauksessa saat neuvontaa ainakin seuraavissa asioissa:
- Tutkinnon tavoitteet, rakenne ja suoritusaika.
- Aineyhdistelmät - sivuainevaihtoehdot, vapaasti valittavat ja valinnaiset opinnot.
- Opiskelukäytännöt, opiskelun etiikka, esteetön opiskelu ja muu opiskelijan hyvinvoinnin tukeminen yliopistossa.
- OT eli osaamisen tunnustaminen - muualla suoritettujen opintojen korvaavuudet ja sisällyttämiset.
- Henkilökohtaisten tavoitteidesi asettaminen ja opintojen aikatauluttaminen.
- Kansainvälistymismahdollisuudet opintojen aikana.
- Ura- ja työllistymissuunnitelmat.
- Yleistä tietoa ohjaus- ja neuvontapalveluista yliopistossa.
Opintojen suunnitteluun liittyy myös muita kuin opiskelua koskevia asioita, esim. asuminen ja terveydenhoito. Tämän vuoksi kannattaa tutustua yliopiston yhteisiin palveluihin, jotka tarjoavat tukea opiskeluun ja oppimiseen.
Yleinen opintoneuvonta tiedekunnassa
- Tiedekunnan opintoasiat: koulutuspalvelupäällikkö Maarit Merimaa-Piirainen
- Tutkintotodistukset: koulutussihteeri Anita Oinasmaa
- Jatkotutkinto-opiskelijat: koulutusasiantuntijat Riikka Levänen ja Niina Laatikainen lumetdissertations(at)uef.fi
Perustutkinto-opiskelijat ja sivuaineopiskelijat
- Biologia: koulutusasiantuntija Seija Hämäläinen
- Fotoniika: koulutusasiantuntija Hanna Laukkanen
- Fysiikka: koulutusasiantuntija Hanna Laukkanen ja koulutussihteeri Hanna Pirinen
- Kemia: koulutusasiantuntija Mari Heiskanen
- Kestävät teknologiat: koulutusasiantuntija Pauliina Karvinen
- Metsätieteet: koulutusasiantuntija Noora Ala-aho ja koulutussihteeri Anne Tikkanen
- Teknillinen fysiikka: koulutusasiantuntija Helka Äyräväinen ja koulutussihteeri Sanna Jylhä
- Tietojenkäsittelytiede, Joensuu: koulutusasiantuntija Oili Kohonen ja koulutussihteeri Hanna Pirinen
- Tietojenkäsittelytiede, Kuopio: opintosihteeri Merja Leppänen ja amanuenssi Paavo Pakoma
- Ympäristötiede: koulutussihteeri Henna Jääskeläinen
Koulutusohjelmasi HOPS-ohjaajan löydät omasta Opintoyhteisöstäsi. Henkilöstön yhteystiedot löytyvät UEF Connect -asiantuntijahakupalvelusta.
Ohjaus- ja neuvontatyön tavoitteena on tukea opiskelukykyäsi opintopolun eri vaiheissa niin, että pääset opintojen alkuun, osaat suunnitella ja opiskella sujuvasti, valmistut tavoiteajassa ja työllistyt valmistumisen jälkeen. Opintojesi tueksi yliopisto tarjoaa ohjaus- ja neuvontapalveluita, jotka löydät Kamusta. Myös opiskeluhyvinvointityön tavoitteena on edistää opiskelukykyä, mutta myös edistää terveyttä, opiskeluyhteisöjen hyvinvointia, luoda terve ja turvallinen opiskeluympäristö sekä ehkäistä syrjäytymistä.
Yliopiston tarjoamat ohjaus-, neuvonta- ja tukipalvelut löydät kootusti Kamusta, jossa on myös opiskeluhyvinvointiin liittyvää tietoa.
Koulutuksen johtosäännössä (23 §) kerrotaan opintojen ohjauksen suunnitelmasta. Korkeakoulututkintoa suorittavan opiskelijan tulee saada ohjausta opintojen kaikissa vaiheissa. Tiedekuntaneuvosto päättää opintojen ohjauksen periaatteista, jotka sisältävät opiskelijan ja ohjaajan oikeudet ja velvollisuudet sekä ohjeet henkilökohtaisen opintosuunnitelman laatimisesta, hyväksymisestä ja päivittämisestä. Ohjauksen periaatteet voivat olla osa opetussuunnitelmaa tai yliopistotasoista ohjauksen kokonaissuunnitelmaa, jonka koulutuksesta vastaava vararehtori hyväksyy.
Opiskeluoikeudet
Luonnontieteiden, metsätieteiden ja tekniikan tiedekunnassa voit suorittaa kandidaatin, maisterin, diplomi-insinöörin, lisensiaatin ja tohtorin tutkintoja.
Luonnontieteiden kandidaatti (LuK) // Bachelor of Science (BSc) 180 op, pääaineet (ja opintosuunnat):
- aineenopettaja (matematiikka, fysiikka, kemia tai tietojenkäsittelytiede)
- aineenopettaja (matematiikka, fysiikka tai kemia)
- biologia (biologi ja aineenopettaja)
- fysiikka (31.7.2029 saakka)
- information technology
- kemia (kemisti ja aineenopettaja)
- matematiikka (matemaatikko ja aineenopettaja)
- sovellettu fysiikka (31.7.2029 saakka)
- tietojenkäsittelytiede (aineenopettaja)
- ympäristötiede
Maatalous- ja metsätieteiden kandidaatti (MMK) // Bachelor of Science, Agriculture and Forestry (BSc, Agr&For) 180 op pääaineet:
- metsätiede
- sustainable forest bioeconomy
Tekniikan kandidaatti (TkK) // Bachelor of Science, Technology (BSc, Tech) 180 op pääaineet (ja opintosuunnat):
- fotoniikka
- kestävät teknologiat (materiaalit ja teolliset tuotteet ja digitaaliset tuotteet)
- teknillinen fysiikka
Filosofian maisteri (FM) // Master of Science (MSc) 120 op pääaineet (ja opintosuunnat):
- aineenopettaja (matematiikka, fysiikka, kemia tai tietojenkäsittelytiede)
- aineenopettaja (matematiikka, fysiikka tai kemia)
- biologia (biologi, aineenopettaja)
- biology of environmental change
- computational colour and spectral imaging
- environmental and ecosystem ecology
- environmental health and technology
- fysiikka (31.7.2029 saakka)
- imaging and light in extended reality
- information technology
- kemia (kemisti, aineenopettaja)
- matematiikka (matemaatikko, aineenopettaja)
- research chemists
- sovellettu fysiikka (31.7.2029 saakka)
- tietojenkäsittelytiede (aineenopettaja)
- ympäristötiede
Maatalous- ja metsätieteiden maisteri (MMM) // Master of Science, Agriculture and Forestry (MSc Agr&For) 120 op pääaineet
- european forestry
- forestry
- metsätiede
Diplomi-insinööri (DI) // Master of Science, Technology (MSc Tech) 120 op pääaineet (ja opintosuunnat):
- data engineering (1.8.2026 alkaen)
- datatekniikka (1.8.2026 alkaen)
- fotoniikka
- intelligent photonics for security realibility, sustainability and safety
- kestävät teknologiat (materiaalit ja teolliset tuotteet sekä digitaaliset tuotteet)
- medical physics
- photonics
- teknillinen fysiikka (ilmakehäfysiikka, laskennallinen tekniikka, lääketieteellinen tekniikka ja fysiikka sekä materiaalitekniikka.
Opintojen suorittaminen ja tavoiteaika
Tutkintojen yhteenlaskettu tavoiteaika on viisi lukuvuotta siten, että kandidaatin tutkinnon tavoiteaika on kolme ja maisterin/ diplomi-insinöörin tutkinnon kaksi lukuvuotta. Sekä alempaan että ylempään korkeakoulututkintoon johtavassa koulutuksessa opiskelijalla on oikeus suorittaa tutkintonsa kahta lukuvuotta niiden yhteenlaskettua tavoiteaikaa pidemmässä ajassa. Pelkästään alempaan korkeakoulututkintoon johtavassa koulutuksessa oikeus suorittaa tutkinto on yksi vuosi tavoiteaikaa pidempi. Pelkästään ylempään korkeakoulututkintoon johtavassa koulutuksessa oikeus suorittaa tutkinto on kaksi vuotta tavoiteaikaa pidempi.
Jatkotutkintokoulutus
Tiedekunnassa otetaan jatko-opiskelijoita suorittamaan filosofian lisensiaatin, filosofian tohtorin, maatalous- ja metsätieteiden lisensiaatin ja maatalous- ja metsätieteiden tohtorin, tekniikan lisensiaatin ja tekniikan tohtorin tutkintoja Luonnontieteiden, metsätieteiden ja tekniikan tohtoriohjelmaan
Erikoistumiskoulutukset
Erikoistumiskoulutukset on tarkoitettu jo työelämässä toimiville, korkeakoulututkinnon jo suorittaneille tai muuten vastaavan osaamisen hankkineille. Tiedekunnassa on mahdollista suorittaa sairaalafyysikon ammatillinen jatkokoulutus, johon liittyy osana tieteellisen jatkotutkinnon suorittaminen.
Kandidaatintutkinnot:
Kauppatieteiden kandidaatti, datatiede: johtaminen tai markkinointi ja vähittäiskauppa 2025-26
Luonnontieteiden kandidaatti 180 op (biologi) 2025-26
Luonnontieteiden kandidaatti 180 op (biologian aineenopettaja) 2025-26
Luonnontieteiden kandidaatti, fysiikan aineenopettaja 2025-2026
Luonnontieteiden kandidaatti, fysiikan aineenopettajan ja luokanopettajan koulutusohjelma 2025-2026
Luonnontieteiden kandidaatti, kemian opettaja 2025-26
Luonnontieteiden kandidaatti, kemisti 2025-26
Luonnontieteiden kandidaatti, matemaatikko 2025-2026
Luonnontieteiden kandidaatti, matematiikan aineenopettaja 2025-2026
Luonnontieteiden kandidaatti (tietojenkäsittelytiede) 2025-2026
Luonnontieteiden kandidaatti, tietojenkäsittelytiede englanninkielinen, 180 op 2025-26
Luonnontieteiden kandidaatti (tietojenkäsittelytieteen aineenopettaja) 2025
Luonnontieteiden kandidaatti (ympäristötiede) 180 op 2025-26
Maatalous- ja metsätieteiden kandidaatti, kestävä biotalous, 180 op 2025-26
Maatalous- ja metsätieteiden kandidaatti, metsätiede, 180 op 2025-26
Tekniikan kandidaatti, fotoniikka, 180 op 2025-26
Tekniikan kandidaatti, kestävät teknologiat, 180 op 2025-26
Tekniikan kandidaatti, teknillinen fysiikka 2025-2026
Maisterin ja diplomi-insinöörin tutkinnot:
Diplomi-insinööri, fotoniikka, 120 op 2025-26
Diplomi-insinööri, fotoniikka (kansainväinen), 120 op 2025-26
Diplomi-insinööri, kestävät teknologiat, 120 op 2025-26
Diplomi-insinööri, medical physics, 120 op 2025-26
Diplomi-insinööri, teknillinen fysiikka, ilmakehäfysiikka 2025-2026
Diplomi-insinööri, teknillinen fysiikka, laskennallinen tekniikka 2025-2026
Diplomi-insinööri, teknillinen fysiikka, lääketieteellinen fysiikka ja tekniikka 2025-2026
Diplomi-insinööri, teknillinen fysiikka, materiaalitekniikka 2025-2026
Filosofian maisteri, biologia (biologi) 120 op 2025-26
Filosofian maisteri, biologia (ympäristönmuutoksen biologia), BEC 120 op 2025-26
Filosofian maisteri (biologian aineenopettaja) 120 op 2025-26
Filosofian maisteri, datatiede, 120 op 2025-26
Filosofian maisteri, fysiikan aineenopettaja 2025-2026
Filosofian maisteri, fysiikan aineenopettaja ja luokanopettaja 2025-2026
Filosofian maisteri, kemian opettaja 2025-26
Filosofian maisteri, kemisti 2025-26
Filosofian maisteri, matemaatikko 2025-2026
Filosofian maisteri, matematiikan aineenopettaja 2025-2026
Filosofian maisteri, matematiikan aineenopettajan ja luokanopettajan koulutusohjelma 2025-2026
Filosofian maisteri, research chemists, 120 op 2025-26
Filosofian maisteri (tietojenkäsittelytiede) 2025
Filosofian maisteri (tietojenkäsittelytiede, COSI) 2025-26
Filosofian maisteri, tietojenkäsittelytiede IMLEX, 120 op 2025-26
Filosofian maisteri, tietojenkäsittelytiede IMPIT, 120 op 2025-26
Filosofian maisteri (tietojenkäsittelytieteen aineenopettaja) 2025
Filosofian maisteri, ympäristötiede (Ympäristö- ja ekosysteemiekologia), EEE 120 op 2025-26
Filosofian maisteri, ympäristötiede (ympäristönmuutoksen biologia), 120 op 2025-26
Filosofian maisteri, ympäristötiede (ympäristöterveys- ja teknologia), 120 op 2025-26
Filosofian maisteri, ympäristötiede (ympäristöterveys- ja teknologia) ENHET, 120 op 2025-26
Maatalous- ja metsätieteiden maisteri, European forestry, 120 op 2025-26
Maatalous- ja metsätieteiden maisteri, Forestry, 120 op 2025-26
Maatalous- ja metsätieteiden maisteri, Forestry Transfor-M, 120 op 2025-26
Maatalous- ja metsätieteiden maisteri (MMM), erikoistumisalana metsäekonomia ja -politiikka 2025-26
Kamussa on yleistä tietoa ja ohjeita opiskeluoikeuksiin liittyvissä asioissa, kuten
- ilmoittautumisesta yliopistoon,
- tutkintojen tavoitteellisista suoritusajoista,
- lisäajan hakemisesta ja
- opinto-oikeudesta tutkinnon suorittamisen jälkeen eli alumniopiskeluoikeudesta.
Opintohallinnon palveluiden yhteystiedot löytyvät yliopiston verkkosivuilta.
Jos opiskelija hakee pääaineen vaihtoa niin, että tavoitetutkinto (tutkintonimike) vaihtuu, kyse on siirtohausta ja haku tapahtuu Opintopolku.fi -palvelussa. Tarkemmat ohjeet siirtohausta.
Kun opiskelija hakee pääaineen vaihtoa Itä-Suomen yliopiston sisällä niin, ettei tavoitetutkinto vaihdu, kyse ei ole siirtohausta vaan muusta opintoihin liittyvästä päätöksen teosta. Tiedekuntaneuvosto päättää osana valintaperusteita periaatteista, joiden perusteella opiskelija voi vaihtaa tutkinto-ohjelmaa tiedekunnassa sekä periaatteista, joiden perusteella toisen tiedekunnan opiskelija voi siirtyä suorittamaan tutkintoa tiedekuntaan.
1. Maisterivaiheen pääaineen vaihto
Maisterivaiheeseen valitut eivät voi pääsääntöisesti vaihtaa pääainetta. Tiedekunnan sisällä annetaan tarkemmat ohjeet ja valintaperusteet, mikäli pääaineen vaihto on mahdollista. Muussa tapauksessa pääaineen vaihtamista haluavat opiskelijat hakevat maisterihaussa suorittamallaan kandidaattitutkinnolla. Hakeminen tapahtuu sähköisesti osoitteessa Opintopolku.fi tai Studyinfo.fi. Tällöin hakeutuminen tapahtuu yhteishaun kautta. Englanninkielisten maisteriohjelmien osalta on huomioitava, että jos apurahan saanut opiskelija vaihtaa pääainetta toiseen englanninkieliseen maisteriohjelmaan (edellyttäen, että tavoitetutkinto ei vaihdu), hänelle ei myönnetä uutta apurahaa. Apuraha myönnetään opiskelijalle vain kerran.
2. Pääaineen tai koulutusohjelman vaihtaminen, kun tiedekunta vaihtuu
Kandidaattivaiheen opiskelija voi hakea pääaineen vaihtoa toiseen tiedekuntaan. Vaihtaminen voi tapahtua aikaisintaan ensimmäisen opiskelulukukauden jälkeen. Tiedekuntaneuvosto päättää osana valintaperusteita periaatteista, joiden perusteella toisen tiedekunnan opiskelija voi siirtyä suorittamaan tutkintoa tiedekuntaan. Edellytyksenä on, että tavoitetutkinto ei vaihdu. Lisätietoja tiedekunnasta/oppiaineesta, johon opiskelija haluaa vaihtaa pääaineensa. Mikäli pääaineen vaihto ei ole mahdollista, voi opiskelija hakea pääaineen vaihtoa toiseen tiedekuntaan yhteishaun kautta. Hakeminen tapahtuu sähköisesti osoitteessa Opintopolku.fi.
3. Pääaineen tai koulutusohjelman vaihtaminen, kun tiedekunta ei vaihdu
Vaihtaminen voi tapahtua aikaisintaan ensimmäisen opiskelulukukauden jälkeen samassa tiedekunnassa, samalla kampuksella ja siten ettei tavoitetutkinto vaihdu. Tiedekunta voi valintaperusteissaan edellyttää tietyn määrän opintosuorituksia suoritetuksi edellisessä opiskeluoikeudessa. Esim. aineesta, johon siirrytään, on oltava suoritettuna valintaperusteissa vaadittu määrä opintoja, esim. vähintään perusopinnot. Hakukohdekohtaisissa ohjeissa voi olla myös tarkempia vaatimuksia ja rajoituksia. Hakeminen tapahtuu tiedekunnan omalla hakulomakkeella. Lisätietoja oppiaineesta, johon opiskelija haluaa vaihtaa pääaineensa. Mikäli pääaineen vaihto ei ole mahdollista, voi opiskelija hakea pääaineen vaihtoa toiseen tiedekuntaan yhteishaun kautta. Hakeminen tapahtuu sähköisesti osoitteessa Opintopolku.fi.
Opintojen suorittaminen ja arviointi
Opintosuoritusten arvioinnista, rekisteröinnistä ja julkistamisesta on päätetty Koulutuksen johtosäännössä.
Opintosuoritusten arviointiin, rekisteröintiin ja julkistamiseen liittyvät tiedot löytyvät Kamusta.
Opintokokonaisuuksien arviointiin ja lukitsemiseen liittyvää tietoa löytyy Kamusta.
Tenttimiseen liittyviä linjauksia on yliopiston Koulutuksen johtosäännössä ja lisätietoja löytyy Kamusta.
Tiedekunnan tenttiohjeet ja linjaukset (1.8.2024 lukien, hyväksytty tiedekuntaneuvostossa 19.6.2024)
Opintosuorituksella mitataan opiskelijan tietoja ja taitoja opintojakson luentoihin, kirjallisuuteen ja materiaaleihin pohjautuvilla kysymyksillä.
Itä-Suomen yliopiston koulutusjohtosäännön 2 §:n mukaan opintosuoritus voi olla ”mm. tentti, oppimistehtävä, essee, seminaarityöskentely ja -työ, luento-, harjoitus- ja laboratoriotyöskentely, työharjoittelu sekä näiden erilaiset yhdistelmät tai muu opetussuunnitelmassa määrätty suoritustapa sekä näiden yhdistelmä. Opintosuoritus voi koostua osasuorituksista. Opintosuorituksella voidaan tarkoittaa myös hyväksi luettua tai muuta opetussuunnitelman edellyttämää osaamisen osoittamista (esim. kypsyysnäytettä, lisensiaatintutkielma tai väitöskirjaa).”
1. Tentti
Tenteistä on Itä-Suomen yliopistossa tiedekunnissa ja laitoksilla/osastoilla käytetty erilaisia nimityksiä ja nimien merkitys on myös vaihdellut yksiköittäin. Tässä ohjeistuksessa on pyritty yksinkertaistamaan määritelmiä ja on päädytty käyttämään kaikista tenteistä yleisnimitystä tentti (opintosuoritus voidaan tehdä myös muulla tavoin kuin tenttimällä ja opintojaksokuvauksessa näistä on kerrottu erikseen).
Opetussuunnitelmassa opintojaksokuvauksessa on määriteltävä tarkemmin, miten opintosuoritus toteutetaan. Opetussuunnitelmassa kerrotaan, että onko opintojakson toteutus sekä suoritus tehtävä kevät- vai syyslukukaudella. Opetusohjelmassa tarkennetaan tätä tietoa ja määrätään yksityiskohtaisesti opintosuorituksen/tentin ajankohta, salitiedot, uusintakerrat.
Opintojaksokuvauksessa tai vaihtoehtoisesti opintojakson alussa vastuuopettajan on kirjallisesti ennen opintojen alkua kuvattava tarkemmin tentin toteutustapa ja seuraavat tiedot:
- miten tentti toteutetaan: järjestetäänkö kampuksella, kirjoitetaanko paperille vai koneella?
- montako kertaa tenttitilaisuus järjestetään (uusimisten/poissaolon varalle)?
- miten tentin uusiminen ja korottaminen tapahtuu?
- miten tenttiin ilmoittaudutaan?
- miten tenttiä valvotaan?
- mitä välineitä tentissä saa käyttää?
Koulutusjohtosäännön 31 §:ssä on linjattu tenttien järjestämisestä.
2. Sähköiset tentit
Sähköisistä tenteistä on kuvaukset ja ajantasaiset ohjeet Itä-Suomen yliopiston Intran pedagogisella tukisivustolla. Linkki sivustolle on Sähköiset tentit (sharepoint.com)
2.1 Valvottu sähköinen tentti
Sähköisiä lähitenttejä voidaan järjestää joko Exam-tentteinä tai Moodle-omakonesalitentteinä.
Exam-tentit toteutetaan erillisessä Exam-järjestelmässä (https://exam.uef.fi/) ja opiskelija suorittaa tentin videovalvotussa (tallentava videovalvonta) Exam-tilassa valitsemanaan ajankohtana opettajan määrittelemänä ajanjaksona. Exam-tenttitiloja on molemmilla kampuksilla.
Omakonesalitentti järjestetään perinteisesti valvottuna luentosalissa, mutta opiskelijat suorittavat tentin omilla tietokoneillaan esim. Moodle tai Exam. Tentti voidaan toteuttaa esim. suljettuna SEB-tenttinä, jossa opiskelijan pääsy muille sivuille ja materiaaleihin on estetty. Omakonesalitenteiksi soveltuvat hyvin tentit, joissa kaikki tenttijät vastaavat samaan aikaan samoihin kysymyksiin.
2.2 Valvomaton sähköinen tentti
Sähköisiä etätenttejä voi toteuttaa Moodlessa tai Exam -omakonetentin voi toteuttaa ns. avoimena tenttinä, jolloin opiskelijalla on käytettävissä kaikki materiaalit ja pääsy internettiin.
3. Muualla tehtävä valvottu etätentti
Muualla tehtävä valvottu etätentti voidaan mahdollistaa kertaluontoisesti poikkeustilanteissa ja erityisistä syistä. Valvottu etätentti tarkoittaa tentin tekemistä toisella paikkakunnalla laitoksen/osaston hyväksymissä etätenttipaikoissa (esim. toinen oppilaitos).
Opiskelija vastaa itse järjestelyistä sekä mahdollisista tenttipaikan perimistä valvontamaksuista. Muualla tehtävä etätentti tehdään pääsääntöisesti samaan aikaan, kuin Itä-Suomen kampuksella oleva tentti. Muualla tehtävästä etätentistä on laadittu opetushenkilöstölle erillinen tarkentava toimintaohje.
Sivuaineopiskelijoille voidaan järjestää valvottu etätentti toisella kampuksella esim. yhteistyössä pääaineen laitoksen kanssa.
Itä-Suomen yliopiston tutkinto-opiskelijoilla on hyvät mahdollisuudet päästä vaihto-opiskelijaksi ja suorittaa opintoja ulkomaisissa yliopistoissa. Itä-Suomen yliopistolla on kahdenvälisiä yhteistyösopimuksia ulkomaisten yliopistojen kanssa eri puolilla maailmaa, ja yliopisto on mukana useissa erilaisissa kansainvälisissä vaihto-ohjelmissa ja verkostoissa.
Ulkomailla suoritetut opinnot hyväksiluetaan suoritettavaan tutkintoon kuuluviksi.
Kamussa on lisätietoa vaihto-opiskelusta, vaihto-opiskelijaksi hakemisesta ja muista vaihto-opiskeluun liittyvistä asioista.
Esteettömyydellä tarkoitetaan fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen ympäristön toteuttamista siten, että jokainen voi ominaisuuksistaan riippumatta toimia yhdenvertaisesti muiden kanssa.
Kamussa on lisätietoa esteettömästä opiskelusta.
Yksilöllisillä opintojärjestelyillä henkilö, jolla on vamma tai terveyshaitta, saatetaan yhdenvertaiseen asemaan suhteessa muihin opiskelijoihin. Järjestelyt kohdistuvat opintojakson suoritustapoihin, mutta ne eivät muuta opintojakson osaamistavoitteita.
Kamussa on lisätietoa yksilöllisistä opintojärjestelyistä ja niiden hakemisesta.
Opintojakson vastuuopettaja voi myöntää yksittäistapauksessa poikkeuksen opetussuunnitelman mukaisesta suoritustavasta erityisen painavasta syystä (Koulutuksen johtosääntö 19 §).
Osaamisen tunnustamisella tarkoitetaan menettelyjä, joilla opiskelijan osaaminen voidaan arvioida ja hyväksyä osana opintoja. Osaaminen voi olla syntynyt opintojen yhteydessä tai muissa yhteyksissä, esimerkiksi työssä tai harrastuksissa. Aikaisemmin oli käytössä termi ”aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen” sekä lyhenne AHOT.
Kamussa on lisätietoa osaamisen tunnustamisesta.
Varusmiespalveluksen aikana suoritettava johtamiskoulutus (AUK, RUK) voidaan hyväksilukea (sisällyttäminen) 5 op tutkintoon sisältyviin valinnaisiin opintoihin. Opiskelija hakee hyväksilukua omasta koulutusohjelmasta, olemassa olevien käytäntöjen mukaisesti. Hakemuksen liitteeksi riittää todistus suoritetuista johtamisopinnoista.
Opinnäytteet
Kamussa on tietoa
• Opinnäytteistä (ml. opinnäytteen saavutettavuuteen liittyvät ohjeet) Opinnäytteet - UEF Kamu
• Kypsyysnäytteistä Kypsyysnäytteet - UEF Kamu
• Syventävien opintojen opinnäytetyön palauttamisesta, tarkastamisesta ja arvioinnista Syventävien opintojen opinnäytetyön palautus, tarkastaminen ja arviointi - UEF Kamu
• Opinnäytteen alkuperäisyyden tarkastamisesta Plagiaatintunnistusjärjestelmä - UEF Kamu
Harjoittelu
Tiedekuntien opetussuunnitelmat on laadittava siten, että perustutkinto-opintoihin kuuluu mahdollisuus kotimaassa tai ulkomailla suoritettavaan harjoitteluun joko pakollisena tai valinnaisena osana opintoja. (Koulutuksen johtosääntö 22 §)
Kamussa on lisätietoa työharjoittelusta ja kansainvälisen harjoittelun kriteereistä sekä SORA-lainsäädännöstä.
Opetusharjoittelut ovat olennainen osa opettajaksi opiskelevan opintoja.
Kamussa on yleistä tietoa opetusharjoittelusta ja SORA-lainsäädännöstä.
Opintoja koskevat määräykset
LUONNONTIETEIDEN, METSÄTIETEIDEN JA TEKNIIKAN TIEDEKUNNAN TUTKINTOJA JA OPINTOJA KOSKEVAT PYSYVÄISMÄÄRÄYKSET
Laadittu: 23.5.2025 // Vahvistettu tiedekuntaneuvostossa: 18.6.2025
Luonnontieteiden, metsätieteiden ja tekniikan tiedekunnassa (jatkossa tässä asiakirjassa käytetään nimitystä LUMET-tiedekunta) noudatetaan Itä-Suomen yliopiston koulutuksen johtosääntöä sekä muita yliopiston ajantasaisia ohjeita ja määräyksiä. Tähän asiakirjaan on koottu tiedekunnassa suoritettaviin tutkintoihin ja opintoihin liittyviä tiedekunnan antamia ohjeita ja määräysten tarkennuksia.
1 § Tiedekunnan koulutustehtävä
Itä-Suomen yliopiston LUMET-tiedekunnan tehtävänä on edistää ja harjoittaa laaja-alaisesti tutkimusta sekä kouluttaa osaajia luonnontieteiden, metsätieteiden sekä tekniikan aloille asiantuntija-, opetus- ja johtotehtäviin. Tiedekunnassa on suomen- ja englanninkielisiä perustutkinto- ja jatkotutkintokoulutuksiin tähtääviä koulutusohjelmia, joista valmistuu kansainvälisiä osaajia kansallisiin sekä kansainvälisiin työtehtäviin.
2 § Tiedekunnan tutkinnot ja opiskelijavalinta
Tiedekunnassa voidaan valita opiskelijat suorittamaan tutkintoa
1) alempana korkeakoulututkintona luonnontieteiden kandidaatin, maatalous- ja metsätieteiden kandidaatin ja tekniikan kandidaatin tutkinto
2) ylempänä korkeakoulututkintona filosofian maisterin, maatalous- ja metsätieteiden maisterin ja diplomi-insinöörin tutkinto
3) jatkotutkintoina filosofian lisensiaatin, maatalous- ja metsätieteiden lisensiaatin, tekniikan lisensiaatin, filosofian tohtorin, maatalous- ja metsätieteiden tohtorin sekä tekniikan tohtorin tutkinnot.
Filosofian maisterin, maatalous- ja metsätieteiden maisterin ja diplomi-insinöörin tutkintoon johtavan koulutuksen pohjana on alempi korkeakoulututkinto tai sitä tasoltaan vastaava koulutus. Jatkotutkintokoulutuksesta on määrätty erikseen LUMETO-tohtoriohjelman valintaperusteissa ja opetussuunnitelmassa.
Tiedekunnassa suoritettavaan lisensiaatin tai tohtorin tutkintoon voidaan liittää erikoistumiskoulutuksena sairaalafyysikon koulutus tiedekunnan erikseen määräämällä tavalla.
Tutkintojen ja opintojen järjestämisessä sekä niiden suorittamisessa noudatetaan, mitä yliopistolaissa (558/2009), asetuksessa yliopistojen tutkinnoista (794/2004), asetuksessa opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista (986/1998), Itä-Suomen yliopiston hallituksen hyväksymässä ja voimassa olevassa johtosäännössä ja koulutuksen johtosäännössä niihin tehtyine muutoksineen ja mitä näissä pysyväismääräyksissä ohjeistetaan ja määrätään. Aineenopettajan koulutuksessa noudatetaan lisäksi soveltuvin osin filosofisen tiedekunnan tutkintovaatimuksia ja valintaperusteita.
Pelkästään maisterin tai diplomi-insinöörin tutkintoa suorittamaan hyväksytyltä opiskelijalta voidaan edellyttää pohjakoulutusta täydentäviä opintoja enintään 60 opintopistettä. Täydentävät opinnot eivät sisälly maisterin tai diplomi-insinöörin tutkinnon 120 opintopisteen minimilaajuuteen.
Tutkinto-opiskelijat valitaan tutkinto-ohjelmaan (kandidaattiohjelma, maisteriohjelma, kandidaatti- ja maisteriohjelma, tohtoriohjelma) tiedekunnan erikseen vahvistamien valintaperusteiden mukaisesti. Opiskelijavalinnan perusteissa määrätään myös pääaineen vaihtamisesta ja siirtohausta. Opiskelijat valitaan aineenopettajan koulutukseen siten kuin siitä on erikseen määrätty. Jatko-opiskelijoiden valinnasta on määrätty jatko-opintojen valintaperusteissa.
3 § Opintokokonaisuudet
Kandidaatin, maisterin ja diplomi-insinöörin tutkintoon johtaviin opintoihin voi kuulua pää- ja sivuaineiden opintoja sekä ns. muita opintoja, joihin kuuluvat kieli- ja viestintäopinnot sekä vapaasti valittavat opinnot. Opinnot koostuvat opintojaksoista, jotka voivat olla pakollisia, vaihtoehtoisia tai vapaasti valittavia. Opiskelijan on suoritettava asetuksen 794/2004 6 §:n edellyttämät toisen kotimaisen kielen ja vieraan kielen opinnot, jollei niitä ole suoritettu osana alempaa korkeakoulututkintoa.
Opintojaksoista muodostuu erilaajuisia opintokokonaisuuksia, jotka voivat olla myös monitieteisiä. Opintokokonaisuudet ovat perusopinnot, aineopinnot ja syventävät opinnot. Alla oleviin taulukoihin on koottu tietoa suomenkielisten tutkintojen opintokokonaisuuksista.
Luonnontieteen koulutusalan tutkinto | |
Luonnontieteiden kandidaatin tutkinto (180 op) | Filosofian maisterin tutkinto (120 op) |
|
|
Maatalous-metsätieteellisen koulutusalan tutkinto | |
Maatalous- ja metsätieteiden kandidaatin tutkinto (180 op) | Maatalous- ja metsätieteiden maisterin tutkinto (120 op) |
|
|
Tekniikan koulutusalan tutkinto | |
Tekniikan kandidaatin tutkinto (180 op) | Diplomi-insinöörin tutkinto (120 op) |
|
|
Opiskelijoiden, jotka on valittu suorittamaan alempaa ja ylempää korkeakoulututkintoa, tulee suorittaa kandidaatin tutkinto ennen maisterin tutkinnon suorittamista. Aineenopettajan sekä aineen ja luokanopettajan koulutuksesta määrätään pysyväismääräysten 6 §:ssa.
4 § Sivuaineopiskelu ja erilliset opinnot
Itä-Suomen yliopiston tutkinto-opiskelijat voivat suorittaa tiedekunnassa sivuaineopintoja tiedekunnan laitosten/osaston erikseen määräämällä tavalla. Tiedekunnassa on pääsääntöisesti vapaa sivuaineoikeus. Opiskelijat, joilla ei ole tutkinnon suoritusoikeutta Itä-Suomen yliopistossa, voivat suorittaa tiedekunnassa erillisiä opintoja alumniopiskeluoikeudella, avoimen yliopiston kautta tai mikäli laitos myöntää erillisten tai täydentävien opintojen suoritusoikeuden.
Sivuaineopiskelijat
- suorittavat perusopintoja 25-30 op
- aineopintoja 30-45 op
- syventäviä opintoja 30-60 op.
Opintokokonaisuuksien tarkempi sisältö ja laajuus määrätään opetussuunnitelmassa. Opetussuunnitelmat voivat sisältää erillisiä sivuaineiden valintaa koskevia määräyksiä ja suosituksia.
Lisäksi tiedekunnassa voi opiskella erillisellä opinto-oikeudella yksittäisiä opintojaksoja ja opintokokonaisuuksia, erikoistumiskoulutuksen ja täydennyskoulutuksen kokonaisuuksia, maksullisella erillisellä opiskeluoikeudella (MEO) sekä osallistua sopimukseen perustuvaan koulutukseen (korkeakoulujen välinen opetusyhteistyö ja kansainväliset yhteistyöopinnot).
5 § Tiedekunnan tarjoamat suomen- ja englanninkieliset tutkinto-ohjelmat
LUMET-tiedekunnassa on mahdollista suorittaa tutkinnot alla mainituissa tutkinto-ohjelmissa. Tutkintojen ja opintojen tavoitteet ja sisällöt on määritelty opetussuunnitelmissa. Maisterin/ diplomi-insinöörin tutkinnolla saavutetaan jatkokoulutusvalmius kyseisessä pääaineessa.
Luonnontieteiden kandidaatti (180 op) | |||||||||
Tutkinto | Pääaine | Mahdollinen opintosuunta/huomiot | |||||||
Luonnontieteiden kandidaatti | Biologia (Joensuu) | Biologi, aineenopettaja | |||||||
Luonnontieteiden kandidaatti | Ympäristötiede (Kuopio) | ||||||||
Luonnontieteiden kandidaatti | Kemia (Joensuu) | Kemisti, aineenopettaja | |||||||
Luonnontieteiden kandidaatti | Matematiikka (Joensuu) | Matemaatikko, aineenopettaja | |||||||
Luonnontieteiden kandidaatti | Tietojenkäsittelytiede (Joensuu ja Kuopio) | Joensuussa: aineenopettaja | |||||||
Bachelor of Science | Information Technology (Joensuu ja Kuopio) | ||||||||
Aineenopettaja, Luonnontieteiden kandidaatti | Matematiikka, fysiikka, kemia tai tietojenkäsittelytiede | ||||||||
Aineenopettaja ja luokanopettaja, Luonnontieteiden kandidaatti | Matematiikka, fysiikka tai kemia | ||||||||
Filosofian maisteri (120 op) | |||||||||
Tutkinto | Pääaine | Mahdollinen opintosuunta/huomiot | |||||||
Filosofian maisteri | Biologia (Joensuu) | Biologi, aineenopettaja | |||||||
Filosofian maisteri | Ympäristötiede (Kuopio) | ||||||||
Master of Science | Biology of Environmental Change (Joensuu) | ||||||||
Master of Science | Environmental and Ecosystem Ecology (Kuopio) | EEE | |||||||
Master of Science | Environmental Health and Technology (Kuopio) | ENHET | |||||||
Filosofian maisteri | Matematiikka (Joensuu) | Matemaatikko, aineenopettaja | |||||||
Filosofian maisteri | Kemia | Kemisti, aineenopettaja | |||||||
Master of Science | Research Chemists, Joensuu | Chemistry | |||||||
Filosofian maisteri | Tietojenkäsittelytiede (Joensuu ja Kuopio) | Joensuussa: aineenopettaja | |||||||
Master of Science | Information Technology (Joensuu ja Kuopio) | ||||||||
Master of Science | Computational Colour and Spectral Imaging (Joensuu) | Erasmus Mundus -ohjelma COSI | |||||||
Master of Science | Imaging and Light in Extended Reality (Joensuu) | Erasmus Mundus -ohjelma IMLEX | |||||||
Aineenopettaja, Filosofian maisteri | Matematiikka, fysiikka, kemia tai tietojenkäsittelytiede | ||||||||
Aineenopettaja ja luokanopettaja, Filosofian maisteri | Matematiikka, fysiikka tai kemia | ||||||||
Metsätieteiden kandidaatti (180 op) | ||||||||
Tutkinto | Pääaine | Mahdollinen opintosuunta/huomiot | ||||||
Maatalous- ja metsätieteiden kandidaatti | Metsätiede (Joensuu) | |||||||
Bachelor of Science, Agriculture and Forestry | Sustainable Forest Bioenomy (Joensuu) | SuFoBe | ||||||
Metsätieteiden maisteri (120 op) | ||||||||
Tutkinto | Pääaine | Mahdollinen opintosuunta/huomiot | ||||||
Maatalous- ja metsätieteiden maisteri | Metsätiede (Joensuu) | |||||||
Master of Science, Agriculture and Forestry | Forestry (Joensuu) | |||||||
Master of Science, Agriculture and Forestry | European Forestry (Joensuu) | Erasmus Mundus ohjelma | ||||||
Tekniikan kandidaatti (180 op) | ||||||||
Tutkinto | Pääaine | Mahdollinen opintosuunta/huomiot | ||||||
Tekniikan kandidaatti | Fotoniikka (Joensuu) | |||||||
Tekniikan kandidaatti | Kestävät teknologiat (Joensuu) | -> materiaalit ja teolliset tuotteet | ||||||
-> digitaaliset tuotteet | ||||||||
Tekniikan kandidaatti | Teknillinen fysiikka (Kuopio) | |||||||
Tekniikan kandidaatti | Datatekniikka (Kuopio, Joensuu) v. 2026 alkaen | |||||||
Bachelor of Science, Technology | Data Engineering (Kuopio, Joensuu) v. 2026 alkaen | |||||||
Diplomi-insinööri (120 op) | ||||||||
Tutkinto | Pääaine | Mahdollinen opintosuunta/huomiot | ||||||
Diplomi-insinööri | Fotoniikka (Joensuu) | |||||||
Master of Science, Technology | Intelligent Photonics for Security Reliability, Sustainability and Safety | |||||||
Master of Science, Technology | Photonics (Joensuu) | |||||||
Diplomi-insinööri | Kestävät teknologiat (Joensuu) | -> materiaalit ja teolliset tuotteet | ||||||
-> digitaaliset tuotteet | ||||||||
Diplomi-insinööri | Teknillinen fysiikka (Kuopio) | ->ilmakehäfysiikka | ||||||
->laskennallinen tekniikka | ||||||||
->lääketieteellinen fysiikka ja tekniikka | ||||||||
->materiaalitekniikka | ||||||||
Master of Science, Technology | Medical Physics (Kuopio) | |||||||
Diplomi-insinööri | Datatekniikka (Kuopio, Joensuu), v. 2026 alkaen | |||||||
Master of Science, Technology | Data Engineering (Kuopio, Joensuu), v. 2026 alkaen | |||||||
Tutkinto-ohjelman perustamisesta ja lakkauttamisesta on säädetty koulutuksen johtosäännön 6 §:ssä. Luonnontieteiden, metsätieteiden ja tekniikan tiedekuntaneuvosto on tehnyt lakkauttamispäätökset alla olevassa taulukossa mainituista tutkinto-ohjelmista. Lakkautetuista tutkinto-ohjelmista on laadittu erilliset siirtymäsäännöt.
Lakkautetut tutkinto-ohjelmat ja suorittamisoikeus | ||
Tutkinto-ohjelma | Suorittamisoikeus päättyy | Muuta huomioitavaa |
MSc Wood Materials Science (WMS) | 31.7.2026 | |
MSc Biology of Environmental Change (BEC) | 31.7.2027 | Koulutusohjelman nimenmuutos Kuopio, 1.8.2024 vastaava ohjelma uudella nimellä Environmental and Ecosystem Ecology (EEE) |
Kemistitutkijakoulutus | 31.7.2028 | |
Fysiikka | kandi + maisteri 31.7.2029
maisteri 31.7.2026 |
|
Sovellettu fysiikka | kandi + maisteri 31.7.2029
maisteri 31.7.2026 |
Jatkossa: tekniikan kandidaatti ja diplomi-insinööri, Msc in Medical Physics |
6 § Aineenopettajan koulutus
Opiskeluoikeuden opettajakoulutukseen/opettajan pedagogisiin opintoihin voi saada joko yhteishaussa (Aineenopettaja, matematiikka, fysiikka, kemia tai tietojenkäsittelytiede tai Aineenopettaja ja luokanopettaja, matematiikka, fysiikka tai kemia) tai myöhemmin opintojen aikana erillisen Filosofisen tiedekunnan järjestämän hakumenettelyn ja soveltuvuuskokeen kautta (biologia, kemia, matematiikka tai tietojenkäsittelytiede).
Asetus opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista 14.12.1998/986 määrittelee seuraavaa
Lukiossa aineenopetusta antavalta opettajalta vaaditaan:
- Ylempi korkeakoulututkinto, 120 op
- Yhdessä opetettavassa aineessa (biologia, fysiikka, kemia, matematiikka tai tietojenkäsittelytiede) vähintään 120 op laajuiset perus-, aine- ja syventävät opinnot
- Kaikissa muissa opetettavissa aineissa vähintään 60 op laajuiset perus- ja aineopinnot
- Opettajan pedagogiset opinnot, 60 op
Perusopetuksessa aineenopetusta antavalta opettajalta vaaditaan:
- Ylempi korkeakoulututkinto, 120 op
- Kussakin opetettavassa aineessa vähintään 60 op laajuiset perus- ja aineopinnot.
- Opettajan pedagogiset opinnot, 60 op
Kelpoisuus antaa luokanopetusta on henkilöllä, jolla on yllä oleva kelpoisuus antaa aineenopetusta perusopetuksessa, ja joka on suorittanut peruskoulussa opetettavien aineiden ja aihekokonaisuuksien monialaiset opinnot.
LUMET-tiedekunnan opettajankoulutusten sisällöistä määrätään tarkemmin koulutusohjelmien opetussuunnitelmissa. Pysyväismääräysten 13 §:ssä on kuvattu tarkemmin aineenopettajan koulutuksen pääaineen/suuntautumisen vaihtaminen.
7 § Jatkotutkintokoulutus
Luonnontieteiden, metsätieteiden ja tekniikan tiedekunnassa voi suorittaa jatko-opintoina filosofian lisensiaatin, maatalous- ja metsätieteiden lisensiaatin, tekniikan lisensiaatin, filosofian tohtorin, maatalous- ja metsätieteiden tohtorin sekä tekniikan tohtorin tutkinnon. Tiedekunnassa valitaan jatko-opiskelijat Luonnontieteiden, metsätieteiden ja tekniikan tohtoriohjelmaan (LUMETO). LUMETO-tohtoriohjelman valintaperusteissa on tarkemmin opiskelijavalintaa koskevat määräykset ja opetussuunnitelmassa tutkintoja sekä niihin sisältyviä opintoja ja koulutuksen sisältöjä koskevat määräykset.
8 § Opinnäytetyö: Kandidaatin tutkielma, pro gradu -tutkielma ja diplomityö
Luonnontieteiden kandidaatin tutkintoon, maatalous- ja metsätieteiden kandidaatin tutkintoon ja tekniikan kandidaatin tutkintoon kuuluu kandidaatintutkielma, jonka laajuus on 6-10 opintopistettä koulutuksen mukaan. Tutkielmaan voi sisältyä kirjallisuuteen perustuvan tutkimuksen lisäksi kokeellinen osa. Kokeellisen osan voi suorittaa osana tutkimusprojektia, jossa opiskelijalla on selvästi osoitettava ja arvioitava itsenäinen osuus. Koulutusjohtosäännön 35 §:ssä on määrätty tarkemmin opinnäytetyön suorittamisesta parityönä. Kandidaatintutkielman ohjaa ja tarkastaa yliopiston henkilöstöön kuuluva ylemmän korkeakoulututkinnon suorittanut henkilö.
Pääaineen syventäviin opintoihin kuuluu opinnäytetyö (pro gradu -tutkielma tai diplomityö), joka osoittaa valmiutta tieteelliseen ajatteluun, tutkimusmenetelmienhallintaa, perehtyneisyyttä opinnäytetyön aihepiiriin sekä kykyä tieteelliseen viestintään. Pro gradu -työn laajuus on 30 tai 40 opintopistettä ja aineenopettajakoulutuksessa 20 opintopistettä. Diplomityön laajuus on 30 opintopistettä. Opinnäytetyöhön voi sisältyä kirjallisuuteen perustuvan tutkimuksen lisäksi kokeellinen osa. Kokeellisen osan voi suorittaa osana tutkimusprojektia, jossa opiskelijalla on selvästi osoitettava ja arvioitava itsenäinen osuus. Opinnäytetyön ohjaajan tulee olla vähintään ylemmän korkeakoulututkinnon suorittanut henkilö kuitenkin siten, että ainakin yksi ohjaajista on vähintään lisensiaatin tutkinnon suorittanut.
Opinnäytetyön ohjaus- ja tarkastusprosessista vastaavan pääohjaajan on oltava yliopiston henkilökuntaa. Koulutuksen johtosäännön 35 §:ssä on määrätty tarkemmin opinnäytteen tarkastamisesta.
Opinnäytetyö kirjoitetaan opetussuunnitelman mukaisella kielellä. Suomenkieliseen koulutukseen osallistunut voi erityisestä syystä kirjoittaa pro gradu -tutkielman tai diplomityön englanniksi koulutuksesta vastaavan johtajan kirjallisella luvalla.
9 § Kieliopinnot ja kypsyysnäyte
Kieliopinnot
Itä-Suomen yliopistossa tutkintoon kuuluvista kieliopinnoista on linjattu akateemisen rehtorin päätöksessä, joka löytyy yliopiston Intran sivuilta nimellä Koulusivistyskielen määritteleminen ja alemman ja ylemmän korkeakoulututkinnon kielitaitovaatimukset.
Asetuksen (valtioneuvoston asetus 794/2004) edellyttämä kielitaito osoitetaan yleensä alemmassa korkeakoulututkinnossa. Jos kielitaitoa ei ole osoitettu alemmassa korkeakoulututkinnossa, se osoitetaan ylemmässä korkeakoulututkinnossa.
Opetussuunnitelmissa määrätään pakollisten kieliopintojen tilalla suoritettavista tarkoituksenmukaisista kieli- ja viestintäopinnoista tai muista opinnoista. Yliopiston ohje koulusivistyskielen määrittäminen ja tutkinnon kielitaitovaatimukset löytyvät intrasta Koulutuksen lainsäädäntö, määräykset, sopimukset ja ohjaus.
Kypsyysnäyte
Kypsyysnäyte kirjoitetaan valvottuna tenttinä, joko EXAM-järjestelmässä tai muuna valvottuna tenttinä siten, että generatiivinen tekoäly ei pysty laatimaan opiskelijan kypsyysnäytettä. Yhteistutkinto-ohjelmissa kuitenkin noudatetaan kypsyysnäytteestä erikseen ohjelmissa annettuja ohjeistuksia. Opiskelija jättää opinnäytetyön lopullisen version pääohjaajalle tarkastettavaksi, sopii kypsyysnäytteen ajankohdan ja ilmoittautuu sen jälkeen kypsyysnäytteeseen. Opetussuunnitelmissa on määrätty tarkemmin kypsyysnäytteen suorittamisesta ja kirjoittamisesta. Opiskelija kirjoittaa kypsyysnäytteen koulusivityskielellään.
Kandidaatin opinnäytetyön kypsyysnäyte
Kandidaatin opinnäytetyön lisäksi opiskelijan on laadittava kypsyysnäyte, joka osoittaa perehtyneisyyttä opinnäytteen alaan ja suomen tai ruotsin kielen taitoa (Valtioneuvoston asetus 794/2004).
Kandidaattivaiheen kypsyysnäytteen hyväksyy asiasisällön ja koulusivistyskielen osalta opinnäytetyön ohjaaja tai laitoksen/osastonjohtajan päätöksellä muu henkilö. Opinnäytetyön tiivistelmästä ja kypsyysnäytteen kielestä on laadittu erillinen LUMET-tiedekuntaa koskeva ohje, joka on liitteenä (Liite 1: Tutkielman tiivistelmän ja kypsyysnäytteen kieli 2025).
Kypsyysnäyte arvostellaan asteikolla hyväksytty – hylätty. Arvioinnissa huomioidaan asiasisältö siten, että opiskelija hallitsee oman opinnäytetyönsä aihepiirin. Toisena arvioidaan Valtioneuvoston asetuksen (794/2004) mukainen suomen kielen tai ruotsin kielen taito, jos opiskelijan koulusivistyskieli on Suomi tai Ruotsi (tai molemmat). Jos ohjaaja arvioi suomen kielen taidon puutteelliseksi, hän voi lähettää kypsyysnäytteen suomen kielen opettajan tarkistettavaksi kielikeskukseen. Jos opiskelija suorittaa kypsyysnäytteen ruotsin kielellä, ohjaaja lähettää kypsyysnäytteen kielen tarkistukseen kielikeskukselle. Yhteyshenkilö kielikeskuksessa näissä tilanteissa on kielikeskuksen opintoasiainpäällikkö.
Maisteri/DI -vaiheen opinnäytetyön kypsyysnäyte
Kielitaito osoitetaan yleensä alemmassa korkeakoulututkinnossa. Tällöin koulusivistyskieli, kypsyysnäytteen kieli ja tutkintoon kuuluvat kieliopinnot kirjataan alemman korkeakoulututkinnon tutkintotodistukseen. Jos opiskelija on saanut koulusivistyksensä suomen tai ruotsin kielellä eikä hän ole osoittanut kielitaitoa alemmassa korkeakoulututkinnossa, opiskelijan tulee osoittaa kielitaito ylempään korkeakoulututkintoon sisältyvissä opinnoissa. Tuolloin opiskelijan on kirjoitettava kypsyysnäyte, joka osoittaa perehtyneisyyttä opinnäytteen alaan sekä suomen tai ruotsin kielen taitoa. Kielitaito ja kypsyysnäytteen kieli kirjataan ylemmän korkeakoulututkinnon todistukseen.
Maisterivaiheen opinnäytetyön kypsyysnäyte arvostellaan asteikolla hyväksytty-hylätty. Opiskelija kirjoittaa kypsyysnäytteen koulusivityskielellään, jolla osoittaa hallitsevansa opinnäytetyön aihepiirin ja tieteellisen asiatyylin. Arvioinnissa huomioidaan erityisesti asiasisältö, jos kielitaito on osoitettu alemmassa korkeakoulututkinnossa. Opinnäytetyön tiivistelmästä ja kypsyysnäytteen kielestä on laadittu erillinen LUMET-tiedekuntaa koskeva ohje, joka on liitteenä (Liite 1: Tutkielman tiivistelmän ja kypsyysnäytteen kieli 2025).
10 § Osaamisen tunnustaminen
LUMET-tiedekunnassa noudatetaan yliopiston ohjeita hyväksilukemisesta ja osaamisen tunnustamisesta. Ohjeet löytyvät yliopiston Intran sivuilta. Tiedekunnassa on laadittu omia tarkennuksia ja lisäksi opetussuunnitelmissa voi olla oppiainekohtaisia tarkennuksia.
Saman Itä-Suomen yliopiston opintojakson voi hyväksilukea useaan opintokokonaisuuteen laitosten tai oppiaineiden opetussuunnitelmien mukaisesti, jos kyseessä on opintokokonaisuuksiin kuuluva pakollinen opintojakso, jonka asemasta ei voi suorittaa muita opintoja eikä useampaa hyväksilukua ole opetussuunnitelmassa erikseen rajattu. Kun kyseessä on vapaavalintainen opintojakso, joka kuuluu useampaan opintokokonaisuuteen, opiskelijan tulee suorittaa muita vapaavalintaisia, jotta opintokokonaisuuden sisältövaatimukset täyttyvät. Laitokset/osasto antavat asiasta tarkempia määräyksiä opetussuunnitelmissaan.
LUMET-tiedekunnassa suoritettujen aikaisempien tutkintojen opinnoista hyväksiluetaan ensisijaisesti pääaineeseen kuuluvat pakolliset opinnot. Tämän jälkeen opiskelijalle voidaan sisällyttää tai korvata tiedekunnassa aiemmin suoritettuja sivuaineopintoja tai muita opintoja, siten että hyväksi luettujen opintojen kokonaismäärä jää enintään 50 % suoritettavan tutkinnon laajuudesta.
Varusmiespalveluksen johtamisen koulutuksen hyväksilukeminen
Varusmiespalveluksen aikana suoritettava johtamiskoulutus (AUK, RUK) voidaan hyväksilukea (sisällyttäminen) 5 op tutkintoon sisältyviin valinnaisiin opintoihin. Opiskelija hakee hyväksilukua omasta koulutusohjelmasta, olemassa olevien käytäntöjen mukaisesti. Hakemuksen liitteeksi riittää todistus suoritetuista johtamisopinnoista.
11 § Opintosuoritusten arviointi
Opintosuoritusten arvioinnista on määrätty koulutuksen johtosäännön 33 §:ssä ja arvioinnissa käytettävistä asteikoista ja arvosanoista on määrätty koulutuksen johtosäännön 32 §:ssä. Koulutuksen johtosäännön 34 §:ssä on päätetty opintosuorituksen tulosten tiedottamisesta ja rekisteröinnistä.
LUMET-tiedekunnassa annetaan koulutuksen johtosäännön lisäksi seuraavat ohjeet arvosanoihin liittyen. Opintosuoritusten arvioinnissa käytetään asteikkoa 0–5. Alla olevassa taulukossa sulkuihin on merkitty arvosanaa vastaava arvo prosentteina. Arvosanojen merkitys on seuraava:
5 = erinomainen: Opiskelija osaa analysoida opintojaksolla käsitellyn asian monipuolisesti. (90-100%) |
4 = kiitettävä: Opiskelija osaa analysoida opintojaksolla käsiteltyjä asioita. Opiskelijan oma ajattelu näkyy opintojakson suorituksessa. (80 - 89%) |
3 = hyvä: Opiskelija osaa opintojaksolla käsitellyn asian pääpiirteet hyvin. (70 - 79%) |
2 = tyydyttävä: Opiskelija osaa selittää opintojaksolla käsiteltyjä asioita. Opiskelijan tiedoissa saa olla vähäisiä tiedollisia puutteita. (60 - 69%) |
1 = välttävä: Opiskelija tunnistaa opintojaksolla käsitellyn asian pääpiirteet. Opiskelijan tiedoissa on sisällöllisiä puutteita. (50 - 59%) |
Opintojakson arvosteluperusteet kerrotaan opintojaksokuvauksessa. LUMET-tiedekunnassa suositellaan, että ensisijaisesti opintojaksolla käytetään numeerista arviointia.
Opintosuorituksen hyväksyminen edellyttää, että opiskelija saavuttaa noin puolet enimmäispistemäärästä tai erinomaiseen suoritukseen vaadittavasta osaamisesta. Arvosana hyväksytty vastaa lähtökohtaisesti arvosanaa 1. Tästä poiketen opintojaksolle voidaan tarvittaessa opintojaksokuvauksessa määritellä hyväksytyn arvosanan numeerinen raja-arvo prosentteina.
Opinnäytetyön arviointiperusteista on laitoksilla/osastolla laadittu erilliset ohjeet, jotka annetaan opiskelijalle tiedoksi opinnäytetyön aloittamisen yhteydessä.
12 § Opintojaksolle ilmoittautuminen, yhteydenpito ja läsnäolovelvollisuus
Tiedekunnan tarkennuksena koulutuksen johtosäännön 30 §:ään on määrätty seuraavat asiat:
Opintojaksolle ilmoittautuminen
Opintojaksolle tulee pääsääntöisesti ilmoittautua Pepissä, ellei opintojaksokuvauksessa ole ilmoittautuminen toisin kuvattu.
Yhteydenpito opintojaksolla
Vastuuopettajan tulee huolehtia siitä, että opintojakson viestintäkäytännöt informoidaan opiskelijalle joko opintojaksokuvauksessa, oppimisympäristössä tai muulla kirjallisella tavoin, kuten sähköpostilla.
Läsnäolovelvollisuus
Koulutuksen johtosäännön (30 §) mukaan, jos opetussuunnitelmassa ei ole päätetty opintojakson tai opintosuorituksen suorittamisesta etänä, tapahtuu opetus kampusalueella. Opintojakson suorittamiseen liittyvästä läsnäolovelvollisuudesta määrätään tarkemmin opetussuunnitelmassa. Opintojaksokuvauksessa määritellään tarkemmin läsnäolovelvollisuus, etäosallistuminen ja sen toteuttaminen.
13 § Opiskeluoikeuden muutokset
Siirtohausta, pääaineen tai kampuksen vaihtamisesta LUMET-tiedekunnan sisällä on määrätty tiedekunnan valintaperusteissa. Opiskelijan Kamuun on koottu LUMET-tiedekunnan ohjeet. Kamusta löytyy myös linkit asiointipalvelun lomakkeisiin. Muutosta voi hakea ainoastaan kandidaattivaiheessa, mikäli opiskelija on suorittanut riittävän määrän pääaineen opintoja.
Tilanteet, joissa opiskelija on valittu pedagogisiin opintoihin ja haluaa vaihtaa takaisin tutkijalinjalle:
- Jos opiskelija on suoraan valittu yhteishaun kautta aineenopettajan/luokanopettajan koulutukseen, hänen tulee hakea koulutusohjelmanvaihtamista tutkijalinjalle. Muutosta haetaan lomakkeella ”Pääaineen/suuntautumisvaihtoehdon/koulutusohjelman/kampuksen vaihtaminen”. Lomake vaatii kirjautumisen asiointipalveluun.
Muutoksen yhteydessä opiskelijan opiskeluoikeus aineenopettajan opettajan pedagogisiin opintoihin/luokanopettajan monialaisiin opintoihin päättyy. Jos opiskelija myöhemmin haluaa uudelleen opiskeluoikeuden aineenopettajan pedagogisiin opintoihin, hänen tulee osallistua soveltuvuuskokeeseen. Luokanopettajan kelpoisuuden tuottaviin opintoihin on mahdollista hakea sivuaineen opiskeluoikeutta, jos on suorittanut opettajan pedagogiset opinnot tai jos on opiskeluoikeus opettajan pedagogisiin opintoihin Itä-Suomen yliopistossa. Opintoihin on erillinen hakumenettely.
- Jos opiskelija on saanut opintojen aikana pedagogisten opintojen opiskeluoikeuden ja opiskelee aineenopettajan suuntautumisvaihtoehdossa (hyväksytty pedagogisiin opintoihin soveltuvuuskokeen kautta), opiskelija voi vaihtaa suuntautumista tutkijalinjalle lomakkeella ”Pääaineen/suuntautumisvaihtoehdon/koulutusohjelman/ kampuksen vaihtaminen”. Lomake vaatii kirjautumisen asiointipalveluun.
Tutkijalinjalle vaihtaminen päättää aineenopettajankoulutuksen suuntautumisvaihtoehdon opiskeluoikeuden. Jos opiskelija haluaa tämän jälkeen takaisin opettajalinjalle, hänen pitää hakea uudelleen sivuainehaun kautta opiskeluoikeutta opettajan pedagogisiin opintoihin. Tällöin opiskelijan on osallistuttava soveltuvuuskokeeseen.
14 § Opintojakson suorittaminen
Tenttiin ilmoittautuminen ja tentistä poistuminen
Koulutuksen johtosäännön 31 §:ssä on kirjaus tenttiin ilmoittautumisesta ja poistumisesta, tiedekunnassa on määritelty tarkemmin seuraavat asiat:
- Ilmoittautumisesta ja poistumisesta määrätään opetussuunnitelmassa tai opintojakson oppimisympäristössä tai opintojakson vastuuopettajan kirjallisesti ennen opintojakson alkua ilmoittamalla tavalla.
- Ilmoittautumisesta voidaan tarvittaessa määritellä tarkemmin yksikkötasolla eli laitoksilla tai osastolla voi olla omia tarkennettuja ohjeistuksia.
Tiedekunnan yleisiä tenttiohjeita kampuksella järjestettävään tenttiin, ellei muuta ole ilmoitettu opetussuunnitelmassa tai kirjallisesti annettu opiskelijalle ennen tenttiä:
- Tenttiin osallistujia otetaan tenttitilaan enintään 30 min. ajan ennalta ilmoitetun tentin alkamisajan jälkeen,
- Tentistä saa poistua aikaisintaan 30 min. kuluttua sen aloittamisesta.
- Istumapaikalle saa viedä vain tentissä tarvittavat välineet (kirjoitusvälineet, henkilöllisyystodistus/passi tai fyysinen opiskelijakortti). Sallituista välineistä esim. laskimista tai tietokoneesta on mainittu ja ohjeistettu erikseen.
- Kännykät ja muut älylaitteet sekä kellot ja älykellot tulee jättää laukkuihin tenttitilan seinustalle tai kokonaan tilan ulkopuolelle virrat sammutettuina tai lentokonetilassa.
- Jos opiskelijalle on myönnetty yksilöllisiä opintojärjestelyjä ja hän haluaa niitä käyttää, tuleeopiskelijan olla yhteydessä tentin vastuuopettajaan vähintään 10 vuorokautta ennen tenttiä.
- Opiskelijan tulee palauttaa kaikki tentissä käytössä olleet paperit tenttitilasta poistuessaan. Opiskelija voi jälkikäteen kuitenkin saada tenttikysymykset itselleen, jollei sitä ole muutoin perustellusta syystä rajoitettu opettajan toimesta.
- Opiskelijan on todistettava henkilöllisyytensä opiskelijakortilla/sähköisellä opiskelijatunnis- teella, passilla tai henkilökortilla. Tenteissä pidetään osallistujista listaa ja opiskelija kuittaa osallistumisensa listaan sekä tarvittaessa numeroi tenttipaperit tai kuittaa listaan, että mon- tako tenttipaperia palauttanut.
- Omakonesalitenteissä noudatetaan yleistä opintojakson opettajan antamaa ohjeistusta.
Tiedekunnassa on lisäksi erillinen tenttiohjeistus (Liite 2: LUMET-tiedekunta tenttiohjeet 6.6.2024).
Uusimis- ja korottamiskertojen määrä ja tapa
Koulutuksen johtosäännön 30 § lisäksi tiedekunnassa on määrätty seuraavasti: Korottaminen ja uusiminen tapahtuu opetussuunnitelman tai opintojakson alkaessa opintojakson vastuuopettajan kirjallisesti määräämällä tavoin tai opintojaksokuvauksessa määritellyllä tavalla. Osasuorituksen uusimisessa voi olla opintojaksokohtaisia sääntöjä uusinnan toteuttamiseen liittyen.
15 § Opintojen vanheneminen
Tutkintoihin voidaan hyväksilukea enintään 10 vuotta vanhoja opintojaksoja tai opintokokonaisuuksia. Tätä vanhempien opintojen tai opintokokonaisuuksien hyväksymisestä tutkintoon määrätään opetussuunnitelmissa. Itä-Suomen yliopiston hyväksiluvuista ja opintojen vanhenemisista päättää yksikkö, jossa suoritus on tehty.
Yliopiston tutkintotodistusta koskevat suositukset löytyvät Intrasta Koulutuksen ohjaus/säännöt ja sopimukset. Erillisistä opintojaksoista koostuva opintokokonaisuus merkitään tutkintotodistukseen, mikäli sen laajuus on vähintään 20 opintopistettä.
16 § Tekoälyn käyttö
Yliopiston yleisten tekoälyohjeiden ja Itä-Suomen yliopiston tekoälypolitiikan (5.2.2025) lisäksi LUMET-tiedekunnassa tekoälyn käytöstä on laadittu erillinen kirjallinen ohjeistus (Liite 3: Tekoälyn käytön ohjeistukset 2025).
LIITTEET:
Liite 1: Tutkielman tiivistelmän ja kypsyysnäytteen kieli 2025
Liite 2: LUMET-tiedekunta tenttiohjeet 6.6.2024
Liite 3: Tekoälyn käytön ohjeistukset 2025
Itä-Suomen yliopistossa ei ole yhteisiä opintojen vanhenemista koskevia määräyksiä. Opetussuunnitelmissa voidaan antaa tarkempia määräyksiä.
Koulutuksen johtosäännössä (18 §) todetaan, että tutkinto-ohjelman opetussuunnitelmasta tulee käydä ilmi mm. opintosuoritusten suoritus- ja uusintakertojen määrä.
Opiskelijalle on varattava opintosuorituksen suoritusmahdollisuuksia riittävästi huomioimalla tutkinnoille säädetyt tavoiteajat. Opiskelijalla on oikeus korottaa hyväksytyn ja uusia hylätyn opintosuorituksen arvosanaa vähintään kerran. Opetussuunnitelmassa voidaan tämä huomioiden rajoittaa opintojaksosta saadun arvosanan korottamiskertojen sekä uusimiskertojen määrää. Opintojakson arvosanan korottaminen ja uusiminen tapahtuu uusimalla koko opintojakso tai opintojakson osasuoritus. Korottaminen ja uusiminen tapahtuu opetussuunnitelman tai opintojakson alkaessa opintojakson vastuuopettajan kirjallisesti määräämällä tavoin. Arvosteltua ja hyväksyttyä opinnäytettä ei voi uusia tai korottaa. (Koulutuksen johtosääntö 30 §)
Jos opintojaksolle opetussuunnitelmassa määrätty suoritusmahdollisuus peruuntuu ennakoimattomasti tai opintosuorituksen ajankohtaa joudutaan pakottavasta syystä muuttamaan tai peruuntumiseen vaikuttavat molemmat mainitut, tulee opiskelijalle taata mahdollisuus suorittaa kyseinen opintosuoritus tarkoituksenmukaisella ja yhdenvertaisuuden turvaavalla tavalla. (Koulutuksen johtosääntö 30 §)
Opetussuunnitelmissa voidaan antaa tarkempia määräyksiä.
Opiskelijalla tulee olla opintosuorituksen edellyttämä opiskeluoikeus. Opintosuoritukseen saa osallistua vain yliopiston opiskelijarekisteriin läsnä olevaksi merkitty opiskelija, jolla on opintosuorituksen edellyttämä opiskeluoikeus. (Koulutuksen johtosääntö 10 §)
Suorittaakseen opintojaksoa opiskelijan tulee olla ilmoittautunut opintojaksolle. Jos opetusryhmään ei voida ottaa kaikkia siihen ilmoittautuneita opiskelijoita, otetaan opiskelijat ryhmään yhdenmukaisin perustein. Ryhmään ovat etusijalla opiskelijat, joille opintojakso on pakollinen tutkintoon johtavan opiskeluoikeuden ja siihen liittyvän opetussuunnitelman mukaisesti. Mikäli kaikkia näitä opiskelijoita ei sittenkään voida ottaa opetusryhmään, otetaan opiskelijat ryhmään yhdenmukaisin perustein. Opetussuunnitelmassa ja laitoksen tai osaston koulutuksesta vastaavan johtajan määräyksessä voidaan antaa tarkempia määräyksiä opetusryhmiin valitsemisen perusteista ja muista ilmoittautumiskäytännöistä. (Koulutuksen johtosääntö 30 §)
Itä-Suomen yliopistossa opetussuunnitelmat päätetään yleensä kolmeksi lukuvuodeksi kerrallaan. Kun opetussuunnitelma muuttuu, uuden ja vanhan opetussuunnitelman välille luodaan siirtymäsääntöjä, joiden on tarkoitus mahdollistaa opiskelijan opintojen sujuva eteneminen muutoksista huolimatta.
Kamussa on lisätietoa siirtymäsäännöistä.
Siirtymäsäännöt on kuvattu opetussuunnitelmassa.
Kieli- ja viestintäopinnot
Tutkinto-opintoihin sisältyy kieli- ja viestintäopintoja. Tutkintoasetuksen mukaan opiskelijan tulee alempaan tai ylempään korkeakoulututkintoon sisältyvissä opinnoissa tai muulla tavalla osoittaa saavuttaneensa:
- suomen ja ruotsin kielen taidon, joka julkisyhteisöjen henkilöstöltä vaadittavasta kielitaidosta annetun lain (424/2003) 6 §:n 1 momentin mukaan vaaditaan valtion henkilöstöltä kaksikielisessä viranomaisessa ja joka on tarpeen oman alan kannalta; sekä
- vähintään yhden vieraan kielen sellaisen taidon, joka mahdollistaa oman alan kehityksen seuraamisen ja kansainvälisessä ympäristössä toimimisen. (Valtioneuvoston asetus (19.8.2004/794, 6 §.)
Kielikeskuksen sivuilla ja Kamussa on lisätietoa kieli- ja viestintäopinnoista.
Koulusivistyskieli
Koulusivistyskieli vaikuttaa opiskelijan tutkinnon kieliopintojen vaatimuksiin, alemman ja ylemmän korkeakoulututkinnon kypsyysnäytteen kieleen sekä opettajan kelpoisuuteen. Koska koulusivistyskielellä on vaikutusta opiskelijan opintoihin, tulee asian olla tiedossa jo henkilökohtaista opintosuunnitelmaa tehtäessä.
Kamussa on lisätietoa koulusivistyskielestä ja pakollisista kieliopinnoista sekä niistä vapauttamisesta.
Itä-Suomen yliopiston opetus- ja tutkintokieli on suomi. Tiedekuntaneuvosto voi päättää lisäksi muun kielen käyttämisestä tutkintokielenä opetussuunnitelman hyväksymisen yhteydessä huomioon ottaen suomenkielisen koulutusvastuun toteutumisen. Tutkinto-ohjelman pakollisen osuuden opetuksesta pääosa tulee järjestää tutkintokielellä. Suomenkielisessä ohjelmassa opiskelijalla on oikeus käyttää sekä kirjallisissa että suullisissa suorituksissa suomen kieltä tai opetussuunnitelman mukaista muuta kieltä. (Koulutuksen johtosääntö 26§)
Opintojakson opetuskieli on se kieli, jolla enin osa opetuksesta järjestetään.
Alempaan ja ylempään korkeakoulututkintoon sisältyvä opinnäytetyö kirjoitetaan lähtökohtaisesti tutkinto-ohjelman tutkintokielellä tai opetussuunnitelmassa määrätyllä kielellä. Oikeudesta käyttää muuta kieltä opinnäytetyössä päättää laitoksen tai osaston koulutuksesta vastaava johtaja. Lisensiaatintutkielman ja väitöskirjan kieli on suomi, englanti tai muu jatkotutkintokoulutuksesta vastaavan dekaanin hyväksymä kieli. (Koulutuksen johtosääntö 26§)
Opiskelijan oikeudet ja vastuut
Opiskelua ja opetusta Itä-Suomen yliopistossa ohjaa koulutuksen johtosääntö.
Opetuksen ja opiskelun eettiset ohjeet ovat luettavissa Kamussa.
Tiedekunnissa noudatetaan yliopiston ohjetta tekoälyn käyttämisestä opetuksessa ja tutkimuksessa.
Tekoälyn käyttö opetuksessa ja oppimisessa – LUMET 23.8.2023, päivitetty 28.5.2025
Tekoäly ja koneoppimisen avulla rakennetut kielimallit ja niiden käyttöliittymät (kuten ChatGPT ja Copilot) muuttavat väistämättä yliopisto-opetuksen suunnittelua ja oppimisen arviointia. Uusimmat kielimalleihin perustuvat tekoälyt pystyvät kirjoittamaan ymmärrettävää kieltä, joka usein ensi vilkaisulla vaikuttaa uskottavalta. Luonnollisesti tämä herättää huolta vilpin mahdollisuuksista etenkin itsenäisesti suoritettavien yliopisto-opiskelujen yhteydessä.
Pohjoismaisissa yliopistoissa on otettu tekoälyyn myöntyväinen linja ja nähty tekoälyn käyttö osana tulevaisuuden työelämävalmiuksia. Ovathan erilaiset algoritmit ja tietokantojen louhinta arkipäivää tieteen tekemisessä, jolloin tekoälyllä on suuret mahdollisuudet helpottaa tutkimusta kaikilla luonnontieteen aloilla.
Itä-Suomen yliopisto on linjannut 16.2.2023, että opettajien valmiuksia tekoälysovellusten käyttöön opetuksessa on tuettava. Lisäksi tekoälyn käyttöön opetuksessa ja tutkimuksessa on laadittu rehtorin päätös 47/2023 ja tarkennettu ohjeistus 18.2.2025. Kuitenkin opettajat kaipaavat konkreettisia ohjeita opetuksen järjestämiselle, minkä vuoksi Luonnontieteiden ja tekniikan tiedekunta on koostanut ohjeet opiskelijoille ja opettajille tekoälyavusteiden oppimisen ja opettamisen suuntaviivoiksi.
Opiskelijan AI ohjeet
- Olet vastuussa oppimistehtäviin ja tentteihin palauttamastaan tekstistä.
- Tekoäly ei ole viittaukseen hyväksyttävä tietolähde tutkielmissa ja oppimistehtävissä.
- Luvaton tekoälyn käyttö on vilppiä, mistä on seurauksia.
- Jos käytät tekoälyä oppimistehtävissä ja tutkielmissa sallitulla tavalla, niin kerro kuinka käytit sitä.
- Voit käyttää opiskelussasi kielimallia ja tekoälyä taustoitukseen ja ideoiden löytämiseen. Käyttäminen on sallittua, mikäli opettaja ei sitä erikseen kiellä.
- Älä kirjaudu ulkopuolisille tekoälysovelluksille UEF-sähköpostiosoitteella.
AI arvioinnissa
- Oppimistehtävien ja tenttien laadinnassa tulee ohjeistaa tekoälyn käytöstä.
- Oppimistehtävien ja tenttien toteutuksessa tulee huomioon tekoälyn käytön mahdollisuudet ja rajoitukset.
- Mikäli opiskelijan oma suoritus halutaan varmentaa, voidaan harkita exam-, sali- ja suullisia tenttejä.
- Tenttivastauksia ei saa syöttää yliopiston ulkopuoliseen tekoälysovellukseen. Yliopiston lisenssillä käytettävä Copilot soveltuu myös salassa pidettävän aineiston kuten tenttivastausten käsittelyyn.
AI opetuksessa
- Tutkielmien ohjauksessa tulee ohjeistaa ja ohjata tekoälyn ja kielimallien käyttöä.
- Voit käyttää AI:n luomaa tekstiä tehtävissä, joissa opiskelijat arvioivat tiedon luotettavuutta.
- Voit teettää opiskelijoilla AI-avusteisia tehtäviä (et kuitenkaan voi vaatia ulkopuolisille maksullisille alustoille kirjautumista).
- Opiskelijoita ei voi edellyttää kirjautumista maksullisiin tekoälysovelluksiin.
Tekoälyn muistilista Opiskelijalle
Varoitukset | Suositukset | ||
Mitä olet oppimassa? | Plagiointi on paitsi väärin, myös este oppimiselle. Yliopistokoulutus on erinomainen mahdollisuus oppia kriittistä ajattelua ja tiedon prosessointia. Kopioimalla et opi näitä työelämälle tärkeitä taitoja, Siten kopioimalla suoritettu tutkinto ei ole arvokas. | ||
Oletko varma, että huijausta ei voida jäljittää? | Tiedät, että Wikipediasta suoraan kopioitu teksti löytyy helposti tekstivertailujen avulla.
Kuitenkin myös tekoälyltä voidaan saada jälkikäteen sen antamat vastaukset. Tekoälyä voidaan myös käyttää tekstissä esiintyvien kielioppivirheiden ja kirjoitustyylien löytämiseen, jolloin kopioitu teksti on jäljitettävissä. Esimerkiksi tekoälyn rakentaman tekstin löytämiseen on jo kehitetty useita algoritmeja. |
Muista viitata | Tutkimusartikkelien lisäksi tietolähteinä käytetään usein hakuja erilaisista tietokannoista ja niihin viitataan kunkin julkaisusarjan ohjeiden mukaisesti.
Mikäli haluat käyttää tekoälyn mielipidettä aiheesta, kerro, että olet aiheesta tekoälyn tuottamaa mielipidettä löytänyt. Älä kuitenkaan viittaa tekoälyn tuottamaan tekstiin kirjallisuusluettelossa, koska lähdettä ei pystytä varmentamaan. |
Onko löytämäsi tieto luotettavaa? | Suhtaudut luultavasti varauksella tietoihin, jotka löytyvät verkon keskustelualustoilta ja Wikipediasta. Niiden tieto ei muutu luotettavaksi sillä, että niitä on käytetty tekoälyn kielimallin koulutuksessa. Tekoäly ei myöskään ole liitetty internettiin, joten se voi tarjota vanhettunutta tietoa.
Tekoäly ei ymmärrä kirjoittamaansa tekstiä, jolloin sen kirjoittamia lähteitä ei välttämättä ole olemassa. Muista, että olet vastuussa kirjoittamasi tekstin luotettavuudesta soveliaisuudesta – myös silloin, kun tekoäly on tuottanut sterotypioita tai syrjivää kieltä. |
Tekoäly auttaa ymmärtämään
kokonaisuuden |
Tekoäly voi antaa Wikipedian tavoin yleiskatsauksen aiheeseen ja helpottaa hahmottamaan keskeistä sisältöä teknisten detaljien sijaan.
Tekoälyn avulla voit saada kirjoittamasi tekstin helppolukuisemmaksi. Tekoälyn tuottamaa tekstiä voi käyttää hyväksi myös tilanteissa, joissa kirjoittamisen alkaminen on vaikeaa. |
Muista tietosuoja | Et varmastikaan tallenna salassa pidettäviä tietoja minne tahansa nettiin.
Älä siis myöskään syötä sitä verkon tekoälyohjelmaan, koska et voi tietää, mihin siihen syötetyt materiaalit päätyvät. Yliopiston lisenssillä käytettävä Copilot soveltuu myös salassa pidettävien aineistojen käsittelyyn (tietyin varauksin). |
Laajenna näkemystäsi vertaispalautteen avulla | Tekstibotti antaa aiheeseen myös toisen näkökulman, jolloin se auttaa vertaispalautteen tavoin aiheen monipuolisessa tarkastelussa. |
Tekoälyn muistilista opettajalle
Huomioitavaa | Suositukset | ||
Soveltavat tehtävät ovat vaikeita myös tekoälylle | Koneoppimisen kielimallit pystyvät vastaamaan hyvin yleisiin tenttikysymyksiin ja tunnistamaan kursseilla esitettyjä avainsanoja.
Sen sijaan Bloomin taksonomian haastavammat tehtävät, joissa opiskelijaa pyydetään yhdistämään tieto ja analysoimaan aineistoja, edellyttävät opiskelijan omaa pohdintaa. Näihin vastaaminen tekoälyn avulla on hyvin |
Testaamalla omia tenttikysymyksiäsi huomaat, mitä yleistietoon liittymätöntä oletat, että kurssin jälkeen osataan.
Voit myös käyttää tekoälyn kirjoittamaa vastausta ja pyytää opiskelijoita arvioimaan vastausta tai löytämään siitä virheet. Muista, ettet voi edellyttää opiskelijoita käyttämään ulkopuolista, maksullista alustaa opinnoissaan |
|
Tekoälyn käytön saa kieltää | Vaikka tekoälysovelluksia saa lähtökohtaisesti käyttää, niiden käyttö voidaan kieltää opintojaksokuvauksessa tai vastuuopettajan kirjallisella ohjeella (esim. oppimisympäristössä). | Lisää vuorovaikutusta tekoälyn avulla | Opiskelijamäärien kasvaessa opettajalla on rajalliset mahdollisuudet vastata kaikkiin opiskelijoiden kysymyksiin ja seurata opiskelijoiden edistymistä. Tekoälyä voi käyttää ylläpitämään keskustelua ja vastaamaan yleisiin kysymyksiin tai laatimaan kysymyksiä opiskelijoille. Myös kurssialustalla toimiva botti voi auttaa opiskelijoita löytämään tietoa kurssin aikataulusta, oppimistavoitteista jne.
Opiskelijat voivat myös toimia ryhminä yhdessä tekoälyn kanssa ratkaistessaan avoimia tehtävänantoja. |
Salassa pidettävät aineistot | Oppimistehtäviä, esseitä, tenttivastauksia tai oppimispäiväkirjoja ei saa syöttää yliopiston ulkopuolisiin tekoälysovelluksiin. Moodlen sisällä toimiva Turnitin on yliopiston sisäinen järjestelmä eli sitä saa käyttää.
Samoin yliopiston lisenssillä toimiva Copilot voi käsitellä salassa pidettäviä aineistoja, kuten tenttivastauksia. Henkilötietoja sisältävien aineistojen käsittelyssä tulee noudattaa EU:n tietosuoja-asetuksen ja tietosuojalain asettamia vaatimuksia. |
Tekoälyn teksti on jäljitettävissä | Mikäli epäilet tekstin olevan ChatGPT:n kirjoittamaa, voit kysyä tekoälyltä, onko aiheesta viime aikoina kysytty ja voitko saada tuolloin kirjoitetun vastauksen.
Tekoälyn tuottaman tekstin etsintään on kehitetty myös algoritmeja, niiden toimivuuteen kannattaa suhtautua varauksella. Tekstin autenttisuutta voidaan selvittää pyytämällä satunnaisotannalla opiskelijoita suulliseen haastatteluun, jossa he kertovat omin sanoin kirjoittamastaan aiheesta. |
Vilppiä on tahallinen, piittaamattomuudessa tai harhauttamistarkoituksessa tehty epärehellinen teko tai keino, jonka tarkoituksena on antaa väärä kuva omasta tai toisen henkilön osaamisesta. Opintosuoritus ja valintakoevastaus voidaan hylätä, mikäli opiskelija on sitä suorittaessaan syyllistynyt vilppiin tai rikkomukseen. (Koulutuksen johtosääntö 28 §)
Opettaja tai valvoja voi välittömästi määrätä opiskelijan poistumaan tilaisuudesta, jos opiskelijaan kohdistuu vahva epäilys vilpistä tai opiskelija häiritsee tilaisuutta, käyttäytyy väkivaltaisesti tai uhkaavasti tai vaarantaa toisen henkeä tai terveyttä. Tämä koskee myös valintakoetta. Opiskelijan oikeus osallistua opetukseen voidaan evätä enintään kolmen työpäivän ajaksi, jos on olemassa vaara, että toisen henkilön turvallisuus kärsii opiskelijan väkivaltaisen tai uhkaavan käyttäytymisen vuoksi taikka opetus tai siihen liittyvä toiminta vaikeutuu kohtuuttomasti opiskelijan häiritsevän käyttäytymisen vuoksi. (Koulutuksen johtosääntö 28 §)
Opiskelijaan voidaan häiriökäyttäytymis- ja opintovilppitilanteissa kohdentaa yliopistolain 45 §:n mukaisia kurinpitotoimia, joita ovat kirjallinen varoitus ja määräaikainen erottaminen. Opiskelijalle, jota epäillään vilpistä tai häiriökäyttäytymisestä, on varattava tilaisuus tulla kuulluksi. Vilppiä voidaan selvittää esimerkiksi plagiaatintunnistusjärjestelmällä ja videovalvonnalla. Dekaani päättää vilpistä seuraavista jatkotoimenpiteistä. Dekaani voi harkintansa mukaan ilmoittaa vilpistä rehtorille yliopistolain 45 §:n mukaista kurinpitomenettelyä varten. (Koulutuksen johtosääntö 28 §)
Koulutuksesta vastaava vararehtori antaa ohjeet ja määräykset vilpin ja häiriökäyttäytymisen käsittelemiseksi. (Koulutuksen johtosääntö 28 §)
Kamussa on lisätietoa opetuksen ja opiskelun eettisistä ohjeista sekä plagiaatintunnistusjärjestelmästä.
Palaute
Itä-Suomen yliopiston opiskelijalla on useita mahdollisuuksia palautteen antamiseen. Opiskelijalla on mahdollisuus vaikuttaa opetukseen, ohjaukseen, neuvontaan ja niiden kehittämiseen antamallaan palautteella. Palautteita käsitellään säännöllisesti, ja opiskelijapalautteella on vaikutusta yliopiston toiminnan kehittämiseen.
Kamussa on lisätietoa yliopiston opiskelijapalautekyselyistä.
Muutoksenhaku
Opiskelussa voi kuitenkin tulla eteen tilanteita, jolloin opiskelijalle tulee tunne, että hänen oikeusturvansa ei toteudu. Tämä voi koskea esimerkiksi opintosuoritusten arvostelua tai tenttitulosten julkistamista. Jos opiskelija on tyytymätön laitoksen/yksikön toimintaan (esim. opetukseen), opiskelijan tulee ottaa ensisijaisesti yhteyttä kyseessä olevaan opettajaan tai oppiaineeseen ja pyrkiä selvittämään asia. Useimmiten asia selviää parhaiten näin. Jos opiskelija kuitenkin kokee, ettei hän saa ääntään kuulluksi, tai hän ei tunne saavansa oikeutettua asian käsittelyä tai oikeudenmukaista kohtelua, hänen on mahdollista antaa asiakaspalautetta tai tehdä oikaisupyyntö.
Kamussa on lisätietoa asiakaspalautteen antamisesta ja yliopiston sisäisestä oikaisumenettelystä.
Itä-Suomen yliopiston opiskelijoilla on oikeus turvalliseen ja viihtyisään opiskeluympäristöön. Yliopisto ei hyväksy minkäänlaista epäasiallista kohtelua, kiusaamista tai häirintää. Yliopistossa on valmistunut ja otettu käyttöön ohjeistus ja toimintamalli opiskelijoita koskeviin häirintätilanteisiin.
Kamussa on lisätietoa epäasiallisesta kohtelusta ja häirinnästä.
Sivuainetarjonta
Itä-Suomen yliopiston opiskelijoilla on mahdollisuus osallistua lähes kaikkeen luonnontieteiden, metsätieteiden ja tekniikan tiedekunnassa tarjottavaan opetukseen. Sivuaineopintoihin on vapaa pääsy.
Fysiikan ja matematiikan sivuainetarjonta:
- Fysiikan perus-, aine- ja syventävien opintojen kokonaisuudet, myös opettajille ja luokanopettajille
- Matematiikan perus-, aine- ja syventävien opintojen kokonaisuudet, myös opettajille ja luokanopettajille
- Matematiikan moduulit
Kemian sivuainetarjonta:
- Kemian perus-, ja aineopinnot, myös opettajille
Metsätieteiden sivuainetarjonta:
- perus- ja aineopinnot
Tietojenkäsittelytieteen sivuainetarjonta:
- Datatieteen perus-, ja aineopinnot
- Kestävän kehityksen ICT
- Tietojenkäsittelytieteen perus-, aine-, ja syventävät opinnot.
- Tilastotieteen perus-, ja aineopinnot
Ympäristö- ja biotieteiden sivuainetarjonta:
- Biokemian ja molekyylibiologian perusopinnot
- Biologian aineopinnot
- Hydrobiologian perusopinnot
- Kemian sivuaineopinnot
- Ympäristötieteen aineopinnot
- Ympäristötieteen ja biologian perusopinnot
Itä-Suomen yliopiston sivuainetarjonnan ja muut opintokokonaisuudet löydät Peppi-oppaasta.
Katso myös: Sivuaineopiskelu UEFissa.
Yliopistossa on vapaa sivuaineiden opiskeluoikeus lukuun ottamatta aloja, joiden opiskelijavalinnassa käytetään soveltuvuuskoetta tai tasokoetta, tai joissa on muu perusteltu syy rajoittaa sivuaineopiskeluoikeutta. Sivuaineiden opiskeluoikeuden mahdolliset rajoitukset määrätään opetussuunnitelmassa. (Koulutuksen johtosääntö 13 §)
Toisaalta yliopistossa on myös tutkintoja, joiden rakenteeseen ei kuulu sivuaineita tai sivuaineet on opetussuunnitelmassa etukäteen määrätty.
Tietoa sivuaineopiskelusta on Kamussa. Mahdollisuuksia on runsaasti:
- tiedekuntien tarjoamat sivuaineet
- kansainvälistymisen opintokokonaisuus
- opetusyhteistyön kautta tarjolla olevat opinnot
Opetusyhteistyö ja ristiinopiskelu
Jatkuva oppiminen
Itä-Suomen yliopisto tarjoaa monenlaisia mahdollisuuksia jatkuvaan oppimiseen, kuten avoimen yliopiston opinnot, avoimet MOOC-verkkokurssit (Massive Open Online Course), erikoistumiskoulutukset ja täydennyskoulutus.
Opiskelijalla, joka on suorittanut Itä-Suomen yliopistossa jatkotutkinnon, ylemmän korkeakoulututkinnon tai sellaisen alemman tutkinnon, jonka suorittaneella ei ole oikeutta suorittaa ylempää korkeakoulututkintoa, on oikeus maksutta täydentää opintojaan tutkinnon suorittamislukuvuoden ja tutkinnon suorittamista seuraavan kahden lukuvuoden ajan ilmoittautumalla opiskelijaksi (alumniopiskeluoikeus). Alumniopiskeluoikeudella voi opiskella maksuttomia Itä-Suomen yliopiston järjestämiä opintoja vapaan sivuaineoikeuden mukaisesti, tai suorittaa loppuun sivuaineopintoja, joihin on saanut sivuaineoikeuden tutkinnon suorittamisen aikana, tai suorittaa muita vapaasti tarjolla olevia opintoja. (Koulutuksen johtosääntö 15 §)
Lisätietoja jatkuvasta oppimisesta (avautuu uuteen välilehteen) on yliopiston verkkosivuilla.