12063 Sivuaine: Käännöstiede

Käännöstiede (15 / 15-30 / 15-30 / 25 op)

Käännöstiede on monitieteinen tutkimusala, jonka kohteena ovat kieli- ja kulttuurirajat ylittävän viestinnän eri ilmenemismuodot. Sen piirissä tutkitaan sekä puhuttua (tulkkaus) että kirjoitettua (kääntäminen) viestintää, ja tutkimus voi kohdistua tulkkeen tai käännöksen kielellisiin piirteisiin, viestinnän kognitiivisiin prosesseihin, toimijoihin ja heidän rooleihinsa sekä kielten kohtaamisten yhteiskunnallisiin vaikutuksiin.

Käännöstieteen opintojen ammatillisena tavoitteena on, että opiskelija saa yleiset ammattimaisen käännösviestinnän teoreettiset ja käytännölliset valmiudet. Erityisesti korostamme käännösteknologiaan liittyviä valmiuksia, yleisiä työelämätaitoja sekä digitalisaation ja globalisaation myötä jatkuvassa murroksessa olevan käännösalan tulevaisuudennäkymien ymmärrystä. Tieteellisenä tavoitteena puolestaan on, että opiskelija tuntee alansa tieteellisen perustan ja sen historiallisen kehityskaaren sekä osaa ohjatusti tuottaa ja kriittisesti arvioida sen piirissä tehtyä tutkimusta.

Käännöstiede sisältää seuraavat sivuainekokonaisuudet:

• Käännöstieteen perusmoduuli, 15 op
  • Käännöstieteen tutkimusalaopinnot, 15-30 op
  • Tulkkauksen erikoistumisopinnot, 15-30 op
  • Asioimistulkkaus, 25 op

Vapaa sivuaineoikeus

Lue lisää käännöstieteen opinnoista WebOodissa.

Vastuuyksikkö: Humanistinen osasto, Joensuun kampus