12088 Sivuaine: Perinteentutkimus

Perinteentutkimus (30/30/60 op)

Perinteentutkimus on kansanperinteen ja kansanrunouden tutkimukseen pohjautuva kulttuurintutkimuksen oppiaine, jonka keskeisenä kohteena on henkinen eli aineeton kansankulttuuri. Olennaisiin aihealueisiin kuuluvat mm. esikristillinen kansanusko ja mytologia, rituaaliperinne, kalendaarinen tapakulttuuri, suullinen perinne lajeineen ja viestinnällisine ominaisuuksineen, kansanomainen maailmankuva ja mentaliteetit sekä kansanomainen lääkintä- ja terveystieto. Perinteentutkimus käsittelee myös kansakunnallisen kulttuurin rakentamista.

Perinteentutkimus on vahvasti etnografinen tutkimusala ja oppiaine, jossa opetus tähtää analyyttisen tiedon ja ymmärtämisen lisäksi menetelmällisten taitojen omaksumiseen ja hyödyntämiseen. Opit kansanperinteen keruun menetelmiä ja taitoja: haastattelutekniikoita, laajojen aineistojen kokoamista, hallintaa ja arkistointia sekä erilaisia analyysimenetelmiä. Niiden soveltamismahdollisuudet työelämän eri aloilla ovat rajattomat. Myös arkistoaineistojen luova käyttö erilaisissa kulttuuriperintö- ja historiaprojekteissa suo opiskelijalle monenlaisia työllistymismahdollisuuksia. Perinteentutkimuksen oppiaineessa koulutamme kulttuurin ja perinteentutkimuksen ammattilaisia vaativiin asiantuntijatehtäviin. Oppiaineen opiskelijat ovat työllistyneet esimerkiksi valtion ja kunnan kulttuurihallintoon, arkistoihin, museoihin, toimittajiksi, tutkijoiksi, taide- ja kulttuurialojen yrityksiin sekä kolmannen sektorin tehtäviin, esimerkiksi projekteihin tai järjestöjen tiedottajiksi.

Opiskeluoikeus

Vapaa sivuaineoikeus

Lisätietoa

Lue lisää perinteentutkimuksesta WebOodissa.

Vastuuyksikkö: Humanistinen osasto, Joensuun kampus