12109 Sivuaine: Sukupuolentutkimus

Sukupuolentutkimus (30/30/60 op)

Sukupuolentutkimuksen opinnoissa perehdyt monipuolisesti kysymyksiin tasa-arvosta, oikeudenmukaisuudesta ja vallasta. Kannustamme sinua suhtautumaan kriittisesti tietoon ja etsimään monenlaisia tapoja tuottaa sellaista tietoa, joka pureutuu ajankohtaisiin sukupuolta ja seksuaalisuutta koskeviin kysymyksiin. Opinnoissa analysoit, millainen merkitys sukupuolella ja seksuaalisuudella on yhteiskunnassa, kulttuurissa, ihmisten välisissä suhteissa ja yksilöiden toiminnassa. Lisäksi pohdit, miten sukupuoli ja seksuaalisuus liittyvät muihin tärkeisiin ihmisten elämään vaikuttaviin eroihin kuten kulttuuriseen taustaan ja etnisyyteen, yhteiskunnalliseen asemaan, ikään ja terveyteen. Laaja ja monipuolinen kurssitarjontamme mahdollistaa opintojen joustavan suunnittelun ja suuntaamisen oman kiinnostuksen mukaan. Sukupuolentutkimus soveltuukin moniin eri tutkintoihin ja aineyhdistelmiin. Itä-Suomen yliopistossa sukupuolentutkimuksen oppiaine on osa kulttuurintutkimuksen koulutusohjelmaa. Opetusta annetaan myös muista oppiaineista ja tiedekunnista. Lisäksi voit valita verkkokursseja valtakunnallisen Hilma-verkoston (https://blogs.helsinki.fi/hilma-verkosto/) laajasta tarjonnasta. Koulutamme sukupuolentutkimuksen ja kulttuurin ammattilaisia vaativiin asiantuntijatehtäviin. Opiskelijamme työllistyvät esimerkiksi valtion ja kunnan hallintoon, toimittajiksi, tutkijoiksi sekä kolmannen sektorin tehtäviin, esimerkiksi projekteihin tai järjestöjen tehtäviin.

Opiskeluoikeus

Vapaa sivuaineoikeus

Lisätietoa

Lue lisää sukupuolentutkimuksen opinnoista WebOodissa.

Vastuuyksikkö: Humanistinen osasto, Joensuun kampus